Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 15:07

Thirza, je zou richting de duinen van Oostvoorne/Rockanje kunnen gaan. Mooi gebied om te trailen/wandelen. Het zelfde geldt voor Kijkduin of Meijendel.

Mooie foto's en route Supervixen, het weer ziet er nog best oké uit. Natte bende he overal. Vervelend dat het been van je vriend nog niet optimaal mee werkt.

Lijkt me leuk dilan om een keer te doen. Leuke plekjes genoeg bij jou in de buurt. Laat maar weten als je het met knie weer aandurft.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-21 15:29

Doen we!

Ik ga eind van komende week even kijken of ik weer wat belasting aan kan. :)
Als ik in de tussentijd tenminste niet opnieuw last krijg.

Heb overigens een hartslagband voor om mijn borst besteld.
Mijn horloge gaf namelijk laatst een hartslag van 210 aan tijdens het wandelen.
Dat lijkt me sowieso al sterk, maar ook omdat de huisarts zei dat mijn hartslag 24 uur lang vrij laag bleef, vraag ik me af of mijn horloge wel goed meet tijdens het sporten.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 15:33

Wat een verhalen zeg, de één flink op stoom en in training, de ander aan het begin of opbouw. En ja, blessure vrij blijven is best een dingetje, nou ja het rustig aan doen is een dingetje.

Ik probeer nog steeds twee keer sportschool in de week te doen, en op zondag hardlopen. Vandaag in de miezer, maar het was best fijn. De 10km was het doel, door een extra iets te lange lus, is het 11km geworden. Nu plat op de bank :D

Faringo

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 15:36

210 is wel erg hoog ja, gezien juist een afspraak bij de cardioloog voor een te lage hartslag.

Goed gedaan morris, die kilometers zijn weer in the pocket.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 15:40

210 is inderdaad erg hoog.
Wat voor een horloge heb je Dilan?
Misschien resetten, kijken wat ie doet?

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 15:41

Thanks voor de tips Faringo, ik ga eens kijken naar routes daar in de buurt! :)

210 tijdens het wandelen klinkt inderdaad alsof je horloge het niet helemaal goed meet Dilan... Een borstband werkt vaak nauwkeuriger inderdaad

En lekker bezig Morris!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-21 16:05

Ik heb een Suunto horloge.
Verder heel tevreden mee, gps werkt ook heel goed.

Resetten helpt misschien, maar lees wel vaker dat hartslag middels een horloge om je pols niet altijd nauwkeurig werkt.
Als ik bvb erg zweet, dan is mn hartslag vaak ook niet te registreren volgens het horloge.

Ben benieuwd of het met band anders is.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 16:47

Meten met een band is echt beter.
Ik begin er niet aan, want ik krijg overal schuurplekken van, maar mensen die ik ken die hem gebruiken zeggen dat het wel verschilt met de meting op de pols.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-21 17:16

Supervixen schreef:
Meten met een band is echt beter.
Ik begin er niet aan, want ik krijg overal schuurplekken van, maar mensen die ik ken die hem gebruiken zeggen dat het wel verschilt met de meting op de pols.

Ai, schuurplekken zijn niet fijn.
Heb ik gelukkig tot nu toe nog geen last van gehad. Misschien als ik langer dan 21 km loop, ik schuurplekken krijg.

Heb wel vaak een soort van uitslag/ bultjes die jeuken. Trekt meestal wel weg na het douchen.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 19:16

@Gaucho, mooie foto's en mooie omgeving. Is hier om de hoek en loop zelf ook graag in het duin/bos hier in de buurt :) het komt er niet echt altijd van, want het kost toch wat extra tijd om er naartoe te gaan...

@BB80 wat vervelend van je schildklier en dat hij zo van slag is. hopelijk heb je het gauw weer onder controle.

@SV mooie plaatjes weer. Jammer dat je vriend nog last heeft van z'n been en dat jullie niet verder konden. Het heeft de afgelopen tijd natuurlijk veel geregend, daar ontkomt het bos natuurlijk ook niet aan (ookal duurt het langer voordat het daar echt vies is)...

@Thirza, welkom in de groep!

@Dilan gefeliciteerd met je nieuwe baan. Wat ga je doen? *\o/*

Vandaag was voor mij weer een hardloopdag, wilde een duurloop doen. En aangezien het vandaag 12/12 is, heb ik er maar een duurloop van 12km van gemaakt :D het was verschrikkelijk k#"&@ weer, vieze smerige miezer. Helemaal doorweekt kwam ik thuis. Gelijk onder de douche gestapt. Beetje bijkomen :') ook geen hele bijzondere route, beetje heen en terug, maar met een podcastje aan was het goed te doen...

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 19:20

Prachtige foto’s allemaal. Ben zelf ook zo blij dat we om de hoek een groot bos hebben.
Musli, podcast vind ik ook heel fijn. Eigenlijk beter dan muziek.
Ik kijk echt uit naar 21 december en verder. Dan worden dagen langer en pak ik nog een avondje mee

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 19:53

Paardenfan25 schreef:
Prachtige foto’s allemaal. Ben zelf ook zo blij dat we om de hoek een groot bos hebben.
Musli, podcast vind ik ook heel fijn. Eigenlijk beter dan muziek.
Ik kijk echt uit naar 21 december en verder. Dan worden dagen langer en pak ik nog een avondje mee

Ik luister eigenlijk altijd een podcast met hardlopen. Heb ondertussen een mooi lijstje met podcasts die ik leuk/fijn vind. Zoek er eentje uit en ga aan de ren :)

Waar luister jij naar tijdens het rennen?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-21 19:57

Mooie afstand Musli :D
Ik ga aan de slag als klantadviseur consumptief krediet. Maar moet wel eerst nog een certificaat halen :)

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 20:14

Dilan93 schreef:
Mooie afstand Musli :D
Ik ga aan de slag als klantadviseur consumptief krediet. Maar moet wel eerst nog een certificaat halen :)

Weer een mooie uitdaging dan dus :) leuk! Ik wens je heel veel plezier in je nieuwe baan...

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 14:05

Ik lees ervaringen hier over moeilijke momenten tijdens een opbouwschema. Ik denk dat de moeilijke momenten voor iedereen verschillen, want je hebt sowieso altijd wel dagen er tussen zitten die zwaar aanvoelen. Hoeft niet eens met de training zelf te maken te hebben. Ik heb rustige 8 km loopjes die ik niet kan uitlopen zonder 4x te moeten wandelen, en dan loop ik 20 km aan één stuk. Soms geen pijl op te trekken. Maar de tip om een rustig tempo aan te nemen als het zwaar wordt/is, is een hele goede tip. Probeer wel te blijven hardlopen, maar dan even dribbelen of iets rustiger.

@Foxy80: He bah... klinkt niet fijn allemaal. Maar ook wel logisch na ziek te zijn geweest. Komt vanzelf weer! Je bent tenminste weer geweest! Wel mooie foto's! Lijkt me ook glad zo'n steiger/brug. Ik wandel liever over zo'n ding. :o

@Dilan: spannend... afspraak bij de cardioloog. Ik zal aan je denken dan op mijn verjaardag.

Citaat:
Ik denk dat wanneer je tot ongeveer 30-34km traint, je aardig in de buurt zit om een marathon te lopen.

Als aanvulling op deze opmerking van SV: Voor je eerste marathon is het mooi als je 2x 30 km hebt gelopen. Heb je vaker een marathon gelopen, kun je ook nog een keer 35 km, maar liever niet meer. Je wil je lichaam heel houden en dit zijn dan de langste duurlopen in je training.

@Suliko: wauw, dat is mooi hardlopen ook daar bij Doorn!

@Gaucho: heerlijk door de duinen getraild! En het is zwaar dat zand, dus sowieso respect voor de 12 km!

@Faringo: goed dat je je aan hebt gemeld bij een loopgroep! Dat motiveert en geeft een stok achter de deur en is heel gezellig!

@BB80: Oei, balen. Ik herken dat: die klierende schildklier die roet in het eten gooit. Neem je rust, dat is ook goed. ;) Inhakend op:
Puera schreef:
Wat gek dat je schildklier zo van de mik is, BB80. Heb je er ook medicijnen voor?
Even teruggelezen. Wat bijzonder dat jouw schildklier te langzaam werkt maar dat je symptomen van een te snelle hebt.
Ik heb Graves maar volgens mij al enige jaren stabiel. Moet eigenlijk periodiek bloedprikken maar nu met corona kom ik liever niet in de buurt van een ziekenhuis. Tel daarbij op een lakse huisarts, dus ik ga af op hoe ik me voel. Ik loop niet bij een internist omdat ik het belachelijk vind dat ik daar op kosten van m’n eigen risico heen moet om te horen wat mijn uitslagen zijn terwijl een huisarts dat ook prima kan.
Ik ben toevallig vanmorgen wezen bloedprikken. Doe ik gewoon in het dorp hier bij het medisch centrum, ga liever ook niet naar het ziekenhuis. Ik was 7 weken geleden ook al geweest, maar mijn schildklier heeft blijkbaar een opleving en ik moest omlaag in dosering en moest na 6 weken weer prikken van de dokter. Voel me nog steeds gejaagd en onrustig, dus ik vermoed dat de dosering nog meer omlaag kan. Wat natuurlijk wel geweldig zou zijn, want dat betekent dat mijn schildklier weer beter functioneert. Ben dus heel benieuwd naar de waarden.

@Thirza: Iets te fanatiek gestart blijkbaar. Gelukkig dat je met behulp van de fysio weer lekker goed op weg. Trailroutes in ZH: Meijendel, Berschenhoek, Krimpenerwaard. Dat zijn de gebieden hier in de buurt waarvan ik weet dat je er lekker kan trailrunnen. Ik heb niet zo snel kant en klare routes, maar die zijn online wel te vinden. Bijvoorbeeld bij Komoot, afstandmeten, maar ook bij Garmin (even selecteren op trailrun en de afstand en het gebied).

SV heeft lekker gebaggerd. Dat is meer een mud run. := En weer van die mooie plaatjes!

@Dilan: dat is wel extreem hoog ja, die hartslag. Ikzelf vind met een borstband lopen niet fijn. Net als SV gaat het schuren en dat ding moet je ook nat omdoen, anders pakt hij de hartslag niet, dat vind ik ook naar, en ik kan prima uit de voeten met mijn Garmin horloge. Ik hoef niet zo heel precies mijn hartslag te weten. Goed genoeg voor mij.

Volgens mij ben ik bij...

Gisteren gewandeld met een vriendin, dus niet meer hardgelopen dit weekend, maar ik moest vanmorgen de auto naar de garage brengen en dan ga ik vaak terug hardlopend. En ik wilde een tip uitproberen die ik pas kreeg tijdens een toevallige ontmoeting met een oude hardlooptrainer. Hij zei dat je eens per week aan het eind van je loopje of na een goede warming-up 7 minuten moet knallen. Gewoon geven wat je kan geven. Dat is de meest effectieve manier om sneller te worden. Het is het proberen waard en makkelijk te doen als je niet zoveel tijd hebt. Dus vanmorgen 4,5 km gelopen, waarvan 7 minuten dus flink tempo erin. Voelt ook echt lekker. Daarna douchen en bloedprikken en dan aan het werk. Productief ochtendje.

Woensdag weer dippen in de plas en inmiddels aan het kijken naar Wim Hofman Workshops hier in de buurt. Smaakt naar meer!

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 14:11

Duke schreef:
Gisteren gewandeld met een vriendin, dus niet meer hardgelopen dit weekend, maar ik moest vanmorgen de auto naar de garage brengen en dan ga ik vaak terug hardlopend. En ik wilde een tip uitproberen die ik pas kreeg tijdens een toevallige ontmoeting met een oude hardlooptrainer. Hij zei dat je eens per week aan het eind van je loopje of na een goede warming-up 7 minuten moet knallen. Gewoon geven wat je kan geven. Dat is de meest effectieve manier om sneller te worden. Het is het proberen waard en makkelijk te doen als je niet zoveel tijd hebt. Dus vanmorgen 4,5 km gelopen, waarvan 7 minuten dus flink tempo erin. Voelt ook echt lekker. Daarna douchen en bloedprikken en dan aan het werk. Productief ochtendje.

Ja, even een sprintje op het einde is heel goed voor je snelheid. Alhoewel ik 7 minuten dan wel weer wat lang vind :') Maar een paar keer flink versnellen op wat korte sprintjes vind ik ook wel een fijn einde van de training...

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-21 14:39

Lekker bezig Duke!
7 minuten alles geven vind ik wel lang :wow:

Ik heb mijn marathonschema net binnen.
Begint in de week van 10 januari.
Di/wo training met de loopgroep (interval)
Za korte duurloop op 6:45 min/km
Zo lange duurloop (startend vanaf 18 km) op 7:00 min/km

De snelheden voor de duurlopen moeten wel lukken, ik loop zelf meestal ietsje vlotter. Nu maar hopen dat de knie meewerkt :=

Vanochtend wel te fiets naar stal (is maar 2 km), ging zonder pijn, zelfs met wind tegen.
Vorige week deed fietsen zonder wind nog zeer, dus er zit vooruitgang in.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 14:54

Sprintjes trekken doe ik sowieso wel regelmatig en zeker in de intervaltrainingen heb je wel wat korter en sneller werk. Maar 7 minuten was volgens die trainer toch echt nodig. Je moet natuurlijk wel een tempo kiezen wat je kan volhouden. 7 minuten sprinten lukt natuurlijk niet. :=

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 15:06

Lekkere afstand hoor Musli! Een podcast klinkt trouwens als een goed idee om ook nog eens te proberen :)

Paardenfan, ik kijk graag samen met je mee uit naar 21 december, het is altijd zo fijn als de dagen weer langer worden.

Duke, bedankt voor je Garmin tip, daar had ik nog nooit gekeken en staan best wat leuke routes op, dus daar kan ik me nog even mee vermaken :D Respect voor het dippen trouwens, dat lijkt me erg koud :brr:
Wel interessant, die 7 minuten, het klinkt voor mij als best lang, maar het hangt natuurlijk ook heel erg af van het tempo dat je kiest. Toen ik nog liep met het Garmin programma moest ik ook regelmatig een half uur op een rustig tempo lopen en daarna nog 10 minuten vrij hard en eigenlijk waren dat altijd juist hele lekkere trainingen, misschien toch maar weer eens proberen.

Fijn dat je nu een schema hebt Dilan! Wanneer is je marathon? Lastig hoor, zo'n knie, hopelijk snel weer beter, in ieder geval fijn dat je weer pijnloos kan fietsen!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-21 15:14

De marathon is op 10 april in Rotterdam :)

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 19:19

Nou ik heb mezelf om 17 uur na het werk nog even naar buiten gestuurd. Kon ik gelijk m'n lichtjes testen.

Lndanks dat ik flink spierpijn had van wat krachttraining gisteren ging het best lekker (3km in 27 minuten). Was alleen te warm gekleed. Merk dat ik dat best lastig vind omdat ik tussendoor nog best wat wandel.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-21 19:44

Goed bezig!
Ik ben zelf ook al gauw te warm gekleed :=

Ik heb vanochtend een rondje gefietst. Behalve pijn aan mn kont en het voelen van mn beenspieren op de heuvels, had ik nergens last van. De knie gedraagt zich dus tot nu toe :j
Vanmiddag wel weer even bij de fysio geweest. Had een wat strak staande kuit, die aan mijn knie trekt (diezelfde knie waardoor ik nu dus een week niet gelopen heb).
Fysio voelde ook een flinke verdikking. Scan gemaakt, niks ernstigs, gewoon opgehoopt melkzuur.
Kan wel zijn dat dit het onderliggende probleem was dat voor kniepijn zorgde :=
Dus wat rekoefeningen meegekregen.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 20:09

Zou zomaar kunnen inderdaad Dilan.

Hier interval training in een T-shirt in de regen. Vind in het donker, in de regen, in mijn eentje op asfalt in de woonwijk toch echt minder leuk. Wel 8 kilometer gemaakt, en op zich was even buiten zijn wel erg lekker.

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 20:17

gaucho, dat is minder leuk inderdaad. Koud ook, in een t-shirtje, lijkt me

Wat fijn dat de knie zich gedraagt Dilan :j hopelijk helpen de rekoefeningen

Lekker bezig Faringo. Misschien kun je laagjes aandoen, dat je tijdens het lopen dingen uit kunt trekken?

Duke dat dippen vind ik echt dapper :brr: sprintjes op het einde doe ik ook wel eens voor de lol. Leuk om te lezen dat het ook zou moeten helpen, ik zal het eens vaker doen.

Jullie zijn echt hard gegaan. Het bijlezen laat ik verder even, wel een boel mooie foto's gezien. Ik was afgelopen weekend met m'n vriend bij zijn ouders. Had eigenlijk graag nog willen lopen, maar m'n vriend en schoonvader waren beiden out vanwege de boostervaccinatie :') en in m'n uppie ken ik de weg daar niet, dus ik heb het maar gelaten. Gisteren en vandaag wel gelopen, identieke rondjes van 8.5km beide dagen, simpel en gewoon lekker m'n hoofd leegmaken. Volgende week lever ik m'n proefschrift in en dan heb ik even vrij en rust in m'n hoofd, ben ik echt aan toe *\o/* kan ik ook weer wat langere en leukere loopjes gaan doen

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 20:23

Hopelijk is dat de oorzaak van je knieklachten dilan.

Toch nog een lekker rondje gaucho. Hier was het droog na heel veel miezer vandaag.

Laagjes let ik meestal wel op maar nu dit geprobeerd...te warm dus haha.

Spannend liene je proefschrift inleveren volgende week. Wel lekker dan weer wat rust voor mooie en langere rondjes