[Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Guess001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 11:40

Bij antibioticagebruik gewoon even condooms gebruiken. Waarom zou je niet het zekere voor het onzekere nemen?

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 20:01

Bij mijn apotheek zijn ze erg goed met antibiotica en extra bijsluiters voor pilgebruiksters. Zelfs toen ik al anderhalf jaar van de pil af, wezen ze me nog op het feit dat dit antibioticum de werking van de pil beïnvloedt en of ik die nog gebruikte, want dan zouden ze me nog een extra uitgebreide (eigengemaakte) bijsluiter meegeven. Goed werk dus van mijn apotheek!
Maar inderdaad, als je het niet zeker weet, zou ik het zekere voor het onzekere nemen en een condoom gebruiken.

Ketaki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 21:08

Gabbertje schreef:
vicky schreef:
Ik heb sinds woensdag de mirena spiraal laten plaatsen. Viel me 100% mee Je kan de touwtjes wel voelen schijnt. Ik heb tot nu nog geen sex gehad dus kan nog geen verslag doen over het wel of niet voelen ervan!

Spiraal lijkt mij echt niets. Kan het eigenlijk helemaal niet onderbouwen waarom het mij niets lijkt.
De huisarts zei tegen mij wel dat hij me te jong vindt voor een spiraaltje (23 jaar)

Dat vind ik een Rare opmerking.
23 jaar en dan te jong voor een spiraaltje.
ik ben 20 en op me 18e liet ik mijn spiraaltje zetten

@ gabbertje
hoe bedoel je dat je de touwtjes/draadjes wel kunt voelen?
ik heb nergens last van.
dus voel ze ook niet

Ketaki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 21:15

vicky schreef:
ja is zo gebeurd viel mij ook 100% mee.

even een vraagje aan mensen met de mirena
hoe lang bleven jullie nog bloeden na het zetten?

ik had er ongeveer 2 dagen last van.
en had enorme buikpijn.

maar ben wel blij dat ik tegenwoordig helemaal niet meer ongesteld ben omdat ik een mirena heb

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 23:12

Ik kan de touwtjes van de mirena wel voelen, maar niet tijdens de sex ofzo. Alleen als ik onder de douche sta, check ik wel eens of ik ze nog kan voelen, soort zekerheid dat het spiraaltje er nog in zit, zeg maar.
Ik ben nog een dag of twee blijven bloeden, maar dat is niet raar, want hij is geplaatst tijdens mijn menstruatie, en die moest nog ongeveer 2 dagen duren.
Het kramperige gevoel heeft 1 avond geduurd en daarna is er nog een poos een behoorlijk zeurderig gevoel geweest als ik rende ofzo, maar dat is daarna ook weggetrokken.

vicky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 23:56

Ik ben nu paar maanden verder en heb nergens meer last van.
Wordt zoals de meeste dus ook niet meer ongesteld. Twijfelen jullie niet of je niet toch zwanger bent?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 09:56

Ik totaal niet. Ik heb af en toe nog wel een kleine bloeding, maar echt ongesteld word ik niet. Ik heb een hoop vertrouwen in de werking van de mirena.

Izie

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 13:08

ik heb niet alle 33 paginas gelezen dus weet nietwat er allemaal al over staat, maar ik gebruik nu al anderhalf jaar de Nuva ring, en ik vind m geweldig!

In het begin even doorzetten met paar bijwerkingen maar nu wil ik niets anders meer.. geen pil die ik toch elke week wel een keer vergeet, geen gezeur als ik weer eens last heb van me darmen of ziek ben

Ze zijn idd 30 euro voor 3, ik moest altijd 19,41 betalen maar ook dat kan ik weer declareren bij mijn ziekenfonds!

Voor mij geen pil meer! }>

summerfeel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 17:18

hoihoi,
ik heb het topic een beetje door zitten lezen en nou heb ik eigenlijk wel een vraagje.
ik ben bij deze strip de eerste pil vergeten. die neem ik altijd savonds en nu heb ik m sochtends genomen. verder gewoon normaal geslikt maar drie dagen later was ik hem weer vergeten... daar kwam ik pas savonds de volgende dag achter...
stom stom stom....

mijn vriend en ik hebben het zeg maar wel gewoon gedaan. niet vaak omdat we elkaar maar heel ( lees heeeeeeel ) weinig gezien hebben, maar zonder extra zekerheid, ( wel telkens ver voor het zingen de kerk uit )omdat ik dacht dat het wel gewoon kon, maar nu begin ik toch een beetje bang te worden.

Jamy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 13:12

Ben ik ook wel benieuwd naar, maar opzich de werking van de pil is verminderd alleen het is niet zo dat hij gelijk helemaal niet meer werkt. En als er idd optijd uitging..
Weet niet hoe groot de kans is dat je zwanger wordt van voorvocht?

Lenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 13:20

Ik had een topic gemaakt maar is op slot gezet.
Ik ga de Mirena laten plaatsen en ben heel benieuwd naar eventuele bijwerkingen. Heeft iemand daar hinder van gehad?

bvd

onbekend2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 15:09

Ik zou ook graag wat meer willen weten over het mirenaspiraaltje.... Ik heb namelijk trombose gekregen door (waarschijnlijk) de pil.
Doet het bijvoorbeeld erg veel pijn als het ingebracht wordt? en hoe brengt de dokter het in? met een speciaal instrument ofzo?

Avelienvd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 15:15

Ik had even een vraagje.

Ik slik de pil, maar toen ik een nieuwe strip aanbrak op vrijdag heb ik de eerste pil genomen en ben toen onverwacht een nacht bij iemand blijven slapen.
Dus die pil op zaterdag heb ik niet gehad maar wel sex gehad met hem.
Hoe groot is de kans dat je dan zwanger raakt?
Heb toen nog een extra stopweek ingelast maar ben niet ongesteld geworden.
Wat zijn nu mijn kansen?

Guess001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 16:48

Wanneer je de pil juist gebruikt is ben je voorkomt hij in 99,9% van de gevallen zwangerschap.
Als je meer dan 12 uur te laat bent met het innemen van de pil kan het zo zijn dat de werking van de pil verminderd is (voornamelijk in week één en week drie, in de tweede week is het iets minder erg).

Over kansen, tsja, het is dus maar net wat voor een risico je wilt lopen. Bij het vergeten van een pil extra maatregelen nemen lijkt me hier wel verstandig (condooms) en anders is er altijd nog de morning after pil. Ik vind dat er soms best wel makkelijk gedacht wordt.....jeetje......

Lennon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 18:55

Als je je pil in de eerste week vergeten bent mag je ook best wel wat bang worden... Ik zou in ieder geval zeker een condoom erbij gebruiken vanaf nu en ook hopen dat je geluk hebt gehad en er niets aan de hand is...

Maar als je je pil vergeet MOET je andere bescherming erbij gebruiken en dat zeker in de eerste twee weken...

Bealy, het is net de derde week die niet zo erg is om de pil te vergeten omdat het de laatste week in die kuntstmatige cyclus is en je eisprong dus al 'voorkomen' is in de eerste twee weken...

Maar ondanks dat het risico in de laatste week een stuk kleiner is, is het nog altijd het verstandigst om toch veilig te zijn en een condoom te gebruiken als je een pil vergeten bent en je niet zwanger wil raken...

Guess001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 19:12

NHG-artsennet schreef:

De anticonceptiepil vergeten?

Als u de anticonceptiepil hebt vergeten, neem die dan alsnog in. Doet u dit binnen 12 uur na uw normale tijdstip van slikken, dan blijft u tegen zwangerschap beschermd. Neem de volgende pil weer op het normale tijdstip en maak de strip af.

Neemt u de vergeten pil later in, dus meer dan 12 uur na uw normale tijdstip van slikken, dan bent u niet beschermd. Neem de vergeten pil alsnog in en neem contact op met de praktijk. Verdere maatregelen hangen dan af van de week waarin u de pil hebt vergeten.

Pil vergeten in de eerste week van de pilstrip: Maak de strip af en gebruik gedurende zeven dagen als aanvullende bescherming een condoom. Als u in de periode van 48 uur voor tot 48 uur na het moment waarop u de pil had moeten nemen, geslachtsgemeenschap heeft gehad, dan bestaat er kans op een zwangerschap. Neem dan de morning-afterpil zoals hieronder beschreven.
Neem de volgende anticonceptiepil weer op het normale tijdstip en maak uw pilstrip af. Dan bent u weer tegen zwangerschap beschermd.

Pil vergeten in de tweede week van de pilstrip: Maak de strip af. Een aanvullend voorbehoedmiddel is niet nodig (tenzij u meer dan drie pillen hebt vergeten).

Pil vergeten in de derde week van de pilstrip: Maak de strip af, sla de stopweek over en ga direct door met de nieuwe strip (doorslikken). Een aanvullend voorbehoedmiddel is niet nodig.
Een andere mogelijkheid is een vervroegde stopweek in te lassen. De dag waarop u de pil vergeten bent telt dan als eerste dag van de stopweek.

Juist in de derde week moet je òf doorslikken òf direct een stopweek inlassen! Alleen DAN is het niet zo erg.

parouscha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 19:38

Normaal had ik altijd de Diana pil, maar heb vandaag weer een nieuwe partij pil opgehaald
Maar nu heb ik cyproteronacetaat/Ethinylestradiol mee gekregen?
Scheen het zelfde te zijn als de diana?
Iemand ervaring mee?
Heeft deze pil ook andere bijwerkingen???

Ben al zo'n 3 jaar aan de Diana, en gaat altijd goed
Maar nu is mijn ongesteldheid afgelopen, moet ik dan nu gewoon een strip nemen en die afmaken, en dan gewoon weer ongesteld worden als de strip op is, en dan ook slikken tijdens mijn ongesteldheid of juist niet tijdens je ongesteldheid slikken?

Avelienvd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 19:40

Ja normaal gebruik ik dus ook een condoom alleen op dat moment dus net niet.
Ik weet het het is dom, maarja op dit moment niets meer aan te doen.
Ik wou dus ook gewoon weten wat nu mijn kansen waren op zwangerschap, aangezien ik dat niet kon vinden op het net.

1 voordeel is dat ik toch geen sex meer ga hebben voorlopig aangezien ik vriendjesloos ben, en tja dit was een vergissing met mijn ex zeg maar.

Caritas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 19:57

parouscha schreef:
Normaal had ik altijd de Diana pil, maar heb vandaag weer een nieuwe partij pil opgehaald
Iemand ervaring mee?

Maar nu is mijn ongesteldheid afgelopen, moet ik dan nu gewoon een strip nemen en die afmaken, en dan gewoon weer ongesteld worden als de strip op is, en dan ook slikken tijdens mijn ongesteldheid of juist niet tijdens je ongesteldheid slikken?

Is zelfde als die je eerst slikte, maar dan generiek, dus knock off zeg maar. Je kan gewoon doen wat je bij die Diane ook deed. Ik heb die generieke ook gehad en ik vond 'm toch anders dan die Diane. Acne, waar ik die diane voor kreeg, kwam bijvoorbeeld weer terug.

Barco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:30

Lenn schreef:
Ik had een topic gemaakt maar is op slot gezet.
Ik ga de Mirena laten plaatsen en ben heel benieuwd naar eventuele bijwerkingen. Heeft iemand daar hinder van gehad?

bvd

Ik heb hem nu 1,5 jaar. Ik heb er in het begin wel veel last van gehad. De eerste week alleen maar weeen gehad en een maand lang flinke buikpijn.
het eerste half jaar voor de menstruatie, wat meer dan normaal, last van mijn buik gehad.

maar laat je het er niet door weerhouden hoor!!!
Ik ben er nu superblij mee. Ik was nogal labiel. (en echt vanaf mijn ovulatie tot aan de menstruatie, dus twee weken lang) En daar ben ik nu vanaf.
Ik hoef ook niet meer te denken aan die pil slikken (die ik toch vaak vergat)
En je krijgt een veel minder hormonen binnen. Dat hormoon werkt nog een lokaal ook en komt niet meer in je bloedbaan terecht.
Kortom ik ben er (afgezien van de eerste maand) echt superblij mee!!!

parouscha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:39

Maar ik heb eigenlijks nooit echt uitleg gekregen over de pil, en heb hem gewoon mijn strip af gemaakt, en als mijn strip op was, werd ik ongesteld, en heb ik hem niet doorgeslikt, maar gewoon ongesteld geweest en zodra het was afgelopen gewoon weer begonnen met een strip.
Misschien dus altijd wel geluk gehad omdat ik het nooit zonder condoom doe

Maar slikken jullie hem ook tijdens je ongesteldheid?

parouscha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:42

Roosmarijn schreef:
parouscha schreef:
Iemand ervaring mee?

Is zelfde als die je eerst slikte, maar dan generiek, dus knock off zeg maar. Je kan gewoon doen wat je bij die Diane ook deed. Ik heb die generieke ook gehad en ik vond 'm toch anders dan die Diane. Acne, waar ik die diane voor kreeg, kwam bijvoorbeeld weer terug.

hmm ben benieuwd hoe die bevalt, ik heb de pil eigenlijks toen destijds meer genomen voor de pukkels de diane werkte daarbij wel goed!
Dus hoop niet dat het weer terug komt met deze pil....

Guess001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:46

Hoe bedoel je? Een pil slik je 21 dagen en dan 7 dagen niet. Tijdens die stopweek heb je dan normaal gesproken je bloeding. Dit staat allemaal gewoon in je bijsluiter.
(reactie op je vorige post)

parouscha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:50

Oke dan doe ik het dus wel altijd goed, dan heb ik de reacties in dit toppic misschien beetje verkeerd gelezen.

Guess001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:55

Bedoel je mijn reactie over doorslikken/stoppen in je 3e week? Dat sloeg op de handelwijze bij het vergeten van een pil (wanneer je meer dan 12 uur te laat bent met het nemen van je pil).
Als je hem gewoon op tijd inneemt is dat niet aan de orde hoor.