Zwanger, uitgerekend najaar & winter 2024

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jintexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 12:03

Ik heb niet alles gelezen dus daarvoor sorry!!

Hier een hele fijne ervaring van de bevalling en de tijd erna bij de eerste! Nergens last van, bevalling zelf heeft 26 uur geduurd van het breken van de vliezen tot geboorte, vliezen braken thuis op de wc dus rustig even afgewacht wat er ging gebeuren dus een uur later zaten wij in de auto op weg naar het ziekenhuis. Daar kwam de ontsluiting niet geheel lekker op gang want na 4u zat ik nog altijd op 2cm, dus advies was weeën opwekkers en afwachten. Na een paar uur kwam ik in z'n storm dat ik ze niet meer weg gepuft kreeg en heb gevraagd om een ruggenprik omdat ik toen nog ma op 5cm zat en dus nog een weg te gaan had. Uiteindelijk is de kleine man na 1,5u persweeën geboren.
Niet ingescheurd of net wat en voelde me meteen oer sterk.

Alleen het zwanger zijn -O- -O-
Bij de 1e zat ik met 20 weken al volledig thuis met bekken instabiliteit en was ik vanaf 25/30 weken volledig afhankelijk van andere voor alles in en om huis. En 3 maanden na de bevalling kwam de bekken instabiliteit in alle hevigheid terug, dus heeft Bram van 3 tot 6 maanden overdag altijd in de box geslapen, want ik kon niet steeds de trap op en af om hem in/uit bed te halen.

Nu ben ik 14+4 en voel me al overreden door een vrachtwagen. Mijn bekken zijn echt niet gemaakt om zwanger te zijn.

Van het weekend zonk de moed mij dan ook echt even in de schoenen, en dat ik op het punt stond om te zeggen ik ben er nu klaar mee haal het er maar uit want ik trek dit niet nog tot december. Maar ik moet gewoon echt weer een flinke stap terug doen, en luisteren naar mijn lijf!

Zebraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 12:25

Dat klinkt heel zwaar Jintexx, de zwangerschap voor jou. Goed luisteren naar je lijf!
Zulke grote verschillen hoe iedereen zijn zwangerschap ervaart. De ene moet al heel veel gas terug nemen, de andere doet eigenlijk nog alles als voorheen. Ook van bijna geen buikjes tot zeer duidelijk aanwezig.

Hier gaat het fysiek ook nog goed. Van het weekend naar Pinkpop geweest en gekampeerd (niet op de festivalcamping, maar op een rustige boerderijcamping met onze grote tent). Wel rustiger aangedaan dan normaal. Maar al het lopen en staan ging eigenlijk prima. Was erg leuk om dit nog te kunnen doen nu.
Mijn grootste probleem is zitten. Bij een verkeerde houding krijg ik ontzettend last van mijn middenrif/ribben. Met een kantoorbaan dus erg onhandig. Hopelijk blijft het beheersbaar de komende maanden. Heb er al vanaf het begin last van. Met regelmatige afwisseling van zitten en staan gaat het wel. Maar het voelt zo stom dat actief bezig zijn, lopen, fietsen etc minder problemen geeft dan gewoon werken.

Ook wel een redelijk buik hier aanwezig, ik ben ook smal gebouwd. Sinds vorige week ook volledig over op de zwangerschapsbroeken. Over het algemeen vind ik het nu wel leuk om zwanger te zijn en buikje te showen. Maar eigenlijk hoeft het van mij niet meer groter dan nu. :')
Voel me soms ook echt opgeblazen en moet ook wel wennen aan mijn spiegelbeeld.

Wil misschien ook wel een bevallingscursus doen, maar dan niet te zweverig. Vind het denk ik toch wel fijn om te weten wat ik kan verwachten en wat het beste werkt (en waarschijnlijk loopt het toch allemaal anders).

Doe nu ook zwangerschapsyoga. Soms een beetje zweverig, maar merk vooral dat het rekken en strekken erg fijn is voor mijn lichaam.
Pas ook bij zwanger en fit in de sportschool geweest. Maar hier was ik echt nog te fit voor :=
Ik had niet echt idee dat ik aan het sporten was, ging me nu nog te makkelijk af. Ga ik liever zelf in de sportschool aan de slag. Maar wel iets voor over een paar weken.

Marlou91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 13:20

Solleke_Noah schreef:
Domi_94 schreef:
Gefeliciteerd Sannens!
Hier geen dopler, ik voel de baby al een paar weken.
Die beeldjes zien er leuk uit, het is alleen niet echt mijn ding. M’n buik/borsten waren altijd al mijn onzekerheidszone. Ik zou later wel zo’n gips afdruk willen van de baby voetjes bijvoorbeeld.
Kunnen jullie goed omgaan met de hitte? Ik ging voor de zwangerschap al niet zo lekker op warm weer, maar ik was vandaag gewoon doorkookt (een slecht werkende airco op kantoor + zwarte auto in de zon werken ook voor geen kont mee).

Zo'n gipsafdruk (handje en voetje) cadeau gekregen van een vriendin bij kraambezoek van mijn eerste kindje en dat is wel super tof! Aanrader! Ik kijk er nu nog vaak naar, wat een mini handjes en voetjes had hij <3

Zo'n buikbeeldje is ook wel heel mooi zeg. Weet ook niet goed of ik het 'durf', voel me ook meer categorie walvis :')

Voor de borstvoeding-dames: hebben jullie weleens zo'n moedermerksieraad laten maken? Zoiets vind ik super mooi en symbolisch! In mijn geval niet echt gepast gezien ik kunstvoeding heb gegeven haha.

Kraamzorg moet hier ook al direct bij begin zwangerschap vastgelegd worden, alles zit zo vol...

Ik reageer hier even kort op via mijn telefoon, want druk op het werk. Ik heb zo’n sieraad laten maken bij Laves en vind dat zeker een aanrader. Nette prijzen en je kan zelf aangeven wat je zou willen. Ik draag het sieraad niet, het is voor mij echt een herinnering. Dus over de kwaliteit als je het echt dagelijks draagt kan ik niet veel zeggen.

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-24 15:51

Jeetje wat hebben jullie veel gekletst haha!

Wat vervelend dat je een suiker test moet doen Marlou! Hopelijk is de uitslag goed en heb je geen zwangerschapsdiabetes.

Wat een heftige verhalen hebben sommigen van jullie meegemaakt bij of na de eerste bevalling ! Hopelijk gaat het dit keer beter. Tot nu toe vind ik het zwanger zijn eigenlijk wel prima. Heb eigenlijk nergens last van en kan er nu de laatste week echt van genieten als ik de kleine voel.

Hier ook geen last van de warmte eigenlijk. Ben blij dat het eindelijk mooi weer is. Dus lekker aan het klussen en paardrijden. **\O/**

Hier half augustus ergens intake met de Kraamzorg.

Mooi die afdrukjes Solleke Noah. Zo leuk ook met die kattenpootjes ! <3
En ook die moedermelk sieraden wat bijzonder en mooi!! <3

Fijn om te horen dat het ook anders kan Horsii :=

Jeetje wat heb jij heftige zwangerschappen Jintex! Kan me voorstellen dat je er helemaal klaar mee bent als je als zo snel niks meer kan en overal hulp bij nodig hebt. Hopelijk heb je net zo’n goeie bevalling en herstel als de vorige keer :knuffel:

Wat fijn dat je nog zo hebt kunnen genieten zonder klachten bij Pinkpop zebraatje! **\O/**

heleen06

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 17:55

Hier ook niet zo van kamp zwanger zijn. Vorige zwangerschap tot 20 weken misselijk en spugen en vanaf 30 weken zo’n jeuk dat ik niet meer kon slapen en uit eindelijk lichttherapie heb gehad.

Nu is het kwam misselijkheid zeker niet minder. Ben wel net weer aan het werk deze week.

De bevalling werd een keizersnede na 5 dagen inleiden. Maar toch kijk ik daar wel goed op terug.

Vorige zwangerschap een buikbeeldje laten maken en wil dat nu denk ik weer doen. Sieraden passen mij niet zo, alleen een trouwring draag ik.

san4nie

Re: Zwanger, uitgerekend najaar & winter 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 20:46

Jeetje, het gaat weer snel hier!

Ik heb het idee dat ik me vanaf 21/22 week ook echt wat beter ga voelen. Hoop dat dit zo mag blijven. Hoewel ik nu wel een beetje begin te merken dat er echt een buik zit en bukken enzo wat lastiger wordt.

En die warmte, temperatuur is geen probleem. En gisteren viel het mee wat betreft vocht vasthouden, nu wel wat dikke enkels. Vind dat zo naar er uit zien.

Hoop dat je nu overal wat natuurlijker doorheen mag rollen heleen!

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-24 21:53

Oh gadsie wat een pech de vorige keer Heleen! Op naar een betere ronde dit keer hopelijk.

Namens een meelezer die nog even anoniem wil blijven plaats ik hier 2 vragen:

Wat nemen jullie qua supplementen extra?

En zijn jullie ook zo extreem moe?
(Ik zit morgen op 8 weken.
En mijn gebruikelijke energie is echt zo extreem ver te zoeken. Dat het niet grappig meer is.)

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 22:03

Ik nam foliumzuur met vit D (smelttabletjes van de kruidvat) tot 16 weken ongeveer. Verder geen andere dingen.
Vermoeidheid herkenbaar, maar niet echt wat aan te doen helaas. Hou vol en hopelijk beter in het tweede trimester

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 22:04

Foliumzuur met vitamine d van de Kruidvat in het begin. Nu losse vitamine d van de Kruidvat. En de gehele zwangerschap omega 3 van laveen (vond visolie echt goor met de misselijkheid en boertjes.)

Moe, ja, heel moe. Ik ging met een emmertje van bed naar bank. Werken zat er toen dus ook niet in.

Sterkte voor de meelezer! Ik vond het lang duren, maar voel me nu echt wat beter. (Met zeer regelmatig nog dutjes.) Hoop dat je je gauw beter voelt!

Edit: mijn vitamine d was vrij laag met bloedprikken.

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-24 22:05

Ik gebruik al sinds de wens om zwanger te worden de multi vitamine mama dag en nacht van vita kruid en de omega vis olie hiervan. Gebruik dit beide ook nog steeds

Vermoeidheid herken ik gelukkig helemaal niet. Ook niet in het begin

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 22:21

Zira1994 schreef:
Oh gadsie wat een pech de vorige keer Heleen! Op naar een betere ronde dit keer hopelijk.

Namens een meelezer die nog even anoniem wil blijven plaats ik hier 2 vragen:

Wat nemen jullie qua supplementen extra?

En zijn jullie ook zo extreem moe?
(Ik zit morgen op 8 weken.
En mijn gebruikelijke energie is echt zo extreem ver te zoeken. Dat het niet grappig meer is.)

Ik had folaat, ipv foliumzuur. Dat is de actieve vorm en wordt beter door je lichaam opgenomen. Tot 10/11 weken (ook ivm 'kans op' verkort lipbandje enz). Verder neem ik alleen vit D, maar moet zeggen dat ik daar niet heel consequent mee ben. :=
Ik was ook extreem moe ja, tot week 22/23. Dat gaat nu net een weekje pas weer goed. Heel vervelend dat moe zijn. Ik heb om die reden vroeg aan moeten geven op werk dat ik zwanger was gezien ik volle dagen echt niet meer trok.

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-24 22:29

Die multivitamine die ik gebruik heeft inderdaad ook folaat ipv foliumzuur

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 22:57

Dit keer slik ik de Davitamon mama compleet. Makkelijker verkrijgbaar dan de exotische pillen die ik tijdens m’n vorige zwangerschappen slikte en een bescheiden klein pilletje.

De moeheid is onwijs vervelend, maar anders dan je er een beetje aan over geven en voldoende rust pakken werkte voor mij niet. Tijdens mijn vorige zwangerschap was het wel erger (en samen met hoofdpijn) door een ijzertekort, maar dat kwam al snel naar voren toen ik bloed mocht prikken na mijn eerste bezoek aan de verloskundige. Het is volgens mij een veel voorkomende zwangerschapskwaal die bij de meeste mensen na het eerste trimester ergens minder wordt/over gaat. Gefeliciteerd met je zwangerschap en sterkte even met de vermoeidheid!

Krabburger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 07:22

Jullie gaan weer hard dus reageer even op wat ik nog weet.

Bevalcursus heb ik niet gedaan, mijn ervaring is dat je lichaam prima weet wat het aan het doen is zolang je zelf maar niet in paniek raakt en gewoon doorblijft ademen. Maar dit kan voor iedereen anders zijn natuurlijk.

Een beeldje of bv sieraad laten maken gaan ik niet doen. Van de sieraden hoor je veel dat het sneller slijt inderdaad.

Hier nog geen intake gesprek van de kraamzorg gehad, de vorige keer volgens mij pas voorbij de 30 weken. Dacht dat dat redelijk standaard was, dus verwacht nu weer zoiets.

Ergens tegen op zien heb ik niet. Heb daarin dezelfde ervaring als horsii denk ik. Ik vond zwanger zijn, bevallen, kraam en bv periode niet zwaar. Natuurlijk zaten er lastige momenten bij maar niks zo heftig dat ik er nu tegenop zie. Dus even als tegenhanger inderdaad, het kan ook echt allemaal reuze meevallen.

En voor de dames met heftige zwangerschappen/bevallingen/kraamperiode,heb je daarvoor hulp gekregen bij het verwerken? Sommige dingen zijn enorm heftig namelijk, kan me voorstellen dat het lastig is om dat een plekje te geven.

In het begin slikte ik folaat, magnesium, vitamine B en vitamine C bij. En voor de zwangerschap gezond eten, denk aan suikervrij, alleen goede vetten, koolhydraten en eiwitten. Daar kwam wel snel de klad in door de misselijkheid :=

Verder verloopt de zwangerschap nog steeds heel goed, heb geen last van de warmte, ben juist blij met eindelijk lekker weer {:}

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 11:31

Ik had ook last van extreme vermoeidheid tot ongeveer een week of 12, toen begon het langzaam beter te worden. Ben nu 15 weken en kan nu eindelijk weer wakker blijven 's avonds, ipv om 20:00 al naar bed willen. En ook 's middags hoef ik geen dutje meer :D .

Qua vitamines nam ik foliumzuur tot een week of 12, en nu alleen nog vitamine D.

Sterkte met de vermoeidheid! Ik weet hoe rot het is, maar het gaat echt weer over!

Hier vanochtend de echo gehad in het ziekenhuis, naar aanleiding van mijn 13 weken echo van 2 weken geleden, en de longen zagen er goed uit! *\o/* Baby'tje is helemaal goedgekeurd, alles zag er perfect uit voor een baby van 15 weken. Moet wel voor de 20 weken echo terugkomen uit voorzorg, maar die stond sowieso al ingepland in het ziekenhuis. Hoop daarna het ziekenhuis weer achter mij te laten tot de bevalling!

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-24 11:58

Wat een super fijn nieuws Eskimo!! Heel fijn dat de longetjes er goed uitzagen en ook de rest :D

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 11:59

Wat ontzettend fijn Eskimo! Kun je daar voorlopig gerust op zijn en hopelijk wat over ontspannen! :D

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 12:03

Wat fijn Eskimo!

heleen06

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 12:52

Wat een fijn nieuws Eskimo!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 16:28

Wat fijn eskimo, geruststelling

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 19:04

Oh wat een opluchting eskimo! Super fijn!

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 20:00

Wat een fijn nieuws Eskimo!

Marlou91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 20:28

Wat fijn van je goede echo Eskimo!

Wat fijn ook dat een aantal dames de zwangerschap, bevalling en kraamtijd zo positief hebben ervaren! Het gaat gelukkig ook heel vaak gewoon goed.

Krabburger schreef:
En voor de dames met heftige zwangerschappen/bevallingen/kraamperiode,heb je daarvoor hulp gekregen bij het verwerken? Sommige dingen zijn enorm heftig namelijk, kan me voorstellen dat het lastig is om dat een plekje te geven.
}

Ik heb hier wel hulp bij gehad. Maar ik ben vier maanden nadat onze dochter geboren was, toen we in wat rustiger vaarwater kwamen, dan ook echt compleet ingestort. Nu ga ik ook nog ongeveer 1 keer in de maand naar een psycholoog ivm deze nieuwe zwangerschap.

De eerste weken kunnen qua vermoeidheid echt enorm pittig zijn. Maar het wordt inderdaad beter. Probeer lief voor jezelf te zijn en er maar een beetje aan toe te geven. Ik heb op de terugweg van werk naar huis ook regelmatig even iemand gebeld omdat ik bang was dat ik anders in de auto in slaap zou vallen.

Qua vitamines slikte ik tot de 13 weken ook de mama van Vitakruid. Nu probeer ik een multi met magnesium en omega 3 te slikken van Lucvitaal. Dat is alleen nog best een uitdaging want omdat daar ijzer in zit mag het niet tegelijk met mijn medicatie (moet min. 2 uur tussen zitten). IJzer kan ook weer beter niet tegelijk met melkproducten dus het is vaak een hele puzzel. Lukt het niet dan pak ik los vitamine D en omega 3.

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-24 21:03

Waarom ben je na 13 weken overgestapt van vitamines Marlou?

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 21:40

Ohja ik slik ook magnesium, dat doe ik sowieso en ook tijdens zwangerschap. Zou veel voordelen hebben ook tijdens zwangerschap, zijn een aantal studies van. Ik neem de kauwtabletten van kruidvat eigen merk