Beginnen met hardlopen, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 18:39

moonfish13 schreef:
Apart vind ik het, maar je hebt inderdaad gelijk.
Misschien dat de loopband ook wel verschilt hoor, vandaar de vraag eigenlijk.

Zelf heb ik twee jaar praktisch niets aan sport gedaan behalve enkele keren per week paardrijden.
De eerste keer 2 x 1km, daarna 1x 2km en daarna 3km.
En ik kan niet zeggen dat ik dan volledig leeg ben, plak er rustig nog een km aan. :o

Daarom ga ik ook maar maandag de fysio vragen, want ik heb geen idee welk schema ik moet volgen.
De eerste lessen loop ik nl denk ik wel heel makkelijk uit.

Loopband is makkelijker dan buiten lopen. :)

Ik vind kunstgras het fijnste lopen eigenlijk. Vooral watervelden, veert wel mee maar toch stevig +:)+

_Marinke_

Re: Beginnen met hardlopen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 20:35

Die van start to run moet je even goed zoeken, ik heb die donderdag geloof ik nog gedownload. ;)

Saayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 21:32

Zo wat is het druk! Moeilijk om bij te houden als je niet elke dag mee leest haha
Ik rook ook, moet hard stoppen maar het is zo lastig! Merk met hardlopen eigenlijk geen verschil qua ademhaling ofzo, maar wellicht wel als ik stop :=

Vandaag loop ik niet, vind het veel te warm en ben kapot van werken en alles, dus morgen weer lekker!

Hoevaak lopen jullie per week?

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 21:40

Ik loop drie keer per week. Op woensdag, vrijdag en zaterdag. Als het even kan probeer ik het zo te plannen dat ik niet vrijdag en zaterdag hoef te lopen, maar dat er overal minstens een dag tussen zit, maar dat lukt niet vaak.

chelss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 14:42

zuchtt.. wil ik gaan hardlopen, zijn mijn oordopjes door iemand hier weggepakt :(
ik baal diep want straks gaat het regenen en onweren

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 15:28

Wou dat ik net zo veel zelf discipline had als jullie :D..

Ik wil al heel lang gaan hardlopen, maar ik blijf het maar uitstellen. Mijn conditie is heel slecht, dus ik denk dat ik na een paar meter al hijgend en puffend op de grond lig. Ik fiets dan weer wel zo nu en dan op zo'n spinfiets op de sportschool.

Ik heb adidas sportschoenen die toen in de aanbieding waren. Ze lopen heerlijk, kan er uren op lopen, dus ik kan ze hier voor ook wel gebruiken. Maar ik moet mezelf dan echt een schop onder mijn kont verkopen om te gaan hardlopen..

Ben van plan om gewoon een ochtend vroeg op te staan, en te beginnen... Hoop dat ik het overleef dan :+

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 16:22

Hahaha, tja je moet jezelf gewoon echt even een schop onder je kont geven. Ik keek er ook enorm tegenop en had er totaal geen zin in. Vooral die gedachtes aan het hardlopen op de middelbare school, midden in het park beetje doelloos rondjes rennen. En het feit dat ik echt bang was dat ik les 1 niet eens zou kunnen uitlopen. Maar toen Evy opeens zei: 'goedzo, je bent al op de helft' dacht ik echt: woow, dit gaat lekker. :D En als het goed gaat is het natuurlijk altijd leuker. ^^

Maar ga je gewoon rennen of ook met zo'n schema? Want ik vind dat Start to Run wel echt fijn. Zomaar een rondje gaan rennen zou ik niet veel vrolijker van worden aangezien ik waarschijnlijk na 5 minuten al helemaal knonk-out ben. Met zo'n programma of schema bouw je het toch echt meer op en blijft het ook nog leuk. (Vooral die commentaren van Evy, 'ik ben fier op je' en 'ho ho niet te snel, je moet nog ... minuten')

Mijn spierpijn is ook bijna weg, kan het morgen weer terugkomen. :+ Ik hoop niet dat het keihard regent morgenochtend, miezer overleef ik wel maar als het met bakken uit de lucht komt ben ik toch bang dat ik afzeg. :Y)

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 16:47

Hahaha ja precies, die herrineringen van vroeger op de basis/middelbare doen ook niet veel goeds. Wij moesten dan binnen 12 minuten zo veel mogelijk rondjes rennen op een atletiek veld... Pffff, dacht dat ik dood ging!

Maar als ik begin is het dan denk ik wel met zo'n schema. Dat lijkt mij best handig. Is dat gewoon een schemaatje wat je op je Ipod kan downloaden? Want dan ga ik dat maar eens doen.

En ojaaa spierpijn.. Naja goede smoes voor mij om de volgende dag lekker lui op de bank te hangen :D

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 17:13

Ja inderdaad, coopertest, belachelijk ding. :P En uhm, ik ren met Start to Run van Evy, binnen 10 weken 5 kilometer kunnen lopen. Zij geeft dan aan wanneer je moet rennen en wandelen met muziek erbij. Hij is volgens mij alleen niet meer echt legaal op internet te verkrijgen. (If you know what I mean ;) )

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 17:16

Hmm, dan ga ik eens eventjes rondkijken.. Lijkt mij wel handig zoiets! Beter dan dat ik het zelf probeer, want dan geef ik het denk ik al snel op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 17:18

Dat 12 minuten lopen doe ik niet uit principe.. Dat is altijd in de zomer, nou ik ga niet lekker lopen zweten onder schooltijd hoor.. Ik loop net genoeg dat ik een 5.5 heb en dan geloof ik het en stop ik. :=

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 17:34

oehhh i luv de shuttlerun-test!!! Ik vond het vroeger fantastisch en ging maar door, ondanks ik loeibenauwd werd en ik door de leerkracht uit het veld werd gehaald: ik was niet te stoppen! :D

In het begin van het topic kwam ik hier al eens om mijn lovende woorden uit te spreken dat goede hardloopschoenen erg belangrijk zijn! :j Maar ik merk dat jullie topic steeds meer vorm krijgt, leuk! Dus ik spring af en toe ook weer even binnen!

Afgelopen donderdag heb ik in de hitte mijn PR verbeterd. Ik had een 5 km run en ik liep dit in een tijd van 25 minuut 08!! Helemaal trots!

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 17:48

Ohhh de shuttle run test! Hoe kan je daar van houden :+.. Ik deed altijd goed me best, maar ik was altijd helemaal kapot erna

chelss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 17:51

oefff nou ik ben net weer van les 9, en ik moet zeggen dat ik die 5 minuten al best zwaar vond :P
voor diegenen die nog moeten, deze les is: 1 lopen 1 wandelen 2 lopen 2 wandelen 4(!)lopen 3 wandelen 4 lopen 3 wandelen 5(!!!!!!) lopen 1 wandelen, maar na die 1 minuut ben ik wel wat langer doorgelopen, want 1 minuut uitlopen vond ik wel te kort :P

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 17:54

Essssss schreef:
Ohhh de shuttle run test! Hoe kan je daar van houden :+.. Ik deed altijd goed me best, maar ik was altijd helemaal kapot erna

Ik zou hem nu nog wel een keer willen lopen! :D

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:06

Ha, Mirk, dat wordt een eitje :=

Even voor de schieuwnierigen onder ons, ik heb nu 3 x gelopen met de MiCoach App en ik vind m erg goed bevallen :j

Moest wel ff uitzoeken op mijn foon hoe ik een playlist maakte :o Want op het moment dat de coach wat zegt gaat de muziek van je playlist iets zachter en is het goed te verstaan. De eerste 2 keer liep ik met de radio aan maar dan gaat het volume niet lager en is het bijna niet te verstaan in welke zone je moet lopen.

Wel aan te raden is als eerste de assessment-workout te lopen, hierdoor geef je aan wat voor jou de gemiddelde snelheid is in de diverse zones (blauw, groen, geel en rood). Tijdens het lopen schakel je je gps in, waardoor de MiCoach een gemiddelde snelheid bijhoudt en je hoort wanneer je te hard of te zacht loopt.

Voordeel vind ik dat het weer eens wat anders is dan Evy of Renate, je kunt namelijk je eigen muziek/playlist samenstellen. Verder wordt er goed aangegeven wanneer je op kwart/helft/3 kwart van de training zit, welke zone je moet lopen, hoeveel km je al hebt gelopen, wat je snelheid is etc. Ook kun je bijhouden per workout hoeveel calorien je verbrand hebt etc. E.e.a. kun je synchroniseren met de site www.micoach.com om daar je resultaten bij te houden.

Momenteel ben ik bezig met "learn to run" programma, ben herstellende van een blessure. Daarna gaat ik na "getting faster". Je kunt ook een bepaalde afstand aangeven, ontstressen of vetverbranden, alles is mogelijk.

Ik ben erg tevreden :D

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:07

@ Mirkim: Hahaha, beter jij dan ik :P

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:08

MiCoach app? ik neem aan dat ik die dan gewoon op mijn iPhone kan downloaden? Lijkt mij super handig zoiets.

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:15

hetbommeke schreef:
Ha, Mirk, dat wordt een eitje :=

Hé Bomm... 8-) Denk je? Ik heb geen idee... Ik zal mijn oude gymdocent eens vragen of ik nog eens langs mag komen :D

Mag ik vragen wat die Mc-rengevalletje :+ lijkt me echt ideaal!
Heb je trouwens al een plan-de-campagne waar je naar toe wilt straks in je training?

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:24

Hij is in de Android Market sowieso de downloaden, iPhone weet ik niet.

Ik ben nu aan het trainen voor 30 min/5 km daarna zie ik wel weer. Eerst proberen op te bouwen zonder heup die pijn doet.

Hihi, je zou het kunnen proberen Mirk, wie weet valt je gymdocent van z'n stoel van verbazing :+

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:25

Ah ik heb hem gevonden op mijn iPhone :D. Binnenkort maar eens uitproberen.

Saayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 22:59

Dat klinkt wel heel goed! Moet je ervoor betalen eigenlijk?

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 23:12

Ik meld me ook weer even een keertje. Ik heb vandaag les 12 van evy gelopen en heb dus ook mijn 4de week erop zitten. Tot nu toe lig ik dus mooi op schema. Nu heb ik even het schema voor de komende 2 weken weer bekeken en je moet dus eigenlijk in week 6 week 5 herhalen. Is het dan niet prettiger om eerst elke les dubbel te lopen? Want het wordt toch wel ineens een stuk pittiger (mijn les vandaag was in totaal 16 minuten rennen en die over een week is 24 minuten rennen)
Dus voor de hardlopers die met evy lopen: hoe hebben jullie het in week 5 en 6 aangepakt en was het een beetje te doen?

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 10:11

Saayer, hij is gratis in de Market :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 10:19

Wat is het verschil tussen MiCoach en Runkeeper, bijvoorbeeld?