"Mollig" is de nieuwe standaard?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 19:57

Emmaa_ schreef:
Daarbij is denk ik mijn belangrijkste standpunt op dit gebied dat je eruit moet zien zoals je je voelt, en vooral dat je je goed moet voelen bij hoe je eruit ziet. Als jij je prettig voelt met een paar kilo's meer zou je daar niet op "gediscrimineerd" moeten worden, maar dat geld precies hetzelfde voor slanke mensen. Mensen met maatje 34 hebben nou eenmaal niet altijd anorexia of een andere eetstoornis. Mollige/dikke mensen mogen niet oordelen richting slanke mensen, maar ik vind dat er in dit topic ook nog wel een aantal keer niet zo heel prettig gesproken wordt over mollige/dikke mensen.

dat is zo, ben een paar jaar geleden best heftig ziek geweest, dus liever iets te zwaar maar gezond.....
neemt niet weg dat ik mijn gewicht wel in de gaten moet blijven houden, kom uit een familie met veel overgewicht en dat wil ik niet.. ook niet voor mijn kinderen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 19:58

Ik voel me ook totaal niet aangevallen ofzo hoor! Ik ben ondertussen weer lekker gezond bezig, ik eet goed en ik sport zo veel als mijn lichaam me toelaat. Ik bedoel alleen te zeggen dat sommige opmerkingen in dit topic een beetje naar kunnen overkomen naar mensen die er écht niks aan kunnen doen. Het is misschien maar een klein percentage maar het blijft een percentage.

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 20:04

Ook ik meld me hier even.. :wave:
Ik ben zelf aan de magere kant.. Ik ben 1.80 lang en weeg als het even mee zit 62 kg. Als het even mee zit, dan bedoel ik dat ik vaak lichter weeg soms maar 57 kg!) en dit absoluut niet wil!! Mijn minimale streefgewicht is 64 kg, maar dit heb ik volgens mij nooit gewogen. -O-
In de pubertijd woog ik nog minder en kreeg vaak de vraag of ik anorexia had.. soms krijg ik nog van die opmerkingen!! Ik leg het vaak maar naast me neer, maar leuk vind ik het nog steeds niet.
Hierbij wil ik ook vermelden dat ik best geloof dat anderen het tegenovergestelde hebben.. dat ze gewoon heel veel moeite hebben met afvallen..

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 20:06

delvira schreef:
Viennanova schreef:
Het zal je verbazen hoeveel mensen van antidepressiva 10-20kg aankomen, en daarmee net naar de verkeerde kant gaan....

even een vraagje.. ik weet wel dat je van antidepressiva veel kunt aankomen, maar is het dan dat je door de medicatie vocht vasthoudt, of kun je juist eetbuien krijgen?

Stofwisseling kan veranderen, dat is de hoofdreden.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 20:53

Helenalena schreef:
Ook ik meld me hier even.. :wave:
Ik ben zelf aan de magere kant.. Ik ben 1.80 lang en weeg als het even mee zit 62 kg. Als het even mee zit, dan bedoel ik dat ik vaak lichter weeg soms maar 57 kg!) en dit absoluut niet wil!! Mijn minimale streefgewicht is 64 kg, maar dit heb ik volgens mij nooit gewogen. -O-
In de pubertijd woog ik nog minder en kreeg vaak de vraag of ik anorexia had.. soms krijg ik nog van die opmerkingen!! Ik leg het vaak maar naast me neer, maar leuk vind ik het nog steeds niet.
Hierbij wil ik ook vermelden dat ik best geloof dat anderen het tegenovergestelde hebben.. dat ze gewoon heel veel moeite hebben met afvallen..

Ik ken het, ben dan wel een stuk kleiner en lichter, maar krijg ook 'anorexia' 'mager' etc. naar me toe geslingerd. Tegenwoordig tel je in de jongere generaties al niet mee als je niet slank bent met dikke billen en borsten, dus ik trek me er vrij weinig van aan, zelf trots zijn op wat je ziet in de spiegel en kijken naar de imperfecties van de mensen die JOU afkraken, in je zelf zeggen 'Hah, beter mijn figuur dan jou...' en het weer vergeten.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 13:01

Huertecilla doet het graag met mollige vrouwen, dat is dan ook een compliment toch? *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

BarrieVabis

Re: "Mollig" is de nieuwe standaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 14:29

ik krijg vaak naar mijn hoofd geslingerd ''eet meer!'' ik ben dun maar niet mager en ben zelf ook gewoon tevreden met mijn lichaam alleen aankomen wil gewoon weg niet ik eet gewoon goed en tot dat ik vol zit, het is niet de bedoeling dat ik me misselijk eet, toch? Ik voel me ook gewoon gezond en fit (momenteel niet, lig ziek helaas) eet voldoende fruit en drink voldoende, ik weeg 56 en ben 1,79m

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 22:21

Ik ben 10 cm kleiner en 10 kilo lichter, ongezond bmi, maar geen ongezond ogend lichaam (nah, alleen ongezond in de ogen van mensen die mollig als standaard zien).
Denk vaak eerder dat zij beter wat minder kunnen eten, dan ik wat meer, naar mijn ervaring zijn de mensen die zulke opmerkingen maken de mensen met een maatje té wat dus ook niet gelijk gezond is.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 23:58

Ik vind die uitspraken die ik soms op internet langs zie komen ook zo stom.
Dat hele 'curves' 'echte vrouwen hebben dit en dat' gedoe.

Heel leuk dat er een beetje tegen het schoonheidsideaal van super slank wordt opgekomen,
maar om de meiden zonder vetrollen of dikke billen gelijk de grond in te boren...
Het is ook niet zo dat als tengere meisjes meer gaan eten ze een Beyonce of Marilyn Monroe worden.
Je bent nou eenmaal op een bepaalde manier gebouwd.

Geloof dat je een echte vrouw bent als je een doos hebt, niet als je veel hebt om 'vast te houden'.
Vindt dat ook altijd heel banketstaaf als ik dat vrouwen hoor zeggen.
Mijn tante zei het laatst, toen ik er tegenin ging zei ze dat vrouwen dat gewoon zeggen om zich beter te voelen over hun vetjes :=

Snap niet waarom niet gewoon alle type vrouwen mooi gevonden kunnen worden. Of in ieder geval niet dat vijandige gedoe.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 10:32

Ik hou me vast aan maar 1 standaard en dat is mijn eigen standaard :o ik ben morbide obese geweesr en inmiddels 35 kilo kwijt. Inmiddels ook gestopt met roken en daardoor helaas wel weer 4 kilo aangekomen. Ik ga volgende week weer verder met dieten. Ik ben 1.58 en weeg nu 74 kilo, ik was 105. Ik hou me niet vast aan ideaalbeelden van anderen, ik wil gewoon lekker in mijn vel zitten. Voorlopig vind ik mezelf nog steeds te dik, maar wel een heel stuk gezonder. Vroeger woog ik ook 48-50 kilo, maar dat ga ik denk ik toch niet meer halen, maar de 60 wil ik zeker weer bereiken. Met 63 kilo zit ik op een gezond BMI. Ik heb over mijn eerste afvalrace 2 jaar gedaan, de laatste 14 kilo wil ik ook weer rustig aan kwijt raken, toch liever wel binnen een jaar.

Ik persoonlijk vind mensen mooi als ze zichzelf zijn en zich goed voelen en dat ook uitstralen. Dik, dun, groot of klein, elk mens is uniek.

Het enige wat ik echt niet mooi vindt, is echte anorexia figuurtjes, dus de echte wandelende skeletten, waar ook geen spiertje meer op zit. Die mensen zijn in mijn ogen ook niet goed in de bovenkamer..

BarrieVabis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 12:01

ik vind die ideaal beelden eigenlijk maar onzin, als je zelf maar lekker in je vel zit en blij bent met je lichaam. ik ben zelf gewoon tevreden met mijn lichaam al wil ik wel wat meer gaan sporten en zou ik graag nog wat kilootjes eraan hebben al gaat dit moeilijk en erg langzaam maar het komt wel, ben geen wandelend skelet gelukkig zoals je vaak op modeshows ziet :( waar ik me vaak wel aan irriteer is mensen die zeuren dat ze te dik zijn maar nogsteeds ongezond eten en weigeren te sporten vaak als je niet tevreden bent met je lichaam is er wat aan te doen maar dat begint bij jezelf :)

@DianneM heel knap van je dat je al zoveel bent kwijt geraakt! en inderdaad de enige standaart is lekker jezelf zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:22

DianneM schreef:
Ik hou me vast aan maar 1 standaard en dat is mijn eigen standaard :o ik ben morbide obese geweesr en inmiddels 35 kilo kwijt. Inmiddels ook gestopt met roken en daardoor helaas wel weer 4 kilo aangekomen. Ik ga volgende week weer verder met dieten. Ik ben 1.58 en weeg nu 74 kilo, ik was 105. Ik hou me niet vast aan ideaalbeelden van anderen, ik wil gewoon lekker in mijn vel zitten. Voorlopig vind ik mezelf nog steeds te dik, maar wel een heel stuk gezonder. Vroeger woog ik ook 48-50 kilo, maar dat ga ik denk ik toch niet meer halen, maar de 60 wil ik zeker weer bereiken. Met 63 kilo zit ik op een gezond BMI. Ik heb over mijn eerste afvalrace 2 jaar gedaan, de laatste 14 kilo wil ik ook weer rustig aan kwijt raken, toch liever wel binnen een jaar.

Ik persoonlijk vind mensen mooi als ze zichzelf zijn en zich goed voelen en dat ook uitstralen. Dik, dun, groot of klein, elk mens is uniek.

Het enige wat ik echt niet mooi vindt, is echte anorexia figuurtjes, dus de echte wandelende skeletten, waar ook geen spiertje meer op zit. Die mensen zijn in mijn ogen ook niet goed in de bovenkamer..

Goh, subtiel zeg je dat zeg. Dus mensen met anorexia figuurtjes zijn niet goed in de bovenkamer-
mensen met morbide obesitas moeten dan dus ook behoorlijk wat dingen missen daarboven anders doe je jezelf dat toch ook niet aan?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 14:58

DianneM schreef:

Ik vind je stuk eerlijk gezegd om te gieren. Jij hebt morbide obesitas gehad en bent nu nog een flink stuk te zwaar en je begint over 'anorexia figuurtjes die niet goed zijn in de bovenkamer'? Gelukkig zit jij nog minimaal 10 kilo boven een gezond BMI :')

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 14:59

DianneM schreef:

Kun je misschien een beetje nadenken over wat je hier zegt? Ik ben 15 jaar lang een zware boulimia/anorexia patient geweest en ik schijn toch bij de 'intelligente' mensen te behoren in het leven. Die ziekte was mijn survival om om te gaan met hele heftige emoties m.b.t. traumatische ervaringen. Ben ik daardoor niet goed in mijn bovenkamer????? Ik vind het nogal wat, om zo te stellen...... Jij hebt geen idee hoe het is geweest om in mijn schoenen te staan. Iets meer begrip zou best op zijn plaats zijn, voor mensen die deze ziekte(s) hebben. Daarbij....... Ik zat in de klinieken met diverse meiden met ook o.a. obesitas en binge eating disorder e.d. Kan over hen ook een hoop 'naars' zeggen (want eigenlijk begrepen zij de anorexia kant niet en wij hun niet). Maar ik ben altijd begripvol geweest naar hun kant toe. Overigens ben ik inmiddels 9 jaar 'clean' en officieel genezen. Wat best een wonder is (het is ook een heel verhaal), als je weet hoe de hulpverlening met hun handen in het haar heeft gezeten met mij. Ik heb en krijg het echt niet meer, zit heel goed in mijn vel (ben slank en kan eten wat ik wil), maar ik vergeet nooit meer hoe en waarom ik zo ziek geweest ben en ik ben elke dag weer blij dat ik weer kan genieten van lekker eten en een gezond, goed lichaam. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 15:01

Twiggy2008 schreef:
DianneM schreef:

Kun je misschien een beetje nadenken over wat je hier zegt? Ik ben 15 jaar lang een zware boulimia/anorexia patient geweest en ik schijn toch bij de 'intelligente' mensen te behoren in het leven. Die ziekte was mijn survival om om te gaan met hele heftige emoties m.b.t. traumatische ervaringen. Ben ik daardoor niet goed in mijn bovenkamer????? Ik vind het nogal wat, om zo te stellen...... Jij hebt geen idee hoe het is geweest om in mijn schoenen te staan. Iets meer begrip zou best op zijn plaats zijn, voor mensen die deze ziekte(s) hebben. Daarbij....... Ik zat in de klinieken met diverse meiden met ook o.a. obesitas en binge eating disorder e.d. Kan over hen ook een hoop 'naars' zeggen (want eigenlijk begrepen zij de anorexia kant niet en wij hun niet). Maar ik ben altijd begripvol geweest naar hun kant toe. Overigens ben ik inmiddels 9 jaar 'clean' en officieel genezen. Wat best een wonder is (het is ook een heel verhaal), als je weet hoe de hulpverlening met hun handen in het haar heeft gezeten met mij. Ik heb en krijg het echt niet meer, zit heel goed in mijn vel (ben slank en kan eten wat ik wil), maar ik vergeet nooit meer hoe en waarom ik zo ziek geweest ben en ik ben elke dag weer blij dat ik weer kan genieten van lekker eten en een gezond, goed lichaam. :D

Lekker links laten liggen. Een dergelijke reactie kan alleen geschreven zijn door een zeer gefrustreerd persoon, dus ik zou het me echt niet aantrekken. Verder heel knap dat je 'genezen' bent, dat kost veel kruim.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 15:04

Rowdine, ach, ik lig verder niet wakker van zulke kortzichtige types, die eigenlijk vooral eens goed in de spiegel moeten kijken :+ , maar wilde toch even de andere kant van het verhaal eens belichten.

En dank je wel. Ben elke dag nog blij dat ik er vanaf ben. Heeft met enorme wilskracht te maken. En nog meer met de liefde voor mijn inmiddels 8-jarige dochter. *\o/*

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 15:06

Precies wat ik dacht! :')
Eerste stuk dacht ik nou goed zo, maar dat laatste stukje vind ik erg jammer.quote="Rowdine"]
DianneM schreef:

Ik vind je stuk eerlijk gezegd om te gieren. Jij hebt morbide obesitas gehad en bent nu nog een flink stuk te zwaar en je begint over 'anorexia figuurtjes die niet goed zijn in de bovenkamer'? Gelukkig zit jij nog minimaal 10 kilo boven een gezond BMI :')[/quote]

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 15:13

Ik bedoel mensrn die minder dan 30 kilo wegen en dat nog mooi vinden ook. Kortzichtig of niet, maar dat is echt niet gezond, net als ik dat was toen ik zo zwaar was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 15:15

DianneM schreef:
Ik bedoel mensrn die minder dan 30 kilo wegen en dat nog mooi vinden ook. Kortzichtig of niet, maar dat is echt niet gezond, net als ik dat was toen ik zo zwaar was.

En dat ben je nog steeds niet. Ik denk dat jij in dit topic genoeg hebt gezegd.
Zowel te licht als te zwaar is niet gezond, dus je kan beter eerst een spiegel bij je jezelf voorhouden.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 15:17

Die mensen kunnen prima goed in hun bovenkamer zijn. Dat heeft namelijk niks met je IQ te maken. Boulimia/anorexia en b.e.d. Zijn ziektes.

Jammer dat je daar dus zo over denkt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 15:18

DianneM schreef:

Natuurlijk is dat niet gezond, maar ik vind dat je niet zomaar iemand mag veroordelen op zo'n harde manier, als jij eerder in dit topic deed. Je WEET niet waarom iemand zo ver komt. En dat geldt ook voor teveel eten en dus te zwaar worden. Anorexia is een serieuze ziekte, een hele gevaarlijke. En ja, het doet wat met je hersens, maar hier loopt er eentje rond die qua achterlijkheid wel meevalt, hoor. :+ ;)

Overigens vond ik mezelf helemaal niet mooi toen. Terwijl ik eigenlijk een prachtige meid was....... Nu vind ik het jammer dat ik door die hel gegaan ben. Aan de andere kant heeft het me gevormd tot wie ik nu ben. Het heeft me sterker gemaakt op vele manieren. En daar ben ik toch weer trots op. Ik vind het gewoon jammer als mensen zo oordelen over iets, waar je eigenlijk niet genoeg over weet (want bij iedereen zijn er persoonlijke redenen en omstandigheden dat het zo ver komt).

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 15:21

Het klopt idd dat je tegenwoordig veel 'mollig' ziet
Ik vind dit zelf niet erg, iedereen kan voor zichzelf bepalen of hij/zij daar wel of niet gelukkig mee is
Ik denk dat je zelf wel kunt zien of er misschien wat vanaf moet
Het is ook maar net waar je gelukkig mee bent;
Een vriendin van mij is bijvoorbeeld echt mooi slank en zij vindt dat ook echt belangrijk
Ik kan daar best jaloers op zijn, maar als ik naar mezelf kijk in de spiegel ben ik ook al blij

En als je kijkt naar de kinderen op de middelbare school; wat er onder tussenuren wel niet allemaal gegeten wordt van chips of chocolade om de tijd om te krijgen, vind ik het ook niet raar dat je daar veel mollige figuurtjes ziet.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 15:28

Twiggy2008 schreef:
DianneM schreef:

Natuurlijk is dat niet gezond, maar ik vind dat je niet zomaar iemand mag veroordelen op zo'n harde manier, als jij eerder in dit topic deed. Je WEET niet waarom iemand zo ver komt. En dat geldt ook voor teveel eten en dus te zwaar worden. Anorexia is een serieuze ziekte, een hele gevaarlijke. En ja, het doet wat met je hersens, maar hier loopt er eentje rond die qua achterlijkheid wel meevalt, hoor. :+ ;)

Overigens vond ik mezelf helemaal niet mooi toen. Terwijl ik eigenlijk een prachtige meid was....... Nu vind ik het jammer dat ik door die hel gegaan ben. Aan de andere kant heeft het me gevormd tot wie ik nu ben. Het heeft me sterker gemaakt op vele manieren. En daar ben ik toch weer trots op. Ik vind het gewoon jammer als mensen zo oordelen over iets, waar je eigenlijk niet genoeg over weet (want bij iedereen zijn er persoonlijke redenen en omstandigheden dat het zo ver komt).

Daarbij heeft ook niet iedereen die slank/dun is anorexia .. Er zijn ook genoeg slanke/dunne mensen (waaronder ikzelf) die iedere dag bezig zijn met bewuste keuzes, sporten, e.d. omdat ze het belangrijk vinden om slank te zijn. Dat wil niet gelijk zeggen dat je een stoornis met eten hebt.

Super goed van jou trouwens Twiggy, dat je nu weer helemaal happy met jezelf en gezond bent :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 15:37

Dressagelady, thankxxx..... :o :) Ik maak nu inderdaad ook bewuste keuzes in mijn voeding en beweging, zonder te ver door te slaan, zoals vroeger. Ik kan ook enorm genieten van een bakje chips, een ijsje, uit eten of een zak drop op zijn tijd. Vroeger was dat voor mij echt verboden of het ging er meteen weer uit. En van sporten kan ik weer genieten en ook 'nee' tegen zeggen, terwijl ik vroeger elke dag hard liep (tot ik neerviel) en continu in de sportschool zat (dat MOETEN, pfffff, als ik daar nog aan terug denk). Ik heb ook echt nog steeds te doen met al die meiden, die helaas nog in die hel zitten....... Maar ik veroordeel de eetverslaafden ook niet, want dat is weer een andere kant van het verhaal...... Maar met wilskracht, echte, oprechte wilskracht kun je een hoop, hoor.

Ik denk dat gezond zijn het belangrijkst is. Dat je een gewicht en levensstijl hebt, die gezond is en bij je past. En vooral dat je gelukkig bent met jezelf en kunt genieten van eten, sporten en het leven. :)

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 15:40

DianneM heeft het nadrukkelijk over een lichaam dat zo ondervoed is dat het zijn eigen spieren opeet. Als je op dat punt bent, dan ben je toch ook 'niet helemaal goed in de bovenkamer'? Wellicht is het niet de meest subtiele en wenselijke uitdrukking maar dat slaat op psychische ziekte, niet op IQ, en anorexia ís ook een psychische ziekte. Het was niet netjes verwoord maar ze hoeft niet zo extreem aangevallen geworden (op haar gewicht notabene, jullie zijn geen haar beter...). Iemand met een depressie kan ook hoogintelligent zijn, maar is alsnog 'niet helemaal goed in de bovenkamer'. Een beetje rustig nadenken over dingen mag best, dan kun je daarna misschien op een normale toon aangeven dat je de bewoording niet zo fijn vind.