Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

Mungbean

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 13:05

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 13:13

52% is nog best goed, toch ?
De griepprik bijv. is ongeveer 50% effectief als ik mij niet vergis.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 13:20

Het is alleen de vraag hoe lang het immuunsysteem zich deze vaccinatie herinnerd. Is het na vier maanden totaal weg kun je weer compleet overnieuw beginnen en dat is een risico dat je eigenlijk niet kunt nemen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 13:23

Nee klopt, maar dat is misschien met de 2 prikken met 3 weken tussen ook wel het geval.
Ik denk dat de toekomst veel zal uitwijzen hierin en we geduld zullen moeten hebben.
Oftewel... het is een beetje een immens wereldwijd experiment :D

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 13:51

Lijkt mij dat pfizer / de ontwikkelaars en onderzoekers moeten bepalen hoe het het best werkt.

En niet een overheid die denkt we geven iedereen 1 spuit en dan zien we wel wat er gebeurt...

Gebruik dat spul zoals het getest en bedoeld is, zeg maar.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 14:01

Het gaat uiteraard allemaal na onderzoek en in samenspraak met het FAGG. Ook het juridische aspect wordt bekeken.
En dit alles naar aanleiding van de nieuwe britse variant die veel besmettelijker is en waardoor het misschien nuttiger kan zijn veel meer mensen te vaccineren dan oorspronkelijk de bedoeling was.

De canadezen zijn toch ook geen dom volk trouwens :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 14:21

En Pfizer kijkt/zoekt ook mee.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 14:33

Hoelang duurt het eigenlijk dat je voor een deel beschermd bent? Ben je gelijk helemaal beschermd of maar een deel?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 14:51

Je immuunsysteem moet gaan reageren dus dat duurt even.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 14:58

Femke_Tweety schreef:
Lijkt mij dat pfizer / de ontwikkelaars en onderzoekers moeten bepalen hoe het het best werkt.

En niet een overheid die denkt we geven iedereen 1 spuit en dan zien we wel wat er gebeurt...

Gebruik dat spul zoals het getest en bedoeld is, zeg maar.

Dit dus vind ik zoals het zou moeten zijn. Zinnige opmerking!

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 01:58

Ik ben er de laatste weken goed over na aan het denken of ik het vaccin nou wil de ja of de nee. Ik begin wel steeds meer naar ja toe te trekken. Mijn stage gaat proberen te regelen dat ik ook als stagiaire geënt kan worden aangezien ik toch klaar ben in juli met school en dan daar wel wat uurtjes krijg. En anders maar wachten totdat ik ook aan de beurt ben.

En daarnaast omdat ik het bang ben zo zat ben. Ik heb al vanaf maart lasr van klachten dat ik denk nu heb ik het. Ik heb de brok in mijn keel al te vaak gevoeld en de bijbehorende kriebel waardoor ik weer in de stress schiet. Het zou fijn zijn als ik dat gewoon kan loslaten en niet meer de dagen aftel nadat ik ergens ben geweest en dat weer meer zonder nadenken kan doen.

Afstand houden heb ik niet zoveel moeite mee en de mondkapjes vindt ik ook helemaal prima als dat na een vaccin ook nog tijdelijk moet is het maar zo. Maar van die constante angst wil ik gewoon af. Na een jaar heb ik dit nog aardig goed vol kunnen houden maar het begint nu wel wat op te breken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 10:21

Zebrastreep schreef:
Ik heb al vanaf maart lasr van klachten dat ik denk nu heb ik het. Ik heb de brok in mijn keel al te vaak gevoeld en de bijbehorende kriebel waardoor ik weer in de stress schiet. Het zou fijn zijn als ik dat gewoon kan loslaten en niet meer de dagen aftel nadat ik ergens ben geweest en dat weer meer zonder nadenken kan doen.

_O- _O- Ik heb dat ook. Ik heb nog nooit in de winter zo regelmatig vitamine C geslikt, mijn keel gegorgeld met Weleda product want ik ben bekend met gemakkelijk angina opdoen en zo gezond geleefd en ook zo weinig ziek geweest. Bizar hé hoe dat werkt. Dus je bent in goed gezelschap. Ik heb daar ook last van en dat was in eerste instantie ook mijn reden om gelijk te laten vaccineren. Nu ik er inmiddels veel meer van weet, ben ik er ook van overtuigd dat het een goede zaak is.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 10:23

Ik heb dat ook :’) Ieder kriebeltje wat je voelt denk je meteen “oh god, als het maar niet...”

Ik ga ook meteen vaccineren als t zover is (25 en gezond, dus duurt wel even hier haha!). Vond het eerst wel spannend maar inmiddels eigenlijk niet meer.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 11:11

Frustreert het jullie ook zo enorm dat Nederland pas zo laat gaat starten met inenten?
Er gaan per week 400 mensen dood aan corona, hoeveel levens kun je mogelijk redden door NU te starten?
Ik vind Nederland weer kleinzieligheid ten top helaas. Ze hebben weer eens commentaar op de Duitse aanpak, maar ik wenste uit de grond van mijn hart dat ik aanspraak kon maken op hun zorg! (Iets wat Nederland overigens toch ook doet aangezien de IC's weer overlopen).
Ik heb voor het eerst ook geen idee op welke partij ik straks moet gaan stemmen. Is er één partij die wel een flinke dosis daadkracht zou hebben getoond?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 11:13

In het buitenland zaten ze al met verkeerd ontdooien en zijn er een aantal nensen mensen 8x overgedoseerd door vergeten te verdunnen. Haastige spoed.....

Die week gaat het verschil niet maken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 11:19

Dat is geen garantie dat Nederland geen fouten zal maken. Bovendien hebben we het hier niet over een week. Nederland gaat pas op 18 januari effectief inenten waar andere Europese landen ALLEMAAL al begonnen zijn. Lijkt me toch ook niet dat HEEL Europa daarin een verkeerde beslissing neemt...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 11:25

Ik denk ook niet dat andere landen per se een verkeerde beslissing nemen, maar NL kiest voor de optie om eerst heel goed na te denken over de randvoorwaarden.
Aangezien het echt nog maar mondjesmaat vaccins zijn op dit moment denk ik dat het nauwelijks wat oplevert op de lange termijn om nu al te starten zonder goede randvoorwaarden. Ik ben dus voorstander van eerst de ICT op orde en goed nadenken over de strategie en dan pas gas geven. Beter dan in de UK waar dokters in schriftjes bijhouden wie gevaccineerd is en wanneer ze weer moeten.

Uiteindelijk zal het pas echt effectief worden als de vaccins straks beschikbaar zijn voor de massa. En ik denk dat NL dan allang is bijgelopen.

Maar het is een keuze van NL, de toekomst moet uitwijzen of het de juiste is.

Andere landen zijn ook nauwelijks begonnen. Symbolisch een paar vaccins, daar start NL 8 Januari ook mee.
Ik denk dat het elkaar nauwelijks ontloopt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 11:36

Nikass schreef:
Frustreert het jullie ook zo enorm dat Nederland pas zo laat gaat starten met inenten?
Er gaan per week 400 mensen dood aan corona, hoeveel levens kun je mogelijk redden door NU te starten?
Ik vind Nederland weer kleinzieligheid ten top helaas. Ze hebben weer eens commentaar op de Duitse aanpak, maar ik wenste uit de grond van mijn hart dat ik aanspraak kon maken op hun zorg! (Iets wat Nederland overigens toch ook doet aangezien de IC's weer overlopen).
Ik heb voor het eerst ook geen idee op welke partij ik straks moet gaan stemmen. Is er één partij die wel een flinke dosis daadkracht zou hebben getoond?

Nee dat frustreert mij totaal niet. Ik hou er ook van om eerst alle organisatie goed te hebben. Haastige spoed is nooit goed. En die week zal ook niet veel verschil maken.

Ik weet ook niet hoe dit invloed zou moeten hebben op je stemkeuze.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 11:36

secricible schreef:
Ik denk ook niet dat andere landen per se een verkeerde beslissing nemen, maar NL kiest voor de optie om eerst heel goed na te denken over de randvoorwaarden.
Aangezien het echt nog maar mondjesmaat vaccins zijn op dit moment denk ik dat het nauwelijks wat oplevert op de lange termijn om nu al te starten zonder goede randvoorwaarden. Ik ben dus voorstander van eerst de ICT op orde en goed nadenken over de strategie en dan pas gas geven. Beter dan in de UK waar dokters in schriftjes bijhouden wie gevaccineerd is en wanneer ze weer moeten.

Uiteindelijk zal het pas echt effectief worden als de vaccins straks beschikbaar zijn voor de massa. En ik denk dat NL dan allang is bijgelopen.

Maar het is een keuze van NL, de toekomst moet uitwijzen of het de juiste is.

Andere landen zijn ook nauwelijks begonnen. Symbolisch een paar vaccins, daar start NL 8 Januari ook mee.
Ik denk dat het elkaar nauwelijks ontloopt.

Nederland is niet later omdat ze goed nadenken hoor...de logistiek was niet op orde en er was een computerprobleem met het opslaan en registreren van gevaccineerde mensen.Nederland denkt namelijk dat ze het beste jongetje van de klas is maar is gewoon een derde wereldland :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 11:38

verootjoo schreef:
Nikass schreef:

Nee dat frustreert mij totaal niet. Ik hou er ook van om eerst alle organisatie goed te hebben. Haastige spoed is nooit goed. En die week zal ook niet veel verschil maken.

Ik weet ook niet hoe dit invloed zou moeten hebben op je stemkeuze.

Corona is er al 9 maanden...ic zijn niet uitgebreid....wetende dat er een vaccin gaat komen zijn ze daar ook niet op voorbereid.Onbegrijpelijk dus.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 11:39

Dat is in de omliggende landen ook zo Geerke. Maar die zijn wel begonnen en dat was niet een supersucces zonder administratie en logistiek.

Vergelijken met een derde wereldland vind ik zwaar ongepast.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 11:42

verootjoo schreef:
Dat is in de omliggende landen ook zo Geerke. Maar die zijn wel begonnen en dat was niet een supersucces zonder administratie en logistiek.

Vergelijken met een derde wereldland vind ik zwaar ongepast.

De omliggende landen hebben gewoon nog de reguliere zorg die doorgaat.
En hier zijn ze ook al begonnen met enten.
Nederland loopt achter de feiten aan...al vanaf het begin.Alleen met het aantal besmettingen zijn ze koploper

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 11:43

Nikass schreef:
Ik vind Nederland weer kleinzieligheid ten top helaas.

Nee.
Ik vind het namelijk niet langzaam gaan,ik vind het razendsnel gaan.
Maar misschien heb ik ook wel wat meer zicht op wat er allemaal bij komt kijken.

Misschien dat dit tijdspad je een beetje helpt met zien wat er allemaal nodig is.
Een aantal van de dingen die in het begin genoemd worden, lopen al langer. Daarvoor zit men nu in fe afrondende fases, het is niet zo dat ze daar nu pas mee starten, voor alle duidelijkheid.

Afbeelding

Edit, bokt upload maakt hem slecht leesbaar.
Hier het rechtstreekse linkje:

https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... 201223.pdf

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 11:45

Ehm, het grootste probleem met de ICT was dat het systeem nog gevuld moest worden en dat pas mogelijk was ná advies van de EMA en de gezondheidsraad. Daarna moet er getest worden en dan is het klaar.
Dat kost de meeste tijd, niet de problemen die er waren met de ICT en logistiek. Die problemen zijn er overal.
Alleen maar credit dat NL dat eerst oplost en dan pas vaccineren wat mij betreft.

Ik denk dat je je nog ff moet verdiepen in derde wereldlanden verder, wat een domme opmerking.

En ja, in andere landen gaat het top met de reguliere zorg ja. Praat geen onzin, in alle landen ligt die onder druk, ook in Dld zijn de bedden vol, in vrijwel alle landen kraakt het.
NL doet het slecht op het moment, maar iedereen maakt golfbewegingen door. Genoeg momenten geweest waarin NL het juist wel heel goed deed en andere landen onder druk stonden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 11:46

Oh,vertel eens van de goede momenten van nederland?