Draagmoeder voor bevriend stel.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:35

Wat een ontzettende dappere en mooie keuze heb je hierin gemaakt. Ik lees al een tijdje mee, omdat ik het heel interessant vindt. Ik vind het heel knap en dapper dat je deze keuze wilt maken en je openstelt (letterlijk!) voor een kindje van een ander. Diep respect. Ik ben zelf ruim 19 weken zwanger en zou het kindje nooit af kunnen staan, maar jij gaat er natuurlijk al heel anders in.

Heel veel wijsheid en gezondheid de komende periode gewenst!

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:39

LCharlotte schreef:
Gemmeke schreef:
Hi Charlotte,
Ik werk in de IVF vandaar, helaas werkt het ziekenhuis waar ik werk niet mee aan draagmoederschap.

Heeeeeeeey dat is SUPER interessant!!! Ik ben heel erg benieuwd naar het proces inderdaad. Het kan ook zijn dat er meerdere of minder eitjes zijn toch?
Ze pakken toch puur wat ze gebruiken kunnen? En ik heb gehoord dat de plaatsing heel pijnlijk is, zelfs door de pijnstilling heen, heb je hier ervaring mee?

Hi,
Leuk!
De eiceldonor wordt gestimuleerd met medicatie, om ervoor te zorgen dat ze zo tussen 8 en 12 eicellen bij haar kunnen aanprikken. Dat aanprikken kan heel naar zijn, maar dit is zeker niet bij iedereen zo. Bij ons is het zo dat ze alles wat aanprikbaar is aanprikken. Hier in het ZH wordt de acceptor (jij in dit geval) in een speciaal schema gehouden met medicatie om gelijk te lopen met de donor, je kunt namelijk niet op iedere dag van de maand een embryo ontvangen. Het embryo wordt op dag 3 teruggeplaatst dus jij wordt op die dag vastgezet, dit gebeurt dus met medicatie. Het terugplaatsen is over het algemeen niet pijnlijk, deze behandeling is binnen 5 minuten klaar. Voor de terugplaatsing krijg je dan ook geen pijnstilling, is ook niet nodig naar mijn idee, ik denk dat de wachttijd daarna veel stressvoller is, wel/niet zwanger. Voor de punctie krijg men wel pijnstilling.

In het ZH waar ik werk is een streng beleid met betrekking tot een of meerdere embryo's terugplaatsen, Jonger dan 36 jaar wordt er zoiezo maar 1 teruggeplaatst, daarboven kom je in een adviesgroep. Maar dit moet je denk ik bespreken met de wensouders en uiteraard met het ZH.

Nog iets om over na te denken: Hoe ga je om met veilig vrijen met je partner? Bij de eerste terugplaatsing heb jij geen eisprong (tenminste als het gaat zoals hier), maar als er embryo's worden teruggeplaatst in een normale cyclus wel, en dus ben je dan ook gewoon vruchtbaar.

Misschien een brutale vraag hoor, maar is er al gekeken naar het semen van de wensouders?

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 13:23

Ik heb altijd het laatste woord en volgens het contract (wat overigens ongeldig kan worden verklaard) zijn de wensouders verplicht om het kindje
af te nemen. Maar wat ik duidelijk probeer te maken is dat we dezelfde lijn doortrekken zoals wij die ook bij onze eigen zwangerschappen hebben
gehandhaaft. De jongens hebben dezelfde insteek als wij qua afwijkingen en handicaps.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 13:25

Iorrr schreef:
Wat een ontzettende dappere en mooie keuze heb je hierin gemaakt. Ik lees al een tijdje mee, omdat ik het heel interessant vindt. Ik vind het heel knap en dapper dat je deze keuze wilt maken en je openstelt (letterlijk!) voor een kindje van een ander. Diep respect. Ik ben zelf ruim 19 weken zwanger en zou het kindje nooit af kunnen staan, maar jij gaat er natuurlijk al heel anders in.

Heel veel wijsheid en gezondheid de komende periode gewenst!

Dankjewel voor je post en mooie woorden en gefeliciteerd met je zwangerschap!! Het is totaal niet te vergelijken natuurlijk. Ik weet vooraf dat dit kindje
word 'gemaakt' voor mijn vrienden, het is ook genetisch niet mijn kinje dus dat is een heel andere insteek dan een natuurlijke zwangerschap.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 13:31

Gemmeke schreef:
Hi,
Leuk!
De eiceldonor wordt gestimuleerd met medicatie, om ervoor te zorgen dat ze zo tussen 8 en 12 eicellen bij haar kunnen aanprikken. Dat aanprikken kan heel naar zijn, maar dit is zeker niet bij iedereen zo. Bij ons is het zo dat ze alles wat aanprikbaar is aanprikken. Hier in het ZH wordt de acceptor (jij in dit geval) in een speciaal schema gehouden met medicatie om gelijk te lopen met de donor, je kunt namelijk niet op iedere dag van de maand een embryo ontvangen. Het embryo wordt op dag 3 teruggeplaatst dus jij wordt op die dag vastgezet, dit gebeurt dus met medicatie. Het terugplaatsen is over het algemeen niet pijnlijk, deze behandeling is binnen 5 minuten klaar. Voor de terugplaatsing krijg je dan ook geen pijnstilling, is ook niet nodig naar mijn idee, ik denk dat de wachttijd daarna veel stressvoller is, wel/niet zwanger. Voor de punctie krijg men wel pijnstilling.

In het ZH waar ik werk is een streng beleid met betrekking tot een of meerdere embryo's terugplaatsen, Jonger dan 36 jaar wordt er zoiezo maar 1 teruggeplaatst, daarboven kom je in een adviesgroep. Maar dit moet je denk ik bespreken met de wensouders en uiteraard met het ZH.

Nog iets om over na te denken: Hoe ga je om met veilig vrijen met je partner? Bij de eerste terugplaatsing heb jij geen eisprong (tenminste als het gaat zoals hier), maar als er embryo's worden teruggeplaatst in een normale cyclus wel, en dus ben je dan ook gewoon vruchtbaar.

Misschien een brutale vraag hoor, maar is er al gekeken naar het semen van de wensouders?

Het zaad is nog niet gecontroleerd :n Dat al allemaal gaan gebeuren als we weten waar we aan toe zijn. Zal een beetje overbodig zijn als ze het nu laten
controleren terwijl het straks misschien allemaal niet door zou kunnen gaan. Fijn om te lezen over de aantallen bij de plaatsing, ik heb het idee dat ze daar
in het buitenland anders mee om gaan. In Riga bijvoorbeeld waren een 3 embryo's geplaatst waarvan er 2 zijn blijven zitten. Mijn vriend en ik zouden
terug moeten op het gebruik van condooms, zal ook wel wat hebben, jeugdsentiment :')

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 13:40

Het heeft even geduurd voordat ik het hele topic doorgelezen had. Ik vind het een interessant onderwerp. Ik ben momenteel zwanger van de 1e. Ik kan me nu niet voorstellen dat ik zoiets voor vrienden zou kunnen doen, maar ik heb ook ooit gezegd dat ik geen kinderen wilde. Ik zou daarom alle opties open houden.

Ik had naar aanleiding van dit topic en mede naar aanleiding van onderstaande quote nog een vraag met betrekking tot de wensouders.

LCharlotte schreef:
Ik heb altijd het laatste woord en volgens het contract (wat overigens ongeldig kan worden verklaard) zijn de wensouders verplicht om het kindje
af te nemen. Maar wat ik duidelijk probeer te maken is dat we dezelfde lijn doortrekken zoals wij die ook bij onze eigen zwangerschappen hebben
gehandhaaft. De jongens hebben dezelfde insteek als wij qua afwijkingen en handicaps.

Je geeft aan dat de wensouders verplicht zijn om het kindje 'af te nemen'. Maar hoeven de wensouders dan niet 'gekeurd' te worden voordat ze adopteren? Is er een speciaal traject voor indien er draagmoederschap van toepassing is, of valt het onder de reguliere adoptie regels?

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 13:41

Hallo!! Ook jij bedankt voor het lezen en het posten en daarmee het bijdragen aan dit moois :D

Uhm, in ons geval is het anders, ik ben niet getrouwd, dus de wensvader wiens zaad gebruikt word kan de ongeboren vrucht al erkennen.

zonnebloem18

Re: Draagmoeder voor bevriend stel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 21:07

Wat betreft het condoomgebruik.
Hou het goed in de gaten want een kennis van mij heeft vanwege een gescheurd condoom al een morning-after pil moeten nemen en die dingen zijn niet heel bevorderlijk voor je eigen hormoonhuishouding en je wilt tijdens zo'n proces dat die zo goed mogelijk meewerkt.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 21:22

zonnebloem18 schreef:
Wat betreft het condoomgebruik.
Hou het goed in de gaten want een kennis van mij heeft vanwege een gescheurd condoom al een morning-after pil moeten nemen en die dingen zijn niet heel bevorderlijk voor je eigen hormoonhuishouding en je wilt tijdens zo'n proces dat die zo goed mogelijk meewerkt.

Nee inderdaad, daar moeten we voorzichtig mee zijn anders word het hele schema overhoop gegooid.

Asjemenauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:22

Ben eigenlijk wel benieuwd of vriendlief al een beetje richting het nemen van zijn besluit gekomen is.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 08:47

Asjemenauw schreef:
Ben eigenlijk wel benieuwd of vriendlief al een beetje richting het nemen van zijn besluit gekomen is.

Zelfde vraag ;)

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 12:46

De wensouders zitten nog in Japan, na de vakantie zouden we bespreken wat onze gedachtes zijn over het draagmoederschap en de jongens zijn zondag terug. Ik denk dat mijn vriend zich nog wat meer zou moeten verdiepen in het geheel. Vooralsnog ziet hij alleen de nadelen, wat ik hem niet kwalijk kan nemen, er is voor onszelf tenslotte meer om te offeren dan om te winnen (los van het grote gelukt wat we de jongens kunnen geven uiteraard). Op 4 november is het wereld draagmoederdag, mijn vriend zou dan meegaan naar een meeting om face to face met andere draagmoeders, partners en wensouders te spreken. Dus ik hoop dat we daar met z'n vieren heen kunnen gaan, dan is zijn plaatje in ieder geval al iets completer en ik denk persoonlijk dat de praktijk misschien zelfs nog interessanter is dan vele verhalen die op internet te lezen zijn.

Asjemenauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:38

LCharlotte schreef:
. Ik denk dat mijn vriend zich nog wat meer zou moeten verdiepen in het geheel. Vooralsnog ziet hij alleen de nadelen

Oei ... als ik dit zinnetje lees ...
Ik lees een antwoord. Misschien dat 4 november verandering brengt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:54

Misschien BENOEMT hij alleen de nadelen , over de punten die die wel okee vindt valt verder weinig meer te zeggen natuurlijk , dat is al okee , daar zit hij niet meer mee :)

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:59

Ben heel benieuwd hoe je vriend gaat beslissen. Zie het zo, als hij er niet mee instemt betekend dat waarschijnlijk dat hij jou niet aan de gevaren wil blootstellen. ;-)

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 18:39

Ben ook zeer benieuwd!
We wachten (on)geduldig af :D

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 19:13

Hij gunt het de jongens enorm, dus dat is een dikke pro, hij weet hoe ik de voorgaande zwangerschappen heb doorstaan (al geeft dat geen zekerheid) maar dat is ook een pro.
Maargoed, verder zijn er natuurlijk ook nadelen, daar moeten we realistisch in zijn. Ik hoop gewoon dat hij zich goed in gaat lezen en dat hij mee gaat naar die meeting zodat hij
draagmoeders en hun partners kan ontmoeten en hun praktijkervaring kan aanhoren. Ik denk dat zoiets wel heel zwaar weegt. In dat geval moeten we nog langer wachten op
een definitief antwoord, maar ik vind dat helemaal niet erg. Ik had het er vandaag over met een vriendin, stel, mijn vriend had direct groenlicht gegeven en we waren gestart, ik
denk niet dat ik er dan goed in was gegaan. Deze 'pauze' voelt zeer waardevol en geeft mij zelf ook de kans om ietsje los te komen van de pure emotie en een rationele blik te
werpen op het geheel. (Wat overigens mijn besluit niet heeft beinvloed)

Super leuk om te lezen dat jullie ook nog geinteresseerd zijn in het verloop. En ik hoop stiekem ook nog steeds op leuke dilemma's waar ik mijn hoofd over kan breken haha!!

x

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:15

Ja nu wordt je wel echt gedwongen goed de tijd te nemen om over alles na te denken, en dat is inderdaad zeer positief! Waarschijnlijk sta je er nu nog beter in. Maar ik heb even geen rare vragen meer, denk dat we wel zn beetje alles gehad hebben nu, toch?

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 19:25

Ja ik denk het ook, maar ik dacht dat eerder dus het zou me niks verbazen als er nog wat boven komt drijven :=
Ja dat denk ik dus ook, eerst wilde we allemaal snel snel snel, dat ben ik met horten en stoten kwijtgeraakt. Het is altijd pas achteraf dat je in kunt zien waarom bepaalde dingen
zo lopen en waar het goed voor geweest is. De vakantie van de jongens was ook goed, haalt toch even voor het gevoel een beetje druk van de ketel, al leggen ze geen druk ok,
maar julle begrijpen vast wel wat ik bedoel.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 01:10

Ik ben benieuwd of er ondertussen al weer vorderingen zijn?

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 08:48

Hoi!!! Ja wel een soort van... Mijn vriend heeft Sjnoebel gesproken en gezegd dat we er samen nog niet helemaal uit zijn. Hij maakt zich voornamelijk druk om dingen buiten het draagmoederschap en de jongens om, maar we moeten natuurlijk wel totaal op 1 lijn zitten. Hij gaat vier november mee naar een meeting van draagmoeders, partners en wensouders op wereld draagmoederdag. Dan kan hij zelf zien en horen hoe het in zijn werk gaat. Dus dat is positief!

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 13:12

Ken trouwens nu een draagmoeder die laagtechnologisch (dus haar eicel) heeft gedragen voor schoonzus.
Ze is in 2003 bevallen. Ik begreep eerder dat er vragen waren met betrekking tot de uitwerking op het
kind? Hebben jullie specefieke vragen? Ik kan ze nu stellen.

Asjemenauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 13:30

nog 2 dagen tot meeting ... ik ben erg benieuwd wat daar uit gaat komen ...

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 17:38

We hebben besloten niet te gaan, mijn vriend en Sjnoebel zijn dan pas om 5 uur klaar met werken, dan kunnen we rond 6 uur of half zeven hier weg en dan moeten we nog van Maastricht naar Amersfoort rijden, gedeeltelijk nog in de spits. De meeting begint om 6 uur en veel dames nemen kinderen mee, ze zullen dus niet al te lang blijven. Het heeft voor ons gevoel niet zoveel zin om ons enorm te moeten haasten aan hete ind van een werkweek om te arriveren als de eerste misschien alweer vertrekken. We kunnen gelukkig terecht bij een leuke draagmoeder in Den Bosch, zij heeft een kindje gedragen voor een homokoppel, het kindje is inmiddels 1 jaar oud. Het is ook wel heel fijn om zo iemand te spreken, die het hele proces al een keer heeft doorlopen. We gaan eens kijken of dat nog een optie is..

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 17:32

Hmm ik krijg toch het gevoel dat t minder meer speelt? No offence hoor! Maar de lot v twee maanden terug was desnoods erheen gefietst. :=