acceptatie mensen met overgewicht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Re: acceptatie mensen met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 13:03

In uw ogen, dan maar dat moet niet persé de juiste gedachtegang zijn. ( mijn gedachtengang zal ook waarschijnlijk niet helemaal de juiste zijn).

De waarheid zal in het midden liggen zoals ze zeggen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 13:03

Winged schreef:
Urielle schreef:
Dat je met je vette lijf toch nooit meer een vent gaat vinden, al zeggen ze dat vette lijf dan een beetje verpakt.

Geef mij eens een voorbeeld van een plaatje waarin dat word gezegd? Heb het namelijk nog nooit gezien.

Irl. Van mensen die zo dichtbij staan dat ze beter zouden moeten weten tot compleet vreemden die er gewoon geen fluit mee te maken hebben.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 13:06

chanel1985 schreef:
Ja, dat weet ik ook wel, maar ik heb dan wel meer levenservaring dan een pubermeisje van 13 jaar die begint te veranderen.

Er is weinig van die extreem dunne modellen te merken in Nederland volgens mij hoor. In de tijdschriften staan vooral gewoon bekende Nederlanders en normale modellen mét een gezond gewicht. Op tv zie je maar weinig catwalks voorbij komen en de meeste acteurs en actrices hebben ook gewoon een normaal gewicht. Maar goed dat is dan weer mijn beeld van normaal, misschien dat anderen dat beeld ook veel te dun vinden..

Alleen misschien bij die next topmodel programma's wordt dat extreem dunne gepromoot. Maar daarvoor heeft Daphne Dekkers een aantal jaar geleden een keer heel veel commentaar over zich heen gehad dus misschien dat dat nu ook iets minder extreem is? (ik weet het niet, ik kijk het nooit)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 13:07

Urielle schreef:
Irl. Van mensen die zo dichtbij staan dat ze beter zouden moeten weten tot compleet vreemden die er gewoon geen fluit mee te maken hebben.

Nou, dan bij deze 1 hele grote troost: Ik met mijn maatje 34 ben ook gewoon (ja, dat is tegenwoordig gewoon ;) ) heel erg vrijgezel met hier en daar een keer een date. Schijnbaar willen mannen ook geen 'gratenpakhuis'.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 13:08

mang schreef:
Sorry maar zulke plaatjes ben ik inderdaad werkelijk nog nooit tegengekomen. Ik heb ook nog nooit gehoord dat iemand op een verjaardag tegen een voller iemand zegt 'zou je dat nou wel doen...'.
Geloof best dat dat wel gebeurt hoor, maar er ligt véél meer taboe op dan wanneer het om het beledigen van de andere kant gaat.

Daar zit absoluut geen taboe op zelfs, tegenwoordig mág je doodleuk zeggen dat iemand een vette koe is omdat dik staat voor ongezond. Toen die koppeling tot voor enkele jaren terug nog niet zo nadrukkelijk in de verf gezet werd kwam je nog hooguit met ongedisciplineerd, lui, gemakzuchtig maar sinds enkele jaren zijn alle remmen los lijkt het wel.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 13:09

quera schreef:
Niet iedereen is zoals jij ;)

Ik heb al zoveel geprobeerd. Maar echt niks werkt. Nu blijf ik redelijk gezond eten maar ik weiger het om af en toe niet ongezond te eten. Maar afvallen?? Ho maar.

Gelukkig is niet iedereen zoals ik idd, dan zou de wereld er heel raar uit zien :7

Je zegt alles geprobeerd te hebben, maar wat is volgens jou alles? Ook alternatieven dingen die niet voor de hand liggen? Ik heb uit laten zoeken voor welke voedingsstoffen ik intolerant ben, door deze dingen te schappen uit mijn dieet ben ik weer gaan afvallen. Het eerste stuk was vrij gemakkelijk minder naar binnen en meer bewegen.

Door te zeggen ik heb alles al geprobeerd leg je het probleem buiten jezelf, dus zoek je extern en ga je niet afvallen. Je moet inzien dat je zelf het probleem bent dan kun je het oplossen.

Overgewicht is ten alle tijden een discipline probleem op het moment dat er geen medisch aanwijsbare reden is.

quera

Sheran schreef:
Toch vind ik ze niet echt heel erg beledigend, ze geven alleen aan wat je zou kunnen willen, net als andere reclame. Er wordt niet gezegd dat 'echte' mannen niet op 'dikke walvissen' vallen.

https://rlewis17.files.wordpress.com/20 ... 9454_n.jpg

En zo zijn er meer te vinden.

Als beide groepen er gewoon mee kappen :D

Sheran

Waarschijnlijk willen mannen gewoon een leuke meid die bij ze past, die ze zelf mooi vinden en die een leuk, niet-afgunstig karakter heeft. :) En vooral: een meid die lekker in haar vel zit.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 13:10

Toevallig was ik gisteren bones aan het kijken, één van die actrices, ken haar echte naam niet, in de serie noemt ze Cam en is ze de baas over de kliniek, is toch wel extreem dun, dat was het eerste wat in mij opkwam als ik ze zag. En zo zie ik er wel meer, vooral amerikaanse serie's dan wel.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 13:12

Winged schreef:
Urielle schreef:

Nou, dan bij deze 1 hele grote troost: Ik met mijn maatje 34 ben ook gewoon (ja, dat is tegenwoordig gewoon ;) ) heel erg vrijgezel met hier en daar een keer een date. Schijnbaar willen mannen ook geen 'gratenpakhuis'.

Bedankt. Ligt vast niet aan je maten trouwens, voor alle figuren een liefhebber imo. Meer potje en dekseltje verhaal.

Ik héb notabene een vent en kinderen, maar dat lokt dan uitspraken uit dat je maar heel blij moet zijn en heel veel moeite moet doen voor de relatie want o wee als ik alleen kom te staan.
8)7

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 13:12

Urielle schreef:
mang schreef:
Sorry maar zulke plaatjes ben ik inderdaad werkelijk nog nooit tegengekomen. Ik heb ook nog nooit gehoord dat iemand op een verjaardag tegen een voller iemand zegt 'zou je dat nou wel doen...'.
Geloof best dat dat wel gebeurt hoor, maar er ligt véél meer taboe op dan wanneer het om het beledigen van de andere kant gaat.

Daar zit absoluut geen taboe op zelfs, tegenwoordig mág je doodleuk zeggen dat iemand een vette koe is omdat dik staat voor ongezond. Toen die koppeling tot voor enkele jaren terug nog niet zo nadrukkelijk in de verf gezet werd kwam je nog hooguit met ongedisciplineerd, lui, gemakzuchtig maar sinds enkele jaren zijn alle remmen los lijkt het wel.

Nou dan loopt mijn omgeving misschien achter, want ik ken echt niemand die ooit zoiets zou durven zeggen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 13:13

quera schreef:
Sheran schreef:
Toch vind ik ze niet echt heel erg beledigend, ze geven alleen aan wat je zou kunnen willen, net als andere reclame. Er wordt niet gezegd dat 'echte' mannen niet op 'dikke walvissen' vallen.

https://rlewis17.files.wordpress.com/20 ... 9454_n.jpg

En zo zijn er meer te vinden.

Als beide groepen er gewoon mee kappen :D

Voila, dat probeer ik al verschillende keren duidelijk te maken, als iedereen constant verder doet met ja, maar zij zeggen ook lelijke dingen over ons, dus mogen wij dat ook, dan is dat een straatje zonder eind.

Gewoon respect hebben voor iedereen, dik of dun, blon, bruin,..... Waarom is dat zo moeilijk.

Waarom heb je minder respect voor iemand omdat die persoon niet hetzelfde kan wat jij kan. Die persoon kan misschien iets anders wel wat jij niet kan, moeten ze dan ook geen respect meer voor jou, denk ik dan.
Zo creëer je een onrespectvolle samenleving.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 13:15

ennnn het gaat nu over dik vs dun ipv van dikke mensen zijn ongezond en dat kost geld

Sheran

Daar ging de discussie in mijn ogen ook niet over hoor Chanel ;). Ik keur geen van beide goed. Ik wil alleen alle kanten van het verhaal zo uitgebreid mogelijk zien.

En Urielle, ik heb in je profiel gespiekt, maar jij bent gewoon hartstikke mooi toch! Ik snap niet waarom mensen dat zeggen.

quera

Ik heb in het leger gezeten waar ik elke dag sportte. Daarbuiten nog 3 keer in de week handbal en 1 keer in de week paardrijden.

Ik at gezond dwz klein beetje aardappel veel groente klein stukje vlees en geen toetje. Ik at 5 keer op een dag waarvan 2 keer fruit. Ik ontbijtte toen met donker brood met jonge kaas. 3 boterhammen in de ochtend en 2 in de middag.

Diverse dieeten geprobeerd. Ik val af tot een bepaald gewicht en daarna stopt het.
Stop ik met het dieet en volg ik het bovenstaande weer dan kom ik 2-3 kg aan maar daar blijft het bij. Hierbij eet ik dan 1 keer in de week ongezond dwz een patatje een pizza of vetter vlees.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 13:18

Tja, degene in de zwarte bikini vind ik inderdaad niet slank. Zeg absoluut niet dat ze dik is maar dat neigt wel naar stevig in mijn ogen.

Ik ben blij met mijn maatje 32/34, platte buik, thigh gap en mijn zichtbare sleutelbenen en heupbotten. Mijn vriend vindt dit ook mooi.

Maar mijn broer valt bijvoorbeeld op wat stevigere types, dat vind hij gewoon mooier. Prima toch? Zou niet weten waarom mannen niet op stevige of dikke mensen kunnen vallen. :n

chanel1985 schreef:
Toevallig was ik gisteren bones aan het kijken, één van die actrices, ken haar echte naam niet, in de serie noemt ze Cam en is ze de baas over de kliniek, is toch wel extreem dun, dat was het eerste wat in mij opkwam als ik ze zag. En zo zie ik er wel meer, vooral amerikaanse serie's dan wel.

Nou zo extreem dun is ze niet. Slank. Dat is wat ze is.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 13:19

Jij vind dat slank, ik vind dat extreem dun. Jij uw gedacht, ik het mijne. Iedereen kijkt vanuit zijn eigen bril, ben jezelf zo dun, zal jij dat normaal vinden. En omgekeerd geld dat voor mij hetzelfde.

Er is geen objectieve maatstaf wat dun is, en wat exteem dun is en derg. Zo blijkt weer uit dit voorbeeld
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 24-02-15 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 13:21

Urielle schreef:
Ik héb notabene een vent en kinderen, maar dat lokt dan uitspraken uit dat je maar heel blij moet zijn en heel veel moeite moet doen voor de relatie want o wee als ik alleen kom te staan.
8)7

WTF???!!! :? :? :?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 13:23

Urielle schreef:
Bedankt. Ligt vast niet aan je maten trouwens, voor alle figuren een liefhebber imo. Meer potje en dekseltje verhaal.

Klopt hoor ;) Ik heb het overigens gewoon te druk voor een relatie _O-
te druk met sporten o.a. :')

chanel1985 schreef:
Jij vind dat slank, ik vind dat extreem dun. Jij uw gedacht, ik het mijne. Iedereen kijkt vanuit zijn eigen bril, ben jezelf zo dun, zal jij dat normaal vinden.

Daar ga je al 'ben jezelf zo dun, dan vind jij dat normaal'. Flink waardeoordeel?

A) Je moet goed in je vel zitten
B) Gezondheid

Ik weet van mijzelf dat wanneer ik maatje 36 heb ik wat 'kwabbig' word. Niet veel, maar ik heb hele smalle heupen. En dat vet gaat helaas niet op mijn heupen zitten :+

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 13:25

En zo lijkt geen enkel lichaam op elkaar. Met maat 40 ben ik bijvoorbeeld super slank :D

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 13:33

Thesserd schreef:
Sizzle schreef:
Ik heb eigenlijk enkel moeite met de mensen die weten dat ze iets doen wat niet de bedoeling is, maar om dat te verkappen juist de voorbeeld persoon belerend toespreken.
Vb. Iemand die de kantjes eraf loopt tegen een ijverige collega zegt dat diegene eens kalm moet doen.
Of iemand die geen zin heeft om te sporten tegen een ander zegt dat diegene wat minder met het uiterlijk bezig moet zijn.
Of tegen iemand die brood mee heeft zeggen dat het ongezellig is om niet een döner mee te eten.
Etc.

Als je weet dat je 'zwak' gedrag vertoond, sleep daar dan een ander niet in mee om jezelf beter te voelen.

Eens, maar aan de andere kant: het is ook echt ongezellig (vind ik) als iemand altijd maar een broodje jam eet ipv gezellig genieten met z'n allen van een patatje, of altijd maar een glaasje water op visite, ipv meegenieten met de rest van een lekker glas wijn of een koud biertje. Voor mijn gevoel draaf je dan een beetje door in het 'goed doen' of 'zuinig doen'. Waarom leven we? Moeten we ook niet af en toe genieten ipv altijd maar denken aan hoe gezond of hoe goedkoop iets is?

Daar bedoel ik niet mee dat je eindeloos moet snaaien want dat gaat meestal uiteindelijk weer ten koste van je geluk en genieten... :+

En dat is precies het gene wat voor "slanke" menen ook vervelend is. Te horen krijgen dat het ongezellig is als je niet doet wat de anderen ook doen.
Als je hard werkt voor je lichaam/gezondheid of whatever, en daarbij niet op eke verjaardag of traktatie op het werk, uit eten gaan of weet ik veel wat, mee doet of eet wat de rest doet, wordt je daar ook op aangekeken.
Het maakt mij toch niet minder gezellig als ik niet een stuk taart eet, of iets anders afsla.
Ik kan toch genieten van de gezonde dingen in het leven en daar niet bij doordraven of minder gezellig worden.

En ja ook ik vind de "trend" van de dikker wordende mens zorgwekkend. Ik ben zelf slank, maar snoep nog regelmatig en sport daarbij ook regelmatig. En ook ik kan moddervet worden, het is een keuze die ik maak.
Maar vind het echt jammer dat jij zo over dat "ongezellige" denkt. In Nederland staan gezelligheid en verjaardagen altijd gelijk aan taart, snoepen enz. Als je daar niet in de mate aan mee doet tijdens een verjaardag, is er altijd iemand die vraagt of je aan het dieten bent. Nee, niet iedereen die gezond probeert te eten of taart afslaat, is aan het dieten.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 13:35

Winged schreef:
Urielle schreef:

Klopt hoor ;) Ik heb het overigens gewoon te druk voor een relatie _O-
te druk met sporten o.a. :')

chanel1985 schreef:
Jij vind dat slank, ik vind dat extreem dun. Jij uw gedacht, ik het mijne. Iedereen kijkt vanuit zijn eigen bril, ben jezelf zo dun, zal jij dat normaal vinden.

Daar ga je al 'ben jezelf zo dun, dan vind jij dat normaal'. Flink waardeoordeel?

A) Je moet goed in je vel zitten
B) Gezondheid

Ik weet van mijzelf dat wanneer ik maatje 36 heb ik wat 'kwabbig' word. Niet veel, maar ik heb hele smalle heupen. En dat vet gaat helaas niet op mijn heupen zitten :+

Je hebt niet heel mijn tekstje gequot, ik zeg ook dat voor mij hetzelfde geld.

En inderdaad, als je goed in je vel zit en je bent gezond dan wat is het probleem.

Ik ben blij met mijn maat 46, heb geen gezondheidsproblemen, ben nu 5.5 maand zwanger en niets van problemen. Gelukkiger kan ik niet zijn.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 13:36

Urielle, ik krijg toch wel vraagtekens bij jou situatie. Ik heb dezelfde kledingmaten als jou gehad (en nog een paar maten groter). In jou profiel zie ik niet iemand met fors overgewicht, ik denk dat ik op mijn hoogtijdagen dikker als jou was. En toch, op een kleine opmerking na, heb ik nooit opmerkingen gehoord. Ik ken genoeg mensen met overgewicht die ook nooit dat soort uitspraken hebben gehad, en toch kun jij er legio's van benoemen die men over jou heeft gezegd en ook echt hele grove dingen..

Ik kan er mijn vinger niet opleggen, maar dat is vreemd toch? Ik bedoel overigens niet te zeggen dat ik je woorden betwijfel, maar me wel afvraag in wat voor gesprekken of met wat voor contacten jij spreekt dat dat soort dingen zo vaak tegen je gezegd worden... Of intepreteer jij dingen zo persoonlijk misschien?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 13:36

Ja, dat is wel duidelijk als je daarna edit :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 13:59

secricible schreef:
Urielle, ik krijg toch wel vraagtekens bij jou situatie. Ik heb dezelfde kledingmaten als jou gehad (en nog een paar maten groter). In jou profiel zie ik niet iemand met fors overgewicht, ik denk dat ik op mijn hoogtijdagen dikker als jou was. En toch, op een kleine opmerking na, heb ik nooit opmerkingen gehoord. Ik ken genoeg mensen met overgewicht die ook nooit dat soort uitspraken hebben gehad, en toch kun jij er legio's van benoemen die men over jou heeft gezegd en ook echt hele grove dingen..

Ik kan er mijn vinger niet opleggen, maar dat is vreemd toch? Ik bedoel overigens niet te zeggen dat ik je woorden betwijfel, maar me wel afvraag in wat voor gesprekken of met wat voor contacten jij spreekt dat dat soort dingen zo vaak tegen je gezegd worden... Of intepreteer jij dingen zo persoonlijk misschien?

Ik ook niet.

Ik heb een paar jaar terug ook 115 kilo gewogen. Enorm veel. Ik voelde me toen echt niet slecht. Ook niet ongezond. Ja, ik was te dik. En als diversen artsen tegen je zeggen dat je toch niet kunt afvallen en het maar moet accepteren, dan doe je dat op een gegeven moment. Een soort van.

Ik heb altijd gezond gegeten. Tuurlijk wel eens een keer patat (eens in de 2-3 maanden ofzo :+ ). Alleen bewegen deed ik minder.
En ineens was ik het zat. Het moment dat ik voor het eerst een broek maat 50 moest bestellen. Ik vond het verschrikkelijk!
Lichamelijk kan ik niet heel veel sporten, wegens slechte benen. Maar ik ben wel actief gaan diëten. Heb me hierbij goed voor laten lichten. En heb een paard gekocht. Om in beweging te zijn door te rijden (onbelast op mijn benen), maar ook buiten bezig zijn, stalwerk, wandelingen, enz. Het ging niet snel, maar in een jaar tijd ben ik wel 35 kilo afgevallen. En momenteel blijf ik al 3 jaar stabiel. Heel gek, want ik doe niets anders dan 3 jaar terug, maar toch blijft het stabiel. Op een iets te zwaar gewicht.
Maar hee, volgens de artsen kon ik helemaal niet afvallen. Mooi niet waar dus :D
Een slanke den zal ik niet worden. Maar ondanks dat ik me voorheen ook prima voelde, voel ik me nu toch echt wel stukken beter.

Ik heb nooit mensen in mijn omgeving gehad die mij veroordeeld hebben of ik heb me nooit veroordeeld gevoeld. Of ze deden het zo dat ik er niets van gemerkt heb, dat kan natuurlijk ook. En ik merk ook niet dat mensen anders naar me zijn gaan kijken. Ik ben nog steeds dezelfde persoon, met dezelfde vrienden, geen relatie, hetzelfde werk.

Om op de oorspronkelijke vraag terug te komen, wat betekent dit voor de ziektekosten? Ik heb de meeste ziektekosten gemaakt aan vallen van mijn paard en een galaanval (erfelijk, ik kreeg de aanval nadat ik zoveel was afgevallen, niet door het overgewicht en nu met dieet prima onder controle te houden). Ik heb geen kinderwens, maar ik betaal ook gewoon voor kraamhulp en ivf en vast nog wel meer zaken waar ik nooit mee te maken zal krijgen. Net als iedere andere Nederlander. En daar hoor je mij ook niet over klagen toch? Sterker nog, ik ben alleen maar blij dat ik het op deze manier een stukje mogelijk maak om mensen te helpen. Leven en laten leven.

En wat betreft de kosten gezond vs ongezond: dat is met een hoop creativiteit prima op te lossen. Gezond eten is echt niet per definitie duurder. Een goed gevulde groentensoep waar ik 4 dagen van kan eten is echt goedkoper dan 4 dagen fastfood. En fruit in de aanbieding kan prima de Snelle Jelles of liga's vervangen. Vervang de frisdranken door water en thee en wat je bespaart kun je bij groente en fruit leggen ;)

En los van een gezonde levensstijl heeft ook iedereen meer of juist veel minder aanleg om dik of dun te zijn. Ik heb mijn eetpatroon en bewegingspatroon wel eens vergeleken met die van een vriendin. Zij maatje 34/36, ik maatje 46/48 toen. Ik at gezonder, regelmatiger en bewoog net zoveel. Zij kwam geen gram aan, ik wel als ik niet uitkeek.
Pas door het aanpassen van eetgewoontes (minder koolhydraten) en meer bewegen ben ik gaan afvallen. Blijkbaar vond mijn stofwisseling dat beter mij me passen. ;)
Niet iedereen is hetzelfde. Ik ken genoeg stevigere mensen die er alle moeite voor doen om op gewicht te blijven en ik ken zat slanke mensen die alles kunnen eten wat los en vast zit zonder er moeite voor hoeven doen.
En weet je? Ik ben juist blij voor ze. Alleen maar heel fijn dat ze die strijd niet aanhoeven. Zij hebben wel weer een andere strijd (misschien juist wel aan willen komen, maar niet kunnen). Net zoals de mensen die de strijd om niet aan te komen voeren. Alleen maar respect voor mensen die welke strijd dan ook voeren. Wie ben ik om een ander te veroordelen?