Fitness Beginners gezocht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kiwipitje

Re: Fitness Beginners gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 22:22

Ik shake gewoon in een beker. En dan oplurken maar. Soms in de mix beker van b&f.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 10:32

secricible schreef:
Dat weet ik niet, ga morgen mijn vetpercentage weer bepalen. Merk wel vooruitgang in het sporten, kan trainingen in kortere tijd afwerken wanneer ik voor tijd doe e.d dus dat is positief.

Zojuist eens gemeten en mijn vetpercentage is gestegen van 32,6 naar 33,1 blijkbaar... Zoals gezegd, ik bevat het niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 11:19

secricible schreef:
secricible schreef:
Dat weet ik niet, ga morgen mijn vetpercentage weer bepalen. Merk wel vooruitgang in het sporten, kan trainingen in kortere tijd afwerken wanneer ik voor tijd doe e.d dus dat is positief.

Zojuist eens gemeten en mijn vetpercentage is gestegen van 32,6 naar 33,1 blijkbaar... Zoals gezegd, ik bevat het niet...

Nu zeg ik misschien iets heel raars hoor... Maar misschien eet je te weinig (in verhouding met wat je sport) en kom je daardoor aan? Dat je lichaam in de spaarstand gaat staan en nu alles opslaat als vet? :=

Lastig! Zo verder heb ik ook geen idee wat het zou kunnen zijn.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 11:28

Geen idee, sinds de laatste meting ben ik nog wel 2 kg afgevallen (dat was eind november) dus het gAt er nog wel af, maar moeilijker. In het begin kon ik prima uit eten gaan in een week en nog een halve kilo verliezen, nu is dat geen optie meer. Spaarstand weet ik niet. Ik heb een RMB van 1300 oid, dus daar zit ik nog ruim boven met 1600kcal, spaarstand kijkt me dus niet heel aannemelijk.
Ik kijk het nog even aan en maak binnenkort een afspraak met een dietist die verstand heeft van sport. Ik krijg als ik begin met crossfit ook een voorlichting over voeding, dus misschien haal ik daar mijn antwoord uit.

Ik weet ook niet of de stijging te maken kan hebben met de kerstdagen, waarin ik mijn macro's volledig ter zijde heb gestoken en niet heb gesport. Of doordat ik het apparaat nog niet helemaal goed snap, ook nog een optie {:)-:(

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 12:05

secricible schreef:
secricible schreef:

Hoe meet je dit? Er zijn erg veel onbetrouwbare methoden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 12:10

Met een professioneel bio-impedantie apparaat (bodystat MDD mocht het interessant zijn ), met dubbele elektroden op armen en benen, dus volledige cilindervorm van het lichaam zover mogelijk. En dan met ruwe waarde, dus zelf in een berekeningsprogramma de ruwe waarde omgezet naar vetmassa. Betrouwbaarder wordt het niet met bio-impedantie, maar dat betekent niet dat het ook daadwerkelijk klopt, haha ;)

Heb ook pas 2 metingen gedaan, dus volgende maand weer opnieuw kijken wat er gebeurt. Wellicht de eerste of laatste keer een meetfout, geen idee.
Gewicht was nu wel weer een heel klein beetje gedaald. Daarnaast merk ik wel progressie in het sporten, dus daar probeer ik me aan vast te blijven houden...

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 12:41

Ik laat zelf altijd plooi meting doen.

Sporten ging echt rot vandaag. Nog te veel spierpijn van gisteren.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 12:58

als je wel afvalt en in vetpercentage toekomt lijkt mij dat je niet genoeg binnen krijgt om spieren op te bouwen maar ze juist eerder aan 'opeten' bent. Zou idd even langs diëtiste gaan
Met elektrode is idd veel betrouwbaarder dan plooimeeting. Ik word nu ook zo gemeten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 13:19

Ik heb een wergschaal zonder elektroden, maar als ik pms heb of vocht vast houd zit ik hoger. Mijn percentage is 22.5%, met vocht soms 25.5%. Best verschil!

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 13:47

Gianti schreef:
Met elektrode is idd veel betrouwbaarder dan plooimeeting. Ik word nu ook zo gemeten
? Heb je daar een onderbouwing van? Heb tot nu toe altijd begrepen dat juist met elektroden een erg afwijkend beeld kan geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 16:12

Lastig secricible! Ik zou het helaas ook niet weten. Hopelijk kom je er snel achter. :j
Met een diëtiste praten is altijd een goed idee.

Helaas heb ik verder geen ervaring met vetpercentages meten. Ik kijk gewoon naar mezelf en zie wel of ik wel/niet tevreden ben..

Wat dragen jullie tijdens het (buiten) sporten. Momenteel is er overal sale en ik zou graag nog wat lekkere kleding hebben voor tijdens het sporten. Vooral qua tshirts/jasjes.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 16:27

Kiwipitje schreef:
Gianti schreef:
? Heb je daar een onderbouwing van? Heb tot nu toe altijd begrepen dat juist met elektroden een erg afwijkend beeld kan geven.

Een goede meting met elektroden is. Idd betrouwbaarder, maar dan niet zo'n weegschaal die alleen je benen meet of zo'n handding. Een huidplooimeting is heel erg gevoelig voor fouten en voor het juist aflezen. Daardoor is het minder nauwkeurig.
Een goede bio-impedantiemeting is veel minder gevoelig voor fouten doordat het apparaat. Altijd hetzelfde doet. Maar dan wel op hetzelfde moment meten, 5 minuten plat hebben gelegen, lichaam mag zichzelf niet raken enz. Enz.

Zo, meteen maar werk gemaakt en een goede sportdietist uit de omgeving een email gestuurd voor een consult.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 17:19

Ik heb een weegschaal gekregen met sinterklaas. Ik ga er gewoon als ik mijn bed uit kom op, van eten en drinken blaas ik zo op dus kan dan niks met de vetmeting. Net 1.3 km gezwommen. Voor het eerst eigenlijk in het weekend!

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 17:53

Je moet huidplooimeting gewoon laten uitvoeren door iemand die er verstand van heeft. Niet zelf doen.. dan is dat juist een heel betrouwbare methode.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 18:00

Ook bij iemand die er verstand van heeft blijft het een moeilijke opgave. Ik heb er les in gehad, maar het blijft toch een stukje beoordeling. Enkele mm naar boven of onder geeft een ander resultaat. Maar iemand die het heel vaak doet zal er ongetwijfeld minder afwijking in vinden dan iemand die het nooit doet.
Bij jezelf doen is idd niet verstandig, haha :D

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 18:32

had het over elektroden plakkers niet over weegschaal :)

je hebt nu kettlebells bij action, tm 8 kg :)

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 18:38

Hoe duur is de 8? Wel beetje weinig maar beter dan niets.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 18:56

Gianti schreef:
had het over elektroden plakkers niet over weegschaal :)

je hebt nu kettlebells bij action, tm 8 kg :)

Uhhm ik reageer gewoon op het fenomeen vetmeting, niks over met of zonder elektroden.
Maar het zegt wel wat over hoe bewerkelijk het kan zijn met vocht vasthouden.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 22:10

Vetpercentage kan ook stijgen als je voor de meting hebt gedronken. Had vorige keer een hoger vetpercentage, maar de instructeur zei dat het te verklaren was omdat ik tijdens de les veel water had gedronken (half uur voor meting)

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 22:12

Daarom zijn die dingen dus onbetrouwbaar :P

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 22:24

Dat maakt een apparaat niet onbetrouwbaar. Dan zou een weegschaal ook onbetrouwbaar zijn. Als ik een liter water drink ben ik ook ineens een kg zwaarder.
Je moet wel de maatregelen in acht nemen die er zijn, net als dat je je altijd op dezelfde tijd weegt namelijk in de ochtend na het toilet en voor het ontbijt.
Dat geld voor een bio-impedantie-apparaat net zo goed: in de ochtend wegen, na het toilet en voor het ontbijt, minimaal 5minuten plat liggen voor gebruik en zorgen dat het lichaam zichzelf nergens raakt (dus bij ernstige obesitas een handdoek tussen de benen leggen bijvoorbeeld). Met die regels zijn de resultaten betrouwbaarder dan een huidplooimeting in principe.

Een bio-impedantie gaat namelijk uit van een bepaald percentage vocht. Het apparaat maakt verschil tussen vetmassa en vetvrije massa (en dit laatste bestaat uit spier en vocht) en telt vervolgens een bepaald vast percentage van de vetvrije massa als vocht. Als jij je vocht niet goed verdeeld hebt of als je vochtgehalte hoger is manipuleer je de meting dus en dat komt de resultaten niet ten goede.
Laatst bijgewerkt door secricible op 04-01-15 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 22:26

Wegen jullie allemaal 's ochtends voor het ontbijt en na het toilet? Is dat de meest betrouwbare manier? :) Zelf weeg ik namelijk altijd 's avonds vlak voordat ik naar bed ga..

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 22:27

Dat is niet waar. Weegschaal geeft gewoon gewicht weer. Als je vocht vast houdt ben je inderdaad zwaarder op dat moment.

In de ochtend kun je net zo goed vocht vast houden hoor. Bijvoorbeeld als je de dag van tevoren zouter hebt gegeten dan anders. Vind het echt ondingen.

Laat een keer per maand / twee maanden huid plooi meting doen en meet zelf gewoon buik / heup / billen omtrek, let op de spiegel en hoe m'n kleding zit.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 22:29

Deetjeeuh schreef:
Wegen jullie allemaal 's ochtends voor het ontbijt en na het toilet? Is dat de meest betrouwbare manier? :) Zelf weeg ik namelijk altijd 's avonds vlak voordat ik naar bed ga..
Ja weeg altijd 's ochtends voor ontbijt / na toilet maar let ook op of ik vocht vast houd of niet voordat ik m'n conclusie trek.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 22:31

Ja, altijd 's ochtends voor het ontbijt, na het toilet. Op dat moment is je lichaam het meest leeg en tel je dus geen eten of drinken mee dat in je lichaam zit. Nogmaals: als ik voor het slapen gaan een liter water drink dan weeg ik een kg zwaarder dan dat ik in werkelijkheid ben.

En kiwipitje, daar heb je gelijk in, maar dat maakt het apparaat niet onbetrouwbaar. Het is alleen wel iets waar je rekening mee moet houden bij de meting.
Ik wil wel even voor je kijken, maar bij onderzoeken waar DEXA-scan naast huidplooi en bio-impedantie zijn gelegd komt bio-impedantie er beter uit. Bij onderzoek waar men 10 man dezelfde persoon laat meten met huidplooi komen er 10verschillende resultaten uit.
En dat geeft niet, maar het is wel belangrijk om die fouten te herkennen en te erkennen en resultaten dus niet als de gouden waarheid te zien... Precies wat je zegt, je houdt er rekening mee dat je vocht vast kan houden nadat je de avond ervoor een portie dubbelzoute friet hebt gegeten bijvoorbeeld...

Er zij helaad gee betaalbare super betrouwbare mogelijheden om het lichaam te meten. Ee goed bio-impedantie apparaat of een huidplooimeting door een goed ervaren persoon zijn de meest betrouwbare keuzes, maar blijven relatief onbetrouwbaar.
Net als de formules om je RMB te berekenen trouwens, die zijn ook maar in 50% van de gevallen kloppend :o

Zojuist weer anderhalf uur gedanst, gaat wel erg lekker!