Gender-gate, slaan we niet een beetje door?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 11:52

Femke_Tweety schreef:
Needje schreef:
Ik zou het prima vinden met een trans in huis te wonen maar niets als deze de hele dag naar me gluurt en aan z’n banketstaaf zit.

Ik zou het prima vinden om met een Cis-vrouw in huis te wonen, maar niet als deze de hele dag naar me gluurt en aan haar vagina zit.

Ook dat. Of überhaupt een persoon.
Je begrijpt dat ik nu alleen deze vorm aanhaal omdat het hier nu over ging?!…

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 11:58

Hmmm.. het is een lastige discussie maar ik vind niet dat gevoelens van vrouwen weggezet mogen worden omdat een transpersoon (MTF) geen transitie kan/mag ondergaan, of simpelweg omdat de transpersoon volledig geaccepteerd wilt worden in de maatschappij. Mannen worden ook geweerd in studentenhuizen die voor vrouwen zijn, dus die worden daar ook niet in geaccepteerd.

En wat ik eerder in dit topic al aanhaalde is het verhaal omtrent Lia Thomas en Riley Gaines. Lia Thomas is een MTF trans, maar lichamelijk nog gewoon man. Alleen die mocht dus wel bij de vrouwen meedoen met het zwemmen, inclusief omkleden in de vrouwen kleedkamer etc.
Terwijl alle cis-vrouwen zich daar echt niet comfortabel bij voelden.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 12:02

Shadow0 schreef:
Hutcherson schreef:
Ook dat staat niet op je voorhoofd en dan pak ik wat meest voor de hand ligt en als dat niet duidelijk is zeg ik 'het'. Maar das vaak weer kwetsend.
Ik snap er geen zak meer van.

'Het' is inderdaad kwetsend. Dus dat 'niet snappen' is nu op te lossen: 'het' is niet voor aanduidingen van mensen. Dit is toevallig een regel met eigenlijk geen uitzonderingen, dus niet heel ingewikkeld.

Verder ben ik benieuwd hoevaak je dit is overkomen in het dagelijks leven. Hoeveel non-binaire mensen heb je daadwerkelijk ontmoet die jou hebben gevraagd een specifiek voornaamwoord te gebruiken?

Het gebruik ik om mensen aan te duiden die het vuil onder mijn schoenen niet waard zijn. :+
Als in 'oh, het is er ook weer... :roll:
De rest is hij/zij/hen/die, ik kan daar een vergissing in maken en als een (op het oog) beer van een vent met een vikingbaard of juist een supervrouwelijke dame me vraagt om ze met het andere geslacht aan te duiden of hen/die dan is dat even flink schakelen omdat het beeld dan niet klopt met de manier van aanspreken.
Maar ik ga dan wel mijn best doen dat te onthouden, desnoods door in de contactlijst (telefoon/chats) de pronouns toe te voegen, bijvoorbeeld 'Pietje, zij/haar' of 'Mientje, hij/hem' of welke naam dan ook van toepassing is. :)
Kleine moeite voor mij en wanneer ik een fout maak in het benoemen dan corrigeer ik mezelf ook zogauw ik het door heb en bied mijn excuses aan.
99 vd 100x merk je dat de persoon in kwestie dat ontzettend op prijs stelt en ziet dat je je best doet, die ene die gelijk begint te gillen dat je ze discrimineert etc kun je vervolgens ontwijken.

Shadow0

Re: Gender-gate, slaan we niet een beetje door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 12:09

Maar ben jij buiten internet al 100 mensen tegengekomen die andere voornaamwoorden willen? Want ik volgens mij nog niet 1. Of... misschien wel 1 of 2 maar in situaties waar de voornaamwoorden niet aan de orde komen omdat je gewoon met iemand praat en iemands naam kent. Maar meer niet.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 12:13

Een paar waarvan ik het weet en oa een ex die toen we nog samen waren vrouw was maar inmiddels niet meer. :)
Verder vast wel genoeg mensen die het niet hebben aangegeven oid, maar door te zeggen 'Pietje komt een kopje suiker lenen' of hoe diegene ook mag heten zit je altijd goed en kun je je in principe niet vergissen in de pronouns. :)

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 12:15

Ik heb echt nog nooit een negatieve reactie gehad op hoe ik mensen aanspreek. Als er ook maar iets twijfel is over hoe een onbekende zich zal identificeren, dan gebruik ik gewoon pardon, excuseer mij, goede morge/middag/avond en bij geen reactie (iemand liet laastst een rugtas liggen op een bakje toen die weg liep en ik kon van achteren niet met zekerheid bedenken hoe die persoon zich zou identificeren) “Hey persoon in de grijze lange jas, je vergeet je rugtas”.

Een vriend is net begonnen aan diens FTM transitie en soms vergis ik me nog wel eens “Hey Meis” was de zin waarmee ik altijd mijn telefoon op pakte bij hem, dus het is automatisme, maar het lukt me de laatste tijd alweer prima om er “Hey hoi” van te maken en we moesten laatst ook lachen toen hij tegen mij zei. “Wat er ook gebeurd, we blijven toch wel vriendinnen”, waarop ik hem even de gek kon aansteken door te zeggen “nee hoor, dat blijven we niet… we blijven vrienden”

Ik vind dat men in dit topic behoorlijk moeilijk kan doen over iemand aanspreken zoals die persoon dat wenst en mogelijke reacties bij mensen die je niet kent als je het verkeerd doet. Echt nog nooit meegemaakt dat men daarover gestruikeld is, zelfs niet personen waarvan ik het (net) weet en nog wel eens per ongeluk de mist in ging. Ik bied gewoon meteen mijn excuses aan en corrigeer mezelf, kleine moeite en het wordt echt gewaardeerd

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 12:44

Femke_Tweety schreef:
Needje schreef:
Ik zou het prima vinden met een trans in huis te wonen maar niets als deze de hele dag naar me gluurt en aan z’n banketstaaf zit.

Ik zou het prima vinden om met een Cis-vrouw in huis te wonen, maar niet als deze de hele dag naar me gluurt en aan haar vagina zit.

Het is allemaal sexueel grensoverschrijdend gedrag, ook als een homosexueel (m/v/x/d) hetzelfde zou doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 13:00

Ja dat wilde ik ook al zeggen.

Het gaat er imo niet om wie het doet, het is sexueel grensoverschrijdend gedrag en dat is niet iets wat getolereerd moet worden. Wat de reden dan ook is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 13:06

Bepaalde lichaamsfuncties kun je niet altijd controleren, maar zijn daarom niet meteen minder ongemakkelijk voor de personen die ermee geconfronteerd worden.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 17:30

_San87_ schreef:
Bepaalde lichaamsfuncties kun je niet altijd controleren, maar zijn daarom niet meteen minder ongemakkelijk voor de personen die ermee geconfronteerd worden.

Niet staan gluren kan helpen om bepaalde lichaamsfuncties te beheersen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 17:41

Daphara schreef:
_San87_ schreef:

Ja, 100%. Ik bedoel meer dat een erectie niet alleen veroorzaakt wordt door seksueel grensoverschrijdend gedrag.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 20:18

_San87_ schreef:

_San87_ schreef:
Daphara schreef:

Ja, 100%. Ik bedoel meer dat een erectie niet alleen veroorzaakt wordt door seksueel grensoverschrijdend gedrag.

Er zullen heus dwarse penissen zijn die hun eigen plan trekken, maar de meesten laten zich redelijk sturen en speelt er ook een sexueel getinte gedachtenreeks een rol. Op zich allemaal nog binnen de grenzen, totdat je de ander ermee lastig valt of een bedreigend gevoel geeft. Maar als de penis bij het zien van een meisje onkieploink doet, dan is dat vaak met een reden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 20:23

Onkieploink?

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 20:41

Hahaa ik dacht oprecht even in welk topic ben ik nu weer beland :') _O-

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 21:03

Veronica2 schreef:
Er zullen heus dwarse penissen zijn die hun eigen plan trekken, maar de meesten laten zich redelijk sturen en speelt er ook een sexueel getinte gedachtenreeks een rol. Op zich allemaal nog binnen de grenzen, totdat je de ander ermee lastig valt of een bedreigend gevoel geeft. Maar als de penis bij het zien van een meisje onkieploink doet, dan is dat vaak met een reden.

Ja, gedachten zijn niet altijd bewust he. Dat onkieploink gebeurt bijna iedere ochtend.

Natuurlijk moeten anderen er niet mee lastig gevallen worden, en er al helemaal geen bedreigend gevoel van krijgen. Het is voor beide partijen vervelend wanneer 's ochtends in de badkamer bij het gezamenlijk opmaken opeens een onkieploink voorbij komt. Of tijdens een pyjamafeestje of filmavond. Lijkt me dan ook een prima reden om extra goed na te denken om een persoon die zich als vrouw identificeert, toe te laten tot een volledig vrouwelijk studentenhuis.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 21:08

https://www.thetimes.co.uk/article/stud ... -2rjfcf72b

Een neutraler bericht met kort commentaar van de executive director.

Citaat:
Kari Kittrell Poole, the executive director of the sorority, told the Associated Press that the lawsuit “contains numerous false allegations”.

Maar goed, we kunnen discussiëren over een erecte penis, love that, maar het ging me vooral om de wijze waarop dit nieuws gebracht wordt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 21:11

Ik mag m niet lezen ;(.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 21:17

_San87_ schreef:
Ik mag m niet lezen ;(.

Ik ook niet. Kan je de inhoud kort samenvatten Urbanus?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 21:18

Er staat:

Urbanus heeft altijd gelijk.

Brb.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 21:20

Urbanus schreef:
Er staat:

Urbanus heeft altijd gelijk.

Brb.

Wow, jij bent beroemd! (of berucht := )

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 21:21

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Pin me niet vast op de volgorde.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 21:24

Los van deze casus blijf ik het een ingewikkeld hersenspinsel vinden: wanneer is iemand voldoende vrouw voor een plek waar man en vrouw gescheiden worden.
Ik denk aan de casus van een verkrachter die daarna zei zich te associëren met vrouw zijn en naar een vrouwengevangenis wilde.
Maar denk ook aan
- een blijf van mijn lijf huis.
- een vrouwelijke kleedkamer?

Er ontstaat, in alle tolerantie, nu een grijs gebied dat voor mij wel schuurt aan een gevoel van veiligheid voor mij als vrouw.

Wellicht is het ook wel een nondiscussie die in de praktijk geen problemen oplevert maar het is wel iets waar ik in deze discussie vaak over denk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 21:28

Ik mis alleen wat de leugens zijn?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 21:30

Dankjewel. Gelezen.
Tja.

Misschien is Artemis die ene transvrouw die andere vrouwen lastigvalt. Dus laten we meteen alle transvrouwen over dezelfde kam scheren. :roll:

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 21:43

_San87_ schreef:
Ik mis alleen wat de leugens zijn?

Ja, het is een heel beknopt artikel. Verder dan mijn stukje in quote gaat het ook niet.