ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:40

Ik ben destijds begonnen met 1 dag 5 mg, 2e dag 2x 5mg, 3e dag 3x 5mg, dat een aantal dagen geslikt en vervolgens naar 3x 10 om uit te komen op 2x25 1x 20mg :j
Ik werd van de rebound ook enorm moe dus vandaar snel naar 3x per dag, midden op de dag moe worden is niet echt handig :n
Kun je niet je psych bellen met de vraag of je zelf mag kijken wat het beste voor jou werkt?
Tegen mij is altijd gezegd dat je dat soort dingen grotendeels zelf moet aanvoelen mits je er verstandig mee om gaat :j

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:00

De psych heeft gezegd dat ik het zelf aan mag kijken, hij heeft als richtlijn gegeven wat ik net schreef.
Maar dat werkt dus niet zo bij mij.
Ik zal er nu maar geen meer nemen denk ik, toch wel een halve dan. *gaaapt ff flink tussendoor*
Maar morgen ga ik er 2 nemen :j
Hoe kom je erop dat de doseringen hoger moeten? Is dat uiteindelijk een kwestie van proberen of heb je dat besproken of of of??
Thanx Nijn!

Nijn

Re: ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:05

Aan de hand van de ernst van klachten + gewicht/lengte is gekeken wat ''normaal'' zou zijn, dus had wel enigszins een richtlijn maar ben uiteindelijk hoger uit gekomen. Verder puur een kwestie van proberen, bij 70mg had ik het meeste profijt ervan. Psych heeft uiteindelijk weinig besproken qua uiteindelijke hoeveelheid, heb toen wel veel aan mijn ex gehad, die merkte meer de verschillen bij een hogere dosis dan dat ik zelf door had :)

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:28

En de rust keert weder :') Heerlijk zo'n medicijn. Ik wou nog wel eens een jointje roken en kreeg dan precies hetzelfde effect. Het chaotische/drukke/impulsieve gaat eraf en er is meer ruimte voor mezelf

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:38

Guccio, ik zou het aantal mg per keer niet zo snel opvoeren, je lichaam moet echt ff wennen en als je te snel omhoog gaat dan kun je best last krijgen van bijwerkingen, en zeker met 2 kleine kinderen lijkt me dat niet handig.
Wel fijn dat effect van opeens ruimte krijgen om jezelf te zijn he?
Oh, hyperfocus is trouwens een ADHD/ADD ding, wat niet van de ritalin komt maar van de ADHD zelf.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:44

Mika gaat van het weekeinde een dosering omhoog..15 mgr.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:56

inmiddels wat doorgelezen, maar veelal over medicijnen en de bijwerkingen ervan

ik heb het niet op medicijnen en ik heb er dan ook voor gepast, ik wil het met alleen de therapieen proberen
ik kan zoiezo al niet tegen een zweverig gevoel en dan raak ik helemaal van de kaart dus dat zou al geen goede voor mij zijn :=

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:35

Ojajoh schreef:

ik heb het niet op medicijnen en ik heb er dan ook voor gepast, ik wil het met alleen de therapieen proberen
ik kan zoiezo al niet tegen een zweverig gevoel en dan raak ik helemaal van de kaart dus dat zou al geen goede voor mij zijn :=

Ritalin zorgt juist niet voor een zweverig gevoel, ja als het uitwerkt voel je je soms vreemd. Het zet mij juist met beide benen op de grond..

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:51

ik lees hier toch anders? of lees ik door elkaar heen....(dat zou ook niet voor het eerst zijn)

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:55

dwaallicht schreef:
Ojajoh schreef:

Ritalin zorgt juist niet voor een zweverig gevoel, ja als het uitwerkt voel je je soms vreemd. Het zet mij juist met beide benen op de grond..

Mij ook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:58

Pfff ik zit er doorheen om dat ik toch de observatiegroep in wil, maar die overgave is zooo zwaar.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:13

Ojajoh schreef:
ik lees hier toch anders? of lees ik door elkaar heen....(dat zou ook niet voor het eerst zijn)

Het lijkt me niet.

Alleen je kunt ook gewoon een trial doen, dan weet je of de medicijnen werken bij jou of juist niet. :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:18

Skygirl schreef:
Ojajoh schreef:

Het lijkt me niet.

Alleen je kunt ook gewoon een trial doen, dan weet je of de medicijnen werken bij jou of juist niet. :)

ja ik ben dus echt tegen chemische troep slikken en al sik dan lees over rebounds en dat soort dingen meer,dan pas ik al....
dan denk ik , ik probeer wel eerst therapieen en zoniet dan pech....ik leefde tenslotte al 29 jaar zonder medicatie en toen functioneerde ik (met wat zij effecten) ook goed.....
er is 3 jaar geleden alleen wat mis gegaan waardoor ik totale structuur in het leven kwijt ben geraakt en die probeer ik nu te hervinden..
en ik ben altijd alleen thuis met m'n dochtertje en ben bang dat als de medicijnen een verkeerde werking hebben.....nou weet niet....er kan vanalles gebeuren.....dat risico wil ik niet nemen :n
(en daar zit mijn grootste probleem, ik denk teveel en te veel "wat als ,wat als" )

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:24

Chemische troep is niet slecht voor je.(als we het over medicatie hebben) Chemische troep moet je niet doen als het niet nodig is. Dan kan het meer schade doen dan goed doen. Maar er zijn genoeg mensen die het wel nodig hebben.
Vindt het ook van weinig respect tonen naar de makers en gebruikers van medicijnen om het troep te noemen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:29

NatasjavE schreef:
Chemische troep is niet slecht voor je.(als we het over medicatie hebben) Chemische troep moet je niet doen als het niet nodig is. Dan kan het meer schade doen dan goed doen. Maar er zijn genoeg mensen die het wel nodig hebben.
Vindt het ook van weinig respect tonen naar de makers en gebruikers van medicijnen om het troep te noemen.

ik heb geen disrespect naar de gebruikers of makers hoor ;)
(dat maak jij er nu van)

een ieder zijn eigen keuze daarin :j
en ik snap ook dat er mensen zijn die er niet zonder kunnen, maar ik slik ook pas een paracetamol als ik echt de pijn niet trek
ik ben gewoon geen pillen/ en andere dingen "troep" (meer een verzamelnaam) nemer......
maar ik lees mee met diegene die wel gebruiken en hun ervaringen erin, en de dingen de ik lees, zou ik niet graag bij mijzelf willen hebben .......dat is een keuze ;)

overigens heb ik ook speciale redenen om geen chemische dingen te gebruiken,door ervaringen in het verleden

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:31

Ik snap het wel hoor, want ik was zelf ook eerst heel sceptisch tov medicijnen. Alleen wilde het uiteindelijk wel gewoon proberen, want je kan altijd weer stoppen, toch?

Heb zelf nooit een rebound of wat dan ook gehad.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:32

Skygirl schreef:
Ik snap het wel hoor, want ik was zelf ook eerst heel sceptisch tov medicijnen. Alleen wilde het uiteindelijk wel gewoon proberen, want je kan altijd weer stoppen, toch?

ik wil eerst therapieen proberen ;)
ik sta alleen al maanden op de wachtlijst :=

en nogmaals , als ik er wel verkeerd op reageer, en ik ben alleen thuis met mijn dochter, dan vergeef ik het mijzelf nooit meer

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:33

Ik zit nu ook weer te twijfelen of ik toch misschien toch medicijnen moet gaan proberen. In eerste instantie stond ik er behoorlijk afwijzend tegenover, maar het gaat gewoon nog niet goed op school met het leren, omdat die concentratieboog gewoon bluhhhh is. Tis nog steeds een chaos om mij heen, en na al die positieve verhalen te hebben gelezen moet ik het toch misschien nog weer eens aankaarten bij de psych dat mijn houding ten opzichte van medicatie is veranderd...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:34

Ojajoh schreef:
NatasjavE schreef:

ik heb geen disrespect naar de gebruikers of makers hoor ;)
(dat maak jij er nu van)

een ieder zijn eigen keuze daarin :j
en ik snap ook dat er mensen zijn die er niet zonder kunnen, maar ik slik ook pas een paracetamol als ik echt de pijn niet trek
ik ben gewoon geen pillen/ en andere dingen "troep" (meer een verzamelnaam) nemer......
maar ik lees mee met diegene die wel gebruiken en hun ervaringen erin, en de dingen de ik lees, zou ik niet graag bij mijzelf willen hebben .......dat is een keuze ;)

De naam troep wordt over het algemeen gebruik om rommel, slechte spullen en rotzooi aan te duiden. Dat is dus onrespectvol om met zorg gemaakte medicijnen zo aan te duiden.

Je kan ook zeggen ik wil liever geen medicatie gebruiken omdat ik daar huiverig voor ben. Dat je het liever op een andere manier oplost.
Dat is namenlijk je goed recht.

Maar noem het alsjeblieft geen troep. Mijn nekharen gaan er echt van overeind staan.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:35

Ojajoh schreef:
Skygirl schreef:

ik wil eerst therapieen proberen ;)
ik sta alleen al maanden op de wachtlijst :=

en nogmaals , als ik er wel verkeerd op reageer, en ik ben alleen thuis met mijn dochter, dan vergeef ik het mijzelf nooit meer

Dat lijkt me sterk hoor, zeker omdat ik heel andere ervaringen er mee heb. En zoiets kun je evt. ook overleggen met je psychiater hoe je dat kan aanpakken. :) Misschien zegt die dan ook wel van dat je het beter op andere momenten kan proberen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:36

NatasjavE schreef:
De naam troep wordt over het algemeen gebruik om rommel, slechte spullen en rotzooi aan te duiden. Dat is dus onrespectvol om met zorg gemaakte medicijnen zo aan te duiden.

Je kan ook zeggen ik wil liever geen medicatie gebruiken omdat ik daar huiverig voor ben. Dat je het liever op een andere manier oplost.

Maar noem het alsjeblieft geen troep. Mijn nekharen gaan er echt van overeind staan.

excuses moi......

:=

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:37

Skygirl schreef:
Dat lijkt me sterk hoor, zeker omdat ik heel andere ervaringen er mee heb. En zoiets kun je evt. ook overleggen met je psychiater hoe je dat kan aanpakken. :) Misschien zegt die dan ook wel van dat je het beter op andere momenten kan proberen.

ja die heb ik niet zoveel ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:38

Ojajoh schreef:
NatasjavE schreef:

excuses moi......

:=

Ik geloof niet dat je het al helemaal begrijpt.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:40

NatasjavE schreef:
Ik geloof niet dat je het al helemaal begrijpt.

ja hoor ik begrijp het prima :j

begrijp je ook wat excuses moi betekent?

ik bedoel het allemaal niet rot hoor, jammer alleen dat je zo op mij inhakt (of althans dat gevoel geef je mij)

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:46

Ik moet zeggen dat ik het hier in met natasja eens ben.
Ohjajoh, als ADHDer moet je je heel vaak verdedingen voor het slikken van medicatie omdat mensen gewoon niet snappen waarom het nodig is of wat het voor effect heeft. Veel mensen hebben een houding alsof je jezelf vergiftigt met ritalin omdat ze vage verhalen in de media hebben gelezen oid. En subtiel ritalin slikken kan niet echt, het moet immers iedere zoveel uur. Dus je verdedigt jezelf vrij vaak. En ik kan me voorstellen dat als je je kind ritalin geeft mensen nog veel feller zijn en je soms echt aanvallen. Vandaar dat het echt heel vervelend is als je je op z'n manier uitdrukt.

Maar, in hemelsnaam, je gaat echt niet halicuneren ofzo van ritalin. Je blijft jezelf en gaat echt niet hele rare dingen doen... Anders was ritalin nooit goedgekeurd als medicijn...