Zwanger, begin en voorjaar 2025

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marlis

Re: Zwanger, begin en voorjaar 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 20:27

Fijn dat alles goed was en leuk een meisje.

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 20:33

Goede vraag Jolliegirl. Ik ben daar nog helemaal niet mee bezig. Al heb ik al wel het eerste rompertje en sokjes gekocht. Gewoon omdat ze zo schattig zijn.
Ik lees verder even mee met alle gegeven antwoorden :o

Hagelslag druk geweest met van alles regelen. Dat hoort er allemaal bij.

Renee gezegend met een meisje! Heel leuk <3
En fijn dat alles goed gaat.

Floko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 20:48

Wij hadden in het begin soms echt wel drie/vier rompers op een dag nodig. Luier doorgelekt, gespuugd, plassen tijdens het verschonen.. ik heb in de eerste week nog een berg rompers en pakjes bijbesteld in maat 50. Ik kreeg om me heen te horen dat het prima meteen met 56 kon maar ons Lucas heeft echt wel een maand ofzo maat 50 aangehad. Hij was 3150 gram bij de geboorte. Vond 56 echt oncomfortabel slobberig.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 20:51

Grappig die verschillen! Ons zoontje was 54 cm bij geboorte, de meegenomen pakjes in maat 50 pasten dus niet :o die zat meteen in 56!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 21:02

Wat fijn dat alles goed is Renee, en heel leuk een meisje <3

Goede info over alle rompertjes, heb zoveel zin om dat te kopen.

Ik ben inmiddels al een tweedehands kinderwagen rijker, zag toevallig een mooie deal in een groep op Facebook. Alleen nog even ophalen. Gelukkig heb ik een grote schuur :')

Misschien nog een vraag over baby-uitzet(lijst): wat heb je écht nodig en wat gebruik je eigenlijk niet?

Floko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 21:03

Oh ja die van ons was 50 cm, belangrijk detail ja :Y)
Ik weet eigenlijk niet wat gemiddeld is bij de geboorte.

Ik dacht dat het onzin was dat iedereen zo overdreef dat je veel hydrofiele doeken nodig had. Uiteindelijk heb ik ook een lade vol :')
Ik heb niet aan een wiegje gedaan maar het ledikantje op onze kamer gezet. Anders heb je ook voor allebei lakentjes enz nodig. Vond ik een onnodige kostenpost.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 21:14

Eske_B schreef:
Misschien nog een vraag over baby-uitzet(lijst): wat heb je écht nodig en wat gebruik je eigenlijk niet?

Dat is natuurlijk super persoonlijk, maar wat we echt heel goed hebben kunnen gebruiken: een co-sleeper en een draagzak. De co-sleeper hadden we geleend van vrienden maar is ons zo goed bevallen dat we nu bij nr 2 zelf eentje (tweedehands) gekocht hebben. En de draagzak tot zeker anderhalf jaar bijna dagelijks gebruikt!

We hadden ook een hele mooie speelboog van Little Dutch met zeediertjes maar door die zachte kleurtjes interesseerde het onze baby écht niet. De speelboog van IKEA met hysterische kleuren daarentegen was een hit :')

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-24 21:17

Eske_B schreef:

Mijn tip: volg je gevoel! Jij weet als beste wat bij je past. Een luierenmer staat vaak op de “onzin” lijst. Maar wij woonden 5 hoog en dan ga je niet elke luier naar de ondergrondse container beneden. Ook zullen er een tal van voorbeelden zijn waarbij mensen het echt niet gebruiken. Een badje is ook een mooi voorbeeld. Vaak hoor ik douchen is toch fijner dus het badje hebben we nauwelijks gebruikt. Wij douchen ook het meest. Maar in de eerste maanden vond ik het toch wel fijn om bij een poepsplosion het badje met inzet te gebruiken als ik alleen was. Dus ik zou het badje niet kunnen missen. Graaf dus goed in je gevoel, diep van binnen weet je het.

Wat ik zou zeggen dat je echt niet kan missen de eerste week: (elektrische) kruiken, wiegje/cosleeper, dekentjes, beddengoed, kleertjes, voedingsspullen, vitamines, een autostoeltje/drager, luiertjes en doekjes, eventueel vettende crème en een grote dosis liefde.

Ik heb zelf in de eerste week de muziek ei veel gebruikt met verschillende geluiden (hartslag, white noise dat soort dingen). Hopelijk ben ik niet iets vergeten maar volgens mij was dit het belangrijkste. Denk ook aan jezelf trouwens! Wat ging ik heerlijk op mijn peribottle, padsicles (kraamverband ingevroren met witch Hazel en aloe), borst koelers, pitten zakje en paracetamol. Kon nauwelijks eten dus dit keer zorg ik dat er noten in huis zijn (weinig volume veel voedingsstoffen).

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-24 21:18

Solleke_Noah schreef:
Eske_B schreef:

Dat is natuurlijk super persoonlijk, maar wat we echt heel goed hebben kunnen gebruiken: een co-sleeper en een draagzak. De co-sleeper hadden we geleend van vrienden maar is ons zo goed bevallen dat we nu bij nr 2 zelf eentje (tweedehands) gekocht hebben. En de draagzak tot zeker anderhalf jaar bijna dagelijks gebruikt!

We hadden ook een hele mooie speelboog van Little Dutch met zeediertjes maar door die zachte kleurtjes interesseerde het onze baby écht niet. De speelboog van IKEA met hysterische kleuren daarentegen was een hit :')

Wij hebben mazzel: een little Dutch/houtenspeelgoed baby haha. Ik had juist zwart wit contrast speelboog voor hem gekocht.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 21:18

Oja dat is een grappig Nederland-België verschil! Kruiken worden hier (zover ik weet) helemaal niet gebruikt. Terwijl alle Nederlandse moeders er bij lijken te zweren.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 21:20

Jaaa, co-sleeper vond ik ook echt heel fijn! Die gaan wij tegen die tijd weer in elkaar zetten.

En boxpakjes vond ik zelf qua kleding ideaal de eerste weken. Leuk al die setjes, maar de eerste weken ben je echt blij met gewoon praktisch spul, vond ik tenminste.

Floko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 21:23

Elektrische kruiken kende ik niet, heb even gegoogled en dat lijkt me erg handig.
Welke heb jij Renee?
Kruiken moesten echt in het bedje van de kraamhulp, die kleintjes kunnen zichzelf niet genoeg warm houden vertelde ze toen. Kunnen Belgische kindjes dat beter? :P of warmen jullie de hele ruimte op?

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-24 21:28

Floko schreef:
Elektrische kruiken kende ik niet, heb even gegoogled en dat lijkt me erg handig.
Welke heb jij Renee?

Ik heb er nog geen een dat is een taak die volledig bij mijn man ligt. Vorige zwangerschap hadden we waterkruiken maar toen woonden we gelijkvloers. Nu zullen we elke keer de trap af moeten. Daar heb ik geen zin in en mijn man nog minder (hij zal de verantwoordelijke zijn de eerste week).

Grappig dat het in België helemaal niet gebruikelijk is. Wij gebruikten het om het wiegje lekker voor te verwarmen. Maar als het niet bij je past vooral niet doen. Volg je (moeder) gevoel. Die is (nu al) sterker dan je denkt ;)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 21:29

Floko schreef:
Welke heb jij Renee?
Kruiken moesten echt in het bedje van de kraamhulp, die kleintjes kunnen zichzelf niet genoeg warm houden vertelde ze toen. Kunnen Belgische kindjes dat beter? :P of warmen jullie de hele ruimte op?

Wij zijn een speciaal ras :j

Haha nee, geen flauw idee! Dat wordt hier gewoon écht niet gebruikt. Misschien zit het verschil er in dat de meeste vrouwen in het ziekenhuis bevallen in België en daar ook enkele dagen blijven? In het ziekenhuis is het vaak wat warmer.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-24 21:30

mylittlejoy schreef:
Jaaa, co-sleeper vond ik ook echt heel fijn! Die gaan wij tegen die tijd weer in elkaar zetten.

En boxpakjes vond ik zelf qua kleding ideaal de eerste weken. Leuk al die setjes, maar de eerste weken ben je echt blij met gewoon praktisch spul, vond ik tenminste.

Mening van mijn man is exact het zelfde, die leefde voor de boxpakjes. Dit keer wil ik er meer hebben voor hem. Hij doet in de eerste weken zoveel als ik iets voor hem kan verlichten is dat mooi meegenomen.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-24 21:35

Solleke_Noah schreef:
Floko schreef:
Welke heb jij Renee?

Wij zijn een speciaal ras :j

Haha nee, geen flauw idee! Dat wordt hier gewoon écht niet gebruikt. Misschien zit het verschil er in dat de meeste vrouwen in het ziekenhuis bevallen in België en daar ook enkele dagen blijven? In het ziekenhuis is het vaak wat warmer.

Gebruiken ze in het ziekenhuis in België niet ook verwarm lampen bij de verschoonmatten en verwarmde dekentjes in de bedjes? Wij zijn na de bevalling niet in het ziekenhuis gebleven maar met 8 weken moest onze zoon geopereerd worden. Toen hadden we die heerlijke verwarmde verschoonmat enzo. Maar uiteindelijk er is 1 perfecte verwarmingsbron voor je kindje en dat zijn de ouders. Zo zijn kindjes jaren lang warm gehouden dus met het oog daarop zijn kruiken extra. Lekker knuffelen en kroelen is nog geen kindje slechter van geworden :))

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 21:45

Hier ook alles langzaamaan weer alles aan het verzamelen!

Wat echt bovenaan mijn lijstje staat om te bestellen is een cordring, die vond ik zo fijn bij mijn eerste!

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-24 21:53

Cordrings zijn fantastisch! Bij mij zat die in het kraampakket maar in het ziekenhuis waar onze zoon was geboren waren ze ook standaard. Echt mega fijn dat dit telkens normaler wordt.

Net zoals huid op huid met de vader (al dan niet in het eerste uur). Dat is ook alleen maar normaler geworden. Zou dat persoonlijk ook niet anders willen. Ga sowieso mijn kindje niet vast houden tijdens het hechten vanwege mogelijke fysieke reacties daarop. Vorige bevalling is het enorm goed bevallen om mijn man op dat moment huid op huid te laten doen.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 22:30

Cordring wil ik ook weer idd, veel fijner dan zo'n klem.

De vorige keer ging het zo goed dat m'n man de baby mocht halen. Hij was er wat perplex van, hij dacht alleen de navelstreng te mogen knippen. Maar dat was ook echt heel bijzonder. En daarna inderdaad gouden uurtje met veel huid op huid. Ik hoop dat het weer zo mag gaan.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 08:06

Renee schreef:
Gebruiken ze in het ziekenhuis in België niet ook verwarm lampen bij de verschoonmatten en verwarmde dekentjes in de bedjes? Wij zijn na de bevalling niet in het ziekenhuis gebleven maar met 8 weken moest onze zoon geopereerd worden. Toen hadden we die heerlijke verwarmde verschoonmat enzo. Maar uiteindelijk er is 1 perfecte verwarmingsbron voor je kindje en dat zijn de ouders. Zo zijn kindjes jaren lang warm gehouden dus met het oog daarop zijn kruiken extra. Lekker knuffelen en kroelen is nog geen kindje slechter van geworden :))

Wel eentje bij de verschoonmatten dacht ik ja! Mijn zoontje is geboren in een hittegolf, nu een winterkindje, dus wie weet ga ik toch wel kruiken gebruiken :D en inderdaad zoals je zegt, gewoon lekker veel knuffelen <3

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 10:47

Vorige keer had ik een decemberbaby. Dan zijn kruiken wel fijn en in mijn geval nodig omdat ze moeite had om op temperatuur te blijven (koukleum in combinatie met een wat ouder huis). Na een week of twee was het niet meer nodig, maar als je in de wintermaanden bevalt, zou ik er wel een paar in huis halen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 14:32

Vandaag een echo gehad en geslacht ontdekt :))

Ik heb al die weken gedacht een jongetje... En vanochtend stond ik met een blauwe en roze tshirt in mn handen en trok roze aan....

En jahoor....een meisje! <3

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 15:34

Jolliegirl schreef:

Ik heb al die weken gedacht een jongetje... En vanochtend stond ik met een blauwe en roze tshirt in mn handen en trok roze aan....

Zo leuk zeg <3

Meisjes hebben wel de overhand zo te zien!

JitskeJeldau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 17:32

Jolliegirl schreef:

Hihi! Had ik toch onbedacht gelijk :P
Wij hebben maandag de 20 weken echo en daarna weten wij ook het geslacht! Ben erg benieuwd, want ik heb geen idee!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 18:49

Wat leuk Jolliegirl <3 Hoe gaat het nu verder?

Bedankt voor alle tips rondom benodigdheden!