Het grote borstvoedingstopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 13:22

996981 schreef:
Heeft jullie baby ook een “heerlijke gegeten blik”? :)) hier krijg ik na het afkoppelen altijd dezelfde, tevreden blik die ze alleen na het voeden laat zien. Ik kan haar dan wel opeten! Heb het al eens proberen te fotograferen, maar het duurt niet lang genoeg -O-

Misschien kan je het filmen en dan een foto uit het filmpje knippen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 13:27

Fee_ schreef:
996981 schreef:
Heeft jullie baby ook een “heerlijke gegeten blik”? :)) hier krijg ik na het afkoppelen altijd dezelfde, tevreden blik die ze alleen na het voeden laat zien. Ik kan haar dan wel opeten! Heb het al eens proberen te fotograferen, maar het duurt niet lang genoeg -O-

Misschien kan je het filmen en dan een foto uit het filmpje knippen.

Dat ga ik eens proberen! Mijn vriend wil dat vast wel doen. Wordt vervolgd :D

Pantykous

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 13:34

Ze adviseren ook om dat soort foto’s of filmpjes te kijken tijdens het (begin van) kolven. Dat helpt om de melk ‘los te laten’.

Heerlijke blik is dat inderdaad.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 14:16

Dé blik nog niet kunnen vangen, maar deze is ook best leuk :+

Afbeelding

Dat snap ik best pantykous! Ik krijg er echt een geluksgevoel van :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 14:26

Cute <3

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 14:33

Argos wat zoet!

Hier kan ze echt minutenlang milkstoned of milkdrunk zijn. Niet altijd helaas, maar als ze het wel is is het zo zoet!

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 15:01

Mochten jullie het milkdrunk gezicht van mijn ventje willen zien, pb me even. Ik heb drie hilarische foto's :+ :')

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 15:53

Ik heb ook nog een hilarische van toen ze jonger was :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 16:07

Milkdrunk hier gaf meer een blik naar de toekomst, hoe ze er echt dronken uit gaat zien :+ Die was alles behalve charmant :')

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 16:56

Spruit schreef:
Milkdrunk hier gaf meer een blik naar de toekomst, hoe ze er echt dronken uit gaat zien :+ Die was alles behalve charmant :')

Ik vind het milkdrunk van de echt jonge baby’s ook een stuk minder charmant dan als ze wat ouder zijn. Als ze jong zijn dan zijn ze compleet van de wereld, als ze iets ouder zijn vooral heel tevreden

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 17:07

Hij kan hier echt inderdaad helemaal weg zijn. Al merk ik steedsvaker dat hij eerder "wakker" wordt.

Hebben ze dit met flesvoeding ook eigenlijk?

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 17:30

Ja hoor. Zijn ze helemaal zen en gelukkig. Waarom zouden ze dat niet zijn na een fles?
Het gaat om het voldane warme buikje. Het knusse bij mama. Dat is niet anders.

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 18:03

@Lau; omdat er een een fles ws geen oxytocine zit? :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 18:12

Je maakt ook oxytocine aan bij huidcontact, zoals knuffelen of vasthouden. Het zal wel minder zijn als bij bv, maar ook met fles voeden maak je het beiden aan :j

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 18:20

Vroeg het me gewoon af haha

Het ventje heeft de eerste week ook kunstvoeding gehad omdat mijn voeding niet op gang kwam. We hebben nu sowieso kunstvoeding achter de hand mocht het nodig zijn.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 19:04

Oxytocine is niet voorbehouden een borstvoeding. Die maakt een kind, of jijzelf, vooral aan door lichamelijk contact en geborgenheid.
Gelukkig maar, want anders zouden heel veel flessenkjnderen hechtingsproblemen hebben.
En dat is echt niet het geval.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 21:14

_lautje_ schreef:
Oxytocine is niet voorbehouden een borstvoeding. Die maakt een kind, of jijzelf, vooral aan door lichamelijk contact en geborgenheid.
Gelukkig maar, want anders zouden heel veel flessenkjnderen hechtingsproblemen hebben.
En dat is echt niet het geval.

Dat klopt wel maar... Vrouwen die borstvoeding geven, maken meer oxytocine aan dan vrouwen die flesvoeding geven. Dat komt omdat er oxytocine nodig is om moedermelk aan te maken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-21 21:22

De vrouw wellicht (hoewel je daar ook over kan discussiëren, dat het nodig is voor bv betekend niet dat een vrouw die Kunstvoeding geeft dus automatisch minder oxytocine heeft).
De vraag is of het kind minder oxytocine heeft omdat het geen oxytocine binnenkrijgt met de moedermelk. Dat durf ik te betwijfelen.
Ik kan nergens terug vinden of oxytocine überhaupt in melk wordt uitgescheiden, maar laten we er voor het gemak van uitgaan dat dat wel zo is. Dan moet dat eerst worden opgenomen door het lijfje van de baby. De hoeveelheden zijn dan zo minimaal tov wat baby zelf al aanmaakt door de liefde en het contact met moeder.
Het lijkt me echt hoogst onwaarschijnlijk dat de tevredenheid vd baby iets met oxytocine in de moedermelk te maken heeft. Ik zou de verklaring van _lautje_ een stuk voor de hand liggender vinden.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 21:32

Gelukkig zij er nog heel veel andere momenten waarop ook oxytocine vrijkomt bij zowel moeder als kind en is dat niet voorbehouden aan borstvoeding.
Onderzoek toont ook aan dat de borstvoedingsoxytocine maar van kleine invloed is op de hechting en echt geen verschil hoeft te ontstaan qua hechting tussen wel of geen borstvoeding. Hechting is namelijk een bijzonder complex iets en niet afhankelijk van wel of geen borstvoeding, maar van heel veel andere factoren.

Precies Sec. Voor het kind is de aanraking, huid op huid, rust en warmte, geborgenheid een veel grotere oxytocine gever.
Als vrouw krijg je idd meer oxytocine, maar de baby maakt het ook zelf aan en niet noodzakelijk door het soort voeding wat het krijgt, maar door de liefde van de moeder.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 21:38

_lautje_ schreef:
Precies Sec. Voor het kind is de aanraking, huid op huid, rust en warmte, geborgenheid een veel grotere oxytocine gever.
Als vrouw krijg je idd meer oxytocine, maar de baby maakt het ook zelf aan en niet noodzakelijk door het soort voeding wat het krijgt, maar door de liefde van de moeder.

Of vader :o

Verder helemaal mee eens.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 22:02

Sizzle schreef:
_lautje_ schreef:

Of vader :o

Verder helemaal mee eens.

Sorry heb je helemaal gelijk in! Gelukkig is een baby niet voorbehouden voor enkel de moeder en wordt de (hechtings)rol van de vader steeds meer erkent. Juist voor ook de hele kleine baby’s.

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 07:02

Van de week vertelde ik dat mijn borsten zo gevoelig zijn, maar ik denk haast dat de tsr de oorzaak is. Kan dat gevoelig zijn?

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 07:33

Ja dat kan. Ik voel mijn tsr ook vaak heel duidelijk. Beetje prikkelend gevoel.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 09:10

Ze hebben ooit onderzoek gedaan met baby aapjes betreft hechting bij de moeder, erg interessant om het resultaat te lezen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-21 09:20