GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 15:23

Als Deertje zwaar obese was/is dan kan dit wel degelijk hoor. Ik zie meer van deze resultaten voorbij komen op TikTok met Mounjaro.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 16:29

Jennyj01 schreef:
Maar dat weet jij toch helemaal niet. Ik heb het advies gekregen om tussen de 1200 en 1700kal per dag te eten. Bij mij gaat het langzamer want ik zit altijd rond de 1600kal maar dat vind ik niet erg. Misschien hield Deertje veel vocht vast. Of heeft heel veel overgewicht. De eerste kilo’s gaan snel. Daarbij is het niet de bedoeling dat je voor altijd zo blijft eten. Na het afvallen ga je op zoek naar een nieuwe balans. En soms kan dat zonder medicatie en soms kan dat niet. Ik vind het jammer dat je steeds de negatieve kanten blijft belichten.

Inderdaad...
Ik heb een auto-imuun ziekte en ik heb zittend werk. Als ik 1500 kcal eet, blijf ik gewoon op gewicht. Ik at al jaren rond de 1500-1600 kcal met een diëtist, zonder 1 kilo af te vallen. Dankzij de medicijnen. Ik had een BMI van 34, en ik zou nog 10 kilo moeten afvallen om een gezonde BMI te hebben. Ik volg doktersadvies, inclusief het aantal kcal dat mij aangeraden wordt..
Nu 20 kilo lichter heb ik niet meer dagelijks pijn, en moet ik geen ontstekingsremmer aanraken. Ik kan terug bewegen, zelfs weer paardrijden. Dus wat is dan beter.. Ik kan er ook niets aan doen dat het snel gaat, ik eet maar 300kcal minder dan ervoor..
Ik snap ook niet waarom ik dit hier allemaal moet uitleggen....
Dus misschien gewoon eens blij zijn voor iemand, is des te leuker...

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 17:47

Wauw Deertje wat fijn dat het zoveel beter gaat met je! En inderdaad jammer dat er zoveel conclusies worden getrokken zonder context. Waarschuwen is goed, maar het kan ook doorslaan natuurlijk.

Ik zou willen dat het via de huisarts beter toegankelijk zou zijn, het zou zoveel mensen kunnen helpen, zoveel zorgkosten schelen, zoveel ellende kunnen voorkomen. Maar nu worden mensen die al genoeg trauma hebben van het obese zijn nog een jaar therapie door de strot geduwd.

Fraude om eraan te komen hou je altijd en overal, betere voorlichting en minder moeilijk doen bij de reguliere zorg zal schelen. Maar feit is, dat als iemand iets echt wil hij / zij er wel aan komt koste wat kost. Dat ga je nooit voorkomen. Ik ga er vanuit dat het overgrote deel van de mensen echt een probleem wil oplossen.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 17:50

Vandaag telefoon gehad van mijn huisarts. Helaas willen ze het niet voorschrijven. Ze hebben er in de praktijk te weinig ervaring mee en hebben dus de richtlijn om het niet voor te schrijven voor afvallen. Heel erg jammer. Ik ga me vanavond aanmelden op Getwellis. Twijfel wel heel erg tussen Ozempic en Mounjaro, met name de kosten.

@Deertje ik begrijp je heel goed hoor. Ik heb ook dagelijks pijn en hoop echt dat ik door het afvallen minder pijn in mijn rug heb. Maar vooral dat mijn bloeddruk en cholesterol omlaag gaan.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 17:55

Setteli schreef:
Vandaag telefoon gehad van mijn huisarts. Helaas willen ze het niet voorschrijven. Ze hebben er in de praktijk te weinig ervaring mee en hebben dus de richtlijn om het niet voor te schrijven voor afvallen. Heel erg jammer. Ik ga me vanavond aanmelden op Getwellis. Twijfel wel heel erg tussen Ozempic en Mounjaro, met name de kosten.

@Deertje ik begrijp je heel goed hoor. Ik heb ook dagelijks pijn en hoop echt dat ik door het afvallen minder pijn in mijn rug heb. Maar vooral dat mijn bloeddruk en cholesterol omlaag gaan.

Balen!
Ik vind dit soort antwoorden altijd zo lastig. Zo krijgen ze er toch ook geen ervaring mee...

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 17:57

kosseh schreef:
Setteli schreef:

Balen!
Ik vind dit soort antwoorden altijd zo lastig. Zo krijgen ze er toch ook geen ervaring mee...

Ja klopt. Dus ik wil eigenlijk voordat ik begin nog een checkup bij de huisarts, zoals bloedonderzoek, bloeddruk en gewicht. En dan doe ik dat over een paar maanden weer. Misschien dat ze van gedachten veranderen en dat ze het dan alsnog voor willen schrijven.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 18:04

Ik was vandaag bij de apotheek en ze moesten het bestellen, is dan morgen op voorraad. Ik had van de internist de 5mg voorgeschreven gekregen, ik start natuurlijk met 2,5 maar met klikjes tellen dan voordeliger. De apotheek kwam zelf met voorstel voor de 10mg en dan de dosis zelf aanpassen, dus die heb ik nu maar besteld.
Donderdagochtend laat ik bloed onderzoek doen, donderdag avond wil ik dan beginnen. Zo heeft het geen invloed op de bloedwaarden en als ik dan de week erop bij de huisarts ben om de waarden te bespreken ben ik al begonnen en kan ik haar evt nog dingen vragen.
Mijn weekend begint ook op donderdagavond dus dan zit ik de eerste 3 dagen niet met evt bijwerkingen op mijn werk.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 18:34

kosseh schreef:
Setteli schreef:

Balen!

Mijn zus kreeg het ook niet via de huisarts, terwijl die het juiste BMi en heel veel gezondheidsklachten heeft. Helaas GLI ook geprobeerd maar was zo'n aanfluiting dat ze ermee gestopt was. Dit was wel een paar jaar terug. Begrijp er niks van dat je mensen die echt gezondheidissues hebben naar commerciele partijen doorzet :o

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 19:33

Deertje schreef:
Jennyj01 schreef:
Maar dat weet jij toch helemaal niet. Ik heb het advies gekregen om tussen de 1200 en 1700kal per dag te eten. Bij mij gaat het langzamer want ik zit altijd rond de 1600kal maar dat vind ik niet erg. Misschien hield Deertje veel vocht vast. Of heeft heel veel overgewicht. De eerste kilo’s gaan snel. Daarbij is het niet de bedoeling dat je voor altijd zo blijft eten. Na het afvallen ga je op zoek naar een nieuwe balans. En soms kan dat zonder medicatie en soms kan dat niet. Ik vind het jammer dat je steeds de negatieve kanten blijft belichten.

Inderdaad...
Ik heb een auto-imuun ziekte en ik heb zittend werk. Als ik 1500 kcal eet, blijf ik gewoon op gewicht. Ik at al jaren rond de 1500-1600 kcal met een diëtist, zonder 1 kilo af te vallen. Dankzij de medicijnen. Ik had een BMI van 34, en ik zou nog 10 kilo moeten afvallen om een gezonde BMI te hebben. Ik volg doktersadvies, inclusief het aantal kcal dat mij aangeraden wordt..
Nu 20 kilo lichter heb ik niet meer dagelijks pijn, en moet ik geen ontstekingsremmer aanraken. Ik kan terug bewegen, zelfs weer paardrijden. Dus wat is dan beter.. Ik kan er ook niets aan doen dat het snel gaat, ik eet maar 300kcal minder dan ervoor..
Ik snap ook niet waarom ik dit hier allemaal moet uitleggen....
Dus misschien gewoon eens blij zijn voor iemand, is des te leuker...

Super fijn dat het zo goed gaat! 2 kg per week afvallen bij 1200-1300 kcal per dag is echt heel veel dus dan zal het bij jou toch iets anders werken dan volgens de norm inderdaad.

Leuk om te lezen dat het ook gelijk zoveel beter gaat met je gezondheid.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 20:32

Ik vind het wel heel treurig om te lezen dat veel huisartsen hun patienten niet mee willen helpen en dat mensen dan inderdaad bij de commerciele partijen aan moeten kloppen.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 21:14

Charaz schreef:
Ik vind het wel heel treurig om te lezen dat veel huisartsen hun patienten niet mee willen helpen en dat mensen dan inderdaad bij de commerciele partijen aan moeten kloppen.

Yep!
Ik heb me net aangemeld bij Getwellis en vrijdag heb ik mijn intake gesprek.
Zaterdag ga ik nog uit eten (all-you-can-eat...) dus ik begin sowieso daarna.
Rib uit m'n lijf maar blij dat ik de stap heb genomen.
Ik heb overigens gekozen voor Mounjaro.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 21:18

Succes Setteli!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 21:24

thanks!

novita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 23:18

Ik meld mij ook even. Is er hier iemand die Mysimba gebruikt? Ik heb een gastric bypass gehad ruim 8jaar terug en 45kg afgevallen. Heel blij mee. Maar eigenlijk zou ik nog 15kg lichter willen/moeten zijn bij mijn lengte. Ik ben sinds mijn GB onder controle bij de internist en laat jaarlijks bloedprikken hiervoor.

Nu gaf ik aan dat ik veel gewrichtsklachten heb en dat ik liever mijn gewicht naar beneden zie. Omdat dit natuurlijk niet mee werkt op de gewrichten. Toen gaf de internist aan dat ze evt Mysimba kon voor schrijven en mij dit 1300€ per jaar zou kosten. En als ik GLI traject zou volgen na een jaar gratis zou zijn.

Maar eigenlijk de vraag is er hier iemand die een een GB heeft en dit medicijn of andere genoemde in dit topic gebruikt?

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 23:27

Ik heb geen gbp gehad, maar de endocrinoloog had voor mij ook mysimba als optie.
Ik wilde echter het middel wat voor mijn specifieke probleem (heel veel prednison en al weinig calorieën) de meeste kans van slagen had.
Ik gebruik nu Saxenda, wat ik zelf betaal. Maar eventueel zou ik later naar het goedkopere Mysimba kunnen overstappen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 09:06

Nou update na precies 4 weken Ozempic 0.25. Precies 3 kilo afgevallen. Aan de ene kant vind ik het wat weinig, aan de andere kant is dit ook prima. Sneller is niet altijd goed, zeker als ik er geen tig hoef af te vallen. En ik sport niet, heb een kantoorbaan dus ik moet wel realistisch blijven. En ik wil geen rimpelface dus snel is zeker niet altijd goed. Dus best oké. Geen bijwerkingen gehad voor zover ik weet. Wel een keer darmen overstuur maar je weet niet of dat niet een andere oorzaak had.
Vandaag opgehoogd naar 0.5. Heb de oude spuit nog maar gebruikt en 2 x 0.25 gedaan. Zat echt nog genoeg in. Zonde om weg te doen.

Even een tip: je kan wel klikjes tellen maar je kan niet terug. Ja kan wel maar je vloeistof gaat niet terug dus pas daarmee op als je dat gaat doen.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 09:15

Ik stond vanmorgen op de weegschaal en die gaf -2,3 kilo aan in nog geen 2 weken. Ik moet jullie bekennen dat ik gewoon heb staan janken. Voor mijn zwangerschap was ik slank, sportief, fit, tijdens / na mijn zwangerschappen enorm aangekomen. Mijn zelfvertrouwen weg, heb mijn lijf nooit meer kunnen accepteren.
Ik heb echt kei en dan ook keihard gewerkt om terug te komen. Heel hard sporten 5 x per week, leven als een konijn met diëtisten, coaches en ja ik was fit en kon de MUD masters 13 km prima uitlopen in een goede tijd maar nog steeds in maat 42 (ik had 36/38 voor mijn kids), maar een liesblessure gooide roet in het eten en binnen 5 maanden was ik alweer 10!!!!! kilo aangekomen zonder mijn toch al karige dieet aan te passen.
Ik heb niks tegen sporten, ik heb niks tegen gezond leven, ik rook niet drink af en toe een wijntje en sport nog steeds met 3 paarden en 2 x per week sportschool, maar het feit dat ik nu al meer kwijt ben dan in 5 maanden bijna iedere dag spierpijn, je alles ontzeggen en 10+ mentale en fysieke struggles heeft mij echt even doen beseffen hoe enorm zwaar overgewicht je mentaal kunt breken.
Waarom was deze manier van hulp niet eerder beschikbaar, mijn BMI is / was 29,5 toen ik 1 1/2 week terug begon. Hoe mentaal zwaar moet het dan zijn voor iemand met een nog hogere BMI. Dikke knuffel voor jullie allemaal. Ik hoop dat het jullie brengt wat je nodig hebt om naast fysiek ook mentaal weer beter te worden, want verdomme wat is dit een reality check. (en ja ik heb ook ADD en maandelijks gedoe dus ben wat sneller emo)
Laatst bijgewerkt door Mer1980 op 26-03-25 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 09:16

Ik vind het heel netjes, zeker op een lage dosering. :j

Van jou ook, Mer1980, en volledig mee eens dat deze hulp er veel eerder had moeten zijn en niet pas als het al zo erg is dat je suikerziekte hebt ontwikkeld.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 09:16

Dikke knuf Mer! Wat fijn voor je. :knuffel: :knuffel:

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 09:31

Annelies_VG schreef:
Super fijn dat het zo goed gaat! 2 kg per week afvallen bij 1200-1300 kcal per dag is echt heel veel dus dan zal het bij jou toch iets anders werken dan volgens de norm inderdaad.

Leuk om te lezen dat het ook gelijk zoveel beter gaat met je gezondheid.

ik val niet elke week 2 kilo af hoor. De eerste twee weken 4 tot 6 kilo ( wat allemaal vocht is door medicijnen) en nu gemiddeld 800gr -1kilo

@mer1980 ik denk dat dit zoveel mensen kan helpen, en dan vooral ook het mentale gedeelte. Vriendin van mij heeft zelfs haar boulemie onder controle door deze spuiten. Waar ze al meer dan 25 jaar tegen vecht

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 09:39

Wat een lekkere start hebben jullie gemaakt. Wat een lekker gevoel is dat he. Weten dat dat je op de goede weg bent.
Mij was voorgerekend dat het ongeveer 6-7 maanden ging duren voor ik op mijn streef gewicht zou zijn. Ik herinner me dat ik er heel dubbel inzat. Van de ene kant pfff een half jaar en van de andere kant het stemmetje in mijn hoofd die zei dat is je nog nooit gelukt. Ook niet toen je nog volop kon sporten. Nu na 6 maanden zit ik 4kg van mijn streef gewicht en ben meer gemotiveerd dan ooit. Hou de calorieën bij in de app. Zorg dat het eten in balans is qua eiwitten, koolhydraten en vetten. Beweeg elke dag.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 09:53

Suzanne F. schreef:
Even een tip: je kan wel klikjes tellen maar je kan niet terug. Ja kan wel maar je vloeistof gaat niet terug dus pas daarmee op als je dat gaat doen.

Oeh goeie, hoe weet je dan hoeveel klikjes je moet doen, kun je dat aflezen?

Goed bezig dames!

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 10:00

Wat zijn jullie allemaal goed bezig! Ik duim voor iedereen dat het zo gestaag blijft gaan

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 10:57

Wat een fijne berichten zijn er vandaag te lezen! Echt top.

Vandaag heb ik weer een call met mijn coach. Denk erover om toch wel de dosis op te hogen. Ik voel al een tijdje geen verzadiging genoeg meer, zelfs kort na de maaltijd is er weer hongergevoel. Dat, of mijn brein is volslagen van slag en denkt honger te hebben omdat het dit zo gewend was....? Ik heb geen idee. Dus tijd voor overleg :=

(Ik kan het eten gelukkig nog wel beteugelen hoor, maar dat is op karakter :roll: )

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 11:21

opisop_shop schreef:
Suzanne F. schreef:

Oeh goeie, hoe weet je dan hoeveel klikjes je moet doen, kun je dat aflezen?

Goed bezig dames!

Mijn gewone dosis is 72 klikjes. Daarmee kan je aan het rekenen gaan.
Niet met mijn gegevens uiteraard. Eerst je eigen dosis tellen (en toedienen). Daarna kan je gaan rekenen.