Borstvoeding: deel ll

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:55

Lekker rustig hier...

Ik werd vanmorgen om 8.00 wakker omdat mijn bed nat was...lekkage! Gelukkig was Marinde ook wakker en kon ze gelijk bij me drinken. Ze dronk alleen maar heel kort, en ik moest om 9.30 sporten. Niet zo fijn met 1 volle borst, dus toch maar even gekolfd. Kwam goed uit, want ik had gisteren vergeten de op mijn werk gekolfde melk in de koelkast te zetten, die heb ik dus door de gootsteen kunnen spoelen vanmorgen :+ . Maar vanochtend ook een volle fles gekolfd, dus de schade is gelijk weer ingehaald ;) .

Nathalie

Re: Borstvoeding: deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:02

Oeh fijn he die lekkages!
Hier een prima nachtje gehad, ze is 1 keer wakker geweest voor de voeding om 03.30. Vervolgens werd ze om 07.45 wakker.
Ik ben nu elke keer na de voeding aan t kolven om weer een voorraadje in de vriezer te krijgen want die is alweer bijna leeg.
Maar het gaat voor geen meter. Ik hoop dat het komt omdat ik alweer even niet meer gekolft had? Ik krijg er niet meer uit dan 15-20 ml per keer. En dan maakt het niet uit of het na een voeding is of in plaats van een voeding. :n
Opzich is het niet zo erg omdat ik altijd live kan voeden dus het is echt voor als ik weg moet ofzo (feest o.i.d.) en dat komt maar weinig voor. Maar vind het best vervelend dat er ineens zo weinig uit komt. :?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:18

Op welk moment van de dag kolf je? Ik kan bijvoorbeeld als ik kolf ipv een voeding in de ochtend 150 cc uit 1 borst krijgen, maar in de avond maar 70 cc. In de ochtend produceer ik dus meer.

Het kan bij jou misschien komen omdat Yasemin meer is gaan drinken en er dus minder om te kolven overblijft, als je na een voeding kolft. Als je trouwens na iedere voeding 20 ml kolft kom je na een dag ook nog op zo'n 80 a 100 cc uit, als je die hoeveelheden aan het eind van de dag invriest bouw je ook een aardig voorraadje op hoor!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 09:52

Zo, net bij cb geweest. Marinde weegt 7160 gram en is nu 63,5 cm. Weer flink gegroeid dus.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:08

wat een verschil met tessa! bijna 2 kg zwaarder!
tessa was vorige week woensdag 5350 gram en 61.5 cm...

@hier:
tessa ging gisteren om 20.00 slapen, kwam toen om 1.15 en sliep door tot 7.45. Nu ligt ze sinds 9.15 weer op bedje.

straks komt een dinnetje. zij heeft een kereltje van een week of 7. Ze sms-te dat haar bv terugliep en hij zo hongerig blijft. Nu voedt ze hem kv bij. Zonde! ik denk dat het regeldagen zijn. Maar goed, ze is erg slecht begeleid op het gebied van de bv, dus ze weet echt heel veel dingen niet. Jammer hoor! de natuur regelt het allemaal zo mooi zelf als het eenmaal loopt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:12

Idd, dat van tekort klopt/kan gewoon niet als je op verzoek blijft voeden, ook al betekent dit dat de kleine zich soms wel om het uur meldt. Ik had op een ander forum ook een moeder die ging afbouwen wegens te weinig melk, zo zonde!

Ja, Marinde is vergeleken bij Tessa wel een speklapje....zal toch eens uitzoeken of ik ook wat foto'tjes kan plaatsen. Zo, ik ga even voeden geloof ik. Marinde vindt bokken niet meer leuk nu.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:32

Susan, ik kolf nu na elke voeding en het maakte eigenlijk geen verschil of dit sochtends of savonds was.
Maar vorige week heb ik een voeding gekolft ipv live gegeven en toen kreeg ik er maar 25 ml uit....
Denk dat het wel al beter gaat, vanochtend 90 cc gekolft. Als ik na een voeding maar 20 cc kolf vind ik het prima, maar ipv een voeding niet.
Maargoed het is zoals het is en ik blijf nu gewoon een tijdje na elke voeding kolven, dan gaat t voorraadje maar langzaam. ;) Gister had ik met veel pijn en moeite 65 ml staan maar dat heeft Yasemin alweer gehad dus zo schiet t voorraadje niet zo op. ;)
Maar nu staat er dus alweer 90 cc en blijf vandaag kolven dus wie weet kan ik het vanaovnd wel invriezen.

Woow mooi gewicht zeg die Marinde! :j

BA wat zonde van je vriendin zeg!! Ik vind dat ook altijd zo jammer...
Maar heeft ze zich ook niet zo in BV verdiept dan? Ik heb ook niet echt begeleiding gekregen maar wel veel gelezen in de zwangerschap en nu nog steeds. Daardoor weet je over regeldagen etc.
Zonde hoor.. Je hoort het idd heeel erg vaak. Ik kan daar nooit zo goed tegen, maar je mag niet zeggen dat het niet klopt want ze weten echt wel of ze melk hebben of niet.

Ik zou echt heel graag mensen willen helpen met BV geven, hebben jullei dat gevoel nooit?
Heb al gekeken bij LLL om leidster te worden maar dan moet je minimaal 1 jaar gevoed hebben dus we hebben nog ff. ;) En daarbij kost t veel tijd aan cursussen en dergelijke...
Maar t lijkt me wel heel leuk en fijn om andere mensen te helpen..

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:35

Ik zou ook wel willen helpen, voed nu 14 maanden, dus zou in aanmerking kunnen komen :D

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:39

Nou waarom niet? :D Het lijkt me echt heel fijn.. volgens mij geeft t veel voldoening als je weet dat mensen door jou BV blijven geven. :j

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:43

Ik weet niet hoe of wat en zo allemaal.
Zie het niet zitten om met blaag stad en land af te rijden ;)

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 12:14

Volgens mij blijf je in jou stad (of de omgeving daarvan)
Je kunt meer info vinden op de site van LLL.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 12:53

Nathalie schreef:
BA wat zonde van je vriendin zeg!! Ik vind dat ook altijd zo jammer...
Maar heeft ze zich ook niet zo in BV verdiept dan? Ik heb ook niet echt begeleiding gekregen maar wel veel gelezen in de zwangerschap en nu nog steeds. Daardoor weet je over regeldagen etc.
Zonde hoor.. Je hoort het idd heeel erg vaak. Ik kan daar nooit zo goed tegen, maar je mag niet zeggen dat het niet klopt want ze weten echt wel of ze melk hebben of niet.

Nou ik had dat bij Stef ook hoor, die was 4 maanden en toen liep mijn productie gewoon terug, hij was heel hongerig en huilde steeds na de voeding en 2 of 3 uur later kwam hij dan weer, slapen deed hij maar weinig want daar heb je een vol buikje voor nodig.
Ik heb eerst geprobeerd om meer te drinken, een dag of 3 gedaan maar hielp niet, daarna bij het CB geweest en die adviseerden om toch nog even te proberen, bijvoeden vonden ze niet slim en dat had ik zelf ook al wel verzonnen.
Maar toen nog een dag of 4 geklooid en hij bleef maar hongerig, hij sliep nauwelijks en ik was de hele dag met niets anders bezig dan voeden en troosten; hij dronk, huilde omdat er niet meer was en als hij dan eindelijk in slaap viel werd hij na 10-15 min weer wakker van de honger.
Dus na 4 dagen was ik het helemaal spuugzat, ik ga mijn kind geen honger laten lijden omdat ik 'perse' BV moet geven.
Dus toen ben ik begonnen met een flesje erbij en heeft hij voor het eerst sinds 1,5 week weer fatsoenlijk geslapen, hij heeft nog een week of 2 BV erbij gehad maar als je eenmaal een fles erbij geeft is het natuurlijk snel afgelopen.

Op het moment is Elize ook minder tevreden, die zou ook wel meer willen hebben. Ze komt nu stipt elke 3,5-4 uur en 's nachts houd ze 't ook maar krap 6 uur vol, dus ik heb nu blijkbaar ook minder melk. Ze is nog niet zo ontvreden dat ze huilt dus zolang het zo blijft gaan doen we gewoon door.

Stef vind nu wel dat ie ook BV moet hebben, als hij bij het voeden komt probeert ie gewoon te happen zonder ook maar wat te zeggen en als hij bij me in bed kruipt is ie ook all-over me, moet hem echt van me af slaan :P

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:03

haha die stef!

vriendin was hier net. Kereltje vecht echt aan de borst. Eerste 4 minuten niet, dan drinkt hij goed. daarna begint de ellende. Haar borsten voelen ook constant erg leeg en slap, ook na enkele uren en stuwing heeft ze eigenlijk nooit?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:05

Zo is het bij mij nu ook hoor, ik heb ook geen stuwing meer, ook niet als Elize een flesje krijgt en ik dus een voeding oversla.
Elize drinkt dus ook de eerste paar minuten goed en daarna schopt, slaat, trekt en bijt ze.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:13

Bedoel idd niet dat je geen tekort kan hebben, maar als je op verzoek blijft voeden is dat als het goed is een tijdelijk iets, en lost het zichzelf weer op omdat de baby (veel) vaker wil drinken, of je gaat zelf aan de gang door na de voeding standaard te kolven. Al kan ik me voorstellen dat het zeker niet makkelijk is als je er last van hebt en je zit met een krijsende baby. Normaal gesproken hoort de productie zich binnen een dag of 3 aan te passen aan de nieuwe vraag. Als dat niet gebeurd ga je idd op zoek naar een andere oplossing, zeker als je al van alles geprobeerd hebt. Maar er zijn -helaas- ook mensen die niet eerst proberen en gelijk de overstap naar kv maken als het even niet zo makkelijk gaat.

Marinde komt trouwens ook iedere 3 uur overdag en laat 's nachts ongeveer 6 uur tussen de ene voeding en de vorige (net als Elize), maar ik heb niet het idee dat het terugloopt oid, of dat ze meer honger heeft. Het is gewoon haar standaard drinkritme. Heb begrepen dat veel baby's met 4 maanden opeens vaker willen drinken, heeft met de ontwikkeling te maken. Vooral de hersenen maken dan een grote ontwikkeling door en daar is extra voeding voor nodig. Ook willen baby's dan graag dicht bij mamma zijn, kunnen vaker huilen en slechter slapen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:14

Annelies, als je kolft ipv een voeding hoeveel kolf je dan? Is niet een precieze graadmeter maar dan weet je ongeveer wat je productie is.

Vechten oid kan komen omdat er geen of weinig tsr is lijkt me.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:15

Ik heb ook alleen stuwing gehad in de eerste dagen en soms rond de dagen dat ik ongesteld zou moeten zijn.
Wil dus niet zeggen dat men dan ook geen/weinig voeding heeft :)

Kolven ipv voeden is geen graadmeter voor de hoeveelheid die ze drinken ;)
Ik krijg vaak in 40 minuten maar 50 ML afgekolfd, zou niet goed zijn als ze niet meer dan dat zou drinken, wel?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:20

SusanH schreef:
Annelies, als je kolft ipv een voeding hoeveel kolf je dan? Is niet een precieze graadmeter maar dan weet je ongeveer wat je productie is.

Het kolven gaat bijzonder slecht op het moment, ik krijg er nauwelijks wat uit, varieerd tussen 20 en 80cc maar dat laatste red ik maar zelden. Als ik kolf na de voeding krijg ik er nooit meer dan een paar druppels uit.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:22

Klopt dat het geen graadmeter is maar als je een paar keer kolft ipv een voeding en dan na een paar dagen weer kun je zien of er terugloop is, lijkt me. Ik kolf meestal ook niet de 150 ml die ze uit een flesje drinkt, maar omdat ik op dezelfde tijden dezelfde hoeveelheden kolf weet ik dat de productie constant is.

Annelies: dat is idd niet veel. Heb je echt het idee dat ze ontevreden is na de voeding?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:23

Cyntje schreef:
Ik heb ook alleen stuwing gehad in de eerste dagen en soms rond de dagen dat ik ongesteld zou moeten zijn.
Wil dus niet zeggen dat men dan ook geen/weinig voeding heeft :)

Dat weet ik, echt stuwing heb ik ook alleen de eerste 2 weken gehad en daarna alleen als ik een voeding oversloeg.
Maar dan was er altijd nog zat en ook nog zo'n sterke tsr dat ze soms harder moest slikken dan ze aankon maar dat heb ik dus nu ook niet meer.
Tsr heb ik nauwelijks en ook niet altijd en daar wordt ze ook heel boos om.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:26

ze ging nu een kolf huren (dubbele) en een paar dagen proberen haar productie op te krikken. heb ook aangegeven dat het misschien verstandig was een lactatiekundige mee te laten kijken, maar daar was ze niet zo happig op.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:26

SusanH schreef:
Annelies: dat is idd niet veel. Heb je echt het idee dat ze ontevreden is na de voeding?

Ze ligt te bijten, trappen, slaan en trekken aan mijn borst omdat ze meer wil.
Als ik haar eraf haal doet ze meestal niet moeilijk maar ze komt nu wel om de 4 uur dus ze krijgt minder dan een paar weken geleden.
Eerder kolfde ik geregeld 's avonds nadat zij naar bed was nog een keer om als reserve in de vriezer te leggen maar dat lukt me nu ook niet meer, ja 30 cc maar 2 weken terug kreeg ik er dan nog makkelijk 120cc uit.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:28

Heb je al oxytocine neusspray geprobeerd? Daarmee kun je de tsr opwekken, kun je gewoon via receptje bij de HA aanvragen. Gaat het drinken iig als het werkt een stukje relaxter.

Maar om de 4 uur komen is toch heel netjes? Dat doet Marinde namelijk bijna nooit, en volgens mij zijn Elize en Marinde ongeveer even oud?

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:30

SusanH schreef:
Bedoel idd niet dat je geen tekort kan hebben, maar als je op verzoek blijft voeden is dat als het goed is een tijdelijk iets, en lost het zichzelf weer op omdat de baby (veel) vaker wil drinken, of je gaat zelf aan de gang door na de voeding standaard te kolven.

Tsja, niet altijd dus! Ik heb vanaf het prille begin kv bij moeten geven, omdat ik zelf niet genoeg melk had (helaas). Eindeloos kolven, extra aanleggen (ieder uur, en dat een dag of drie lang. Dan ben je MOE hoor!), lactatiekundige ingeschakeld (meerdere keren), domperidon geslikt om productie te verhogen: kortom, alles geprobeerd, en niks hielp goed. Ik heb dus uiteindelijk toch bijna 7 maandne gevoed, met daarnaast ook kv. S is nu 16 maanden en doet het uitstekend. Ik hoop dat bij de volgende de bv beter zal lopen, maar zo niet: dan doe ik het weer zoals bij S.

Je bedoelt het vast goed, maar ik wordt altijd een beetje kriebelig van vrouwen, die zeggen dat je je productie altijd weer op kunt krikken door extra aan te leggen enzo. Dat is de theorie wel, maar de praktijk werkt soms gewoon anders. Zoals bij mij dus. Ik denk dan: was het maar zo simpel, je moest eens weten wat ik allemaal geprobeerd heb, en nóg lukte het niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:32

Elize is van 6 april, ze sliep tot een week geleden 's nachts 8-9 uur door en overdag kwam ze om de 4-5 uur.
Nu komt ze om de 3,5-4 uur en 's nachts hooguit 5 uur, dat is toch wel een heel verschil.

Maar met zo'n neusspray kan ik de tsr wel opwekken maar daarom krijg ik toch niet meer voeding?
Wat moet ik dan zeggen tegen de HA, ik wil iets voor mijn toeschietreflex? :P