Veganisme - extremisme?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schemerdier

Re: Veganisme - extremisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 09:06

Aan de vleeseters die bijvoorbeeld graag varkensvlees eten, zouden jullie het dan ook ok vinden om (anonieme) mensenbabies uit bijvoorbeeld india te eten? (Indien dit niet verboden zou zijn door de wet)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 09:12

Nee, natuurlijk niet. Ik eet geen baby's. Varkens zijn geen mensenbaby's. Ok, een mens is ook een dier in de theorie maar zal het anders stellen. Een varken is niet hetzelfde als een mens, dat kan je niet ontkennen, een dier staat lager in rang dan een mens. Dat is juist het punt dat ik wel vlees en jij niet. JIj beziet een dier als hetzelfde als een mens, ik niet.

Ik weet niet goed wat je met je vraag wil bereiken eigenlijk?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 09:19

Is dat een serieuze vraag >;)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 09:31

Damned schreef:
Aan de vleeseters die bijvoorbeeld graag varkensvlees eten, zouden jullie het dan ook ok vinden om (anonieme) mensenbabies uit bijvoorbeeld india te eten? (Indien dit niet verboden zou zijn door de wet)

En wat is de relatie tussen een varken en een mensenbaby? We zijn überhaupt maar weinig omnivoren en carnivoren die hun eigen soort opeten. Vaak pas wanneer dat de enige last resource is.

Let wel (even voor jouw gruwel), kannibalisme kwam op sommige plekken op de wereld voor (en waarschijnlijk zelfs nu nog maar in het geheim). Plekken waar voedsel niet voorzag in de eiwitbehoefte. Plekken met weinig dieren om te jagen en waarbij de (voornamelijk) granen onvoldoende eiwitten bevatten.

Dus jouw extreme vraag extreem beantwoord. Wanneer ik niets anders te eten heb dan mens en ik anders zou komen te overlijden, dan denk ik dat ik mens zou eten.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 09:41

Er is hier eerder geplaatst dat een varken even slim is als een kind van 3, dus qua bewustzijn, pijn, emotie, gevoel zijn ze zo goed als gelijk
Ze zijn even hulpeloos en weten niet precies wat er gebeurt
Je kent ze niet, hebt ze nog nooot gezien, dis ze kunnen ook niet op het 'huisdieren eet ik niet op'niveau staan
Je ziet niet hoe ze gedood worden, dus ook daar geen verschil
Je krijgt alleen een lekker stukje vlees op je bord dat toevallig nu toevallig van vorm verschilt met een varken
Laatst bijgewerkt door Schemerdier op 31-05-16 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 09:42

269_life schreef:
Citaat:
Als ze de dieren in een keer snel dood maken, dan weet ik eigenlijk wel zeker dat die dieren niet lijden. Als het dier op slag dood is, voelt dus niets meer.
Over dat eerste gedeelte verschillen we van mening (ik heb geleerd, mensen :P ). Al zou het zo zijn dat ze niets voelen of merken (Wat ik betwijfel): er wordt een leven onvrijwillig beëindigd.

Hoe is dat beëindigen dan per se leed? Als de weg ernaartoe geen leed is (want netjes gebeurt), en het slachten zelf snel en zo pijnloos mogelijk is (dus minimaal leed), waar komt dan volgens jou het leed kijken? Niet bij het onvrijwillig beëindigde leven, want dat is nu juist net... beëindigd.

Uiteraard is er in het proces van het slachten heel wat dat verbeterd zou kunnen worden, maar geslacht worden op zichzelf hoeft geen leed te zijn.

Er is volgens mij zelfs een bokker die zijn varkens heeft geleerd om netjes te gaan zitten voor een beloning voordat ze (thuis) een pin door de hersenen krijgen. Geen stress (bekend terrein, bekende handeling, beloning), geen pijn (want op slag dood), geen leed, lijkt mij.
Nogmaals, er zijn zeker misstanden in de vleesindustrie, maar het slachten op zich, hoezeer je er ook tegen kunt zijn, staat niet per definitie gelijk aan leed.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 09:44

Damned schreef:
Er is hier eerder geplaatst dat een varken even slim is als een kind van 3, dus qua bewustzijn, pijn, emotie, gevoel zijn ze zo goed als gelijk
Je kent ze niet, hebt ze nog nooot gezien, dis ze kunnen ook niet op het 'huisdieren eet ik niet op'niveau staan
Je ziet niet hoe ze gedood worden, dus ook daar geen verschil
Je krijgt alleen een lekker stukje vlees op je bord dat toevallig nu toevallig van vorm verschilt met een varken

Hoe dan ook zijn ze een stuk nauwer aan ons verwant dan ieder varken waar ook ter wereld. Aangezien ons enige 'doel' op aarde het vermeerderen en doorgeven van onze genen is, is het eten van de eigen soort wanneer daar niet een directe noodzaak toe is, contraproductief.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 09:45

Goed, maar daarom smaakt het vlees nog niet minder lekker op je bord , en we zijn toch met teveel :Y)
Het is maar in theorie he
Hoeveel mensen zouden problemen hebben methet eten van babies indien ze niet wisten dat het babies waren?...
Laatst bijgewerkt door Schemerdier op 31-05-16 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 09:45

Ik zag laatst een docu over albino's in Afrika.. Daar schijnt een mythe te zijn dat deze albino kinderen een geneeskrachtige werking hebben en ze worden daardoor ontvoerd, geslacht en opgegeten of verkocht op de zwarte markt :=

Nog een interessante vraag voor de vleeseters; stel dat de ontwikkeling van het kweekvlees binnenkort zo ver is dat ze het voor een concurrerende prijs kunnen aanbieden, en het niet meer van echt vlees te onderscheiden is. Zouden jullie dan overstappen op kweekvlees, of blijft het fokken en slachten van dieren toch de voorkeur hebben? Zou kweekvlees ooit de hele markt kunnen overnemen?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 09:52

Dat zal er van afhangen, hoe het smaakt en het een volwaardige vervanging is voor vlees, op alle vlakken.

Als ik het goed heb komt kweekvlees van de stamcellen van een dier, als je dat in grote maten moet produceren dan heb je even goed dieren nodig. Wat gaat er gebeuren met die dieren als ze de stamcellen hebben genomen?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 10:27

Sorry, maar een varken blijft gewoon een varken. Dieren lijken op mensen (mensen zijn immers ook gewoon maar dieren), maar dieren zijn geen mensen.

Kweekvlees, geen idee. De cellen moeten ergens vandaan komen... Dan kom je al snel in de discussie 'proefdieren' terecht.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 10:36

Maar het zou een stap in de goede richting zijn wanneer er minder dieren nodig zijn en er niet specifiek voor hoeft te worden geslacht. Nu zal het waarschijnlijk alsnog mega productie zijn maar hopelijk wel een stap in de goede richting :j

Hoe ik het zie is niet dat dieren en mensen per definitie op intelligentie niveau gelijk moeten zijn om als gelijke behandeld te moeten worden, ieder leven is mij even waardevol en voor mij persoonlijk hoeft er dan ook niets gedood te worden om mij te voeden wanneer er nog talloze andere manieren zijn om aan mijn voeding te komen.

Maar dat gezegd vind ik het ook prima als andere mensen daar anders tegenaan kijken. Ben het er niet mee eens maar laat hen wel in de waarde, absoluut.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 10:39

Damned schreef:
Goed, maar daarom smaakt het vlees nog niet minder lekker op je bord , en we zijn toch met teveel :Y)
Hoeveel mensen zouden problemen hebben methet eten van babies indien ze niet wisten dat het babies waren?...

We zijn helemaal niet met "teveel". Teveel voor wat?

En hoeveel veganisten zouden er problemen mee hebben om vlees te eten als ze niet wisten dat het vlees was? Hoe kan je er problemen mee hebben als je het niet weet?

Ik snap je punt niet helemaal en babies en varkens vergelijken (omdat ze even slim zouden zijn) slaat natuurlijk nergens op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 10:40

enzino schreef:
Damned schreef:

We zijn helemaal niet met "teveel". Teveel voor wat?

En hoeveel veganisten zouden er problemen mee hebben om vlees te eten als ze niet wisten dat het vlees was? Hoe kan je er problemen mee hebben als je het niet weet?

Ik snap je punt niet helemaal en babies en varkens vergelijken (omdat ze even slim zouden zijn) slaat natuurlijk nergens op.

We zijn helemaal wel met teveel. Veel teveel voor deze planeet, en we groeien alleen maar door. Dit kan zo niet lang meer doorgaan.

Verder ben ik het met je eens. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 10:42

8nnemiek schreef:
Zouden jullie dan overstappen op kweekvlees, of blijft het fokken en slachten van dieren toch de voorkeur hebben?

Waarom zou iemand de voorkeur hebben voor fokken en slachten? Welk plezier kan je daaruit halen als consument zijnde denk je?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 10:46

Bij kweekvlees heb je inderdaad stamcellen nodig, maar is het niet zo dat je van een kleine hoeveelheid stamcellen nagenoeg oneindig veel vlees kan maken?
Op internet vind ik de volgende quote van een wetenschapper:
Citaat:
Er lijkt dus wel een toekomst te zijn voor kweekvlees. “Denk je eens in: de hele wereldbevolking zou gevoed kunnen worden met één stamcel. Die cellen kunnen zich oneindig doordelen. 30 Jaar geleden werd er een stamcel uit een muis gehaald, die ene cel wordt tot de dag van vandaag nog steeds doorgekweekt.”
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 31-05-16 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 10:48

enzino schreef:
8nnemiek schreef:
Zouden jullie dan overstappen op kweekvlees, of blijft het fokken en slachten van dieren toch de voorkeur hebben?

Waarom zou iemand de voorkeur hebben voor fokken en slachten? Welk plezier kan je daaruit halen als consument zijnde denk je?

Wat de boer niet kent..?
En er zullen vast meer redenen zijn.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 10:50

enzino schreef:
8nnemiek schreef:

Blijkbaar plezier genoeg gezien het nog steeds massaal gebeurt :+

Mijn vraag was ook eerder een beetje meer naar: wat maakt ons zo anders of wat maakt babies zo anders dan varkens behalve ons uitzicht en onze naam? Jullie hebben ook nog geen goede argumenten gegeven om ze niet op te eten vind ik

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 10:53

quote="enzino"]
8nnemiek schreef:

Waarom zou iemand de voorkeur hebben voor fokken en slachten? Welk plezier kan je daaruit halen als consument zijnde denk je?[/quote]

8nnemiek schreef:
[
Wat de boer niet kent..?
En er zullen vast meer redenen zijn.

Ik zou dat inderdaad wel een beetje hebben. Want bijv die hpv vaccinatie schijnt helemaal niet zo goed te zijn (geweest). Wat zijn de gevolgen van het eten van kweekvlees? Zo heb je natuurlijk in Amerika beesten volgepompt met hormonenn wat de kans op kanker verhoogt.

Dus ik zou wel enige zekerheid willen dat het veilig is om te eten

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 10:55

Zucht nogmaals.
Zoals een andere bokker het al beschreef: Een mens is een dier, maar een dier is geen mens. Een mens eet je niet op, een dier wel punt.
Je kan er altijd voor kiezen om geen dieren te eten, geen probleem maar het is niet omdat iemand vlees eet, dat die dan maar geen probleem moet hebben om een baby op te eten.

Hoeveel vegetariers/ veganisten zouden problemen hebben om vlees te eten indien ze niet wisten dat er vlees in het gerecht zit? (even de vraag terug stellen, damned)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 10:56

Een mens is een dier, maar niet alle dieren zijn mensen.

Daarnaast is het vrij tegennatuurlijk in het dierenrijk om je eigen soortgenoten op te eten. Dat gebeurt in uitzondering wanneer het nageslacht niet van het mannetje is of wanneer er ernstige honger dreigt.

Dus het antwoord op jouw vraag moet dan voor mij ook zijn. Wanneer ik geen andere optie heb dan het eten van mijn soortgenoot (of sterven), dan zal ik waarschijnlijk mijn soortgenoot eten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 10:57

Damn
[quote="enzino schreef:
8nnemiek schreef:

Blijkbaar plezier genoeg gezien het nog steeds massaal gebeurt :+

Mijn vraag was ook eerder een beetje meer naar: wat maakt ons zo anders of wat maakt babies zo anders dan varkens behalve ons uitzicht en onze naam? Jullie hebben ook nog geen goede argumenten gegeven om ze niet op te eten vind ik[/quo

Maak dan op z'n minst een vergelijk met een baby en een biggetje. Dat is dan nog een piepklein beetje beter een vergelijk dan dit. Overigens een biggetje zou ik ook niet eten ;)

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 11:06

enzino schreef:
Resistance schreef:
Als je bij de enig ware kerk zit is inleven en respect voor anderen soms wat lastig.. een ieder die een ander geloof heeft is per definitie fout.. en voor ongelovigen hoef je geen respect te hebben.

_/-\o_
Dat is precies de vergelijking die ik ook al eerder wilde maken maar ik was bang dat daarmee het topic zou ontsporen naar een discussie over geloof.

Nogmaals een definitie van extremisme:
Extremisme wordt wel omschreven als een systematische poging om een bepaalde ideologie tot in de uiterste consequenties, in alle delen van de samenleving door te voeren. In tegenstelling tot activisme, worden er bij extremisme doelen of middelen nagestreefd en ingezet die buiten de wettelijke kaders vallen. Deze worden gekenmerkt door onder andere geweld en zijn vaak on- of zelfs anti-democratisch. Daarmee vormen ze een gevaar voor de democratische rechtsorde.

Extremistische veganisten kan je daarom makkelijk vergelijken met andere extremisten, bijvoorbeeld gelovige extremisten. De ene groep gebruikt geweld en intimidatie omdat ze vinden dat niemand vlees mag eten omdat dat nu eenmaal hun overtuiging is, de andere groep gebruikt geweld en intimidatie omdat ze vinden dat iedereen hun geloof moet volgen omdat dat nu eenmaal hun overtuiging is.

Carnisten zijn juist degenen die geweld gebruiken, tegen andere diersoorten welteverstaan. Veganisten strijden juist tegen geweld.. Wat is er extremistisch aan empathie?

Achja vroeger vond men het vast en zeker ook extremistisch als mensen tegen slavernij waren, maar gelukkig is het gros van de mensen daar anders tegen aan gaan kijken. Hopelijk loopt dat met veganisme ook zo.

Ik weet zeker dat de meeste mensen hier het verschrikkelijk zouden vinden als ik een veulen zou fokken en het dan gelijk van de merrie af zou pakken en vermoorden zodat ik de melk van de merrie zou kunnen jatten, maar bij een koe is het opeens normaal.. Triest.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 11:07

chanel1985 schreef:
Hoeveel vegetariers/ veganisten zouden problemen hebben om vlees te eten indien ze niet wisten dat er vlees in het gerecht zit? (even de vraag terug stellen, damned)

Wat niet weet, dat niet deert..
Maar niet elke vegetariër eet vegetarisch vanwege het dierenleed. Een vegetariër die allergisch is voor varkensvlees zal een allergische reactie krijgen..
Maar zelfs als je niet allergisch bent dan schijnen veel mensen flink last te krijgen van hun darmen als ze na jaren ineens weer vlees gaan eten. Dus dat ligt niet zo simpel..

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 11:12

Ik bedoelde het ook meer als : eens het op je bord ligt, ziet het er allemaal gelijk uit, het vlees of het nu mens,varken,koe of alien is
Eens het dier dood is, en het omhulsel (huid enz ) weg is, is het vlees allemaal gelijk
Dus het is enkel onze huid en ons uiterlijk dat ons doet verschillen?
( ja bla bla onze hersenen enz, maar ik bedoel, ons vlees is hetzelfde. Ik zou het wel interessant vinden om te zien of andere dieren hun soortgenoten wel zouden opeten indien het vlees hen zo voorgeschoteld werd)

Ik denk trouwens wel dat ik het zou smaken mocht er ergens vlees in zitten, maar mocht dat niet zijn, zou ik er me niet schuldig om voelen, het is toch al te laat en wat had ik moeten doen, het vlees eruit halen en weggoooien?
Staat wel vast dat ik daar dan nooit meer zou eten :+