Werken met corona patiënten.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Barbabientje

Re: Werken met corona patiënten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 20:27

Hadden wij laatst idd ook, 32 weken zwanger, maar wel spoedkeizersnede geloof ik uiteindelijk.

Wij mogen nu tot 28 weken zwangerschap op de cohort werken, maar voelt me toch niet fijn. Ben aan het overwegen om op andere afdeling te gaan werken.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 20:48

Wat een nare start voor moeder en kind zeg, begrijpelijk dat het zo moet maar wel erg triest.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 21:56

COVID heeft zover bekend geen risico voor de zwangere. Enkel het probleem is dat mensen vaak koorts en kortademigheid ontwikkelen tijdens de bevalling en dan moeten we op het COVID protocol over. Moeder kan alleen kind besmetten buiten de baarmoeder door aerosolen of door aanraking. Dus bij positieve moeder geen huidcontact en niet aan de borst. Wel afgekolfde melk ivm de antistoffen.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 11:03

Napie schreef:
COVID heeft zover bekend geen risico voor de zwangere. Enkel het probleem is dat mensen vaak koorts en kortademigheid ontwikkelen tijdens de bevalling en dan moeten we op het COVID protocol over. Moeder kan alleen kind besmetten buiten de baarmoeder door aerosolen of door aanraking. Dus bij positieve moeder geen huidcontact en niet aan de borst. Wel afgekolfde melk ivm de antistoffen.

Nee weet ik, maar het voelt toch beetje gek ofzo.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 12:07

Ik vind het een beetje overkill om iedere kraamvrouw met temp en dyspnoe te gaan isoleren. Hoe groot is de kans nou dat je durante partu acuut corona krijgt...
Dan zou ik nog eerder bij binnenkomst direct testen zodat je dit circus voorkomt. Want wat een ellende voor moeder en familie is dat...

Barbabientje: ik snap je gevoel. Kans om er ziek van te worden is het grootste in het derde trimester en dan word je zo te lezen niet ingezet. Maar ik mijn zwangere aniossen in de dienst zo min mogelijk in de isolatie laten werken. Kan zelf ook best wat doen en dan vind ik dat gewoon niet nodig :+

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 12:57

Dat is bij ons ook een beetje de discussie om ze wel of niet als Corona positief te moeten beschouwen. Pas schreef ik in dit topic ook over omdat we het soms wel en soms niet doen. Deze dame kreeg wel abnormaal hoge koorts Het is lastig.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 13:32

Is bij ons ook hoor, veel patiënten met klachten passend bij corona. Ga je je verdiepen in de patiënt, dan zijn alle klachten te koppelen aan het ziektebeeld. Maar je weet het niet zeker en dat maakt het zo moeilijk. Preventief kweken is in theorie prachtig, helaas in praktijk niet haalbaar.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 16:23

Kweken van een virus is ook in theorie geen prachtig idee, maar een PCR (of sneltest) indien beschikbaar is in ieder geval voor het deel van de patienten dat ingeleid wordt prima haalbaar. Dit is electieve zorg en meestal duurt het proces ook wel zo lang dat je zelfs als je bij opname de test afneemt je de uitslag wel hebt voor je de koorts verwacht :+

Discussies over in isolatie opnemen van bijv. patienten die met een astma cardiale binnenkomen bij bekend hartfalen, omdat ze benauwd zijn begin ik wel echt een beetje melig van te worden...:P

We nemen de meeste besluiten in de geneeskunde zonder volledige zekerheid dus we moeten hier ook niet helemaal in gaan doorschieten. Dan kunnen we straks helemaal ons werk niet meer doen :=

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 17:15

Napie schreef:

Ik weet vrij zeker dat er deze zomer in Frankrijk een bevestigd geval was waar de baby via vertikale transmissie besmet was.

Deze Engelse guidance zegt dat ook:
Current evidence suggests that if transmission from a woman to her baby during pregnancy or birth (vertical transmission) does occur, it is uncommon.
https://www.rcog.org.uk/l

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 13:03

Mag ik mij hier ook melden? Ik werk op een PG afdeling in de ouderenzorg. Wij hebben bij de eerste golf op ons terrein veel te maken gehad met corona, in de woningen (2 woningen) waar ik sta maar weinig. Nu gisteren te horen gekregen dat op 1 van ´mijn´ woningen 8 van de 9 cliënten positief is, andere woning (zijn gekoppelde woningen) alles negatief gelukkig. Wij zijn als team ontzettend geschrokken van deze uitslag. Sommige cliënten hebben géén klachten, andere enkel wat heesheid en sommige inderdaad wel koorts en lage saturatie. Iedereen werd getest omdat er 1 positieve uitslag was en toen kwam dit naar voren.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 13:35

Sterkte Maartje, lijkt me pittig op een PG afdeling, begrijpen de cliënten wel wat er aan de hand is?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 14:29

zonnebloem18 schreef:
Sterkte Maartje, lijkt me pittig op een PG afdeling, begrijpen de cliënten wel wat er aan de hand is?

Sommige... meeste niet,kamer isolatie is extreem lastig.

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 20:41

Maartje1990 schreef:
zonnebloem18 schreef:

Sommige... meeste niet,kamer isolatie is extreem lastig.

Wat heftig zeg zo veel!! Kunnen jullie dan geen “cohort” doen? Of hoe doen jullie dat nu dan?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 02:47

Zoveel mogelijk op de kamer waar mogelijk. Er is 1 iemand negatief die houdt goed afstand en begrijpt het goed, volgens mij is zij ook veel.op haar eigen kamer..

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 20:43

Sinds vandaag weer aan het werk.. Poe is toch wel enorm weer toegenomen zeg sinds die twee weken vakantie die ik had. Tussen de middag even op CT geholpen en toen evenveel corona patiënten gehad als ik eerder had over een hele dag. Voelt toch ook weer als een hele andere sfeer nu, bedrukter.

Hadden ze nog eentje die kwam binnen, zonder kapje. Kan eigenlijk niet want als je er zelf niet eentje op hebt krijg je er een bij de ingang en neem je die niet aan mag je niet naar binnen.
Dus gevraagd waarom ze geen kapje op had, maar die had ze niet. Oh bij de ingang niet gekregen? Nee hoor, ik heb geen kapje. Dus collega heeft eentje gepakt kijk alsjeblieft kapje voor je onderzoek.
Die heeft sowieso dus een kapje gekregen en opgezet bij de ingang want anders komen ze niet binnen en vervolgens weer afgezet en weggegooid ofzo?? en doodleuk vertellen dat die niks kreeg bij de ingang? Super raar.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 18:24

Iemand anders die de zorgbonus al hebben gehad of waar het toegezegd is? Ons ziekenhuis heeft voor iedereen aangevraagd. De kans is klein dat we het gaan krijgen. Obstetrie verpleegkundigen en neonatologie verpleegkundigen stonden niet op de lijst. Verwonder mij er steeds meer over. Zelf Corona opgelopen op het werk, steeds meer extra diensten door zieke collega’s en ik loop nu al een hele week in pak omdat de ene na de andere patiënt getest wordt of positief is. Ik ben doodmoe. Hoe lang moet dit nog door.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 18:35

Bij ons ging het verhaal dat het bij salaris van november zou zitten, maaaar eerst zien dan geloven :+

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 18:39

Napie schreef:
Iemand anders die de zorgbonus al hebben gehad of waar het toegezegd is? Ons ziekenhuis heeft voor iedereen aangevraagd. De kans is klein dat we het gaan krijgen. Obstetrie verpleegkundigen en neonatologie verpleegkundigen stonden niet op de lijst. Verwonder mij er steeds meer over. Zelf Corona opgelopen op het werk, steeds meer extra diensten door zieke collega’s en ik loop nu al een hele week in pak omdat de ene na de andere patiënt getest wordt of positief is. Ik ben doodmoe. Hoe lang moet dit nog door.

Sterkte Napie! :knuffel: Dit is dus de reden dat ik me aan de regels houd en geen geduld heb met degenen die dat niet doen. Ik weet hoeveel werk jullie verzetten en hoe geweldig jullie met de patienten omgaan, ik heb daar het grootste respect voor.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 18:40

Voor ons ook aangevraagd, ga er maar vanuit dat het op niks uitdraait.... Werk overigens wel met coronapatienten. Maar dat vind ik juist zo vaag, want wie zal er wel recht op hebben en wie niet? Daar is geen grens aan te stellen. Bijvoorbeeld leraren gezondheidszorg hebben er volgens mij geen recht op, maar in april heb ik met een lerares in cohort gewerkt omdat haar lessen geschrapt waren en zij haar steentje wilde bijdragen.

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-20 18:46

Hier is hij ook voor iedereen aangevraagd. Ik ben benieuwd, eerst zien en dan geloven

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 19:43

Als je tussen maart en september gewerkt hebt (bij ons) zou je het moeten krijgen, het is iig aangevraagd. Zowel ik als mijn partner zouden het moeten krijgen

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 20:01

Bij ons is net bekend gemaakt dat iedere medewerker tot schaal 70 de bonus krijgt in november, ongeacht functie en ook de uitzendkrachten en schoonmakers van extern bedrijf. Blij met dit besluit voor iedereen die hard gewerkt heeft en ook nu weer, op welke manier ook, de schouders er onder zet.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 21:22

Ik heb er nog niks van gehoord en heb er een heel hard hoofd in dat we er maar iets van gaan zien. We hadden wel een bericht van "de nvz adviseert.." maar de mening vanuit het ziekenhuis staat er niet bij. Ze hadden tot vandaag om het door te geven dus misschien horen we er binnenkort meer van.

Gister 3 beademde corona patiënten bij de CT langs gehad waarvan maar 1 van de IC, de andere 2 waren op spoed binnen gebracht en daar aan de beademing gegaan.. en nog een hele berg andere patiënten allemaal met een corads 4 of 5.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 21:50

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 21:58

Ik krijg die bonus. Ben er dankbaar voor, maar had eigenlijk veel liever gehad dat we nu niet in die tweede golf hadden gezeten. Dat was een veel grotere bonus geweest.

Maar goed, ik ga in ieder geval iets doen voor mijn man. Hij heeft namelijk voor mij gezorgd. En daardoor heb ik veel werk kunnen verzetten. Het is dus zeker ook zijn bonus. Ik denk aan lekker eten bestellen bij een goed restaurant, als verrassing.