Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nicjuh_

Re: Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 21:14

Hebben jullie nu helemaal geen anticonceptie? Balen dat jullie huis er zo op reageert!
Ik heb nu ruim 11 maanden de Mirena spiraal. Ook enige tijd last van pukkels.. Gelukkig snel voorbij. Ik Scrub bijna dagelijks en anders reiniginggel. Gebruik als dagcrème pep startvan clinique.

Mijn menstruatie is een tijd heel regelmatig geweest. Nu wordt deze minder en minder vaak.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 22:00

Ik zit er ook aan te denken om te stoppen met de pil. Ik merk dat ik van deze pil ook weer redelijk vlak qua emoties word. Ook heb ik t idee dat mn pds tijdens de stopweek beter is en ik heb sinds ik de pil gebruik last van eczeem. Alleen t feit dat je dan ongesteld word houd me tegen, vind dat zo irritant. Ik slik m ju meestal door dus.

Heb een paar jaar geleden een tijdje de prikpil gebruikt, was geen succes. Ik kreeg heel vet haar en vreselijke puisten. Voelde me net een puber haha. Zelfs tijdens mn puberteit niet zo erg gehad.

Maar ja de stap om te stoppen. Want wat dan? Alleen condooms durf ik niet. Gebruiken nu ook condooms samen met de pil, wil echt geen kinderen dus geen risico. Spiraaltje weet ik niet zo goed

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 09:41

Nicjuh_ schreef:
Hebben jullie nu helemaal geen anticonceptie? Balen dat jullie huis er zo op reageert!
Ik heb nu ruim 11 maanden de Mirena spiraal. Ook enige tijd last van pukkels.. Gelukkig snel voorbij. Ik Scrub bijna dagelijks en anders reiniginggel. Gebruik als dagcrème pep startvan clinique.

Mijn menstruatie is een tijd heel regelmatig geweest. Nu wordt deze minder en minder vaak.

Ik gebruik helemaal geen anticonceptie

en seks hebben wij met condoom. :o in het begin beetje gek maar daarna maak je de gekste dingen mee :') oh wat hebben wij een lol gehad!

Wij hebben ook geen kinderwens :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 09:44

Ik kom ook even binnenvallen.

Ik wil stoppen met de pil (geen relatie meer, ook even geen behoefte aan) en dat heeft veel redenen etc.

Maar ik vroeg me af wat er mogelijk is qua hormoonvrije anticonceptie (reageer al heel lang fel op de hormonen in de pil).

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 09:45

Marije_1997 schreef:

Ik wil stoppen met de pil (geen relatie meer, ook even geen behoefte aan) en dat heeft veel redenen etc.

Maar ik vroeg me af wat er mogelijk is qua hormoonvrije anticonceptie (reageer al heel lang fel op de hormonen in de pil).

Waarom dan niet gewoon helemaal hormoon vrij? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 09:53

Nicky91 schreef:
Marije_1997 schreef:

Waarom dan niet gewoon helemaal hormoon vrij? :)

Dat vraag ik, wat er mogelijk is qua hormoonvrije anticonceptie. :) en ja dat kan ik bij m'n huisarts vragen, maar ik mag haar niet zo.

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 10:27

Marije_1997 schreef:
Dat vraag ik, wat er mogelijk is qua hormoonvrije anticonceptie. :) en ja dat kan ik bij m'n huisarts vragen, maar ik mag haar niet zo.

ik bedoel meer, gewoon niks, helemaal vrij van alles... :')

Voor zover ik weet is hormoonvrije anticonceptie alleen de koper spiraal...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 10:30

Nicky91 schreef:
Marije_1997 schreef:

ik bedoel meer, gewoon niks, helemaal vrij van alles... :')

Voor zover ik weet is hormoonvrije anticonceptie alleen de koper spiraal...

Dat wil ik niet. Hoef voorlopig geen kinderen, en een condoom kan dat niet 100 procent garanderen. Hahahaja

Ja dat had ik ook al gehoord idd.

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 10:52

Marije_1997 schreef:
Dat wil ik niet. Hoef voorlopig geen kinderen, en een condoom kan dat niet 100 procent garanderen. Hahahaja

Geen ene anticonceptie (behalve een goede sterilisatie) kan een dat voor 100% garanderen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 11:28

Nicky91 schreef:
Marije_1997 schreef:

Geen ene anticonceptie (behalve een goede sterilisatie) kan een dat voor 100% garanderen. :)

Wel meer als een condoom ;)

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 13:50

Ik begrijp het hele 'condoom is niet veilig' dingetje niet.
Als je de juiste maat hebt, er verantwoordelijk mee omgaat (dus niet pas voor het hoogtepunt een condoom omschuiven), en achteraf goed controleert of de condoom nog heel is, kan er echt weinig gebeuren.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 13:51

Zijn gewoon cijfers. Condoom heeft lagere betrouwbaarheid.

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 13:54

Ik ben nu sinds 5 daagjes ongeveer gestopt met de pil en ik voel gelijk verschil! Ik werd echt heel depressief van de pil en heb me nog nooit zo negatief gevoeld als toen ik hem slikte. Toen ik er eindelijk mee gestopt was had ik gelijk een bepaalde rust in me hoofd en lukt het me veel beter om kleine dingentjes minder op mezelf te betrekken. Door de pil kwamen situaties veel harder aan en maakte ik mezelf druk om helemaal niks. Ben blij dat ik nu eindelijk van die troep af ben en gebruik nu eigenlijk alleen condooms. In mijn libido merkte ik ook een enorme stijging wat ook weer bevorderend is in mijn relatie. Kan het iedereen echt aanraden die mentaal last krijgt van de pil!

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 14:10

Century schreef:
Zijn gewoon cijfers. Condoom heeft lagere betrouwbaarheid.

Ja alleen die cijfers zijn gebaseerd op gebeurtenissen en het is nu ook eenmaal een feit dat veel mensen niet de juiste condoom gebruiken, niet op de goede manier gebruiken.

Het blijft gewoon een risico, maar dat is ook met koper spiraal(of welke andere spiraal), als die niet goed geplaatst zijn. Is je risico ook hoger, alleen heb je daar geen invloed op. Zeker niet als je niet merkt dat die goed zit.

En de pil idem, als je die niet goed gebruikt word het risico ook hoger.

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 14:42

Misschien interessant en relevant voor deze discussie,
https://www.nytimes.com/interactive/2014/09/14/sunday-review/unplanned-pregnancies.html
Zijn interactieve grafieken over 10 jaar tijdspanne, effectiviteit van verschillende vormen van anticonceptie, perfect gebruik vs gemiddeld gebruik.

Idd enkel koperspiraal is zowel zonder hormonen als goed betrouwbaar. Best lastig, ik heb nooit hormonen geslikt (nou ja, 3 maanden lang ofzo, jaren geleden), maar ben depressiegevoelig en koperspiraal was geen succes. Gebruik nu ook condooms, zit dan toch te kijken naar andere/betere opties maar zeker als ik hier lees lijkt het geen goed idee hormonale anticonceptie te gaan gebruiken :n

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 15:15

Lien_ schreef:
Misschien interessant en relevant voor deze discussie,
https://www.nytimes.com/interactive/2014/09/14/sunday-review/unplanned-pregnancies.html
Zijn interactieve grafieken over 10 jaar tijdspanne, effectiviteit van verschillende vormen van anticonceptie, perfect gebruik vs gemiddeld gebruik.

Idd enkel koperspiraal is zowel zonder hormonen als goed betrouwbaar. Best lastig, ik heb nooit hormonen geslikt (nou ja, 3 maanden lang ofzo, jaren geleden), maar ben depressiegevoelig en koperspiraal was geen succes. Gebruik nu ook condooms, zit dan toch te kijken naar andere/betere opties maar zeker als ik hier lees lijkt het geen goed idee hormonale anticonceptie te gaan gebruiken :n

Mooie link!
Zo onveilig is de condoom dus niet :Y)

Ik heb ook gekeken naar andere opties.. maar zodra ik 100% zeker weet dat ik geen kinderen wil, dan laat ik mijn ei leiders dicht snoeren :')

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 16:13

Maar als ik het goed zie is condoom nog steeds minder betrouwbaar dan hormonen,ook bij perfect use. Dat probeerde ik hierboven te zeggen. Niet dat het perse onveilig is. Dat zal iedereen zelf moeten bepalen of ze het risico aanvaardbaar vinden.

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 16:42

Nicky91 schreef:
Mooie link!
Zo onveilig is de condoom dus niet :Y)

Ik heb ook gekeken naar andere opties.. maar zodra ik 100% zeker weet dat ik geen kinderen wil, dan laat ik mijn ei leiders dicht snoeren :')

Wat ik 'eng' vind, is het grote verschil tussen perfect gebruik en gemiddeld gebruik bij condooms. Idealiter zou je bijna geen verschil hebben tussen gemiddeld en perfect gebruik, hoe minder je zelf verkeerd kunt doen, hoe beter :o

Zou mooi zijn als anticonceptie voor mannen op de markt kwam maar dat is weer een andere discussie :Y) 't Is jammer dat ik nog te jong ben en niet zeker genoeg weet dat ik geen kinderen wil, om me te laten steriliseren :)

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 17:11

Lien_ schreef:
Wat ik 'eng' vind, is het grote verschil tussen perfect gebruik en gemiddeld gebruik bij condooms. Idealiter zou je bijna geen verschil hebben tussen gemiddeld en perfect gebruik, hoe minder je zelf verkeerd kunt doen, hoe beter :o

Zou mooi zijn als anticonceptie voor mannen op de markt kwam maar dat is weer een andere discussie :Y) 't Is jammer dat ik nog te jong ben en niet zeker genoeg weet dat ik geen kinderen wil, om me te laten steriliseren :)

Klopt, ben ik helemaal met je eens.

En ik heb precies t zelfde. :') Ik ben nu 28 en ik weet eigenlijk niet zo goed of ik het wel of niet wil

melissssssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 22:55

Hoi! :o Even een vraagje. Ik ben sinds augustus gestopt met de pil en daarna eigenlijk altijd netjes ongesteld geweest, maar nu ben ik al 22 dagen te laat en schiet ik lichtelijk in de stress mode. Hebben jullie die ook gehad dat je ineens een cyclus hebt overgeslagen? Ik kan niet zwanger zijn trouwens

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 08:35

Hoi! Dat is volkomen normaal hoor, ik was nadat ik stopte 1 keer ongesteld en daarna heeft het 2 maanden geduurd voordat de volgende menstruatie kwam. Nu ben ik al een dik half jaar gestopt met hormonen en nogsteeds is het heel wisselend. Maak je geen zorgen en al helemaal niet als je sowieso niet zwanger kan zijn. :D

Over condooms ik ben zelf totaal niet bang dat ze niet veilig zijn. Het geeft mij eigenlijk meer rust dan hormonale anticonceptie. Mocht het mis gaan dan weet je dat ook direct en kan je gelijk (wij controleren altijd na de tijd) stappen ondernemen. En mocht je niet willen controleren kom je er altijd binnen 4 weken achter. :D Toen ik de spiraal nog had was ik altijd bang dat ik zwanger was van al die enge verhalen die je hoort, daarom deed ik dus heel regelmatig een test.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 13:41

Hier gebruiken we ook alleen condoom. Ik vind het ideaal! Nooit meer met handdoek tussen de benen naar de badkamer rennen :')

En sinds vriend de juiste maat heeft, is er nooit een condoom kapot gegaan. Daarnaast doe ik 1 x per maand een test.

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 14:45

love_western schreef:
Hier gebruiken we ook alleen condoom. Ik vind het ideaal! Nooit meer met handdoek tussen de benen naar de badkamer rennen :')

En sinds vriend de juiste maat heeft, is er nooit een condoom kapot gegaan. Daarnaast doe ik 1 x per maand een test.

HAHAHAH _/-\o_ sorry ik herken dit zo!

Wij hebben ook nog niet gehad dat die gescheurd is. Ik doe niet elke maand een test. Ik voel mijn lichaam gelukkig heel goed aan. :Y)
En mijn menstruatie is heel stabiel, dus ik merk t gelijk :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 15:23

Nicky91 schreef:
love_western schreef:

HAHAHAH _/-\o_ sorry ik herken dit zo!

Wij hebben ook nog niet gehad dat die gescheurd is. Ik doe niet elke maand een test. Ik voel mijn lichaam gelukkig heel goed aan. :Y)
En mijn menstruatie is heel stabiel, dus ik merk t gelijk :')

Tjah mijn tante had ook elke maand een bloeding, werd niet dikker etc en kwam er pas achter dat ze zwanger was, toen ze aan het bevallen was :+

Dus dan maar elke maand een test :')

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 16:09

love_western schreef:
Tjah mijn tante had ook elke maand een bloeding, werd niet dikker etc en kwam er pas achter dat ze zwanger was, toen ze aan het bevallen was :+

Dus dan maar elke maand een test :')

Oh wauw hahahaha
Mijn neefje is ook zo vader geworden, zijn vriendinnetje had ook niks gemerkt.... :+

Nja elke maand een bloeding is wel anders dan gewoon een volle week ongesteld zijn :')

EdIT: Maar ik snap waarom jij geen risico's neemt hahah