Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Mars schreef:Ik vind het heel erg te lezen hoeveel van jullie te lijden hebben gehad onder een ouder/partner/geliefde met BPS. Zoals eerder geschreven heb ik gewerkt in de psychiatrie oa met personen met BPS en soms ook hun familie als die nog in beeld was.
We gaven familie inderdaad veelal het advies hulp in te schakelen wanneer nodig, zaken niet te persoonlijk op te vatten, grenzen aan te geven etc. Maar heel eerlijk: als hulpverlener heb je heel makkelijk l*llen. Bij een moeder/dochter/vriend/vriendin komt namelijk ook het aspect liefde om de hoek kijken. Je geliefde of familielid zien lijden onder hun stoornis, vanuit je eigen gevoel van liefde en empathie voor hen willen helpen, je aan willen passen, je in 100 bochten willen wringen en het allemaal weer in je gezicht terug gegooid krijgen.
Je loopt als familielid niet zomaar weg, je schakelt niet even je gevoel uit. En het manipuleren, het kwetsen, het aantrekken/afstoten... natúúrlijk doet dat pijn en natuurlijk neem je het wél persoonlijk. Het is niet 'een borderliner' die schreeuwt 'als je x of y niet doet ga ik mezelf weer snijden', het is je moeder, je kind, je zus, je vriendin, etc. Dat is geen kwestie van je omdraaien of 'gewoon' even een crisisdienst bellen om ze op te laten nemen. Het doet pijn, telkens weer.
Dat iemand die pijn veroorzaakt omdat de BPS daar een achterliggende rol in speelt maakt die pijn niet minder, maakt vertrouwen niet weer heel. Iemand blijft éérst familielid/geliefde boven patient en verdient in de ogen van hun systeem steun en nieuwe kansen. Heel begrijpelijk, en des te verdrietiger dat dat ten koste gaat van henzelf zoals hier in het topic terug te lezen.
Wipher schreef:Dat is lief Avalanche, ik blijf meelezen en ik zal reageren op het moment dat ik denk dat ik iets bij te dragen heb. Maar ik vind het vooral belangrijk dat jullie de ruimte voelen voor de ervaringen die je hebt opgedaan (met een bekende met BPS of eigen ervaringen). Ik heb zelf niet zo de behoefte om over eigen ervaringen te praten
DeMolenhoek schreef:Ik merkte dat er regelmatig hulp werd ingeschakeld voor mijn ouders, maar niet voor mij. Ik was ‘maar de zus’ en volgens veel hulpverleners is die impact minder. Niets is minder waar natuurlijk. Hierbij kwam ook nog de persoonlijkheidstoornis van mijn moeder bij kijken en het hek was helemaal van de dam. Ik was 21 toen iemand de bubbel wist te doorprikken en zag dat in ook nood had aan hulp, zag hoe mijn moeder in elkaag zat etc. Ik ben die persoon nog elke dag dankbaar want zij heeft mij de kracht gegeven om te beginnen werken aan mij zelf en uit die situatie te stappen.
Ik hoop dat ze zich hier sneller gaan richting tot broers en zussen. Ondersteunen, uitleggen en ook gewoon uit de schadelijke situatie halen.
Mars schreef:Er zou véél meer hulp en aandacht moeten zijn voor 'familie van'. Niet alleen in de zin van 'hoe help en steun ik mijn familielid met BPS' maar veel meer aandacht voor de gevoelens van familie/vrienden/partners. Dat gevoelens van angst, verdriet, frustratie en boosheid er mogen zijn en ook erkent worden ipv hen te leren ze weg te stoppen of negeren.
Lusitana schreef:We hebben hier even niets te maken met hoe hulpverleners 1 iemand zien.
Het gaat hier nu eenmaal over onze ervaringen. Mensen die daarbuiten vallen en allemaal heel erg lief en geweldig zijn, zijn niet het onderwerp van het gesprek, maar dat wil niet zeggen dat we meteen niet geloven dat ze er niet zijn....
En als het gaat om iets dat je zelf geschreven hebt, is dat natuurlijk niet objectief en geen waarneming op grond van observatie.
Ik weet trouwens zeker dat al onze exen door buitenstaanders gezien werden als schoolvoorbeelden van lieve, zorgzame mensen. Ze zagen namelijk alleen wat ze voorgeschoteld werd en niet de zwarte kant.
Nikass schreef:luuntje schreef:Nikass ik denk dat Lusitana reageert op Blazy/Elvira.
Zo kwam het op mij niet over, maar dan hoor ik graag van lusitana op welk bericht zei reageerde, dan kan ik indien nodig mijn opmerking intrekken of aanpassen.
WowAmigo schreef:@avalanche, ik quote even niet want dat wordt te lang, maar die 3 weken cyclus... ik ga ff stuk hier, dat is exact wat ik meemaakte, talloze keren heb beschreven en niemand, helemaal niemand ging een lampje branden... 3 weken, altijd 3 weken...