Hardlopen, wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe vaak loop jij gemiddeld hard?

minder dan 1x per week
37 (11%)
1x per week
35 (11%)
2x per week
97 (30%)
3x per week
106 (33%)
meer dan 3x per week
41 (12%)

Totaal aantal stemmen: 316

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 18:03

oeww dat is lastig! maar dat is wat anders dan iemand die geen blesures heeft toch?

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 18:18

Romyv schreef:
oeww dat is lastig! maar dat is wat anders dan iemand die geen blesures heeft toch?

Nee dat is inderdaad zo, maar in mijn ogen vertelt je lichaam je wat als je ergens pijn krijgt ;) En is het echt niet altijd aanstelleritus of zo.

Zo ken ik ook iemand die overal wel doorheen rende. Ja in 2 maand tijd liep ze 10km of zo. Nog geen maand daarna kreeg ze wat aan haar knieën en ze heeft nooit meer hard kunnen lopen. Te snel opgebouwd en overal altijd doorheen gerend. Nou die baalt nu nog steeds ;)

Romyv

Re: Hardlopen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 18:27

jaaa absoluut waar!! Ik ben ook voorzichtig met mn knieen hoor (zie je niet zeggen als je mijn training ziet), ik weet precies wat ik wel of niet kan doen. Trappetjes afrennen is voor mij killing, sqauts tot 90graden in de sportschool weet ik zeker dat ik een week niet loop. Je moet absoluut naar je lichaam luisteren, wat ik meer bedoelde is dat je vaak moeilijker denkt over iets wat je lichamelijk makkelijk aankan! Zoals ze net zeide: was bang voor de 7 minuten maar het viel harstikke mee. Hoe meer je er over nadenkt, hoe moeilijker het wordt.

Naomi_Azzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 18:44

Ik kom tijdens het lopen een beetje in een cadans terecht en dan maakt het me gek genoeg niet zoveel uit of het stukje lopen nu 4,5,6 of 7 minuten is. (veel langer kan ik nog niet..:p) Dus wat dat betreft zit het inderdaad een beetje tussen je oren. Maar rustig opbouwen is denk ik heel belangrijk, je spieren moeten het wel aankunnen. Bovendien is het belangrijk dat het ook leuk blijft!

Vandaag les 16 in de benen zitten. Het was een makkelijkere les dan de vorige, maar gek genoeg viel ie me zwaarder. Ik heb wel even op google maps gekeken en ik ren nu in totaal al bijna 4 km, alleen dan nog wel opgehakt in stukjes. Al best cool, toch?

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 18:48

Romyv schreef:
wat goed!! Wat is je tijddoel voor de 10 km? Weleens de 10 gedaan al?

ATB, heerlijk!! (al moet ik toegeven dat ik meer op mn racefiets zit omdat ik te lui ben om steeds mn tandwielen schoon te maken na de modder hahaha) Ga je off road of gewoon over de weg ermee?

@nanoetje: hardlopen is denk 80% psychisch!! Je moet niet nadenken maar gewoon ademhalen en blijven lopen.. (teminste, dat zeg ik altijd tegen mezelf..) Zie je dat je het kan!

Ik heb vorig jaar 8 km in 48 minuten gelopen, toen liep ik net 3 en halve maand hard. Ik hoop 10 binnen de 50 minuten uit te lopen.
Ik heb nog nooit een trimloop van 10 km gelopen, wel een aantal keren voor mijzelf in het bos, dat ging prima. Als ik maar over de eerste 25 minuten heen ben, dan kan ik zo door.
Na de afgelopen trimloop van 4 mijl, had ik ook het gevoel dat ik best de 10 had kunnen doen.

Met de ATB cross ik zowel door het bos als over de wegen. Het is heerlijk, lekker rausen door de bossen.

Bij mij is het hardlopen ook grotendeels psychisch, ik denk vaak, zwaarder dan dit wordt het niet, volhouden! De eerste 25 minuten gaan vlekkeloos, dan loop je immers nog op koolhydraten, na die tijd loop je op vetverbranding. Aan die omslag moet ik altijd even wennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:14

Ik mag morgen na m'n examen weer :) Als ik nu ga stort ik denk in door alle stress haha. Nog een keer 2x10 2x3 minuten en dan mag ik volgende week naar 2x15 (2e training dat van deze week en 3e training weer 2x15). En daarna mag ik 2x20 .. kijk daar juist naar uit, wil nu weleens een groter rondje gaan rennen :P Maar netjes aan het schema houden, want ben nog steeds verbaasd dat m'n knieën dit ok vinden (ben zo vaak al met een sport gestopt omdat het niet ging).

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:33

Vind het superknap hoe ver sommige al zijn!

Ik ga morgen weer, les 2 van m'n app, en ik heb er zin in! Had vandaag eigenlijk geen spierpijn, alleen wat in m'n buik. :?
Maar ik wil buikspieren erbij gaan doen. Is dat beter voor of na het lopen? En hoe vaak?

Heb zelf twee doelen ingesteld.. Volgend jaar rond deze tijd hoop ik een ren van 10 km met een vriendin te doen en de Pink Ribbon run. :j

Wat voor sokken dragen jullie trouwens? Ik draag nu namelijk normale sokjes en vraag mij af of je met wat dikkere sportsokken minder snel blaren krijgt.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:37

Ik heb sokjes aangeschaft in de sportwinkel zonder naden erin en die ademen. Heb vandaag voor het eerst gelopen en nergens last van maar geen idee hoe dat is als ik vaker ga lopen..
Morgen rustdag en donderdagochtend ga ik weer lopen. :)

capriz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:51

Een week rust gehad en vandaag de draad weer opgepakt met 35 minuten...heerlijk! De fijnste hardlopensokken haal ik bij de action.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:32

Falke sokken! Echt superfijn. Je gebruikt natuurlijk niet alleen je benen bij t lopen nanne. Ik doe/deed t vaak 's morgens voordat ik uit bed ga. Voor of na t hardlopen scheelt denk ik niet veel met elkaar.

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:32

Romyv schreef:
en na hoeveel keer lopen moet je de 5km in 1 stuk kunnen?

Norton, gefeliciteerd met je verjaardag!

Thanks tis weer zover weer een jaartje erbij.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:38

WillemYntJee schreef:
Falke sokken! Echt superfijn. Je gebruikt natuurlijk niet alleen je benen bij t lopen nanne. Ik doe/deed t vaak 's morgens voordat ik uit bed ga. Voor of na t hardlopen scheelt denk ik niet veel met elkaar.

Okee, dan ga ik van de week even kijken bij de sportwinkel of ze die hebben. :j

Nee, maar je denkt dat je wel alleen je benen gebruikt. Maar het gaat lekker, geen pijn. :j

Dan doe ik morgen na het lopen de buikspieren wel. :j

Gefeliciteerd Norton!

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:39

@romyv ben het wel deels met je eens hoor dat het 80% een psychisch spel is. Moeheid is behoorlijk relatief je kan jezelf echt wel kapot lopen maar dat gebeurd niet zomaar. Ik heb nu de eerste trimloop gelopen op 2e Pinksterdag, het was toen bij de start om 10.30 uur al 25 graden, daar kun je over gaan denken of gewoon accepteren dat het warm is. Ben rustig gestart en na 6 km begon ik de eerste in te halen. Het laatste zandpad bij 8 km wat door het droge weer in het Brabant een grote zandbak met loszand was geworden brak me op. Ging 5 keer achter elkaar door dezelfde enkel, loop nooit op zand. Heb toen besloten voor mijn eigen bestwil even een stukje te wandelen om te voelen wat die enkel deed. Laatste anderhalve km gingen dus niet zo soepel. Nou ja 30 juni herkansing in Utrecht.

Luister altjid naar je lichaam maar zoek wel je grens op anders kom je niet verder. En accepteer als het een dag wat minder gaat.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:45

Ik start vanaf het weekeinde denk ik maar met de crosstrainer. De "feeling" is er nog steeds niet en ben bang dat dat nog wel een paar weken kan duren voordat die weer terug is en ik er weer voor de volle 100% tegenaan kan.....

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:47

Nanne schreef:
WillemYntJee schreef:

Okee, dan ga ik van de week even kijken bij de sportwinkel of ze die hebben. :j

Nee, maar je denkt dat je wel alleen je benen gebruikt. Maar het gaat lekker, geen pijn. :j

Dan doe ik morgen na het lopen de buikspieren wel. :j

Gefeliciteerd Norton!

Dank je

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:16

Norton, gefeliciteerd met je verjaardag!

Ik twijfel nog welke schoenen het fijnst zijn...
Sowieso heb ik ondersteunende zooltjes (voor het lopen, maar die doe ik met hardlopen er ook maar in)... Maar ik heb Nike-airs en Reebok (van die hogere) gympen.... Welke zullen het meest geschikt zijn? Als ik echt fanatiek wordt, ga ik wel kijken voor iets beters, maar voor nu is dit denk ik het handigst...

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:25

Schokdempende zolen zijn een must!

Ik heb mijn loopje laten bekijken in en erkende sportzaak en dat is maar goed ook.
Ik ben dus een overpronerende hardloper, ik heb dus hardloopschoenen met "blocks" in de binnenzijde van de schoen. Dat is een stuk zool van ander materiaal. Bij het neerkomen en afzetten, wijkt mijn enkel wat uit naar binnen, dat compenseren de "blocks".

Als ik die niet zou hebben, dan zouden blessures snel de kop op steken denk ik. Voor ik deze schoenen had, liep ik op Nike Running shoes, die waren goedkoper, maar liepen op zich wel oke. Nu heb ik Asics met gelzool en "blocks". Ik kan je wel aanraden om voor goede schoenen te gaan, als je besluit dat je wilt blijven hardlopen, voor het behoudt van je gewrichten.

tassie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:33

Hooiii ik ben ook begonnen met hardlopen. Volgens een beginnersschema. Het gaat best goed. Morgen weer.
Ik heb soucony (ofzoiets) schoenen gekocht. Mijn loop is ook op film gezet en zo gekeken welke schoenen het beste bij me passen.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 23:22

Ik heb hema hardloopsokken, action had alleen mannenmaten.

Ik mag morgen weer. Had mijn rondje weer uitgebreid, nu 6 km denk ik...

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 06:41

Thanks voor de felicitaties!

Ik heb 2 maanden terug nieuwe schoenen gehaald. Mijn voeten zijn toen ook gescand en in de winkel hadden ze een loopband staan zodat ik ff klein stukje kon testen. Bovendien keken ze toen nog een keer hoe ik mijn voeten neerzet. Blijkt dat ik kaarsrecht op mijn voeten sta dus goed om zonder steun te lopen.

Goede schoenen zijn echt belangrijk ga daar niet op bezuinigen. Het merk maakt niet veel uit de een loopt fijn op het ene merk de andere op het andere. Ik ben een Nike fan, met zowel demping in de voorvoet als hak. Nike is bijvoorbeeld een wat bredere schoen, Asics zijn smaller dat is voor mij niet fijn.

tassie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 07:21

Asics zaten bij mij ook niet goed.

Vanavond ga ik weer een rondje.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 08:06

Ik vind een bredere schoen ook fijn. je voet zet toch wat uit met neerkomen en de warmte, dan heb ikhet liefst wat meer ruimte :)

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 08:45

Toch spierpijn van eergisteren. Les 1, dat had ik toch niet verwacht, dat het zo slecht met mij gesteld was :P.

Veerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 08:55

Hoi, ik wil ook altijd meer hardlopen maar ik krijg mezelf nooit zo ver om dat ook echt te doen.
Hoe motiveren jullie jezelf om het echt vaker tte doen? En gebruiken jullie een app, welke is dat dan?

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 09:02

Ik heb juist hele smalle voetjes en knik ook nog is naar binnen dus ik heb asics met blokjes :-)
Als app gebruik ik runkeeper maar dit houdt alleen je track tijdens t lopen bij en geeft geen loopschema's. Qua motivatie gewoon denken dat je er alleen maar beter/gezonder van wordt!