ben jij DONOR of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Re: ben jij DONOR of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 13:56

ik ben nog geen 18, maar ik wil wel donor worden Lachen
nu vind ik het maar eng, maar dan heb ik het toch niet meer nodig en kan een ander er van verder leven zegmaar Lachen
maar aan m'n ogen hebben ze denk ik weinig, die zijn al slecht.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 08:52

Revanches schreef:
DENK HIER MAAR EENS OVER NA;

Zou jij betaald willen krijgen om een nier af te staan?

Zie dit topic over wat er nu in het nieuws speelt...

viewtopic.php?f=135&t=788294

Ik zal geen orgaan afstaan bij leven, tenzij het directe familie is.
Overigens vind ik het geen goed idee om mensen hiervoor te gaan betalen, er zullen ontzettend veel mensen erop afkomen die in geldnood zitten en daarom hun orgaan af willen staan met alle gevolgen van dien. Want nu is het met nieren, er komen op een gegeven moment steeds meer dingen erbij... waar houdt het dan op en wat is nog verantwoordelijk voor de persoon die bij leven organen afstaat?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 11:54

Ik ben er niet echt een voorstander van om voor organen te betalen maar als ik een nier nodig heb maakt het mij denk ik geen klap uit hóé ze eraan komen áls ze er maar aan komen.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 13:12

Aangezien ik nog geen 18 ben kan ik nog geen document invullen, maar m'n ouders weten dat ik het graag wil en respecteren dat.

Overigens ben ik ergens wel voor het betaalt krijgen van organen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 13:19

BraveSpots: je kunt ook onder de 18 al een donorregistratie invullen.

GuitarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 11:37

Wilde ik idd net zeggen. Ik ben onder de 18, maar al wel donor. Ik heb er totaal geen moeite mee dat iemand na mijn dood met mijn lever/hart/long rondloopt. Integendeel!
Het enige dat ik wel graag zou willen is dat mijn long bijv. niet naar iemand gaat die jaren heeft gerookt, maargoed, daar kan ik niks aan veranderen. Aan de andere kant gun ik iedereen wel een kans. Alleen bloeddonor ben ik niet (mag ook nog niet) maar wil ik denk ik ook niet worden, maar alleen om mezelf. Heb soms al enigszins last van duizeligheid en bloedarmoede, laat staan een halve liter afgeven...
Maar goed, donor ben ik dus al!

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 13:16

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar wel een aantal stukjes. Ik ben zelf nierpatient en mijn situatie is in een jaar tijd dusdanig verslechterd dat ik getransplanteerd moet worden. Pas als je zelf in een dergelijke situatie komt ga je echt inzien hoe belangrijk het is dat er genoeg donoren zijn. Bij mijn wordt er nu eerst gekeken of er in de directe familie iemand is die mij een nier kan geven.

Wat het betalen voor organen betreft, daar sta ik helemaal niet achter, hoe graag ik ook een nieuwe nier wil. De artsen hier in Nederland geven ook duidelijk aan dat er geen financieel belang achter mag zitten.Ook zal het niet zomaar kunnen dat iedereen tegen betaling zijn nieren kan afstaan, want de onderzoeken die vooraf gaan aan het levend doneren zijn erg uitgebreid, en als iemand het lichamelijk niet aankan om een nier te missen gaat het feest zowieso niet door, of er nou voor betaald is of niet. In het buitenland gebeuren deze dingen wel, maar laten we hopen dat het hier niet zover komt.

Het is een hele heftige stap om een orgaan af te staan bij leven, daar wordt vaak veel te licht over gedacht. Ook is de operatie voor de donor erg zwaar. Maar als je gezond genoeg bent en je kunt iemand ermee helpen, iemand waar je een emotionele band mee hebt, dan moet je dat altijd goed overwegen.

Indien ik niet getransplanteerd kan worden met een levende donor, moet ik gaan dialyseren en kom ik op de wachtlijst voor een donornier. Momenteel kan dat oplopen tot 4 a 5 jaar, dus hoe meer mensen donor worden, hoe korter die termijn wordt. Ik verplicht niemand om donor te worden, maar probeer je eens te verplaatsen in mijn situatie.. .

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 21:46

Ach gut Zabbie

Toch denk dat je ook niet zondermeer kunt stellen dat het afstaan van een orgaan voor iedereen zo zwaarwegend is. Ik heb altijd gezegd "als je wat nodig hebt (en dan iets dat mogelijk is he, dus een nier of een stuk lever ofzo), kom het maar halen". Inmiddels is er 1 nier die het ook niet meer helemaal lekker doet maar dat heeft echt niets aan mijn mening veranderd hoor. Het is echt heel karakterafhankelijk.

editje; waarom alleen bij iemand waarmee je een bent hebt? Ik denk dat ik misschien nog liever aan een onbekende geef. Dat ik iemand niet ken wil niet zeggen dat iemand mijn organen niet mag hebben... Sterker nog; bij een bekende zal je juist eerder een valkuil hebben als in eeuwig in het krijt staan en geen ruzie meer durven maken "want"... Bij donatie naar iemand waar je verder niets meer mee hebt heb je dat niet. En als ik kan afstaan is dat om iemand daarmee te helpen, niet om mijn eigen kringetje in stand te houden (hoewel dat dan weer afschuwelijk te makkelijk klinkt, dat is anders als je er inderdaad ineens voor staat).
Laatst bijgewerkt door delerium op 29-08-07 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 21:52

Ik ben bloeddonor. Orgaandonor wil ik niet worden, heb er lang over na gedacht maar dingen die ik als nadelen zie wegen voor mij erg zwaar.

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 10:32

Het geen ik vertel is wat mij door "ervaringsdeskundige" is verteld, mijn artsen, andere nierpatienten etc. Het afstaan van een orgaan kan enorme impact hebben waar mensen niet altijd aandenken zeggen die. Ik moet het zelf allemaal nog meemaken, maar krijg heel wat te horen daarover. Een vriendin van mij, die niet een van mijn beste vriendinnen is , heeft ook aangegeven dat ze een nier wil afstaan, en daar heb ik juist moeite mee omdat ik met haar die band niet heb en ook niet door een gebeurtenis als dit wil krijgen zeg maar. Dat klinkt misschien raar, maar het is allemaal heel dubbel.