Zelfmoord egoistisch?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NeverGiveUp

Re: Zelfmoord egoistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:37

Ik weet er misschien weinig vanaf, maar ik moet toch even zeggen, nee ik vind het NIET egoïstisch.

(Behalve als je bijvoorbeeld voor een trein springt en iedereen een trauma bezorgt)

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:47

Zolang je er niet op een andere manier een einde aan kan maken met de garantie dat het lukt, zullen er veel mensen voor de trein/vrachtwagen/oid springen.
Als er wat meer begrip zou zijn, ipv (voor)oordelen, en de mogelijkheid voor bv euthanasie er zou zijn, dan zal het aantal "springers" ook af nemen.
Het afmaken waar Aideen het over had vind ik erg bot, alsof je het over een misdadiger hebt.
Terwijl iemand "alleen maar" heel erg ziek is, geen hulp kan vinden, en dit als enige uitweg ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:48

Als er van het kamp depressie wat meer begrip zou komen over gevolgen van ooggetuigen, dan zal het aantal springers ook afnemen.

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:52

Daar twijfel ik aan Aideen.
Ik denk niet dat "springers" nog helder kúnnen nadenken over de gevolgen voor anderen.
Dat kun je idd egoistisch noemen, maar die egoisme komt wel voort uit het gebrek aan andere manieren omdat die door o.a. de maatschappij en politiek niet of nauwelijks aanvaard worden.
Dus hoe egoistisch kun je het dan nog noemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:01

Waar zijn je bronnen die je bewering ondersteunen?

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:04

Moet ik daar bronnen voor hebben?
Zijn ervaringen uit mijn eigen omgeving, en mijn eigen gedachten en meningen niet genoeg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:21

Ik heb liever objectieve bronnen dan subjectieve bronnen. Want ik heb hier een hele andere mening over dan jij en ik denk niet dat wij het met elkaar eens zullen worden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:23

Aideen schreef:
Als er van het kamp depressie wat meer begrip zou komen over gevolgen van ooggetuigen, dan zal het aantal springers ook afnemen.

Aideen schreef:
Waar zijn je bronnen die je bewering ondersteunen?

Dat geldt dan ook voor jouw bewering... waar zijn jouw bronnen dat mensen met een depressie dan meer begrip zullen opbrengen??

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:30

Aideen schreef:

het idee achter een depressie is een beetje dat je geen vat meer hebt op dat begrip... Als ze dat begrip hadden zouden ze waarschijnlijk ook niet springen. :+

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:32

Aideen schreef:
Ik heb liever objectieve bronnen dan subjectieve bronnen. Want ik heb hier een hele andere mening over dan jij en ik denk niet dat wij het met elkaar eens zullen worden.

Jouw beweringen zijn net zo goed gebaseerd op subjectieve bronnen.
En ik denk idd niet dat wij het eens worden.

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:34

Ayasha schreef:
het idee achter een depressie is een beetje dat je geen vat meer hebt op dat begrip... Als ze dat begrip hadden zouden ze waarschijnlijk ook niet springen. :+

Jij snapt wat ik bedoel, maar dan wat duidelijker geformuleerd.
Thnx.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:39

Citaat:
De patiënt verliest de werkelijkheid uit het oog, hij ziet het leven somber in, hij ziet de dingen niet zoals die over het algemeen worden gezien. Bij een lichamelijke ziekte blijft de patiënt in contact met de mensen om hem heen en heeft men begrip voor zijn ziekte. Iemand die aan een endogene depressie lijdt, is echter totaal alleen in zijn grote onmacht en hulpeloosheid. Het meest benauwende van deze depressie is de vertraagde werking van lichaam en geest, deze kan de vorm aannemen van een lichte inertie tot een stupor bij ernstige depressies, waarbij de patiënt ieder contact met de buitenwereld verliest. Ook de ademhaling, de bloedsomloop en de spijsvertering verlopen uiterst traag. De patiënt is zich daar doorgaans niet zelf van bewust en wordt door zijn omgeving niet begrepen. Zijn depressie is ook moeilijk te begrijpen. Medeleven, afleiding en troost baten doorgaans niet. Angstgevoelens, wanhoop en een gevoel van totale apathie wisselen elkaar af.

Het wordt voor de patiënt echter gevaarlijk als hij weer enigszins in staat is bewust te handelen, want dan bestaat er een groot gevaar voor zelfmoord. Daar kan hij weinig tegen doen. De neiging tot zelfmoord waar verschillende depressieve mensen onder lijden wordt vaak gefundeerd door een voor buitenstaanders (en ook voor de patiënt zelf) logische redenering. Belangrijk hierbij is te beseffen dat bij een depressief persoon de rationele processen in de hersenen op een bepaald punt niet meer in staat zijn als 'rem' te fungeren voor de emotionele processen. Vaak is dan ook duidelijk hoe patiënten proberen zelf een oplossing te bedenken, en vervolgens vaak ten einde raad zijn omdat elke logische ingreep op de depressie mislukt.

Citaat:
Een bijzonder fenomeen is dat de kans op suïcide niet het grootst is wanneer de depressie het diepst is. Dat komt omdat de patiënt dan zo depressief is dat hij zelfs de energie niet kan opbrengen om een zelfmoordpoging te ondernemen. Het risico neemt paradoxaal genoeg toe wanneer de zeer diepe depressie iets opklaart en de patiënt de fut krijgt om daadwerkelijk een poging te ondernemen. Een dergelijke situatie doet zich nogal eens voor in het begin van de behandeling. Daar kan niet genoeg voor gewaarschuwd worden.

Natasja__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:44

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar wil wel even zeggen dat ik zelfmoord absoluut niet egoïstisch vind. :\ :\ :n Mensen die van de pijn kapot gaan geestelijk/lichamelijk dat doet er niet toe.. dan begrijp ik volkomen dat ze dan liever van dit aardbolletje weg gaan.

Even voor de mensen die het wél egoïstisch vinden als iemand zelfmoord pleegt en daarbij dan ook andere een trauma bezorgd.. het lijkt mij dat bij de meeste op dat moment dan ook hun verstand op 0 staat, en ze daarbij niet nadenken. Begrijp me goed.. het gaat dan echt niet goed met die mensen! IK vind dat je het iemand dan niet kan kwalijk nemen.. maar dat is voor mij persoonlijk zo. (Misschien ook wel omdat dit soort dingen ook om mij heen zijn gebeurt)

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:48

Brainless, waar komen die citaten vandaan? (gewoon uit nieuwsgierigheid)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:50

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 00:26

Robin_S, wat een ontzettend mooi en lief voornemen...

Aideen schreef:
Hoezo bot? Als je toch een eind aan je leven wilt maken en medicatie en therapie geen zin heeft? Zoals ook bijvoorbeeld kanker bij de één wel kan genezen en de ander niet? Dan zou het toch geweldig zijn als de mensen die zo ver in de put zitten door middel van euthanasie in het ziekenhuis een einde kunnen maken aan hun leven? Dan ben je toch ook dood en heb je je doel bereikt?
Ik snap waar je heen wilt, gecontroleerde euthanasie voor mensen met geestesziekten. Dat 'afmaken' klinkt alleen wat cru ;) . Het zou mooi zijn als je met psychisch/geestelijk ondraaglijk lijden ook kon worden geholpen op dat gebied en misschien dat het idd het aantal slachtoffers van zelfmoordpogingen van anderen zou kunnen verminderen. Alleen wat is ondraaglijk en onverbeterbaar lijden? Wie moet dat constateren? Ik denk zelf dat lichamelijk lijden en vooral de (on)behandelbaarheid van lichamelijke ziekten net iets 'makkelijker' is om de beoordelen dan als het in je hoofd niet werkt. Net zoals dat een simpel gebroken been makkelijker te zien is dan een gebroken hart, al kan dat laatste wel veel meer pijn doen...

Het zal duidelijk zijn dat ik zelfmoord ook niet egoïstisch vind. Kan me wel indenken dat als je nog nooit in aanraking bent gekomen met depressies het onbegrijpelijk is hoe een depressief iemand zulke dingen denkt en doet en dat het nog onbegrijpelijker en vast egoïstisch lijkt als iemand er een eind aan maakt. Zelfde principe geldt bv voor angstklachten. Iemand die geen echte fobie heeft kan zich gewoonweg niet voorstellen dat iemand anders doodsbenauwd raakt van het idee de deur uit te moeten, zelfs al doe je je uiterste best het te begrijpen. Het klinkt ook gewoon zo totaal belachelijk dat je angst hebt om een winkel binnen te gaan, want wat is er nou zo eng aan een winkel? Pas als je die irrationele (veel mensen weten dondersgoed dat hun angst onnodig is, de angst is alleen sterker dan het verstand - ik denk dat je hier angst ook kunt verwisselen voor depressie) angst zelf hebt meegemaakt kun je pas echt begrijpen wat zo iemand doormaakt...

smiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 00:39

Mijn broer heeft zelfmoord gepleegd, nooit van mijn hele leven zal ik zeggen dat het egoistisch van hem was. Ik kan niet begrijpen hoe je iemand zo kan veroordelen, iemand die zo in de knoop zit met zichzelf die niets liever meer wil dan dood. Zo iemand kan je toch niet egoistisch noemen.
Op zo'n moment denk diegene niet meer helder na, en dan denk hij zeker niet aan eventuele ooggetuigen, familie en vrienden. Niemand zal ooit begrijpen hoe je je voelt op dat moment.

Ik zeg ook altijd dat in het geval van mijn broer ( en waarschijnlijk ook meerdere) het geen zelfmoord was. Het was ziekte moord. Mijn broer wilde wel beter worden, maar niet met de psygische ziekte. Het is dus de ziekte die hij kwijt wilde, niet zichzelf.

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 00:57

Brainless, dank je wel.
Heb net even bij e-psych gekeken, is interessante site.

Pluizebolpum, dat probeerde ik ook te zeggen.
Ik ben het ook wel met je eens dat het moeilijk te beoordelen is hoeveel iemand lijdt (en ook om dat te beoordelen, indien het legaal wordt, zullen wel weer wachtlijsten ontstaan), dus ik denk niet dat het ooit legaal gaat worden.

Smiek, knap dat jij er zo mee omgaat.
Heeft jouw broer uitleg gegeven over het waarom (mondeling of schriftelijk), of heb je op een andere manier respect voor zijn beslissing kunnen vinden?

smiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 01:12

@ Inge,
Op het moment dat mijn broer dit deed, zat ik in voor een stage in Afrika. Ik heb hem voor die tijd niet kunnen spreken helaas. Maar het was wel duidelijk (al voor dat ik weg ging) dat hij zo in de knoop zat met zichzelf al voor een lange tijd. Hij hield erg van tekenen en heeft d.m.v. tekeningen aan ons duidelijk proberen te maken hoe hij zich voelde. Hij had een hart in doorntakken getekend. Dit zegt genoeg, hij zat vast.

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 01:25

Tekenen is ook een manier, en zegt misschien nog wel meer dan woorden.

Kellytjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 16:56

Brainless schreef:
saskiakefie schreef:
Ik vind het behoorlijk egostisch echt waar.
Al leef je niet meer voor jezelf, leef dan voor je nabestaanden.

Als je zwaar depressief bent is het leven ontzettend zwaar.
Ook voor de omstanders. Ik denk zelfs dat het voor partners/ouders wel even zwaar kan zijn.

Bedenk ook dat het voor (jonge) kinderen heel zwaar is om een depressieve ouder te hebben waar ze altijd rekening mee moeten houden, die mss wel opgenomen is enz.
Hun leven is dan misschien wel makkelijker zonder ouder.

Ook de depressieve ziet hoeveel pijn je je familie doet wat de depressie natuurlijk niet te goede komt.

kijk en dit is precies de reactie die ik zocht :o (Brainless ben het met je eens)
met mijn moeder heb ik dit van kleins af aan meegemaakt en ik kan iedereen vertellen dat het indd op iedereen effect heeft!
hoe dan ook. nu nog steets wanneer ik een ambulance hoor raak ik in shock..
de mensen die denken van ook al denk je zo blijf dan in leven voor je medemens, is naar mijn eigen ervaring niet verstandig.

Ik zeg niet dat ik niet blij ben dat mijn moeder nog leeft daar niet van, maar heb zo wel het nodige mee moeten maken waar een
ander weer super makkelijk over praat.. Denk daar maar eens aan