Laten jullie je wel of niet vaccineren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 22:00

bigone schreef:
Elin_ schreef:
Ondanks dat ik vanaf het begin af aan pro overheid beleid en niet zeuren gewoon doen ben, snap ik de irritatie wel dat het kabinet alles aan banden legt en vrijheid beperkt. Ik ben nog niet gevaccineerd. Grotendeels vanwege prikangst, maar ook angst voor het onbekende (wat laat je je inspuiten)
En niet zozeer omdat ik moeilijk doen wanneer ik naar een ver land ga + de vaccinaties, maar meer omdat dit vanuit de overheid zo gepusht wordt. Denk aan de dansen met Jansen uitspraak, zodat iedereen em maar nam. En daarna oeps.. niet handig toch niet zo'n top vaccin

Ik twijfel hier nog even verder :+

Weet je, dit lees ik zo vaak op social media, ze pushen te veel dus ik doe het ( nog) niet.
Dit doet me denken aan stampvoetende kleuters wanneer ma vraagt de blokjes op te ruimen en er alleen het woordje nee uitkomt. Niet persoonlijk bedoeld, gast vooral om die zin, ze pushen !!

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt
Of misschien zie je die mensen wel op Social, maar ik zeg hier twee dingen.
Het pushen en het gevoel van vrijheid beperken.
Het pushen in combinatie met de betrouwbaarheid die voor mijn gevoel in het gedrang komt. En daar gaf ik het dansen met Jansen voorbeeld bij.

Vergelijk het met iets zo graag willen. Een doel zo graag nastreven dat je soms blind wordt of misschien een oog dichtknijpt met een risico om het doel te behalen, maar dit gaat wel om volksgezondheid

BigOne

Re: Laten jullie je wel of niet vaccineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 22:11

Ik denk dat er maar heel weinig gevaccineerden zijn die fluitend die prikken hebben gehaald, bij ons ook goed over nagedacht, ook onze kinderen hebben er goed over nagedacht. Maar vertrouwen in de wetenschap was een stuk hoger dan vertrouwen op veel rumour er om heen. Ongetwijfeld zullen er jongeren zijn die nog even snel Janssen haalden want hup, klaar. Vakantie, dansen helemaal goed. Maar dat is niet de schuld van beleidsmakers alleen, je kunt jezelf ook inlezen. Ik was ook niet happy met twee x AZ maar toch gedaan aangezien de ernstige bijwerkingen minimaal waren tov het voordeel.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 22:21

bigone schreef:
Ik denk dat er maar heel weinig gevaccineerden zijn die fluitend die prikken hebben gehaald, bij ons ook goed over nagedacht, ook onze kinderen hebben er goed over nagedacht. Maar vertrouwen in de wetenschap was een stuk hoger dan vertrouwen op veel rumour er om heen. Ongetwijfeld zullen er jongeren zijn die nog even snel Janssen haalden want hup, klaar. Vakantie, dansen helemaal goed. Maar dat is niet de schuld van beleidsmakers alleen, je kunt jezelf ook inlezen. Ik was ook niet happy met twee x AZ maar toch gedaan aangezien de ernstige bijwerkingen minimaal waren tov het voordeel.

Je leest het weer niet goed. Ik kom er morgen even op terug.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 07:56

@janneke, mijn sport is buiten, dat kan eenmaal niet binnen, dus besmet daar worden lijkt mij vrij klein.
Anyway, ik snap dat ze iets moeten hoor want we willen allemaal niet terug naar lockdown etc. We willen allemaal (oké 'allemaal' is overdreven, maar je snapt the point) weer terug wat er nu in Zandvoort gebeurd.

Ik heb eens gekeken voor het prikken op afspraak maar dat is allemaal best ver weg terwijl ik op 10 min rijden een grote prik post heb zitten. Beetje jammer dus. Dat helpt niet mee in mijn beslissing.

Van de huisarts ben ik ook erg teleurgesteld in, 'vind het zorgwekkend dat je verkeerde informatie krijgt en dat dan ook geloofd' en 'het is niet oké dat je je nog niet hebt laten vaccineren' dus ik leg uit dat ik ook naaldenangst heb 'dat is maar een fobie daar moet je je gewoon overheen zetten'

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 08:21

Ik heb ook naaldenangst, dus dat helpt bij mij ook niet bij het halen van de prik.

Ik heb Corona gehad, is totaal symptoom loos verlopen. Nadat ik weer negatief testte heb ik braaf een aantal maal bloed laten afnemen voor onderzoeksdoeleinden. Was voor mij een hele stap, maar ik vond dat ik dat moest doen. Maar het nut van deze enting halen zie ik dus niet in. Ik heb het gehad, was totaal niet ziek, mijn lichaam kent de ziekte nu. Dat is hetzelfde als een enting. Verder ben ik allergisch voor alles (ik geloof soms voor mezelf ook) dus dat houd me zeker tegen om te prikken.

Wat mij verder tegenhoud voor het halen van de prik is dat het dus géén anderen beschermd. Je kunt nog steeds Corona krijgen en ook anderen besmetten. Ik weeg bij iedere prik af wat het risico is (ziekte krijgen) tegen de moeite die het mij kost om een prik te laten zetten (veel stress). Ik heb deze ziekte doorgemaakt, ergo geen 'druk' meer.

Ik ga braaf testen als ik op stap wil en op vakantie ga. Ben in 7 landen geweest de afgelopen maanden en nergens is er ook maar iets gecontroleerd. Ik ga er vooralsnog vanuit dat ik gewoon zo lekker verder kan leven, zo niet zie ik dat dan wel weer. Ik ben gelukkig zelfstandig, dus via werk word ik niet gedwongen.

En wat er in Zandvoort gebeurt is f*cking unfair. Festivals mogen niet meerdaags zijn, maar de GP daar wel. Is alleen maar omdat meneer Prins B achter dit hele verhaal zit. Dus zolang het geld dit geheel nog regeert, en dus niet de echte volksgezondheid, ga ik zeker niet enten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 08:34

Het beschermt wél anderen. De kans is veel kleiner om anderen te besmetten als je gevaccineerd bent. Het kan uiteraard wel, de kans is geen 0%, maar de kans neemt wel drastisch af na vaccinatie.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 08:35

Esperanza schreef:
Wat mij verder tegenhoud voor het halen van de prik is dat het dus géén anderen beschermd. Je kunt nog steeds Corona krijgen en ook anderen besmetten. Ik weeg bij iedere prik af wat het risico is (ziekte krijgen) tegen de moeite die het mij kost om een prik te laten zetten (veel stress).

Ook hier kan ik me in vinden. Want die ander kan ook corona hebben en jou besmetten.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 08:43

Wat me opvalt is dat constant dezelfde argumenten worden aangehaald, zoals 'de prik beschermt anderen niet'. Is al honderdduizend keer ontkracht, maar daar wordt blijkbaar heel selectief overheen gelezen.
En ApplePapple....je weet inmiddels toch ook wel dat de mate waarin men ziek wordt totaal anders is dan wanneer men niet gevaccineerd is. Naaldenfobie is zeker serieus, maar ook op Bokt stikt het van het delen van ervaringen door Bokkers met dezelfde fobie. Je kunt dus ook genoeg lezen over hoe dit wordt aangepakt door de medewerkers van de GGD

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 08:46

Kinke schreef:
Wat me opvalt is dat constant dezelfde argumenten worden aangehaald, zoals 'de prik beschermt anderen niet'. Is al honderdduizend keer ontkracht, maar daar wordt blijkbaar heel selectief overheen gelezen.
En ApplePapple....je weet inmiddels toch ook wel dat de mate waarin men ziek wordt totaal anders is dan wanneer men niet gevaccineerd is. Naaldenfobie is zeker serieus, maar ook op Bokt stikt het van het delen van ervaringen door Bokkers met dezelfde fobie. Je kunt dus ook genoeg lezen over hoe dit wordt aangepakt door de medewerkers van de GGD

Ik ken ook zat mensen die corona hebben gehad en amper tot niet ziek zijn geworden (zonder vaccin!) :j

Hoe dat aangepakt wordt door de medewerkers weet ik heel erg goed, geloof me, ik heb al tot in de treure gelezen en tips opgezocht. Zelfs rondgevraagd in mijn kring met verpleegkundige etc. wat ik kan doen om de angst te verminderen. Maar ik kan me er niet overheen zetten vandaar dat ik bij de huisarts zit daarmee ;)
Een vingerprikje laatst was al drama. Bloed prikken moet ook al een dik jaar...

Edit: en toch is het raar, dat als je gevaccineerd bent je niet hoeft te testen voor toegang terwijl je het wel heel goed bij je kan dragen (onopgemerkt!) Waaronder je anderen ook weer besmet.
En daar blijf ik bij, ik vind dat raar dat is MIJN mening. Hoe vaak die ook 'ontkracht' wordt.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 08:50

verootjoo schreef:
Het beschermt wél anderen. De kans is veel kleiner om anderen te besmetten als je gevaccineerd bent. Het kan uiteraard wel, de kans is geen 0%, maar de kans neemt wel drastisch af na vaccinatie.

Nou, ik ken een hele leuke superspreader. Heel erg braaf geënt, en toch vele mensen aangestoken.... en zijn vriendin is op dit moment erg ziek. Hoe ziek ze zonder enting zou zijn geweest zullen we helaas nooit weten, maar ik ga er maar vanuit dat dat heel erg veel erger zou zijn geweest.

Dat is nu toch ook het probleem? Dat veel mensen het nog steeds krijgen? Met een vaccinatiegraad zoals dat in Nederland ligt zouden de infecties dan toch niet meer zo mogen toenemen?

En mijn naaldenfobie is echt niet de hoofdreden om het te doen. Onze huisarts weet dat ik geen fan ben en ik mag altijd even liggen tijdens de prik. Bij de laatste bloedafnames ging het eigenlijk best goed. Het is voor mij wel een reden om geen bloed te geven. Dat zou ik graag doen (ik heb 0 negatief dus dat willen ze graag), maar echt zoveel bloed laten prikken is nu nog te lastig.

Als ik geen anderen meer zou kunnen besmetten met de prik zou ik het zeker wel doen, maar het is dus niet zo. Natuurlijk wil ik geen andere mensen besmetten, maar het gaat (sinds ik het gehad heb) prima, ben altijd nog negatief getest. Mocht ik klachten hebben, positief testen of wat dan ook blijf ik thuis.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 08:52

Apple: Maar dan zoek je toch gewoon redenen om niet gevaccineerd te hoeven worden. Feitelijk ben je gewoon te bang om die prik te halen, en zoek je daar voor jezelf redenen bij om niks te hoeven doen aan die angst.
Als je al geen vingerprikje kan of bloedprikken zou ik eerder daar wat aan gaan doen dan redenen zoeken om niet te hoeven vaccineren.
Er zijn goede behandelingen voor namelijk. En zonde als je zorg misloopt door prikangst.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 08:52

het doet er toch niet toe 'wie we kennen'. Wat de cijfers van de ziekenhuizen laten zien, dat doet ertoe. En die laten overduidelijk zien dat degenen die daar terecht komen voornamelijk de niet-gevaccineerden zijn.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 09:07

verootjoo schreef:
Apple: Maar dan zoek je toch gewoon redenen om niet gevaccineerd te hoeven worden. Feitelijk ben je gewoon te bang om die prik te halen, en zoek je daar voor jezelf redenen bij om niks te hoeven doen aan die angst.
Als je al geen vingerprikje kan of bloedprikken zou ik eerder daar wat aan gaan doen dan redenen zoeken om niet te hoeven vaccineren.
Er zijn goede behandelingen voor namelijk. En zonde als je zorg misloopt door prikangst.

Ook volop mee bezig, maar dat ga ik niet toelichten hier openbaar. Mocht je dat willen weten kan dat via pb.
En ik 'zoek' geen redenen, het is wat het is. Ik denk er de hele dag over na, wel doen niet doen. Gewoon erheen rijden (gezien je zonder afspraak terecht kan bij velen) maar dan zal ik op zijn minst iemand moeten hebben die mee wilt gaan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 09:21

Esperanza schreef:
verootjoo schreef:

Nou, ik ken een hele leuke superspreader. Heel erg braaf geënt, en toch vele mensen aangestoken.... en zijn vriendin is op dit moment erg ziek. Hoe ziek ze zonder enting zou zijn geweest zullen we helaas nooit weten, maar ik ga er maar vanuit dat dat heel erg veel erger zou zijn geweest.

Dat is nu toch ook het probleem? Dat veel mensen het nog steeds krijgen? Met een vaccinatiegraad zoals dat in Nederland ligt zouden de infecties dan toch niet meer zo mogen toenemen?.

Dat kan omdat de besmettingsdruk nog steeds erg hoog ligt en de vaccinatiegraad daarvoor nog te laag.
Juist daarom is het zo enorm belangrijk dat iedereen zich laat vaccineren.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 09:23

Kinke schreef:
het doet er toch niet toe 'wie we kennen'. Wat de cijfers van de ziekenhuizen laten zien, dat doet ertoe. En die laten overduidelijk zien dat degenen die daar terecht komen voornamelijk de niet-gevaccineerden zijn.

Ik begin toch stilaan een beetje te twijfelen aan de cijfers ook, althans hier in BE. :P
De vaccinatiegraad in Vlaanderen was een dikke maand geleden ook 93% onder de bevolking 18+.
Nu zijn we 6 weken later en blijkt die vaccinatiegraad onder diezelfde bevolking in datzelfde Vlaanderen hoop en al 75% te zijn. Waar is die 18% gebleven ? :?

Dus die cijfers in ziekenhuizen zeggen mij eerlijk gezegd ook niet zoveel meer. Voor hetzelfde geld ligt er gewoon 50/50. Of meer gevaccineerden dan niet-gevaccineerden. Maar dat kan moeilijk naar buiten gebracht worden natuurlijk :+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 09:24

Esperanza schreef:
Dat is nu toch ook het probleem? Dat veel mensen het nog steeds krijgen? Met een vaccinatiegraad zoals dat in Nederland ligt zouden de infecties dan toch niet meer zo mogen toenemen?

Als je even kijkt naar de vaccinatiegraad per leeftijdsgroep, zie je dat het onder de 30 nog steeds tussen de 50-60% ligt. En dat is te weinig, zeker als je je realiseert dat díe leeftijdsgroep nou net de groep van de festivals/kroegen/grote groepen is.

Dáárom wordt er zo op gehamerd om te vaccineren.

In mijn leeftijdsgroep (ik ben 60) en daarboven ligt de vaccinatiegraad op 85% en meer. De ouderen hebben geen probleem en draaien het ziekenhuis ook niet meer in gelukkig.

De ICs liggen nu vol met ongevaccineerde jónge mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 09:25

Tja als jij straks lekker voor elke activiteit wil testen wat je zelf mag betalen prima. Maar de meesten willen dat niet. En hoe sneller we de vaccinatie graad omhoog krijgen hoe sneller we alles los kunnen laten.

Dat kan als veel mensen zich laten enten en het probleem is nu de mensen die het niet doen die zorgen er eigenlijk voor dat we nog steeds niet alles mogen.

Dat een vaccin een keuze is ben ik het mee eens maar van mij mag aan die keuze een consequentie zitten zoals ze in andere landen ook wel al doen dat je dan gewoon ook dingen niet mag. Dan had je maar moeten prikken.

Op dit moment zit Nederland op 70% eerste prikken dus of we die 85% gaan halen is maar zeer zeer de vraag.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 09:59

tja, je kunt natuurlijk overal iets achter zoeken Pandora.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 10:12

Pandora2 schreef:
Kinke schreef:

Ik begin toch stilaan een beetje te twijfelen aan de cijfers ook, althans hier in BE. :P
De vaccinatiegraad in Vlaanderen was een dikke maand geleden ook 93% onder de bevolking 18+.
Nu zijn we 6 weken later en blijkt die vaccinatiegraad onder diezelfde bevolking in datzelfde Vlaanderen hoop en al 75% te zijn. Waar is die 18% gebleven ? :?

Dus die cijfers in ziekenhuizen zeggen mij eerlijk gezegd ook niet zoveel meer. Voor hetzelfde geld ligt er gewoon 50/50. Of meer gevaccineerden dan niet-gevaccineerden. Maar dat kan moeilijk naar buiten gebracht worden natuurlijk :+

Waarschijnlijk haal je twee cijfers door elkaar , diegenen die 1 vaccin hebben gehad 93 % en volledig geprikt 75 %. En het is al duidelijk dat 1 prik onvoldoende is om Delta aan te kunnen. En dus worden die logischerwijs niet onder gevaccineerden gerekend.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 10:29

Ik vind het wel jammer dat een hoop mensen die zeggen: ik laat me niet vaccineren dat zeggen onder verwijzingen naar redenen die niet kloppen.
Zeg rustig: ik laat me niet vaccineren, maar zeg dan gewoon: ik vind het eng/ik durf niet (al dan niet vanwege prikangst)
Kom niet met drogredenen als: het vaccin is experimenteel/niet getest/te snel ontwikkeld/de overheid geeft valse cijfers/je krijgt nog steeds Corona en geeft het net zo hard door etc. Al die argumenten zijn al 100.000 keer ontkracht.
Als je zélfs de officiele kanalen en informatie niet wenst te geloven (en ook dat mag) hou dat dan in ieder geval vóór je en beinvloed anderen daar niet mee.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 10:34

Eens met Ibbel. Maar waar kan ik cijfers vinden van de leeftijd van huidige IC-patiënten?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 10:40

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 10:43

Dat je het net zo goed kan verspreiden klopt wel, maar toch heb ik het gevoel dat je het minder snel oploopt. Dat het virus zich minder goed aangrijpt en repliceert. Ik weet niet of dat al onderzocht is.

Een vriendin van mij was blijven slapen bij iemand die Corona bleek te hebben. Zij is niet besmet geraakt, terwijl een ander die dezelfde avond ook daar was aan de eettafel wel besmet is geraakt. Zij was gevaccineerd en de andere 2 nog niet toen. Toeval wellicht, maar zij had intiemer contact met de besmettelijke dan de ander, en zij bleef ongeschonden. N=1, dus niet echt evidence based, maar ik hoor dit toch vaker. En ook wel gevaccineerde die wel besmet zijn geraakt hoor, maar vaker ongevaccineerde of niet volledig of binnen <2 weken.

Edit; typo

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 10:46

Tja, ik lees ook alleen maar wat in de kranten komt :+
93% was wel degelijk volledig gevaccineerd, niet slechts 1 prik. Aldus een internist van een ziekenhuis een paar weken geleden. 75% blijkt nu, aldus Sciensano.
Dus ja, dan vraag ik mij af hoe het nu werkelijk zit.

Maar goed, ik dacht dat iedereen zijn mening in dit topic welkom was gezien de titel. Maar blijkt maar weer eens dat dit niet zo is. Jammer.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 10:47

Dat is uitgebreid onderzocht. De virusload bij gevaccineerden is veel lager. Je verspreidt het dus minder én je krijgt minder (ernstige) symptomen of zelfs helemaal geen klachten.
Dat laatste is dus wel lastig (want dan weet je zelf niet dat je gevaccineerd en al besmet en dus ook mild besmettelijk bent), maar als iedereen gevaccineerd zou zijn, is dat geen probleem meer. Dan zou bij wijze van spreken iedereen een milde virusload mee kunnen sjouwen zonder dat íemand daar last van krijgt. En dat is nou net de bedoeling...