Minimalisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 09:15

IrisDH schreef:
En ondanks zes kinderen vraag ik me toch af hoe je bijvoorbeeld niet door je was heen komt. Als je je dan even een keer een weekend kwaad maakt dan heb je dat toch weg denk ik dan.. Kinderen allemaal de opdracht geven om hun kleding uit te zoeken, alles wat bij de was zit kan sowieso blijven, flink wassen, drogen en opvouwen en kasten weer inruimen. Maar goed, ik heb dan ook geen zes kinderen, niet eens één :o

Ik zat me dat ook af te vragen. Is toch een kwestie van even doorpakken!? Maar ook hier geen kinderen dus ik kan me ook niet voorstellen hoe het is met zoveel. Aan de andere kant, als het hele huis zo'n puinzooi is is er natuurlijk ook nergens plek om eens even lekker de was te gaan doen een weekend lang.

Wat ik opvallend vond was dat in de kledingkasten NA het uitzoeken nog zo enorm veel kleding lag. Zeker bij de kinderen. Waarschijnlijk heb je meer kleding nodig als je (moeder) het wassen niet goed in de vingers heeft want dat duurt het langer voor je weer schoon goed hebt natuurlijk. Maar andersom werkt het ook weer meer was in de hand.

Als t aan mij lag had de helft er nog uit gemogen. Lekker overzichtelijk. :D

Saul

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 12:28

Ik heb de aflevering nog niet gezien. Hoop hem vanavond te kunnen kijken.

Weet dus ook niet hoe oud de kinderen zijn.
Maar vergeet niet dat waar wij als volwassenen. Ik althans :P gerust 2 dagen achter elkaar hetzelfde aan kan, kunnen (de meeste) kinderen dat niet. Alles wordt heel snel vies, sterker nog. Ooit hebben we hier 2 of meer kleding setjes per dag nodig :=
En dan hebben we er nu nog maar 1. Laat staan als je er 6 hebt.

Moet er niet aan denken 6 kinderen. Pfff.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 13:28

6 kinderen is een serieuze dagtaak ja!

Ze hebben bij ons bvb 6 broeken, 4 truien, niet teveel sokken en ondergoed, zo worden we ook een beetje gedwongen om het bij te houden. Ik koop ook niet teveel omdat het toch te klein is na 1 seizoen, dus intensief dragen en wassen vind ik alleen maar goed, anders is het zonde.

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 15:36

Het ging om een samengesteld gezin met vier oudere kinderen (11 tot 16 dacht ik) en twee kleintjes van 1 en 3 of zo. Dus die oudere kinderen kunnen prima zelf hun kleding wat in de gaten gaan houden.

@Ir111: vond ik nog best meevallen, of niet goed op gelet misschien.. :o

@Denice: dat klinkt echt heel weinig! Geen idee hoe oud je kinderen zijn, maar ik denk dat veel mensen een viervoud van die aantallen voor hun kinderen hebben :=

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 15:40

Viervoud ?! :oo Voor kinderen in de groei? Lijkt mij zonde van je geld :=

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 18:54

Haha Iris, je bent een minimalist of niet :')

Meer hebben ze niet nodig, ik koop voor iedereen wat ze (ok, ik }> ) echt mooi vinden en ook kwaliteit, het blijft behoorlijk mooi na wassen en drogen. Wat Prrr zegt, ik vind het zonde meer te kopen, ze groeien er zo uit en 2xpj vernieuw ik de garderobe en tussendoor moet weleens wat vervangen worden. Ze zijn 3 en 5.

Hoeveel kleding hebben jullie zelf dan eigenlijk?

Ik heb zelf ook niet zoveel en ik probeer steeds minder miskopen te doen. Als ik 6 broeken heb is het veel. Je draagt toch steeds hetzelfde lijkt wel. Ik koop wat ik mooi vind en nodig heb, de prijs maakt me dan minder uit. Een trui voor 90 euro vind ik prima, als ik er echt helemaal blij van word. Ik wil alleen nog maar spullen waar ik blij van word.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 19:40

denice schreef:
Ze hebben bij ons bvb 6 broeken, 4 truien, niet teveel sokken en ondergoed, zo worden we ook een beetje gedwongen om het bij te houden. Ik koop ook niet teveel omdat het toch te klein is na 1 seizoen, dus intensief dragen en wassen vind ik alleen maar goed, anders is het zonde.

Nou ja, dat lijkt mij ook genoeg. Maar ik kan me wel voorstellen dat als je kind dagelijks 2 setjes kleding verbruikt dat het dan wat weinig is.

Ik heb zelf 4 nette broeken en 2 werkbroeken. 3 nette truien, 3 werk truien. Stuk of 8 nette shirts en 8 werkshirts. 4 paar nette schoenen (2 zomer, 2 winter) en 2 paar werkschoenen.

Werkschoenen/kleding is omdat we buitenaf wonen en ik mijn vrije tijd veel buiten / bij de paarden doe. Had ik nog in de stad gewoond dan was mijn werkkleding de helft geweest denk ik...

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 22:17

Mijn werkbroeken zijn mijn nette broeken :)) 't Is maar wat voor werk je hebt :))

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 23:05

Ik denk niet dat ik hier durf te zeggen hoeveel kleding ik heb := anderzijds koop ik wel veel tweedehands en heb ik veel kleding ook al erg lang. Onlangs een en ander van mijn moeder gekregen en ik moet er sowieso weer even doorheen. Maar de laatste score was 84 stuks nette kleding (zomer/winter). Dat is nog exclusief sport/paarden en huiskleding :o

Ik heb nu ook echt een koopstop qua kleding. Ik heb ook echt niks nodig.

Vaak hetzelfde dragen herken ik wel ja..

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 08:28

Prrrr schreef:
Mijn werkbroeken zijn mijn nette broeken :)) 't Is maar wat voor werk je hebt :))

Hahaha! Ja tis maar hoe je t framed. :D Mijn werkbroeken zijn eigenlijk mijn hobbybroeken, ookal verdien ik soms ook geld met die hobby. Mijn nette broeken zijn voor mijn vaste betaalde werk inderdaad. En voor feestjes enzo. :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 08:49

Haha, ik heb twee soorten werkkleding; de oude werkkleding voor in de tuin en de superchique werkkleding voor op bruiloften :))

Qua werkkleding voor in de tuin heb ik eigenlijk te veel. Goede kleding die versleten is gaat op de werkkleding-hoop.. Die kan dan nog jaren mee, maar is te slecht om weg te geven, en weggooien vind ik dan weer zonde, dus die berg groeit maar :+
De slechtste kleding knip ik in stukjes als poetslap en om bv gaten in andere werkkleding te repareren :Y)
Nog iemand ideeën wat je met oude werkkleding kan doen zonder nog meer afval te creëren?
Het lijkt me bv ook gaaf om er tasjes van te maken enzo.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 11:24

Voor feestjes heb ik de “blackdress” standaard in de kast. Maar meestal koop ik 2e hands iets gaafs en zet het na het feestje gelijk weer te koop.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 15:56

En, hoe gaat het nu met jullie pogingen tot alleen die zaken behouden die waarde toevoegen aan je leven en bewuster zaken kopen?

Ik ben inmiddels alweer een paar keer naar de kringloop geweest met spullen.

Eerder postte ik over mijn twijfels over het al dan niet houden van mijn printer. Inmiddels ben ik erg blij dat ik hem heb gehouden :D . Ik heb last van zwakke executieve functies, waaronder dus moeite met plannen, en ik ben inmiddels hele to-do-lijsten aan het maken met de printer.

Ik heb op de to-do list de volgende lijstjes staan:

* Wekelijks terugkomende taken
* Taken die ik moeilijk vind (want ik blijk ze al lang uit te stellen)
* Mensen die ik moet contacteren
* Mensen die ik heb gecontacteerd en van wie ik de reactie moet afwachten
* Zaken die ik nog moet kopen
* Pakketjes die ik moet ophalen of retourneren
* Lijstjes in mijn Bullet Journal die ik moet bijwerken
* 'Gewone' To-do list taken
* Ooit moet ik deze klussen oppakken, bijvoorbeeld over 6 maanden

Ook de silent-to-do zaken krijgen op deze lijsten een plekje.

Ik heb de lijstjes in tabelvorm gezet en onderaan elk lijstje heb ik een paar rijen waarvan ik de cellen groter heb gemaakt (zodat ik handmatig gedurende de dag er nieuwe zaken kan opzetten).

En als ik iets aan de to-do list toevoeg zet ik er een datum bij.

Dat heeft als voordeel dat als ik iets lang blijkt uit te stellen ik kan gaan bedenken waarom ik het uitstel:
- Is het saai?
- Ben ik bang om iets te doen (omdat ik bijvoorbeeld bang ben om te falen)?
- Weet ik niet hoe ik de zaak moet uitvoeren, en heb ik dus hulp nodig?
- Is het niet beter als ik deze taak uitbesteed aan iemand die dit efficienter kan doen?
- Is de zaak uberhaupt wel relevant om te doen of wil mijn fantasy-zelf dat ik deze taak oppak?

Ben ik nu goed in plannen? Verre van, maar deze lijstjes maken dat ik een klus iets minder lang laat liggen.

Nu nog een goede werk-ontspanningsbalans vinden, want ik vind eigenlijk nooit dat ik ontspanning heb verdiend -O- ....

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 10:02

Ik heb daar gewoon een ouderwetse agenda voor :o :D
Daar staan mijn schema's en lijstjes in, met post-it's erbij geplakt.
Zonder mijn agenda ben ik nergens, alle belangrijke gegevens en planning staat erin

Afgelopen weekend m'n balkonnetje maar eens aangepakt. Is niet groot, net geen 2m bij 2m, maar nu aangekleed met wilgentenen scherm langs het hek en hangbloembakken, ziet er helemaal strak en verzorgd uit nu, en minder inkijk vanaf de straat, het is op de 1e verdieping. 2 verstelbare tuinstoelen met kussens en een tafeltje gekocht om lekker in het zonnetje te kunnen zitten met koffie of thee, dat past net. En een pot met bieslook en munt voor m'n thee. Bij de kringloop nog zo'n ouderwetse betonnen paardenhoofd gevonden, die moet nog aan de muur komen. Zag van alles waarmee je het nog veel gezelliger en knusser kan maken, maar gezien de beperkte ruimte en onderhoud gekozen om het toch maar vrij strak en minimalistisch te houden. Fijn om die extra buitenruimte te hebben bij m'n appartement, zomers staat de balkondeur toch vaak open met lekker weer.
Mijn buren naast mij, waar ik vanuit mijn balkon op uitkijk, hebben hun balkon helemaal volgestouwd met kunstof rattan meubelen en een berg deco zooi en kunstplanten, en 's avonds vol gekleurde lampjes. Krijg daar absoluut de opruimkriebels van, maar probeer het maar te negeren 8-) Het is bewonderingswaardig dat het allemaal erop past en ze er zelf ook nog kunnen zitten

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 20:10

Na het zien van een filmpje over het containerconcept heb ik mijn knutseldozen eens opgeruimd.

Ik heb wat knutselmateriaal dat ik weg wil doen, maar het is niet heel veel of een complete set ofzo.

Dus waar/hoe geef je die weg? Het lijkt wat weinig voor een weggeefgroep op Facebook en mijn plaatselijke kringloopwinkel verkoopt geen knutselspullen.. Zou de locale weggeefwinkel er wat mee kunnen, of moet je dan echt hele markersets aanleveren? -O-

Dit is een alfabetische lijst met weggeefwinkels.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 20:24

Gaby schreef:
Na het zien van een filmpje over het containerconcept heb ik mijn knutseldozen eens opgeruimd.

Ik heb wat knutselmateriaal dat ik weg wil doen, maar het is niet heel veel of een complete set ofzo.

Dus waar/hoe geef je die weg? Het lijkt wat weinig voor een weggeefgroep op Facebook en mijn plaatselijke kringloopwinkel verkoopt geen knutselspullen.. Zou de locale weggeefwinkel er wat mee kunnen, of moet je dan echt hele markersets aanleveren? -O-

Dit is een alfabetische lijst met weggeefwinkels.

Is het niet leuk voor een basisschool?

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 21:34

Gaby schreef:

Ik denk dat je het toch wel kwijt kan raken in een weggeefhoek oid. Of een lokaal initiatief voor mensen met een kleine portemonnee, vrijwilliger organisatie, kindervakantiewerk oid,

Ik had nog nooit van containeconcept gehoord, maar blijkbaar pas ik het toch soms al toe. Vandaag de klepbank in de hal opgeschoond. Puilde uit met sjaals, handschoenen, sportspullen en paraplus’s. Alles wat ik wou bewaren is inmiddels gewassen en weer netjes opgeborgen.
Er kan stiekem toch weer best veel weg.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 21:50

Ik heb een locale weggeefwinkel gemaild, en het is welkom! Dus zodra ik wat meer heb verzameld, ga ik het bij ze langsbrengen :D .

Goede actie, klepbank lekker opschonen! Dat geeft ook mentaal ruimte, he? :)

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 11:26

Het is weer vakantie, voor mij altijd tijd om weer grondig door het huis heen te gaan! :Y)

Ik merk steeds meer de langetermijn gevolgen van het minimalisme (ookal vind ik dat we nog veel te veel spullen hebben om het minimalisme te noemen). Ik koop echt minder en kan steeds sneller afstand doen van spullen zonder wauw factor. Ik hou dus ook echt meer geld over en koop zo veel bewuster.
En wat ik echt bijzonder vond, zelfs mijn kinderen kiezen bewuster. Op de koningsdagmarkt hebben ze beide maar twee dingen uitgezocht, waar we eerder bij ieder kleedje met speelgoed moesten stoppen.

Nu alleen mijn vriend nog :') die heeft een prullenbakje gekocht voor op het aanrecht en dat ding is zo’n doorn in mijn oog ;( . Nu staat dat gedrocht dus in het gootsteenkastje als ik thuis ben en komt tevoorschijn als vriend thuis is.

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 14:54

@Kaplaars: dat van je vriend meekrijgen herken ik.. Knap dat je kinderen het wel oppikken, maar voor kinderen is het misschien nog wel makkelijker :=

Hier is er de laatste tijd vooral kleding uit gegaan, en dat was ook zeker nodig! Vooral ook oudere kleding, wat er nog hing voor 'als'. O.a. een jas die ik wel een paar keer heb gedragen afgelopen winter, maar er echt niet meer uitzag en dus vond ik het niet de moeite om hem nog uit te wassen en weer te bewaren voor volgende winter. Kortom, weg ermee :) Ook via Vinted nog wel wat dingen verkocht!

Ook het roeiapparaat weggedaan, enorm ding en werd een paar keer per jaar gebruikt. Vond ik niet meer de moeite waard :+

Op dit moment oogt ons huis helaas helemaal niet minimalistisch (anders ook nog niet extreem trouwens hoor), want er staan bijna 150 moestuinplanten overal en nergens te groeien en te wachten tot het eindelijk eens mooi weer wordt!

Helaas ook minder leuk 'minimalisme'. Gisterenavond afscheid genomen van ons kattenvriendje ;( Donderdag ook al bij de DA geweest, toen nog met pijnstillers en AB naar huis gegaan. Maar het was gewoon klaar, hij was 15,5 jaar oud.. Aldoor al gezegd dat er geen nieuwe kat weer zou komen. Dus zijn spulletjes gaan weg.. Slik.. Daarvoor in de plaats komt een foto of schildering van hem voor aan de muur :knuffel:

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 17:14

Ik heb vorige week 3 enorme boodschappentassen met dubbele paardenboeken weggedaan. En verder dus nog een boodschappentas kleding en 2 paar schoenen weggegeven.
Leeg is het hier nog steeds niet, maar er gaat momenteel meer uit dan er bij komt.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 17:35

Goed bezig Germie!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 10:15

Herkenbaar Iris en Kaplaars! Hier veel kraamvisite overde vloer en mensen bedoelen het natuurlijk hartstikke lief maar wat een verschrikkelijke spullen brengen sommigen mee zeg! Ik heb een grote tas staan en doe daar gelijk alles weg wat ik niet wil of kan gebruiken en breng het naar de kringloop.

Sowieso merk ik dat met weer een baby erbij je huis volstromen met zooi en grote spullen.

Grappig van die prullenbak, ik wil ook altijd mijn aanrecht leeg, onze keuken staat midden in de woonkamer en ik kan niet ontspannen voor het netjes is. :=

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 14:13

Gefeliciteerd nog met de kleine, denice! Wij vroegen destijds een gift voor het MommaLuv babyproject, alsnog kwamen we om in de kraamcadeaus. Een deel heb ik vrij snel alweer weggegeven. Als we ooit de babyspullen kunnen opruimen houden we een zee van ruimte over op zolder en haal ik drie keer de minimaliseerchallenge :D. Niet dat er nu veel ligt, maar het grootste gedeelte is echt voor een evt nummer twee bedoeld en verder wat kampeerspullen.

Op het aanrecht heb ik wel een klein prullenbakje staan voor alles wat in de compostbak kan. Enerzijds vind ik het een lelijk ding maar ik kan tegelijkertijd ook niet zonder. Om nou voor elk klokhuis de hele tuin door te moeten is ook zo onhandig..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 22:23

Vandaag kreeg ik ineens een soort van flash: ik heb echt veel te veel spullen. Context is dat mijn vriend waarschijnlijk binnenkort moet verhuizen, en dat die zich weinig zorgen maakt om zijn spullen. Hij heeft niet zo veel, en wat hij heeft zijn ook echt dingen voor hem, er is maar heel weinig sentimenteel.

Toen ik naar huis reed realiseerde ik me ineens dat ik het tegenovergestelde ben. Ik heb meerdere grote verzamelingen (500 stuks servies, 1000 boeken, een paar honderd kleuren borduurgarens). Ik heb mijn hele huis gepersonaliseerd, er is bijna niets wat gedachteloos mee naar binnen gesleept is, maar het is véél en eigenlijk alles is me dierbaar. Als ik een paar sokken weg moet doen dan neem ik nog afscheid. Ik woon in mijn eentje op 130m2, en nu ik een thuiswerkplek in moet gaan richten betrap ik mezelf op de gedachte dat ik ruimte tekort kom...

Het hielp niet dat ik sinds vandaag weer een huishoudboekje bij ben gaan houden omdat ik vind dat mijn geld er veel harder uit vliegt dan ik kan verantwoorden, en dat ik ook (voor een cadeautje) vandaag weer eens door de Blokker, de Hema en de Intertoys gelopen ben. Zo veel ruimte, voor zo veel dingen. Zo veel soorten dingen. Zo veel dingen binnen een soort. Hoe dan? Hoe is dit normaal, hoe is het legaal om zo in te spelen op mensen hun verzameldrift?

Maar goed, om terug te komen op mezelf: ik denk dat ik binnenkort maar weer eens een (hele) grote (hele) kritische ronde door mijn huis moet gaan doen, want eigenlijk is het van de zotten dat ik een huis waar een gezin met drie à vier kinderen kan wonen in mijn eentje gevuld heb... Dat er dingen zijn waarvan ik weet dat ik ze al sinds ik hier drie jaar geleden ben komen wonen niet aangeraakt heb.

Hoi, ik ben Vjestagirl, en minimalisme is moeilijk...