ben jij ook donor ???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 10:57

http://www.ad.nl/ad/nl/4560/Gezond/arti ... coma.dhtml
Dit verhaal dus, waar ik het over had.

Saintelette schreef:
Bij ons ging alles heel rustig.. Toen duidelijk werd dat 'de stekker eruit ging' werd ook meteen de vraag over donorschap gesteld (beetje crue om nee te zeggen, als je beseft dat ze het zelf niet haalt vanwege de ontbrekende donor).. Vervolgens de stekker eruit (waarbij het een uur tot een dag kan duren voordat iemand overlijd, en nee dit gaan ze echt niet versnellen!) en goed de tijd om afscheid te nemen..
Dus een heel positief verhaal hier :) voor zover je dit positief kunt noemen natuurlijk

Fijn dat het bij jullie rustig ging.

Maar alsnog, ik wil niet "vast zitten" aan een dag of maar enkele uren. Ik wil graag afscheid nemen op mijn manier. Hoeveel tijd ik daar voor nodig heb weet ik nu toch niet.

Mendel

Re: ben jij ook donor ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 11:41

Ik begrijp wel waar je vandaan komt, maar ik vind het jammer dat je er zo over denkt.
Ik weet niet of je al eens afscheid hebt moeten nemen van iemand die heel dichtbij je staat? Ik wel. Misschien kijk ik er daarom wat meer zwart-wit tegenaan.
Ik kijk naar de positieve kanten van het donorschap, niet de negatieve kanten. Je kunt er zoveel goeds mee doen.

Geldt ook voor degene met Tweety avatar :') Sorry, naam kwijt. Ik respecteer je mening, en ik kan me er ergens ook nog wel iets bij voorstellen, maar inderdaad - waar trek je de grens? Je wilt je organen niet afstaan aan geesteszieke mensen, die om wat voor reden dan ook in een bepaalde situatie beland zijn. Alcoholisme is ook een ziekte. Niet alles heb je in de hand he.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 11:55

Er zijn op medisch gebied wel criteria waaraan de ontvanger moet voldoen, maar qua gedrag niet ...

Ik moet eerlijk toegeven dat ik ook niet graag mijn diervriendelijke hart ( voorbeeldje ) zou zien verder kloppen in het lichaam van een dierenmishandelaar of andere schurk, maar de kans daarop is zoveel kleiner dan dat het gaat naar een wel goed persoon, dat ik die gok maar gewoon moet nemen.. en wie weet komt de ontvanger wel tot inkeer en betert hij zijn of haar leven dankzij het ontvangen van een donor-orgaan !

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 11:57

Ayasha schreef:
Niezel schreef:
Donor zijn is toch een kleine moeite? Als ik er niet meer ben, wat heb ik er zelf dan nog aan? Waarom dan niet iemand anders er een heel groot plezier mee doen?
Ik kan dan, ondanks mijn bereslechte ogen, een blinde weer zicht geven met mijn intacte hoornvliezen. Geweldig idee toch?

Ik wil het risico niet nemen dat ik niet "over kan" omdat een deel van mijn lichaam hier blijft en ik met wat pech dus nog een 50tig tal jaar tussen twee lagen hang omdat die jongeling nog verder leeft met mijn organen. Heeft niks met grote of kleine moeite te maken.

De voorlichting die we krijgen klopt niet. Als je toestemt donor te zijn, leef je nog als ze de organen uit je lichaam halen !
Aan dode organen heeft niemand wat, dus je moet nog leven, om goede organen te kunnen doneren.
Je ziel zit dus nog vast aan je organen, je leeft nog, je bent bezield, en pas als je echt sterft, dan maak je je los van je lichaam en kan je verder gaan.

Ik heb zelf het idee dat als ze belangrijke organen uit je halen, terwijl je nog leeft, je bent stervende, dat je ziel dan gecombineerd wordt, met de nieuwe mensen waar de organen inkomen. Ook het feit dat mensen die organen hebben gekregen, continu hun immuunsysteem moeten laten onderdrukken duidt daar ook op.
Dus ik doneer ook niet.

Had een paar jaar terug mijzelf juist wel als donor laten registreren, maar nu ik er meer over weet, kies ik bewust voor geen organen ontvangen, en geen organen doneren.

Als je meer wilt weten er is een stichting voor bezinning orgaandonatie:
http://www.waaromorgaandonatie.nl/

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 12:03

Dan ga ik ook aan jou de vraag stellen hoe je dan tegenover een operatie op je lichaam staat bij leven ... dus stel, je blindedarm moet eruit, ben je dan ook bang een stukje van je ziel kwijt te raken ?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 12:04

HorseTopShop schreef:
Ik ben geen donor. Ik wil aan kunnen geven wanneer ik wel en niet wil doneren.
Ik wil bijvoorbeeld niet dat mijn nieren naar een alcoholist gaan. Of dat een kinderverkrachter organen van mij zou krijgen.

Waarom kan je zulke dingen eigenlijk niet aangeven?

Een alcoholist die nog veel drinkt komt echt niet op de lijst voor nieuwe organen. Iemand met kapotte longen die nog rookt ook niet voor nieuwe longen. Dat zou zinloos medisch handelen zijn en dat gebeurd niet.

De kans is enorm klein dat kinderverkrachters ook nog ziek zijn en organen nodig hebben, maar ik vind dat zij ook recht hebben op een nieuw orgaan indien nodig. Ik vind het onbegrijpelijk dat je die zou willen uitsluiten :?

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 12:52

sterregoud schreef:
De voorlichting die we krijgen klopt niet. Als je toestemt donor te zijn, leef je nog als ze de organen uit je lichaam halen !
Aan dode organen heeft niemand wat, dus je moet nog leven, om goede organen te kunnen doneren.
Je ziel zit dus nog vast aan je organen, je leeft nog, je bent bezield, en pas als je echt sterft, dan maak je je los van je lichaam en kan je verder gaan.

Ik heb zelf het idee dat als ze belangrijke organen uit je halen, terwijl je nog leeft, je bent stervende, dat je ziel dan gecombineerd wordt, met de nieuwe mensen waar de organen inkomen. Ook het feit dat mensen die organen hebben gekregen, continu hun immuunsysteem moeten laten onderdrukken duidt daar ook op.
Dus ik doneer ook niet.

Had een paar jaar terug mijzelf juist wel als donor laten registreren, maar nu ik er meer over weet, kies ik bewust voor geen organen ontvangen, en geen organen doneren.

Als je meer wilt weten er is een stichting voor bezinning orgaandonatie:
http://www.waaromorgaandonatie.nl/

Ik vind dat je een heel interessante kijk hebt op de zaak. Ik vraag me wel af of het realistisch is.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 20:34

Hannanas schreef:
Waarom verdoofd men dan de donoren?
En hoe kan het dat de bloeddruk wel eens stijgt en de hartslag veranderd, wat bij een doorsnee operatie opgevat wordt als pijn en dan bijverdoofd wordt?

En iets waar ik ook aan moest wennen is dat je van kin tot schaambeen opengesneden wordt zodat ze alles goed kunnen bekijken wat wel of niet gedoneerd kan worden.

Dit weet ik toevallig! Ik heb niet alle reacties meer gelezen maar hoop dat niemand me voor is geweest. Stond in een boek over de dood ("de laatste fase; Pauline Chen). Het verdoven van hersendode patienten tbv donatie is niet voor de patienten (die zijn immers hersendood) maar voor de chirurgen (!) In het verleden verdoofden men de patient niet, meer niet alle pijnprikkels gaan via de hersenen (zie ook:http://nl.wikipedia.org/wiki/Pijn) dus reageerde het lichaam dus op de pijn, ook al was er niemand meer 'thuis' om dat te registreren. Nadat een boel chirurgen met trauma-symptomen zijn opgenomen door die automatische lichamelijke reacties bij overledenen waar ze organen uit moesten halen zijn ze maar begonnen met verdoven bij hersendode orgaandonoren.

ikwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 20:46

Vorig jaar tijdens de campagne, vroeg mijn dochter (7) of de baas van ons land (voor haar de koningin) het goede voorbeeld geeft en dus ook donor is, ik moest het antwoord schuldig blijven en ze heeft haar vraag gesteld aan het tv programma Willem Wever, de ncrv heeft haar best gedaan maar de aivd mocht daar geen antwoord op geven, ze is er nu van overtuigd dat de koningin geen donor is dus wil ze het later ook niet, ik vind het een mooie kinderlijke redenatie, ze vindt dat er niet het juiste voorbeeld wordt gegeven :(

lisantjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 20:53

Na het overlijden van mijn vriend ben ik geen
donor meer. Hij is wel donor geweest. Mooi dat andere
mensen nog een kans krijgen, maar de zorg etc voor de nabestaanden
stond mij heel erg tegen waardoor ik van gedachten ben veranderd.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 20:57

Dus om het goeden voorbeeld te geven moet "iedereen" maar donor worden ookal is het tegen het geloof/eigen wil in?

Ik vraag me ook altijd af of al die "BNers" zich niet een beetje gedwongen voelen om donor te worden. Omdat ze anders misschien wel egoistisch gevonden worden en niet meer zo "populair" zijn. Zo ken ik ook zat mensen die maar zeggen dat ze donor zijn terwijl ze het niet zijn. Puur omdat ze het "gezeik" van de discussie niet meer willen en gelijk uit worden gemaakt voor egoisten.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 21:03

lisantjuhh schreef:

Ten eerste mijn medeleven ... weet niet hoe lang dit alles geleden is, maar misschien kun je toch de moed opbrengen om e.e.a. toe te lichten ?

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 21:06

Nee ik ben geen donor

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 21:09

lisantjuhh schreef:

-O- wat rot voor je dat er weinig of verkeerde nazorg was voor jullie. Dát vind ik dan weer raar; ze zouden beter aandacht (of een investering) kunnen besteden aan een goede nazorg dan een tv-programma's vind ik. Dan zouden alle nabestaanden van donoren juist ambassadeurs worden van het donorschap.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 21:12

Ik kan me heel goed voorstellen dat wanneer je niet goed behandeld bent/word bij een stichting je erover denkt om geen donor meer te zijn. Zeker voor de donorstichting, die moeten de mensen koesteren en mogen best wel wat meer aandacht en begrip krijgen.
Ik ben ook totaal niet begeleid door slachtofferhulp. Geen haar op mijn hoofd die er nog over nadenkt om de hulp aan te pakken. Mocht deze mij ooit contacteren.

En nog gecondoleerd lisanthjuhh

lisantjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 06:38

Het is 3 jaar geleden, maar wij kregen totaal
geen steun of zorg van het ziekenhuis en de donor coördinatie
Mijn vriend was ineens geen mens meer maar een product
Zo gingen ze ermee om. Wij werden niet opgevangen of iets dergelijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 11:22

Mendel schreef:
Ik begrijp wel waar je vandaan komt, maar ik vind het jammer dat je er zo over denkt.
Ik weet niet of je al eens afscheid hebt moeten nemen van iemand die heel dichtbij je staat? Ik wel. Misschien kijk ik er daarom wat meer zwart-wit tegenaan.
Ik kijk naar de positieve kanten van het donorschap, niet de negatieve kanten. Je kunt er zoveel goeds mee doen.

Geldt ook voor degene met Tweety avatar :') Sorry, naam kwijt. Ik respecteer je mening, en ik kan me er ergens ook nog wel iets bij voorstellen, maar inderdaad - waar trek je de grens? Je wilt je organen niet afstaan aan geesteszieke mensen, die om wat voor reden dan ook in een bepaalde situatie beland zijn. Alcoholisme is ook een ziekte. Niet alles heb je in de hand he.

Wat een kul. Dat is gewoon een verslaving, net als roken en drugs.
Offtopic maar bon.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 11:28

lisantjuhh schreef:
Het is 3 jaar geleden, maar wij kregen totaal
geen steun of zorg van het ziekenhuis en de donor coördinatie
Mijn vriend was ineens geen mens meer maar een product
Zo gingen ze ermee om. Wij werden niet opgevangen of iets dergelijk.

Ik herinner me jou nog... Jij hebt toen op mijn topic gereageerd... Ik had er toen al geen woorden voor... Wat moet het keihard geweest zijn en nog steeds zijn...
Als je er ooit behoefte aan hebt, mag je pb'en... Ik weet nl dat je omgeving verder gaat op een gegeven moment hoewel het voor jou nog steeds realiteit is..

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 11:37

Ik vrees dat je in een ziekenhuis onder geen enkele omstandigheid begeleiding of steun krijgt indien de patiënt overleden is , 't is persoonlijke spulletjes meenemen, en klaar ... hoe hard ook ... althans, dat is mijn ervaring ;(

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 11:39

in België hebben ze psychologen en maatschappelijk werkers enz rond lopen in de ziekenhuizen die met je komen praten. Ook wanneer het erg slecht gaat met een patiënt enz.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 11:41

Lisantjuhh wat ontzettend triest.. Dat moet echt vreselijk zijn geweest..

Wat ik me nog van mijn moeder kan herinneren is dat je ook niet bij het overlijden bent en dat ze zou overlijden op de operatietafel. De manier van afscheid nemen is dan natuurlijk ook heel anders en dat was iets wat ons toen ook tegenstond.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 11:43

Misschien is die hulp er in Nederland inmiddels ook wel, maar moet je daar dan zelf om vragen als je daar behoefte aan hebt ?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 11:44

Ayasha schreef:
in België hebben ze psychologen en maatschappelijk werkers enz rond lopen in de ziekenhuizen die met je komen praten. Ook wanneer het erg slecht gaat met een patiënt enz.

Mijn ervaring op de IC in het VU in Amsterdam is anders. Mijn vader is weliswaar niet overleden toen maar het verplegend personeel is heel ver gegaan om het ons (mijn vaders gezin) naar de zin te maken. Ik kan allerlei voorbeelden opnoemen maar als ik zeg dat ze stonden te huilen toen mijn vader lopend het ziekenhuis verliet, zeg ik al genoeg denk ik.

Ik denk echt dat het per ziekenhuis en zelfs al per afdeling verschilt.

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 11:46

Ik ben geen donor, maar ik wil het wel worden. :j

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 12:05

Ik werk als anesthesieverpleegkundige op het operatiekwartier van een universitair ziekenhuis ( = transplantatiecentrum) in België. Als ik meewerk aan een transplantatie (meer dan eens per week), en met eigen ogen zie wat zo'n nieuw orgaan betekent voor de acceptor, wel, dan kan ik donorschap alleen maar toejuichen.
Het is het énige dat je nog kan betekenen, zonder dat je er nog bent als persoon, dat is toch prachtig? Iemand zo'n mooi cadeau geven...
En je komt als patient echt niet zomaar op de transplantlijst terecht, je moet echt voldoen aan heel wat strenge criteria hoor...

In België ben je donor al ben je niet geregistreerd, maar dan moet de familie toestemming geven. Dus ja, ik ben donor en mijn ouders en vrienden weten ook perfect hoe ik ertegenover sta: van mij mag àlles gebruikt worden, nadat mijn nabestaanden afscheid genomen hebben (en daar wordt bij ons in het ziekenhuis echt wel voor correcte omkadering gezorgd).
Ik ben ook vast van plan om me op het gemeentehuis nog eens extra te laten registreren...