_Chendo_ schreef:Er is een verschil tussen pijn = defect of pijn = signaal.
Fibromyalgie pijn is een signaal. Iets wat door de hersenen wordt aangestuurd, maar er is niks kapot.
Volgens mij doe je hier al uitspraken die de wetenschap niet hard kan maken. Er is niets kapot in de aantoonbare structuren. Maar dat zegt niet zoveel, want er is behoorlijk wat over het functioneren van ons lichaam dat we niet weten. Er zijn wel degelijk een aantal mechanismen die niet werken zoals ze moeten, en dat gaat ook bij fybro niet slechts over pijn. (Denk bv aan de problemen met zuurstoftoevoer en de gevoeligheid voor kou.)
Dit is dus wat te simpel gezegd: "Het punt is dat je niet iets kapot maakt door iets te gaan doen." en is volgens mij maar beperkt uitgezocht.
En het wetenschappelijke bewijs voor "Maar wat misschien nog het meest belangrijk is, is je hersens even doorspoelen.
Fibromyalgie is een stresssignaal. Je hebt te lang niet geluisterd naar signalen die je lichaam afgeven over stress en zo ontstaat op een gegeven moment pijn." vind ik nog veel magerder.
(Dat het beter doseren en luisteren naar je lichaam en het realistisch omgaan met stress verbetering geeft, dat zal echt niemand verbazen. Maar het is nogal een stap naar de conclusie dat fybro ook uitsluitend veroorzaakt wordt door een psychisch onjuiste manier van omgaan met stress! Wetenschappelijk kun je die conclusie echt niet op die manier trekken.)