B12 Tekort Deel ll

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 13:26

Ik had wel ijzer te kort. Al jaren. Sinds ik b12 spuit nergens meer last van.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 14:28

Mijn ferritine was iets aan de lage kant, hb was normaal.

Blijft toch raar dat huisartsen er niet aan mee willen werken / zich er niet in willen verdiepen.
Vooral als je je zo rot blijft voelen zou dat voor mij een reden zijn voor second opinion of een andere huisarts. Ik heb graag een huisarts die mijn klachten serieus neemt als ik daar mijn gezicht eens laat zien.

tokedri

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 17:04

Ik had geen ijzertekort
Wat zij precies je klachten die je nu hebt?

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 17:47

mowgli7 schreef:
Ik baal er echt van dat ik dan gewoon weg wordt gestuurd terwijl ik wel die klachten heb en b12 zou kunnen zijn, ze willen het niet eens proberen..

Zou het denk jullie mogelijk zijn om alleen voor dit bijvoorbeeld naar een andere arts te gaan (second opinion of voor de gehele behandeling)?

Jazeker, heb ik ook gedaan. Ben 8 jaar door mijn huisarts aan het lijntje gehouden. (Kreeg van de huisarts daarvoor wel B12 spuiten, maar omdat die met pensioen ging moest ik over.)
En ben toen gewisseld van huisarts. Wat een verschil.

Het hoeft natuurlijk geen B12 tekort te zijn wat jouw klachten veroorzaakt, maar serieus behandeld worden is wel belangrijk.

mowgli7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:10

tokedri schreef:
Ik had geen ijzertekort
Wat zij precies je klachten die je nu hebt?

- Erge vermoeidheid
- Concentratie en geheugenproblemen
- Tintelingen in voeten en handen en af en toe op andere plekken
- Duizeligheid
- Het altijd koud hebben
- Spierpijn, spierkrampen, spierzwakte, krachtverlies
- Darmklachten
- Ataxie (weet ik niet zeker of dit het inhoudt maar ik loop tegen deuren op en laat dingen uit mn handen vallen) Lijk af en toe wel dronken.
- Afasie (twijfel ik ook aan? Moeite met praten, woorden omdraaien of niet eens op woorden kunnen komen)
- Problemen met de ogen zoals bijv. wazig zien (tijdelijk)
- Psychische klachten

Dat zijn mijn klachten..
maar het probleem is ik wordt dus wel naar een neuroloog gestuurd voor geheugenproblemen en moeite met praten en tegen dingen oplopen en dingen laten vallen maar om te proberen te helpen bij b12 zien ze dan weer niet zitten.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:21

mowgli7 ik herken je verhaal best wel! (Ben al aan het dokter/ziekenhuis lopen vanaf januari 2013)
Vorig jaar november hebben ze bloed getrokken en was mijn B12 140. Vitamine D en foliumzuur was ook te laag. Toen heb ik voor 3 maanden vitamine D bij gekregen en ging het na een tijdje wel beter. Later nog eens bloed getrokken en was de B12 wel iets hoger geworden, 147. Hieruit concludeerde de arts dat mijn lichaam toch B12 opneemt en ik geen aanvulling zou hoeven te hebben.
Ik ben bewust gezonder gaan eten maar helaas takelde ik steeds meer af.. vooral na stoppen met de vitamine D. De klachten die jij omschrijft zijn ook precies de klachten die ik heb. Hierbij heb ik ook nog last van onregelmatige hartkloppingen en erge koppijn.
Ben weer terug gegaan naar de arts enkele weken geleden en toen bleek dat de B12 op 110 zat en ook de D en foliumzuur weer te laag is.
Ik ben doorgestuurd naar de internist en daar hebben ze weer (veel) bloed getrokken om te onderzoeken of er wellicht iets met de opname in de darmen niet goed zit. Mocht hier niets uit komen ga ik toch aanvulling van de vitaminen krijgen.

Vitamine D schijnt ook veel klachten te veroorzaken, hebben ze die waarde ook getest?

mowgli7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:28

Vitamine D hebben ze ook getest, die was goed. (weet geen waarden)
HB was goed
geen bloedarmoede

maar ik ga wel naar een maag/lever/darm arts maar kunnen die bijvoorbeeld ook b12 tekort vast stellen?

ja hoofdpijn heb ik ook erg veel last van maar dat hebben ze onder het kopje migraine gedumpt.

Pattypaard, je bent dan echt al een tijd bezig hiermee..
Het is ook gewoon soms lastig voor omstanders, je wilt zo graag van alles en mensen zien aan je niet echt dat je iets hebt dus die denken soms gewoon maar even doorzetten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:32

Weet je de waardes van vitamine d?

Mijn arts vond dat mijn waardes ook prima waren. Had waarde van 18 :') Umcg hanteert 80 als ondergrens.

mowgli7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:34

geen waardes gekregen maar kan het even navragen als ik weer eens een verwijsbrief ophaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:36

mowgli7 schreef:
geen waardes gekregen maar kan het even navragen als ik weer eens een verwijsbrief ophaal.

Goed plan. Ik wil niet zeggen dat je arts slecht is. Maar het is wel mooi banketstaaf als straks blijkt dat waardes wel te laag zijn.

Bij ons lijkt het in de familie te zitten. Ik, zusje, mams en oma hebben allemaal zwaar vitamine D te kort. En de arts van oma wil nu vaker bij ouderen controleren op vitamine D. Omdat je er ook dement van kunt worden.

mowgli7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:14

Mn hele familie heeft wel wat maar niemand gaat ooit naar de dokter dus dan weet je ook niet wat in je familie zit :P

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 20:33

Ik was vandaag bij de huisarts omdat ik extreem praat in mijn slaap en ook uit bed kom. Zei dat het wel minder werd als ik m'n B12 injectie had gehad, dom, dom, dom... Toen ze hoorde dat ik dat al 3 jaar lang, 2 keer per week doe, schrok ze erg en zei dat de B12 de vorige keer ook al zo hoog was en ik een overdosis kreeg.

Heb haar direct maar gewezen op de brief die mijn internist eerder al had gestuurd, omdat ze al eerder de behandeling gestopt hadden omdat ik een overdosis had gekregen volgens hen :') Toen ze die gelezen had, zei ze; Het zou mijn advies absoluut niet zijn, maar ik zal me er maar buiten houden....

Hééééél verstandig lieve huisarts *\o/*

Hadden jullie dit trouwens al gelezen?
Afbeelding

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 20:42

Waar stond dit artikel in, Daphne?

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 20:44

Ik heb morgenvroeg een afspraak bij de dokter om het te hebben over een eventueel b12 tekort. Nog tips? Bepaalde dingen die ik aan moet geven? En is het handig om een lijstje te maken met de dingen waar ik last van heb?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 20:51

nynke55 schreef:
Waar stond dit artikel in, Daphne?

Telegraaf! :) Maar ik heb het van de facebook van de stichting.

moislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 21:05

Interessant artikel! Alleen 'er is inderdaad nog geen literatuur die het nut van B12 ondersteunt'...... zijn die artikelen van bijvoorbeeld stichtingb12 dan misschien niet betrouwbaar/wetenschappelijk of wat? Was namelijk van plan een aantal artikelen aan mijn internist te geven, maar dit ontkracht het nogal.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 09:31

Ik ben net bij de dokter geweest.
Ze geloofde in principe niet dat ik b12 tekort zou hebben, maar ze heeft wel bloed laten prikken.
Ze gaan het op een aantal dingen testen, suiker, schildklier, vitamine d, vitamine b12, folium ofzo dacht ik en ook nog op ijzer, ondanks dat dat bij het bloed doneren altijd in orde is.

Ze zei al wel dat als ik met de b12 op het randje zou zitten dat ze daar dan toch een behandeling voor wil proberen. (als ik het tenminste goed begrepen heb).

Dinsdag mag ik bellen voor de uitslag.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 09:35

Mijn waarde was ook weer te laag (kreeg ook weer klachten van vermoeidheid etc.) en nu dus weer 10 weken aan de prikken. Was even vergeten hoe verdomd zeer ze ookal weer deden #)

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 09:45

Je ijzer kan ook laag zijn terwijl je hb goed is, het duurt een tijd voordat een ijzertekort zichtbaar wordt in je hb. :j

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:16

Oke, dat wist ik niet van dat ijzer.
Maar dikke kans dat hij nu sowieso te laag is, omdat ik een maand geleden gedoneerd heb en het een maand of 2 duurt voordat je ijzergehalte weer terug is op het oude nivo.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:46

miss_lizje schreef:
Mijn waarde was ook weer te laag (kreeg ook weer klachten van vermoeidheid etc.) en nu dus weer 10 weken aan de prikken. Was even vergeten hoe verdomd zeer ze ookal weer deden #)

Spuit je wel heel langzaam in?
En welke versie word er gebruikt?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 12:30

Kido schreef:
miss_lizje schreef:

Spuit je wel heel langzaam in?
En welke versie word er gebruikt?

hydrocobamine 1000 microgram 2ml. Laat het bij de dokter doen en die spuit het langszaam. Maar de stof zelf jeukt/brand wanneer hij ingespoten word. Ze hebben hem nu in mijn bil gedaan want vorig jaar in mijn armen ging niet goed. Na 2 keer spuiten had ik hele schijven op mijn armen zitten die heel zeer deden. Ik ga kijken of mijn moeder het spuiten kan leren, want uni+spuiten halen is geen goede combinatie als het om roosters en tijd gaat.

mowgli7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 14:58

Mag je eventueel ook zelf spuiten?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 15:05

Ik denk niet dat ik dat druf of kan. Ben echt een enorm watje als het om naalden gaat (val nog steeds om na bloedprikken :+ ).

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 16:31

Staat jouw b12 in de koelkast?
Ik vind die versie ook meer branden namelijk!