wie ook te trage schildklier

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Melissa

Re: wie ook te trage schildklier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 11:49

Inderdaad, de een functioneert beter dan de andere en ik merk dat het per dag heel erg verschilt.

Soms wordt ik 's morgens wakker en heb ik energie voor 10, maar ik heb ook zat dagen dat ik niet vooruit de branden ben en het liefst de hele dag in mijn bed of op de bank lig. (gek genoeg zijn dit altijd de dagen dat ik vrij ben :( haha)

Het lastige is dat er van de buitenkant niks te zien is en daardoor krijg je nogal eens onbegrip. Ik zeg vaak nieteens dat ik een trage schildklier heb, omdat mensen de bijwerkingen ervan toch niet begrijpen. Ik sport best redelijk, dus heb geen slechte conditie. Maar als ik soms een trap oploop, ben ik bovenaan helemaal buiten adem. Niet te doen! Zo zijn er nog wel 100 voorbeelden. Iedereen heeft andere bjwerkingen en de een reageert beter op de medicatie dan de ander.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 11:01

Aaargh mijn klier loopt weer even te klieren. Ik had al een paar dagen het idee dat ie weer eens een beetje te traag was. Trek in koffie is weg, ik voel me opgeblazen, moe, zweterig, darmen die te langzaam gaan. En jawel gisteravond weer sinds lang een over de zeik hartslag en hartkloppingen. Trok netjes weg. Maar vanmorgen weer het geval. Bij de minste inspanning schiet ie weer omhoog en ik ben in 3 dagen ruim 2,5 kilo aangekomen. Dus maar even braaf vanmorgen de anderhalve dosis genomen. En die dan maar weer eens in de 5 dagen ipv eens in de 8 nemen. Het ging zo goed. |( kl ote klier. Hopelijk reageer ik weer fijn vlot op de iets hogere dosis. Die hartkloppingen zijn geen feest.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 11:04

Sterkte Karuna! Hopelijk werkt de hogere dosering.

Toch raar dat zo'n klein orgaan zoveel teweeg kan brengen!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 11:09

Het is ook zo onlogisch. Ik ben maanden stabiel ingeregeld met deze dosis en dan opeens gaat het weer fout. Ik was de anderhave dosis aan het afbouwen omdat ik er steeds erg stuiterig op reageerde. En eens in de 8 dagen ging al maanden goed. Ik ben van eens in de 4 a 5 dagen afgekomen maar met veel meer kilos.

Zal wel aan hashimoto liggen dan langzaam aan mijn schildklier meer aangevallen wordt en steeds meer wordt stilgelegd.

Maar voor nu, frustrerend dat eindelijk een hardnekkige kaakbotonsteking over is na maanden tobben, conditie kan weer omhoog. Krijg je dit weer waardoor ik me weer zeker een dag erg rustig moet houden. Grrrr. -:(-

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:25

Karuna, ik snap het niet helemaal. Je was de dosis (thyrax?) aan het afbouwen? Dat kan toch niet. Als je schildklier er mee ophoudt, gaat die niet plotseling weer werken. Of begrijp ik het nu verkeerd? Welke dosis slik je dan. Heb je bloed laten prikken alvorens je de dosis hebt aangepast?

(meer) ontstekingen is trouwens ook een symtoom bij schildklierpatienten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:54

Nee niet aan het afbouwen, alleen ipv 5 dagen 62,5 en dan een dag 75 stond ik op 8 dagen 62,5 en dan een dag 75. Dat voldeed inmiddels, vooral omdat ik aardig was wat afgevallen en daardoor dus minder nodig had.

Ik kan goed uitgaan van oa geen zin in koffie, in over,eg met endocrinoloog mag ik daarmee uittesten ietsje meer of minder. Wel wordt iedere 5 maanden bloed gecontroleerd en dat is al heel lang goed.

Veel ontstekingen heb ik mijn hele leven al last van. Ben vanaf 4 e jaar na een mislukte amandeloperatie heel veel ziek geweest en kreeg toen ook aanmerking kasplantje. Dat is gelukkig wel flink verbeterd na oa lactosevrij eten maar ik blijf daarin kwetsbaar. Een simpele splinter is hier gegarandeert een ontstoken vinger. Kaakbotontsteking/wortelkanaalontsteking bleek door een eerder behandelde wortelpunt vulling te zijn die is gaan afbreken/zwerven in mijn kaakbot. Dat is 3 weken geleden weggehaald door de kaakchirurg na maanden tobben bij de tandarts en voor die tijd zonder dat ik er weet van had.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 19:11

jeetje karuna wat een gedoe. :j

dat van die trap oplopen komt me zeer bekend voor. Is echt te belachelijk voor woorden. ben ik naar zolder geweest en dan klink ik
als iemand die een marathon gelopen heeft.

ik rijd diverse dagen per week mijn paard. Ben meer op de fiets gaan doen en gaan wandelen maar scheelt helemaal niets.

Ik heb maandagochtend een afspraak gemaakt bij de huisarts. Ga gewoon aangeven dat ik na het stoppen met de thyrax mezelf al slechter ben gaan voelen.
10 kilo aangekomen en nergens zin in. Zelfs na het stoppen met een stressvolle baan geen verbetering. (gooien ze het anders weer op)

als hij zegt dat 3,56 niet te hoog is zal ik de uitdraai van de schildklierstichting laten zien.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 20:43

Je bent gestopt met je thyrax... ok dan zou ik maar weer gaan beginnen.

Het verschilt bij mij ook hoor, 3 jaar stabiel en nu ineens moest ik er weer een halfje bij
Sta nu op 0.150

Nee hasimoto verdwijnt niet zomaar.

Ik heb trouwens het boek gekocht van je leven lang gezond slank en fit van Amber Albarda en de eerste pagina's kwam in naar voren dat zij dus hasimoto had en nu zich erg goed voelt door goed te eten, zij haalt haar energie uit haar eten.

Ben er nu aan begonnen, lezen dan he... en dan ga ik na de vakantie eens kijken hoe of wat en of alles in te passen is.
Laatst bijgewerkt door Mando op 15-06-13 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 20:48

Ik moest 2 jaar terug stoppen van huisarts. Waardes zonder medicatie vond hij goed genoeg.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 21:12

Vaag, en nu voel je je niet goed... dus ergens klopt er iets niet.

Succes maandag en op je strepen staan hoor....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 21:15

Karuna, is er bij jou ook wel eens aandacht besteed (regulier of anders) aan de bijnieren? Voor zover ik weet heeft het functioneren van de bijnieren (cortisol en nog een paar hormoon) namelijk ook te maken met het regelmechanisme van je schildklier, en raken mensen met bijnieruitputting niet goed of heel moeizaam ingesteld. En je bijnieren hangen ook flink samen met je afweersysteem (cortisonen remmen ontstekingen bv.)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 21:18

Klopt, dat zegt mijn osteo ook altijd.

Mijn bijnieren waren altijd moe...

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 21:40

Ik ben ook al heel lang vrij goed ingesteld geweest. De hele winter ( wat altijd mijn slechtste periode was) ben ik eigenlijk heel goed geweest. Nu was ik maanden bijna hyper te noemen...5 uurtjes slaap en een bijna tomeloze energie..in eens klapte ik weer naar beneden zoals ik was voordat ik thyrax slikte of überhaupt wist dat ik het aan mijn schildklier had. Knap frusterend dus. Na plm. een maand weer terug naar de hyperstand. Dit is natuurlijk niet gezond. De huisarts raadde mij aan om het blauwe tabletje dan maar eens voor twee weken achterwege te laten en te kijken hoe het gaat.
Tevens bloed laten prikken om na te gaan of er ergens een allergie of intolerantie aanwezig is. Ik kan namelijk van de ene op de andere dag niet meer tegen brood.
Nu even afwachten of daar wat uitkomt. Juist in brood zit weer jodium...misschien zit dit ook in crackers, waar ik dus wel tegen kan.
Zijn er hier meerdere mensen die plotseling bepaald soort eten niet kunnen verdragen?
Of staat dit weer los van de schildklier?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:28

Ik heb t boek nu gekocht van amber alberda of xoiets
zij heeft ook hasimoto.

Dus ik ga kijken wat voeding voor me kan doen.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 00:39

Een aantal mensen schijnt baadt te hebben bij een glutenvrij dieet. Ik heb daar zelf geen ervaring mee omdat ik zelf niet het geduld kan opbrengen om uit te zoeken wat je dan wel en niet kan eten.

Even een stomme vraag misschien, maar het is mij nog steeds niet duidelijk..
Hypothereoidie is niet perse Hasimoto toch? Of is dat wel een "verzamelnaam" voor hypothereoidie

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 07:55

Shadow0 ivm ms wordt dat regelmatig gecontroleerd. Ik heb vrij veel zware prednison kuren gehad in het verleden waardoor dat ook goed in de gaten gehouden wordt. Zowiezo wordt mijn bloed zeker een keer maar meestal 2 keer per jaar grondig nagekeken op rare dingen. Ik kan er vanuit gaan dat dat dus wel goed is.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 09:03

hypothereoidie is de verzamelnaam.

Moest het ook even opzoeken hoor op Wikipedia, ik heb gewoon hasimoto en denk niet na over al die bijnamen

Mogelijke oorzaken van hypothyreoïdie zijn:
Ziekte van Hashimoto, een auto-immuunziekte
Een behandeling met radioactief jodium
Het gebruik van jodiumhoudende farmaca
Na een operatie waarbij de schildklier is verwijderd (thyreoïdectomie)
Een schildklierontsteking (thyreoïditis)
Een aangeboren afwijking (congenitale hypothyreoïdie, dit kan leiden tot cretinisme).
Onvoldoende jodium in de voeding (endemische hypothyreoidie)

Ik heb dat geduld ook niet hoor. Ik doe gewoon heel veel... werk, paard, leuke dingen, weekendjes weg enz enz enz
maar merk dat ik toch altijd wel met een schuin oog naar mijn voeding kijken wat me niet lekker zit
Dus ik heb besloten er dus wel naar te gaan kijken.
Ben nu 46 en heb nog wel wat jaartjes te gaan hoop ik.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 11:25

ik ben vandaag bij de huisarts geweest. ik krijg geen thyrax van hem omdat mijn waarde van 3,56 niet hoog genoeg is
volgens hem. :(

wel is mijn bloeddruk gemeten, hart geluisterd etc. Ook een formulier mee voor uitgebreid bloedonderzoek.

ik heb hem echt gevraagd hoe het in godsnaam mogelijk is dat ik na het stoppen met die medicijnen 10 kilo ben aangekomen
en me gewoon moe voel en als ik even wat moet doen sta te hijgen.

had hij geen verklaring voor maar gelukkig kreeg ik wel toestemming voor dat uitgebreide bloedonderzoek.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 12:00

Simonsgek, Wat balen van jouw huisarts. Staat je TSH, t4 en T3 en de TPO aangekruist op het bloedformulier? Wat wordt er nog meer onderzocht?

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 12:04

Nanda schreef:
Simonsgek, Wat balen van jouw huisarts. Staat je TSH, t4 en T3 en de TPO aangekruist op het bloedformulier? Wat wordt er nog meer onderzocht?

Dit staat aangekruist

Bse
Hb/mcv
Kreatine
ALAT,y-GT

Cholesterol

Tsh vrij t4
Anti TPO
T3

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 12:11

simongek schreef:
ik ben vandaag bij de huisarts geweest. ik krijg geen thyrax van hem omdat mijn waarde van 3,56 niet hoog genoeg is
volgens hem. :(

Dat slaat helemaal nergens op. Je bent al bekend met schildklierproblemen en je hebt klachten.
Kun je geen doorverwijzing vragen naar een endocrinoloog?

Uitgebreid bloedonderzoek lijkt me niet zo heel nuttig eigenlijk: er is in principe al genoeg bekend om een oordeel op te baseren. Als hij die conclusie nu niet wil trekken betwijfel ik dat de overige uitslagen hem van mening doen veranderen. Zeker als daar niets heel extreems uitkomt (en die kans is groot.)

Ik zou op zoek gaan naar een arts die uitgaat van jouw klachten. Dat doet deze arts niet bepaald.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 12:15

Fijn dat in ieder geval de TSH etc wordt aangevraagd. Ik mis nog de vit b12 en Vit D. ( zelf aankruisen? O:) ).

Ik hoop voor jou dat de TPO verhoogd is. Niet dat ik hoop dat je schildklier niet meer werkt, maar dan wordt aangetoont dat je schildklier wordt aangevallen... en ergens hoop ik ook dat je TSH ook weer hoger is geworden.

Heb je de huisarts er op gewezen dat er gestreefd moet worden naar een klachtenvrije patient. DAT dit in de huisartsenrichtlijn staat!

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 12:17

Shadow, als blijkt dat haar TSH in de tussentijd weer hoger is geworden, kan dat misschien wel haar huisarts over de drempel helpen voor behandeling.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:19

Maar deze waardes zijn toch ook vrij recent? (Bovendien denk ik dat je uberhaupt beter af bent bij een arts die meedenkt, ipv 1 die pas iets doet als het echt niet anders kan.)

Oh ja, nog een tip voor het bloedprikken: je kunt het beste 's ochtendsvroeg gaan (nuchter.) http://www.hypomaarniethappy.nl/faq.htm#2.1
De TSH valt 's ochtends iets hoger uit. Omdat ik volstrekt niet het idee heb dat de arts of het lab daar rekening mee houden, zou ik dus gewoon de ochtendwaarde aanhouden.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:40

Shadow, dat ben ik met je eens maar zo makkelijk is het niet altijd om van HA te switchen. Hier niet althans.