Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 14:35

Wat ik ook nog graag zou willen delen.. misschien dat iemand het ook herkent?

Ik had de afgelopen tijd echt zo'n gevoel van onbehagen, dat er ergens iets mis zou gaan. Ik heb twee drachtige merries op stal staan en ik had het idee dat het met een van de merries te maken zou kunnen hebben. Het was echter mijn hengst die we vorige week met spoed naar de kliniek hebben moeten brengen. Gelukkig is die weer goed op geknapt en mag hij zaterdag naar huis. Aan de ene kant had ik naderhand wel het idee dat dat het was... maar bij vlagen toch nog zo'n gevoel dat we er nog niet zijn :\ (Maar dat laatste zou ik nog kunnen afschrijven aan het feit dat naderende bevallingen eigenlijk altijd wel spannend zijn.)

En vroeger (als kind) zei ik ook altijd tegen mijn moeder dat ik wist wat mensen dachten, maar dat werd altijd afgedaan met dat je dat simpelweg niet kan weten. (meestal kracht bijgezet met vage voorbeelden.) Toch bleef ik voet bij stuk houden en tot op de dag van vandaag sta ik er nog steeds achter. Dan heb ik het niet over precies 'woordelijk' gedachten lezen, maar meer het gevoel dat mensen uitstralen. Ik weet dat gewoon, als kind al en ik kon dat niet simpelweg 'weg denken' omdat het vrij sterk binnenkomt. En als het dan achteraf 'uitkwam' om een of andere reden, bleek ik er eigenlijk nooit naast te zitten. (En dat voel ik nog steeds wel zo, maar ik praat er minder over, want veel mensen geloven daar natuurlijk niks van.)

Roxxiejj

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 14:54

In het begin van het topic nog wel eens gepost, nu alweer een tijdje niet.
Voel toch wel dat ik er de laatste tijd meer en meer last van heb.
Begin van het topic ging het over hoe het dan met colleges ging, hoe je HSP combineerde met je studie. Bij mij gaat het moeizaam. Vanaf jaar 1 (zit nu in jaar 4) hebben wij al te maken met veeeeel meerkeuzetoetsen. Hoewel mijn klas dan altijd blij is, kan ik wel janken, ik raak zo'n beetje in paniek met meerkeuzetoetsen. Stel dit is je vraag:
Vraag 6: Hoeveel is een plus een?
A) Een
B) Twee
C) Drie
Hoewel je weet wat hier het antwoord moet zijn, ben ik in staat A of C te kiezen. Ik heb geen idee waarom, maar dit is in principe zo met ieder vak. En dan kan ik me suf hebben geleerd, maar no way dat ik het goeie antwoord zie...

Tentamenweken zijn zo'n beetje paniek weken voor me. 14 toetsen proppen in anderhalve week is niet te doen. Ik ben dan echt het spoor bijster. Ik weet niet meer wat ik moet leren, wanneer ik moet leren en waarom ik het uberhaupt nog moet leren. Op de toets aangekomen ga ik zitten en is alles wat ik daarvoor geleerd hebt, alles is weg. Het komt pas terug als ik na de toets met anderen erover praat. Ohja, dat heb ik daar en daar gelezen, op die en die pagina. Ohja, dit staat bij hoofdstuk 6 paragraaf 4 zin 8 (zo handig dat ik dat dan alleen onthou ^) ).
Overigens zijn toetsen met spelfouten erin helemaal onbegonnen werk voor me. Ik had er laatst 1. Ik heb alle fouten (engelse toets...) zitten verbeteren met de grammatica regels erbij. Geloof dat ik niet eens door heb gehad dat ik de vragen niet beantwoord had en dus een dikke onvoldoende had :=

Ook werd ergens iets genoemd van wollen kleding. Als ik door winkels loop, ik zie een leuke trui, voel ik er standaard eerst aan. Als er ook maar een % wol in zit, krijg ik spontaan over mijn hele lijf jeuk. Mijn oma heeft ooit toen ik klein was een wollen delen over me heen gelegd toen ik op de bank in slaap was gevallen. Toen ik wakker werd had ik uitslag en bultjes en jeuk op de plaatsen waar de deken mijn huid had aangeraakt...

Overigens wil niemand hier ook maar inzien dat ik toch gevoeliger ben dan ik uitstraal (ben erg hard voor mezelf en voor anderen). Mijn pijngrens is extreem laag en blauwe plekken krijg ik al als iemand hard met zijn duim in mijn arm prikt. Mijn vriend gelooft me ook niet, nee ik stel me gewoon aan. Mijn moeder zegt dat het tussen mijn oren zit, terwijl bovenstaande nog niet eens de helft is van wat me allemaal dwarszit......

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:06

mc-vragen zijn voor mij ook een drama, maar dat heeft niks met HSP te maken denk ik...

Verder herkenbaar: lage pijngrens (men denkt dat je je aanstelt, maar je hebt gewoon echt pijn), en snel blauwe plekken! Echter: ook dit hoeft niets met HSP te maken te hebben. Blauwe plekken = fysiek.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:07

Ja de voorgevoelens heb ik ook komen ook vaak uit dus heb wel geleerd te luisterend naar mijn voorgevoelens :D

Ik snap je moeite met testen :j
Ik ben altijd bang om te falen en hoe meer ik ga twijfelen aan mn eigen kunnen hoe meer ik stomme keuzes maak heel frustrerend, vooral omdat je een sec naar een test inleveren weer helemaal helder bent en dan beseft wat een stomme fouten je hebt gemaakt :(

Ik ben gelukkig wel gezegd met een vriend die me begrijp hoewel dat soms heel lastig kan zijn.
Zit altijd onder de blauwe plekken om het minste of geringste en kan echt janken als iemand een vinger in mn boven arm prikt := Terwijl ik met mn ibs juist heel veel pijn weg kan puffen.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 16:05

Men vind dat ik vaak boos kijk, ik geef dan als antwoord "ben erg geconcentreerd"

Meer keuze vragen vind ik een probleem omdat ik vaak of de vraag niet snap of ik geen antwoord goed er bij vind passen. Met leren op zich heb ik geen probleem, 1x door lezen en het zit er in. Met veel toetsen achter elkaar heb ik geen probleem, in het dagelijkse leven doe ik veel dingen tegelijk. Zelfs onder het autorijden :o Er zijn mensen die zich niet veilig voelen bij mij in de auto, ik rij al bijna 20 jaar schade vrij, met trekker rijden er bij 26 jaar. Maar ja, sturen komt soms op een andere plaats :Y)

Verder ben ik het type van niet snel vergeten en nog langzamer vergeven.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 16:16

Alsof je mij beschrijft aikon hahaha, ik ben vreselijk coulant tot op een bepaalde grens ga je daarover hoef je niet meer bij mij aan te komen. Vergeven kan ik wel maar vergeten doe ik iets nooit weer.

Leren zelf is bij mij ook vreselijk makkelijk, kreeg toen ik de uitslag kreeg te horen ook direct te horen dat ik iemadn ben die net een spons is neem info zo op en vergeet weinig. Dat was ook wel een probleem op school de havo was veel te makkelijk dus hoefde er niets voor te doen waardoor ik totaal niet werd gemotiveerd. Thuis was er iemand depresief en nu besef ik me dat me dat ook wat heeft beinvloed heel jammer.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 16:36

aikon schreef:

Dat heb ik inderdaad ook.
Kan er ook niet tegen wanneer mensen dan zeggen 'ja, maar het was niet zo bedoelt..' (Zeg het dan ook niet!) of wanneer ik met iemand ruzie had, dat diegene opeens een compleet toneelstuk opzet, alsof er niks is gebeurd, als er andere mensen binnen komen. Ik kan dat niet ineens zo van me afzetten en doen alsof er niks aan de hand is. Kan soms heel lastig zijn. (Kom je diegene de volgende dag bijvoorbeeld tegen, die is hetgeen waarmee ik dan nog zit allang weer vergeten en heeft het weer over koetjes en kalfjes... :=)
Maar inderdaad ook moeilijk vergeven en vergeten en ik MOET iets compleet (en met goed gevoel naderhand) uitpraten voor ik het los kan laten... heel lastig soms.

En inderdaad wol (aah jeuk! :=) en labeltjes in de kleding, gaan er heel snel uit hier!
Ook bepaalde geuren kan ik slecht tegen, met name sterke geuren. Neem bijvoorbeeld de schoonmaak/wc geurtjes etc afdeling in supermarkten, daar loop ik echt met een grote boog omheen, dat doet gewoon pijn aan mn neus. :=
En ook mensen die te royaal zijn geweest met hun geurtjes... dan moet ik soms echt even frisse lucht happen hoor :+

Blauwe plekken heb ik trouwens ook heel snel, maar vaak weet ik dan niet eens waarvan :+ Heb het ook nooit met hsp in verband gebracht eigenlijk. Mijn pijngrens is niet extreem laag ofzo.

Qua allergieën heb ik alleen astma wat echt bevestigd is, (Misschien kan ik daarom ook niet tegen sterke geuren) vermoed wel dat ik net als mijn moeder ook last heb van pds, bepaald voedsel raakt mijn hele systeem van in de war := En mijn huid reageert vrij snel op dingen, ik gebruik ook zo weinig mogelijk smeerseltjes ed. Maar of dat nou allemaal met HSP te maken heeft?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 16:43

Faline, als kind kunnen mensen idd echt iets hebben van: die slaat onzin uit. Maar kinderen zijn zoveel gevoeliger, zeker HSPs. Heb gehoord van iemand dat een kindje tegen haar zei, dat ze met iemand had gepraat en dat dat haar broertje was. Ze geloofde haar niet, want dat meisje had geen broertje. Bleek dat dat broertje vroegtijdig gestorven was.

Roxxiejj, voor jezelf uitkomen hoor! Want mensen mogen je niet kleineren, je hebt het recht je zo te voelen, ze moeten je daar in steunen. Negeren of kleineren wat je voelt verergerd alles. Ik hoop dat je ergens wel op bijval kunt rekenen?
Ik versta dat je het moeilijk hebt met die meerkeuze, maar daarom is ergens je rust in vinden tijdens zo'n examen belangrijk. Even niet met de vragen bezig zijn, of ze gewoon rustig overlopen en er naast schrijven wat je weet.
Fouten mag je maken, en die moet je jezelf ook durven vergeven ;)

Ik heb juist een hele hoge pijngrens, ik ga bijna nooit zeggen dat ik pijn heb of het is aan iemand die ik vertrouw.
En van dat vertrouwen, dat heb ik precies zo. Als ze mij kwetsten, echt diep kwetsen, dan is het gedaan, dan zijn we geen vrienden meer.
Zo ook met zeg maar mijn beste vriendin geweest. Waren op een feesj, en was mijn gsm en sleutels vergeten bij haar thuis, zonder sleutels kon ik het thuis niet binnen. Probleem was dat je eens uit het feestje niet meer binnen mocht. Ik vroeg haar een uur vroeger door te gaan zodat mijn ouders niet ongerust zouden zijn(was nog jong) maar ze wou niet. Dag erna zei ik: ik zou voor jou in de vaart springen, zou jij dat voor mij doen? Ze antwoordde: nee.
Nuja, toen was het gedaan voor mij, ook al lijkt dat een klein iets. De vriendin waar ik notabene een geest mee heb gezien en zo goed mee kon babbelen.
Ik ben echt heel moeilijk van vertrouwen, dat lijkt niet zo, maar het is wel zo. En eens met iemand gebroken, ik keer er niet op terug.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 16:44

ik MOET iets compleet (en met goed gevoel naderhand) uitpraten voor ik het los kan laten...

Ja hier ook vreselijk soms maar wil het niet loslaten eerst uit praten :=

Grappig dat je de huid etc noemt ik kan bijv totaal niet tegen metaal, enkel zolver en goud. Lotions vidn ik heerlijk maar van veel krijg ik een rode huis en jeuk. Verder heb ik ibs en is mn hele blaas nier systeem heel gevoelig wat volgens de art best met elkaar te maken kan hebben want door stress en veel hormonen kan je ook veel vuilstoffen afscheiden. Grappig steeds meer puzzelstukjes op zn plaats :D

Ook heb ik het met vertrouwen, als ik me aan iemand brand kwa vertrouwen is t direct afgelopen, ik ga zeker niet weer terug naar zo iemand

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 16:54

Ik heb een hoge pijngrens, maar da's gekomen sinds m'n IBD denk ik. Heb wel een heeeel gevoelige huid, je moet er bij wijze van spreken nog maar naar kijken en ze wordt al rood :).
Ik kan ook moeilijk vergeten, zelfs na jaren kan ik dingen vertellen op net dezelfde manier als ze tegen mij ooit dingen hebben gezegd, net omdat het me toen zo kwetste. Zoals ik m'n probleem beschrijf van niet kunnen loslaten :). Ik kan later nog wel tegen deze personen praten, maar heb dan ook zo'n vertrouwensprobleem (vertrouw mensen sowieso niet makkelijk, ben op m'n hoede) dat de gesprekken van mijn kant niet bepaald vlot lopen.

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 17:00

aikon schreef:
Men vind dat ik vaak boos kijk, ik geef dan als antwoord "ben erg geconcentreerd"

:j Vandaag nog gehoord: 'Waarom kijk je altijd zo boos, wat is er?' En dan zeg ik altijd maar dat ik geconcentreerd of moe ben.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 17:01

Ja hier ook ben je boos of zo ??? Nee zo ziet mn hoofd er nou eenmaal uit :j

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 17:04

Ja en 'Lach nou eens' heb ik ook al 1000 keer gehoord :')

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 17:06

Aria_zz schreef:
Ik heb juist een hele hoge pijngrens, ik ga bijna nooit zeggen dat ik pijn heb of het is aan iemand die ik vertrouw.

Dat heb ik inderdaad ook, dat ik niet snel zomaar zal zeggen dat ik ergens last van heb. (Mensen willen dat ook vaak helemaal niet horen.)
Zo ben ik een keer bijna onderuit gegaan toen ik na een uurtje intensief lessen in een zeer benauwde en warme binnenbak van mijn paard afstapte. Zelfs toen was het niet zo dat ik iemand ging aanspreken oid en degene die met mij mee was (van wie het paard was) had ook niks in de gaten, die stond nog te kletsen bij de bak, terwijl ik al in de andere ruimte was voor t afzadelen.
Maar de eigenaresse van de manege daar had het op een of andere manier wel door, dus die pakte t paard en duwde de teugels bij iemand anders in de handen terwijl ze voor mij snel iets te drinken en iets te eten haalde.
Best een domme actie van mezelf denk ik dan... zelfs als ik bijna onderuit ga niks zeggen! :x maar waarschijnlijk zou ik nu weer precies t zelfde handelen...

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 17:19

ja herken ik faline, ik wil niemand last bezorgen, vind het vreselijk als mensen zich om mij bekommeren. Ook ene keer gehad dat ik ging rijden, had buikpijn maar toch gegaan. Snachts ging niet goed, ochtend gezegd dat ik me niet zo goed voelde maar dat het wel ging. Paar uur later lag ik in het ziekenhuis voor operatie.

Maar eten is echt wel heel belangrijk! Heb je dat niet, heel erg nukkig worden als je honger hebt? Of ligt dat aan mij persoonlijk.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 17:25

[quote="Seven]Ik zie inderdaad ook meer voordelen enkel mn faalangst is erg lastig vooral omdat ik dit jaar voor mn rijbewijs wil gaan en ik vind dat ik eigenlijk al erg oud ben om deze nog niet te hebben (26 jaar)

:D[/quote]

Seven, ik had/heb ook behoorlijk de zenuwen voor tentamens/examen enz. Wat voor mij hielp, was dat ik voor E achter B een 1-daagse cursus deed. Ik heb toen 7 uren les gehad en aansluitend meteen examen gedaan. Doordat ik van die 7 uren les zo ontzettend moe was :z , waren de spanningen die ik had voor het examen precies goed om scherp en alert te blijven, maar verder niet.
Het is dus misschien aan te raden om een tweeweekse cursus met aansluitend examen te doen. Dan ben je even alleen maar daar mee bezig en dat geeft je weer rust en vertrouwen, hoop ik! :P
In ieder geval heeeeeeeeeel veel sterkte als je gaat afrijden!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 17:27

Dat is ook waar ik inderdaad aan zat te denken wil naar mn vakantie direct voor een 3 daagse cursus gaan dus 3 halve dagen rijden en dan direct de derde dag examen. Heb ik geen kans te miepen en ben ik lekker geestelijk uitgeput.

Bedankt

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 17:36

Oh ja, nou je het zegt van het eten inderdaad!
Ik heb nog medelijden met mijn ouders als ik terug denk aan de 3 maanden na mijn kaakoperatie, want dan kun je namelijk niet normaal eten. := Vooral als zij dan gezellig een patatje hadden gehaald ofzo :oo Dat kon ik dan niet eten.

Maar vandaag zelfs nog, had geen lunch gehad... nou dan moet ik op een gegeven moment eerst wat eten voor ik weer een zinnig gesprek kan voeren. Dan betrap ik mezelf er weer op hoe nukkig ik reageer soms :oo
Concentratie is dan ook moeilijk te vinden, want enige waar ik aan kan denken is eten..

Wbt toetsen en dergelijke, daar heb ik dan helemaal weer nergens last van. Gaat me zelfs erg gemakkelijk af.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 17:40

Zilver en goud is ook het enigste wat ik op de blote huid verdraag, van andere metalen krijg ik uitslag. Deo's kan ik ook niet tegen net als vele was/schoonmaak middelen. Krijg het er benauwd, jeuk of koppijn van.
Pijngrens is bij mij erg hoog, vele zien niet wanneer ik echt pijn heb (heb koude dystrofie loop dagelijks met veel pijn) Ga ook niet snel naar de HA, meestal is het te laat en moet het op de natuurlijke manier maar genezen. En als ik serieuze klachten heb EN op tijd kom stel ik mij aan?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 17:41

Ja, haha, kan me zo voorstellen dat het niet simpel is met zo'n operatie en dan niet mogen eten :p

Mijn vriend merkt het ook als ik honger heb, vind het zelf vervelend maar kan er niets aan doen, idd gewoon allees: ETEN! :p hsp zijn kost veeel energie, ik steek het gewoon daar op.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 19:04

Oe ik ben echt een sekreet als ik honger heb heel vreemd hahaha maar komt dus ook meer voor hier dus :=
Pijn heb ik altijd ben t gewent heb pees blessures in mn been en arm daarbij heb ik dus ibs en elke maand bijna iets met de urine wegen dus een lage pijngrens heb ik niet en toch doet een vinger in mn arm duwen heellll pijn :=

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 19:13

Als ik last heb van mijn 'vrouwelijke probleemjes' ben een echt kreng, en weten mensen dat ze op moeten passen (zeker mijn broer :')), of inderdaad, als ik honger heb.
Mijn pijngrens is vrij gemiddeld, hoewel ik vaak door ga tot het (bittere) eind, maar probeer op te blijven letten...

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 19:18

Maar dat heeft toch allemaal niets met HSP te maken dan? ;)

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 19:36

Hoeft niet, maar kan heel goed wel extra werken........... }>

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 23:45

Lage pijngrens en humeurig worden als je honger hebt, schijnt wel bij HSP te horen.