Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Greetje63

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 16:27

Mixje maar bij het samenstellen van een interval training gaat het toch vooral om de goede afstand/tijd met het goede tempo te combineren. En dat is voor een ieder persoonlijk. En moet dan nog kloppen met de trainingen de rest van de week. Dus aan aan een minutenschema heb je in deze niet zoveel.
Variatie in minuutjes kun je zelf toch eenvoudig bedenken. Maar dan begint het pas.

Leuk supervixen dat je zo samen hebt kunnen trainen. Hier bos genoeg maar geen heuvels vandaar dat ik voor mijn heuveltraining van gisteren naar het viaduct uit moest wijken. Vandaag een langere training van 28km met daarin 6 tempoblokken van 3km.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 17:37

Lekker greetje! Heuvels genoeg hier, woon tussen de Veluwezoom en Montferland. Vandaag in Montferland getraind.
Ga je ook meedoen met de wisenttrail of de coriotrail? Ik heb me ingeschreven voor de 10km, de langere afstanden boven de 15km durf ik nog niet aan (zit waarschijnlijk alleen tussen mijn oren). Misschien als ik wat vaker trails heb gelopen en meer heb getraind in het bos. Vind het wel superleuk.

Ik moet wat meer leren om mijn rust te pakken en te doseren. Nu 8 dagen achter elkaar gesport en dat merk je toch wel. Morgen verplicht een dag rust, want een lange dag op het werk van 7 tot 19u.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 18:04

Mixje90 schreef:
Ik kom even binnenvallen met een aanradertje als je een interval time r zoekt :) Was gister aan t rondkijken in de Google play store en kwam op tabata timer. Je hebt daarmee de vrijheid om simpel wat ingewikkeldere intervals te maken als een piramide interval. (1-2-3-4-5-4-3-2-1 met pauzes van 1-1-2-2-3-2-2-1). Ik moet veel intervals gaan trainen om de marathon van Amsterdam nog te gaan lopen, veel te lang te weinig tot niets gedaan haha.

https://play.google.com/store/apps/deta ... abatatimer

Ben gisteren naar de training geweest van mijn tweede club (sinds anderhalve week lid). Hoewel ik volgens mijn schema een 6 km-loopje in zone 2 moest doen, kon ik het toch niet laten om mee te trainen met de groep. Was ook een soort piramidetraining: er waren rondjes uitgezet van 900 m (in een park), met start aan een groene kegel. Daarna stond er een rode kegel op 100, 200, 300 en 400 m. De eerste ronde moest je snel tot aan de 100 m-kegel, de rest van het rondje rustig uitlopen, tweede ronde tot 200, dan 300, dan 2x tot aan 400, dan terug 300, 200 en 100. Wel leuk, eens wat anders, al mis ik in die grotere club wel de sfeer en gezelligheid van mijn joggingclub, waar ik een vaste waarde (en vroeger bestuurslid) ben. Maar het is allemaal nog nieuw, zal wel wennen.

Morgenavond traag loopje om 20u met de joggingclub, heb afgesproken met iemand die vorig jaar na haar start-to-run afgehaakt was, en nu terug is sinds vorige week. Toen kon ze de groep moeilijk bijhouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 22:02

Lijkt mij erg zwaar om op de heuvels te trainen!

Ik ben vandaag ook weer wezen lopen. 2e keer op mijn nieuwe schoenen. De vorige keer best wel last van mijn spieren gehad door de nieuwe schoenen, maar vandaag nergens last van. Het ging zelfs zo goed dat we de 5 km in 30:16 hebben gerend. 1 minuut sneller dan onze vorige snelste tijd. En het belangrijkste was dat ik geen pijn aan mijn knieën had.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 08:44

Winged wat vervelend zeg! Hopelijk helpt het wisselen van zooltje en anders terug met de schoenen?

Greetje mooie training hoor, je hebt ook weer heel wat kilometers gemaakt in juni :oo Vreemd hoor met je hartslag...

Misje als je de marathon gaat lopen lijkt de trainingsomvang/afstand me vooral belangrijk. Is het je eerste marathon?

Supervixen leuk zo samen met een vriendin door het bos!

hwm dat klinkt ook als een leuke training, en toch stiekem van je schema afgeweken haha.

Lekker hoor Laura!

Ik had vrijdag en zaterdag echt geen zin om te lopen, gewoon zonder reden geen zin :P En dus ook niet gegaan haha. Gisteren wel zin en een leuk stuk gelopen van 13km :)

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 09:15

Fijn dat de 13 km leuk was Daan :D !

Ik ga dit weekend voor het eerst weer een rondje buiten doen. Vanwege mijn blessure ben ik langzaam aan het opbouwen in de sportschool, op de loopband gaat het goed. Op de atletiekbaan gaat het ook lekker. Dus van het weekend een rondje van 3 km op de straat. Hopen dat het goed gaat!

Ik heb me gister ingeschreven voor de dam tot dam by night. Nog meer mensen die gaan?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 18:01

Letten jullie als sportievelingen ook wat op je voeding? Ik heb nu naast een trainings- ook een voedingsschema, en ik erger me purper en paars aan mijn moeder: zodra ze me nog maar ziet: "Wil je een cake, of liever een koekje, of een stuk chocola? Let op met dat voedingsschema, straks krijg je anorexia. Zo'n verandering van voeding doet wat met je lijf hoor. Je wilt toch niet vermageren?" Echt, nooit is iets goed, hardlopen vindt ze ook hardstikke ongezond.

Zo echt allemaal van die dwaze opmerkingen, terwijl ze weet dat ik al 5 jaar moe rondloop, geen enkele arts die iets vindt, ik eet mijn Nutella soms met lepels (denk dat met een grote pot Nutella geen 2 weken deed), dronk een liter cola daags, geen druppel water, behalve 2 bekertjes na het lopen, misschien 5 stukken fruit per maand, 2x per maand maar verse groentjes, de rest uit blik, dus er is zeker veel ruimte voor verbetering. Maar nee hoor, ipv een schouderklopje van: goed bezig, direct proberen alles de grond in de boren. Zou ik me niet mogen aantrekken, ben 43 jaar, maar al mijn hele leven hoor ik niets anders dan "pas op voor dit, let op voor dat". Pfff, het moest me even van het hart.

loesje4600

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 20:02

Hwn; vervelend van je moeder, maar zij voelt denk ik niet wat jij nu voelt. En ik gok omdat jij alles om gegooit heb je een stuk fitter voelt.. al zeggen ze inderdaad dat hardlopen om kilos kwijt te raken niet de goede methode is maar dat zeggen ze dus weet niet of waar is..

Ik gister eerst vol zitten proppen met sushi en daarna met mn vriend gaan hardlopen :D 1.5 km gejogd, en daarna zitten ouwehoeren en ook kleine stukjes sprint ging best lekker:) was ook weer snel op adem en niet heel veel last van steken ook. Vandaag geen zin in lopen dus denk morgen maar weer

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 20:02

Ik eet geen fruit. Eet wel gezond en gevarieerd, nooit iets met jus, weinig sauzen. Meestal 1 keer in de week patat, of een lekker broodje met rosbief.
Ik drink geen cola, wel koffie en water. En in het weekend een lekker biertje. Ik ben 44 jaar en eigenlijk altijd al zo geleefd.
Ik eet 's avonds na de koffie, na 20 uur, niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 20:05

Ik let ook op mijn eten. Ik snoep door de weeks niet en drink veel water en thee.
Ik het weekend eet ik gewoon een frietje mee en drink ik met het uitgaan een aantal biertjes.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 20:10

Ik had volgens de diëtiste een mooi eetpatroon, alleen kon ik wat suiker minderen. Ben nogal een snoepkont. Dat leer ik moeilijk af, dus ik laat het zo. Eet verder meer dan zat groente en fruit. Altijd volkoren producten en zilvervliesrijst. Vier keer per week neem ik ook ongebrande noten mee naar mijn werk. Drink water en thee en soms cola light. Matig met alcohol.

Heb flinke spierpijn in mijn kuiten en bovenbenen van mijn trailrun, terwijl ik twee weken geleden 2km verder heb getraild met meer hoogtemeters en toen had ik nergens last van. Alleen wat zware benen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 22:38

loesje4600 schreef:
Hwn; vervelend van je moeder, maar zij voelt denk ik niet wat jij nu voelt. En ik gok omdat jij alles om gegooit heb je een stuk fitter voelt.. al zeggen ze inderdaad dat hardlopen om kilos kwijt te raken niet de goede methode is maar dat zeggen ze dus weet niet of waar is..

Ik gister eerst vol zitten proppen met sushi en daarna met mn vriend gaan hardlopen :D 1.5 km gejogd, en daarna zitten ouwehoeren en ook kleine stukjes sprint ging best lekker:) was ook weer snel op adem en niet heel veel last van steken ook. Vandaag geen zin in lopen dus denk morgen maar weer

Hopelijk is je knie nu helemaal hersteld.

Ben nog maar paar dagen begonnen met gezonder leven, dus veel verschil maakt het nog niet (vandaag weeral gezondigd, uit eten met de collega's op mijn eerste werkdag), maar ik merk dat ik niet suikerverslaafd ben. Ik eet graag, maar of het nu zuur of zoet of zout is, maakt niet zoveel uit. En afvallen moet ik niet hoor, heb een BMI van 21 en amper 13% vet.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 06:29

13%?? Dan zit je op de ondergrens van wat zo ongeveer gezond is voor een vrouw.
Ik zat zelf op 24% twee maanden geleden en ben nu aan het fitnessen om wat meer om te zetten in spieren.

Ondergrens: 10-12%
Atletisch: 13-20%
Gezond: 21-24%
Gemiddeld: 25-31%
Overgewicht: meer dan 32%

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 07:14

Ja, had ik ook aangekaart tegen de vorige trainer waar ik een lactaattest deed, maar die zei dat ie zelf maar 8% vet heeft. Weet trouwens niet of die waarden helemaal kloppen: hij had dat manueel opgemeten, mijn weegschaal (van Aldi, dus wss geen topkwaliteit) zegt 16%. Heb echter geen ongezond gewicht: 57 kg voor 1m64, en een iets te hoog cholesterol, dus extra vetten opnemen is een no go (tenzij gezonde vetten, maar die lust ik niet zo graag, dus dat blijft beperkt).

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 07:59

Voor mannen is wat minder vet gebruikelijk, hoewel 8% ook erg laag is. Bij mij is het gemeten in de sportschool op een speciale weegschaal. Gewicht is inderdaad prima, ik heb ook een bmi van 21, maar dan 65 kilo bij 1.73.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 08:27

Supervixen schreef:
Voor mannen is wat minder vet gebruikelijk, hoewel 8% ook erg laag is. Bij mij is het gemeten in de sportschool op een speciale weegschaal. Gewicht is inderdaad prima, ik heb ook een bmi van 21, maar dan 65 kilo bij 1.73.

Dit inderdaad. Mannen zitten sowieso lager in vet dan vrouwen.

Maar: Als jij je er zelf goed bij voelt, het lichamelijk trekt en verder gezond bent: Prima.

Over het eten: Ik ga de komende tijd tot de halve sowieso eigenlijk geen alcohol meer drinken.Hooguit een wijntje tijdens het uit eten gaan, maar verder niet. En ook hier een professionele snoepert :o Mijn date (woensdag) wil een rondje met mij gaan rennen :+ Heel benieuwd of het werkelijk gaat gebeuren.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 08:50

Hwn dat is niet leuk nee. Ik vind je eetpatroon best een beetje shocking eerlijk gezegd, dus super knap dat je daar wat aan doet! Ik snoep ook graag en veel hoor maar een liter cola en lepels nutella werk ik zelfs niet naar binnen :P

Winged hahaha leuke date :D

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 10:57

Ik heb in heeeeeel langzaam tempo 4,5 km hardgelopen. Bij 2 km training stop gezet wilde een foto maken een kijken hoe dat werkte met runkeeper. Heb hem daarna niet weer aangezet. Mijn telefoon maakt wel echt lelijke foto's

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 12:02

Hee wat grappig, die functie had ik nog niet ontdekt!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 12:59

Ik zag hem in een Facebook groep en dacht nu toch eens kijken.
Mijn runkeeper werkt nu ook gewoon goed.

Van de week 2,6 Mile gelopen maar heb hem nu op km gezet. Van de week eens kijken weer om een hele training aan te laten. Al ga ik dan waarschijnlijk als het even kan weer amen met mijn hondje dus nog langzamer met een chihuahua moet je toch rekening houden ;) maar of je nou 5 km in snel tempo loopt of langzaam. Als ik hem maar loop.

O volgens mij kan die functie wel alleen gebruikt worden bij de betaalde versie.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 16:38

Oh dat is jammer. Vind je dat er verder voordelen zitten aan het betaalde runkeeper?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 18:27

Ik heb hem te kort nu maar ik vind het een voordeel dat ik dus zelf een schema kan maken of een schema mag kiezen. Je krijgt ook aanbiedingen te zien van o.a kleding met best leuke kortingen. Je krijgt leuke evenementen te zien waar je voor kunt inschrijven maar weet niet of dat ook bij de gratis variant kan? De sociale kant heeft iig ook meer functies maar moet het nog ontdekken. Iig voor 3 euro in de maand niet duur. En run met Evy of andere programma's kosten ook geld.

loesje4600

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 20:35

Ik heb een bmi van 20.7.. maar wel veel "vet" op mijn buik en love handels, iemand tips die weg te krijgen? Nu ik samen woon ben ik u kg aangekomen en voel me er niet heel erg geweldig bij. Heb nu wel gezond gewicht hiervoor licht onder..
Ik merk ook dat ik wel beetje suikerverslaafd ben en vind het toch wel moeilijk om gezonde voeding te blijven nuttigen

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 20:44

Supervixen schreef:
Hee wat grappig, die functie had ik nog niet ontdekt!

De Nike running app en Strava kunnen het ook en zijn beide gratis :D.

Vetpercentage hou ik me niet mee bezig. Ik heb een gezond gewicht (moet eerder oppassen dat ik niet te licht ben) en voel me fit en happy :)! Basis eet- en leefpatroon is goed, hoewel ik ook dol ben op rode wijn en kaas. Balanssssssss :D.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 13:16

Vanmorgen een hardlooptest gehad in de sportschool om mijn omslagpunt en zuurstofopname te bepalen. Op de hardloopband gelopen met een masker, wat niet echt prettig was. Elke minuut een km of halve km sneller.
Mijn zuurstofopname was hoog en mijn omslagpunt is 169/170. Conditie is goed. Advies is om met de hartslagmeter te trainen op een hartslag van ongeveer 165. Mijn vriend heeft een hartslagmeter van polar, dus dat ga ik eens uitproberen. Verder ga ik kijken of ik een keer mee ga doen met een intervaltraining op de atletiekbaan, dat wordt ook gegeven door degene die me bij de sportschool begeleidt.