In week tijd van gezond naar ernstig ziek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:10

DeMolenhoek schreef:
Eicellen invriezen en gaan voor draagmoederschap?

Dit dacht ik ook meteen. Want stel je voor dat je op je 36e toch geen kinderen meer kunt krijgen dan kun je nog kijken voor een draagmoeder.
En als je kiest om je eicellen in te laten vriezen dan hou je beide opties open...voor nu maar ook als je schoon bent.

Succes met je keuze!

LiVetime

Re: In week tijd van gezond naar ernstig ziek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 20:31

Ben echt zo vreselijk moe vandaag..
Had het om 12 uur al helemaal gehad. Hoefde vandaag niks in het ziekenhuis, maar geprobeerd weer een beetje ritme terug te vinden in de dingen die ik normaal doe. Nou, dat valt echt niet mee..
Heb zelfs nog 4 stallen uitgemest waar ik m'n paard heb staan, maar dat had ik beter niet kunnen doen.
(ja logisch!! hoor ik jullie denken)
Even vergeten dat dat téveel energie vraagt. Kon m'n ogen niet meer open houden.
Moeheid na alle spanning komt er nu uit en ik denk dat die stomme tumoren ook energie opeisen.
Ik heb steeds de neiging om gewoon maar door te gaan zoals ik dat tot 2 weken geleden nog deed, maar moet me er echt bij neer gaan leggen dat dat er voorlopig écht niet meer in zit.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:37

Hee vergeet je de geestelijke moeheid niet? Je heb nogal wat te verwerken gehad.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 20:40

Ja.. en nog natuurlijk... de chemo's die eraan komen, operatie.. wordt nog een lange weg.
Ik heb de neiging om over die spanning heen te walsen. Want er is de spanning van de afgelopen 2 weken, maar ook nieuwe spanning voor de komende tijd..

orlys_dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:53

Je hebt (te) hard gewerkt vandaag. Warm bad en dan lekker lezen in bed? Of mindless tv kijken in je pajama? In ieder geval, slaap lekker straks :-).

p.s. aub niet vergeten om goed te eten -- ook als je geen honger hebt, heeft je lichaam vitamines, mineralen, eiwit -- alles gewoon -- nodig.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:12

Ik mocht eten wanneer ik honger had en moest me vooral niet vastpinnen op vaste tijden om tegen-eten te voorkomen.
TS, vraag ook gerust om anti-emetica als je erg misselijk wordt van de chemo's.
En als je herceptin krijgt en daar erg hyper/gek in de kop van wordt, vraag dan of je die achterwege mag laten.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:26

Ik kom even uit mijn meeleesmodus. Wat een fijn bericht heb je gekregen zeg, ik vind dat een felicitatie waard.
Ik wil graag iets zeggen over het invriezen van de eicellen. Ik zeg: doen. Maar alleen als dat de bevordering van het herstel niet in de weg staat. Je moet er immers hormonen voor spuiten, en de tumor is hormoon gevoelig. Vraag goed na of die eicel behandeling geen invloed heeft op de tumor groei.
Als dat niet het geval is, doe het. Je kan dan later als je minder emotioneel bent, beter beslissen of je ze wilt gebruiken of niet, en dat is nu erg moeilijk.

Ik wens je heel veel sterkte de komende tijd!

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:29

Jeetje, ik lees je topic nu voor het eerst & ik krijg er kippevel van. |(
Ik wil je echt heel veel sterkte wensen!

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:58

Ik ga helemaal met kleinvosje mee.. Als je nu twijfelt en het staat je behandeling niet in de weg zou ik ook zeker gaan voor invriezen.. Dan kan je altijd later nog beslissen wat je wilt.. Doe je het nu niet kan je later altijd nog spijt krijgen....

Heel veel succes weer, en vanavond lekker op tijd naar bed

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:08

Gelukkig "goed nieuws", belangrijkste is dat je grote kans op herstel hebt!
Het zal een lange zware weg zijn.. Neem je tijd, doe waar jij je goed bij voelt ook betekend dat dat je soms mensen moet teleurstellen. Nu ben JIJ even belangrijker en alleen JIJ kan aangeven wat je aan kan en wat niet.

De keuze voor een eicel zou ik zeker overwegen, je weet maar nooit ;) misschien is het straks je enige kans als je toch besluit een kindje te willen.

Dikke knuffel!

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:17

Ben tot nu toe een meelezer geweest, maar ga toch ook maar even reageren. Ik wens je heel veel sterkte met alle keuzes die je moet gaan maken. Mij overkwam de diagnose borstkanker in 2007. Ook die was hormoongevoelig. Ik heb uit voorzorg allebei de borsten laten verwijderen en ook mijn eierstokken. Heb na de operatie chemo gehad en een jaar herceptinbehandeling. Slik nu al 5 jaar de medicijnen voor de hormoongevoeligheid. Tijdens mijn chemo ben ik zoveel mogelijk blijven sporten. Ik moest op mijn paard getild worden en viel na het fietsen zowat van mijn fiets af, maar het heeft me enorm goed geholpen om iedere keer weer voldoende te herstellen voor een nieuwe chemokuur.
Denk wel goed na over het eventueel uitstellen van de chemo's voor het invriezen van je eicellen. Een tumor kan heel erg snel groeien en/of nieuwe ontwikkelen en dat wil je natuurlijk voorkomen. Bovendien weet je nog niet of je erfelijk belast bent. Als dat wel zo is, kan dat ook weer consequenties hebben voor eventuele kinderen.
Ik woon niet zo heel ver van je vandaan, dus als je behoefte hebt om eens met een "ervaringsdeskundige" te praten laat het maar even weten. Dan kom ik gewoon jouw kant uit.

Charmaiineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 00:46

:(:) waarom bestaat er geen knuffelsmiley..

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 00:49

TS, ik heb je even een PB gestuurd... :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 00:56

Ik ben een stille meelezer maar wil je langs deze weg toch heel veel sterkte wensen. De weg gaat nog lang en zwaar zijn maar uit jou berichten is het duidelijk hoeveel doorzettingsvermogen en kracht je hebt!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 09:30

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 09:34

Heel veel sterkte. En heel veel beterschap.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 09:55

Wat fijn Marieke_K :j

Lieve Es, ik ben het eens met een aantal andere bokkers; laat je eerst goed voorlichten over wat dat oogsten van eicellen betekent voor jouw herstel. Er gaat nogal wat gedoe bij zitten als je dat laat doen. Alleen de artsen kunnen je vertellen over de risico's die er voor jou aan zitten. Jij bent belangrijker!!

Dikke knuf. Ik hoop dat je nog lekker slaapt!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 10:24

Heel veel sterkte nogmaals.. Wel ontzettend goed nieuws, ik hoop dat alles goed gaat komen! Liefs!

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 11:13

Geen uitzaaiingen is in ieder geval iets wat je inderdaad goed nieuws kunt noemen!!

Nogmaals heel veel sterkte bij de behandelingen.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 11:52

Vandaag 3 afspraken op het programma.
- een ECG (hartfilmpje)
- afspraak met de arts die over de chemo gaat. Die gaat me alles uitleggen over welk type chemo ik krijg,
frequentie.. enz..
- afspraak met mijn begeleidster in dit proces die alle afspraken voor me maakt en me overal doorheen
loodst.

Heb besloten dat ik geen eicellen in laat vriezen. Om de reden dat er anders weer 3 weken overheen gaan minimaal voordat eindelijk met de chemo begonnen kan worden.
En omdat de tumor agressief is en leeft van hormonen.. ik wil het rekensommetje niet eens maken.
Merk nu al dat de tumor in 2 weken tijd enorm is gegroeid. Brrr..

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:03

Good thinking met de eicelbeslissing. 3 weken is lang en je zou het jezelf niet vergeven moesten deze weken je genezing in de weg zitten.
't Is niet leuk dat het meer overmacht is dan vrijheid van keuze, maar het is wat het is. :(:)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:04

precies en draagmoederschap is ook bijna niet te realiseren.

goed dat je voor jezelf kiest.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:04

Dapper besluit, Esther. :(:) Lijkt me een heel heftige overweging. Ik snap heel goed dat je die tumor zo snel mogelijk aan wil pakken! Hopelijk slaat de chemo goed aan.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:06

Succes vandaag met je gesprekken en onderzoeken.
Een ECG is gelukkig niet zo ingewikkeld. Als ik het me goed herinner, krijg je plakkertjes op je lijf en moet je even goed stil blijven liggen. Dat is dus lang de vervelendste niet ;-)
Dappere keuze en ik denk ook een verstandige.. desalniettemin ook een moeilijke. Daarom een *knuffel* voor jou.
Oh en fijn dat er iemand is die je begeleidt in het hele proces..

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:11

Dapper besluit hoor!! Maar in mijn ogen heb je groot gelijk!!
Een ECG stelt inderdaad helemaal niets voor! In sommige ziekenhuizen gebruiken ze niet eens plakkers meer, maar worden de napjes door middel van lucht 'vast gezogen' :P

(weet niet of het al eerder genoemd was, maar heb je overwogen om paardenmelk te gaan drinken, dit kan een heel positief effect hebben op de nare bijwerkingen van de chemo!)