Handboogschieten, wie nog meer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 22:16

Balen van je schouder nog steeds hoor Gothico! Kan me voorstellen dat je inmiddels ontwenningsverschijnselen begint te krijgen als je zolang niet mag schieten. Wellicht is een lichtere boog inderdaad een optie, maar pas toch maar op dat je het niet forceert…. Maar een beetje eigenwijs zou ik zelf ook zijn. :D

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 22:00

Elanor schreef:
Balen van je schouder nog steeds hoor Gothico! Kan me voorstellen dat je inmiddels ontwenningsverschijnselen begint te krijgen als je zolang niet mag schieten. Wellicht is een lichtere boog inderdaad een optie, maar pas toch maar op dat je het niet forceert…. Maar een beetje eigenwijs zou ik zelf ook zijn. :D

Een beetje :o ? Ik ben wel eigenwijs. Maar moet zeker oppassen. Ik ga weer naar castlefest, maar als boogschutter laat ik wel zitten. En stallen moeten gewoon gedaan worden.

Maar er is nu wel rust. Vakantie komt er aan en er zijn meer hobby's bij mij te vinden.

Misschien dat ik een lichtere boog op castlefest vind. Of een agave didgeridoo. Als ze bijde hebben ga ik toch eerst voor de didgeridoo. Ook al wil ik blijven schieten een agave didgeridoo staat al heel lang op mijn lijstje.

Ik hoop voor allemaal hier dat het mooi weer blijft om lekker te kunnen schieten. Dan zijn er tenminste nog mensen die er lol mee hebben.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:33

Afbeelding

Groeten uit Wuppertal (houding is klote, maar geen schouderpijn dus dat is al fijn *\o/* )

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:41

Looking good, wat heerlijk dat het weer gaat! {:}

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 12:59

Elanor schreef:
Off ehhh... toch een penobscot model - gewoon, omdat het kan. :D
[ Afbeelding ]

Grappig! Werkt zoiets ook? Het doet me denken aan een boog in een game die ik heb gespeeld. Ik kon me nauwelijks voorstellen dat het praktisch zou zijn, maar dat is meer op gevoel gebaseerd. :')

Ik word echt heel jaloers van jullie foto's. Ik wil ook zo graag. Nog even geduld hebben. :D

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 13:12

Jep, dat werkt dus echt. :D Een verenigingsgenoot van mij heeft de tweede zelf gebouwd en schiet er wel eens mee op de training. De 'hoofdboog' heeft een trekkracht van ongeveer 40 lbs. Die kleine van ongeveer 20 lbs. Het geheel maakt dus een boog met een trekkracht van ongeveer 60lbs.
Het is inderdaad ook totaal niet praktisch. :') Maar het is een oplossing voor een specifiek probleem: de native americans die alleen maar hout hadden dat van zulke slechte kwaliteit was dat je er (om het voorbeeld maar even te gebruiken) maar net een 40 lbs boog uit kon maken. Het penobscot model was dus een oplossing om toch een boog van een hoger pondage (bijvoorbeeld die 60 lbs) te kunnen maken. :j
In andere delen van de wereld totaal onnodig uiteraard, want daar waren vaak meer dan genoeg houtsoorten voorhanden waarmee je prima een (als in: 1) boog van 60 lbs kon maken. :) (Verenigingsgenoot heeft die van hem dan ook ook gewoon uit interesse gebouwd.)
Laatst bijgewerkt door Elanor op 25-07-15 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 13:16

Zelf zo'n ding gemaakt? Supercool! Oh nee er verschijnen ideeën in mijn hoofd

Grappig dat het eigenlijk een soort noodoplossing is geweest. Zo leer je nog eens wat. :D

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 13:18

Laatst bijgewerkt door Elanor op 25-07-15 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 13:24

Wat leuk! *\o/*

Ik vul mijn to-do list even aan. 8-)

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 14:42

Nou, dankjewel Elanor. :') Er vloog net een enorme tak van de treurwilg in mijn voortuin af en mijn eerste gedachte was niet 'gatver, kan ik mooi die rotzooi opruimen als de storm voorbij is,' maar: 'zou je daar een fatsoenlijke boog van kunnen maken?' (volgens Google valt dat behoorlijk tegen trouwens). Je hebt het voor elkaar. :')

Mijn huis is te klein voor al mijn ideeën. _O-

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 15:06

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 15:09

Ik woon veel te dicht bij het bos. Straks ligt mijn hele schuur vol met takken. :')

Eerst maar een boog aanschaffen die door iemand is gemaakt die er verstand van heeft. Ohnee: eerst maar eens die beginnerscursus doorlopen. Straks blijkt er helemaal geen vooruitgang in mijn mikkunsten te zitten, of zoiets. :')

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 15:13

Haha, alles op z'n tijd inderdaad. Het is wel een van de dingen die ik zo leuk vind aan boogschieten. Er is het schieten zelf, met allerlei mogelijke bogen, technieken en wedstrijdvormen, maar als je het leuk vind is eromheen ook zo ontzettend veel te doen. Van zelf bogen en pijlen bouwen tot de rijke geschiedenis ervan door de eeuwen en over de hele wereld heen. :)
Laatst bijgewerkt door Elanor op 25-07-15 15:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Authentic

Re: Handboogschieten, wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 15:14

Dit kan zomaar een tijdrovende hobby gaan worden. :') Alles is zo leuk! *\o/*
Die Facebookpagina is ook onwijs interessant!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 15:16

Een tak is overigens veelal veel te dun. Veelal worden stammen gebruikt die dan worden gekloofd. Dan wordt het dichtere kernhout gebruikt voor de buik van de boog (die moet goed compressie kunnen hebben) en het lichtere spinthout voor de rug van de boog (die juist meer moet kunnen rekken). Wachten tot de wilgenboom omwaait. :D

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 15:19

Ik las het al ja! Hij is wel heel dik trouwens, maar kronkelt heel erg. Misschien een boogje voor de kat... :') Ik hoop dat het nog even duurt voordat de boom omwaait. Behalve dat het een hele mooie boom is, is de kans dat hij op mijn huis valt heel behoorlijk. :P

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 21:49

Vandaag verder met het "perfecte pijlen-project".
Ik had net de laatste pijl van de set van 25-30 lbs ingekort met m'n figuurzaagje.
Dacht ik ineens: "zeg, als de schacht nog een stukje IN de punt gaat, moet ik die dingen dan voor een BOP van 30" niet eigenlijk op 30"-en-een-puntlengte" in plaats van 30" afzagen?"
Euh, ja natuurlijk. B-) Oen. _-:(
*Arrghhh, stomkop, denk dan toch na van te voren, (*^%@^%#, grblmompelmompelmompel*

Enfin, de set van 25-30 lbs/100 grains punten is dus waarschijnlijk net een pietsje te stijf want een pietsje te kort geworden. :Y)
Ik heb 't gelukkig vervolgens wel goed gedaan bij de set van 20-25 lbs/70 grains punten.
Al doende leer ik nog steeds, zeg maar. :+
Morgen als de punten droog zijn uitproberen! :D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 11:11

Joepie ik heb een boog gekocht, komt vandaag of morgen binnen. Vereniging Hoogkarspel reageert niet op mn mail dus dan maar Blokker aanschrijven en daar lid worden. Heb eecht zin in

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:23

Mag ik me hier ook melden? :)
Wilde eigenlijk een jaar geleden al beginnen met boogschieten maar heb het telkens maar uitgesteld.

Nu ongeveer twee maanden geleden ben ik toch begonnen met een beginnerscursus op een vereniging in de buurt.
Had vorige week de laatste cursus dag en heb me direct ingeschreven op de vereniging.

Schiet op dit moment nog met een boog van de vereniging (22 pond recurve boog).

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 14:47

De ene vereniging heeft wel een website hier, maar reageert niet op mail en de andere vereniging heeft geen werkende website meer. Hoe willen die gasten ooit aan nieuwe leden komen _O-

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:50

Misschien een stille hint. Teveel leden? :')

@ Elanor: hoeveel pijlsets heb je nu dan? En hihi zo'n foutje zou ik waarschijnlijk ook maken. :P

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 21:30

Wat leuk! Met wat voor een boog ga je weer beginnen Arabesk?
Photo or it didn't happen! :D
Absoluut irritant, dat soort slecht bijgehouden websites.

Klinkt goed Lieszje, leuk dat je ook mee komt praten hier. :)

Dank voor het begrip Authentic. :P

Ik heb eens even gekeken wat ik hier zo heb liggen. Dit zijn twee van de "projectpijlen". Dat zijn maar twee proefsetjes van drie pijlen hoor, hoe en wat heb ik hiervoor al een keertje getypt. Alleen om te vogelen wat de ideale verhoudingen voor mij zijn. As ik dat heb uitgeknobbeld, maak ik alle volgende pijlen in die verhoudingen. Worden wel andere kleuren veren en cresting en 3D punten dan overigens. ;)

Afbeelding

M'n huidige trainings- en wedstrijdpijlen zien er zo uit, setje van 10 is het nu. Het zijn dezelfde pijlen, alleen andere kleuren veren/cresting. Ik was ooit met de rood/blauwe begonnen, maar die kleuren zijn eigenlijk te donker. Het is dan moeilijker de pijlvlucht over grote afstanden te blijven volgen, zeker als je in bosrijke omgeving met veel schaduw staat. Toen ik een keer nieuwe moest bijmaken, ben ik dus overgestapt op de rood/wit/neongeel.

Afbeelding

Awww, deze oudste blijven eigenlijk de mooiste, setje van 10 met selfnocks. <3 Alleen vindt je ze nooit meer terug als je per ongeluk een target mist in het bos - die gestreepte veren zijn ideale schutkleur tussen dorre bladeren op de grond. Ook zijn dit eigenlijk erg dikke schachten, 11/32, en erg lange veren. Onnodig veel gewicht voor mij om weg te schieten. Maar voor demonstraties met een traditioneel tintje helemaal top.

Afbeelding

Afbeelding

Uiterst links: 70 grains messing bulletpointje op een "projectpijl", dan een 100 grains messing 3D punt op een huidige pijl, en nog een 100 grains vernikkelde bulletpoint op traditionele pijl. Dan de 'leuk voor de heb' fluitpunt, vuurpijl en blunt. :D Die laatste drie heb ik gewoon gemonteerd op een paar oude pijlen die net achter de punt waren afgebroken overigens.

Afbeelding

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 12:48

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 15:07

Whaaaaaaaaaaaa, uurtje staan schieten in de rijbak , later vanuit de inloopstal (paarden staan aan de overkant bij de buren geen zorgen)

LOL met een doos oude kranten met geprint schietschijfje, oke tien meter, dus beetje een watjes afstand.

Afbeelding
Afbeelding
daarna ging het alleen maar slechter :+

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 20:47

BOWRA was weer top *\o/*
Mijn schiet houding is nog k.. omdat ik mijn schouder nog niet onafhankelijk kan bewegen of hoog kan optillen, maar ik had geen last na het schieten (ok ok ik schiet van de kinder plok :o )

Brak internet hier dus de foto moet ik jullie vandaag schuldig blijven, maar echt een aanrader voor wie ooit echt een gaaf parcours wil lopen :j

Morgen door naar Oostenrijk en daar ook een parcoursje lopen komende week :D

Leuk trouwens Arabesk dat je ook weer aan het schieten bent :Y)