B12 tekort??? wie nog meer..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

cheyentic

Re: B12 tekort??? wie nog meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:49

bedankt voor de info :)
ik neem eens per 2 weken een injectie, maar ben nooit bij een internist geweest ofzo, alleen bij de huisarts.

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 09:20

ik meld mij hier ook ik weet sinds vndaag dat ik ook B12 tekort heb.

Heb vanmorgen net de 1e prik gehad en krijg nu de komende 4 weken 2 maal in de week een prik en daarna 1 maal in de maand.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 10:18

Hoi Sandorra, welkom bij de club. we gaan duimen dat het snel aan slaat voor je

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 13:19

ik hoop het ook die prikken doen gemeen zeer kreeg hem in mijn bil.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:35

ze hoeven echt neit gemeen zeer te doen hoor. Maar hier wat trucjes voor het geval ze het niet tegen je verteld hebben
Als ze links prikken ga dan op je rechterbeen staan en span dat been aan. Ontspan dan je linkerbeen om dat dan bijv op de punt van je tenen ontspannen te gaan staan
Laat ze in het bovenste kwadrant prikken
laat de vloeistof op temperatuur zijn
neem n koud lapje mee voor na het prikken
zorg dat de vloeistof langzaam ingespoten wordt.
De keer erop aan de andere kant laten prikken.
Sterkte

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 17:32

Ik ben vanmiddag bij de internist geweest. Heb weer bloed laten prikken, en er wordt een scan van mn buik en longen gemaakt. Even afwachten dus!

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:13

we duimen voor je suuszzzz

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:34

jeetje suuszzzz dat is iets heftiger.

Ik ben met de volgende klachten naar de huisarts gegaan.

Gewichtsverlies (lees bijna 7 kilo in 2 maanden) zonder dat ik andes eet of beweeg.
buikklachten
stoelgang die niet goed is.
duizeligheid
tintelingen in spieren

ze heeft toen geadviseerd bloed te laten prikken.
Dat gedaan en nu dus idd B12 tekort.

Nemen jullie naarst de injecties van de HA ook nog extra vitamine in?
ik heb gvraagd of ik dat moest gaan den HA gaf aan dat als het lichaam het niet zelf uit het eten haalt dat het dan ook niet uit die pillen wordt gehaald vandar dat B12 in injecties zit.

Ik lees hier dat sommige zich zelf prikken hoe lang prikken jullie al en hoe vaak?
Kom je er weer vanaf of moet dit de rest van je leven.

(ben niet zo van de prikken vandaar)

Ik moet zoals eerder gezegd 4 weken 2 maal in de week een prik halen (om de b12 een boost te geven) en daarna 1 maal per maand 2 of 3x daarna bloed prikken om te kijken of de waardes wel goed blijven.

Ik weet het heleboel vragen maar door het kijken op internet wordt je ook niet veel wijzer zoveel verschillende sites en antwoorden op vragen. Dan heb ik liever direct informatie van iemand met ervaring.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:42

Bedankt :) ik wordt helemaal binnenstebuiten gekeerd haha. Maar dan kan er hopelijk wel een hoop uitgesloten worden! Ze gaan ook mn schildklier en actieve b12 enzo checken. @ sandorra: ik slik ernaast geen b12 pillen, volgens mij schiet dat inderdaad niet op als je lichaam het niet opneemt,

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 19:01

suuszzzz schreef:
Bedankt :) ik wordt helemaal binnenstebuiten gekeerd haha. Maar dan kan er hopelijk wel een hoop uitgesloten worden! Ze gaan ook mn schildklier en actieve b12 enzo checken. @ sandorra: ik slik ernaast geen b12 pillen, volgens mij schiet dat inderdaad niet op als je lichaam het niet opneemt,

ik weet niet precies wat ze bij mij allemaal nagekeken hebben wel ook de schildklier en die is goed.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:44

het is een storing in de darmen die dus de b 12 niet opnemen, Dus als je met de injecties begint zit je daar de rest van je leven aan vast. Alhoewel sommige het ook met een spray of smelttabletten kunnen doen.

Lindava1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 11:31

Die spray is nieuw voor mij, wist eerlijk gezegd niet dat het bestond..
Zelf heb ik ook een storing in de darmen waardoor het niet opgenomen word, en ben er indd bang voor dat het injecteren voor de rest van het leven erbij hoort. Ik heb nu lieve ouders die mij willen prikken, en strax hopelijk een lieve vriend die het van mij overneemt :P

Heeft iemand trouwens ervaring met op vakantie gaan voor eenlangere periode die ook injecteerd? Ik bedoel, doen ze daar moeilijk over bij de doane? En is een mediche verklaring met een medischpaspoort voldoende?
Ik wil het meenemen in mijn handbagage (heb eerder meegemaakt dat de koffer paar dagen later aankomt..) en ik heb het ook nodig tijdens de reis, (ik ga naar Australië, en is toch bij elkaar 3 dagen reizen..) maar kan me voorstellen dat ze het lastig vinden dat ik zoveel meeneem aangezien een vijl en nagelschaartje al verboden zijn O:) 8)7

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:03

als je n verklaring van de ha en een medisch paspoort meeneemt is dit voldoende wel even aangeven bij de douane anders komen de problemen wel. Maar je prikt toch neit dagelijks. Meestal doen wij dus 1 dag voor de reis prikken dan hoeft het pas als je daar bent.

Lindava1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:08

Ik moet 3 x in de week prikken. Ik prik voordat we gaan en halverwege de reis hebben we een extra overnachting, en dan zou ik dus weer moeten prikken.. En verder word geadviseerd medicatie in je handbagage mee te nemen, dus vandaar ;)

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:13

Heb net een heel verhaal getypt, valt de stroom uit :7
Dus nog maar een keer, nu kort.
Vorig jaar zomer begon ik moe te worden. In september moest ik bloedprikken voor nierfunctie, deze was goed. Echter was mijn HB te laag, 6.7 of 6.9, net als de B12, 145. Dus ik kreeg ijzer- en B12-tabletten, en in december voelde ik me weer wat beter. Weer bloed geprikt, HB was richting de 8, en B12 was 225 ong. Prima volgens mijn HA. Januari/februari weer bloed geprikt, ik werd weer moe; HB nog steeds goed, ferritine en foliumzuur waren aan de lage kant, B12 was weer gezakt naar 180 ong. Dus die 3 dingen bij gaan slikken. Ging wel iets beter, maar helemaal goed werd het niet; ik bleef moe en vage klachten houden. In mei mocht ik stoppen met slikken van die supplementen, dus weer bloed laten prikken; foliumzuur en ferritine waren goed, B12 ook; 330 ong. Eind juni moest ik weer bloed laten prikken, voor mijn nierfunctie, en weer was mijn B12 gezakt naar 190. Ik bleef ook maar moe, dus weer naar de HA, hij zei dat hij eigenlijk geen reden kon vinden waarom ik moe bleef, mijn waardes waren allemaal goed. Dus doorverwezen naar de internist. Dit was echt een ***... Hij concludeerde dat ik niks mankeerde, ik was wel wat moe maar ach, ik kon nog wel gewoon functioneren. Mocht het zo blijven, dan moest ik maar terug komen en dan was het misschien wel het Chronisch vermoeidheidssyndroom. Maar ach nee, zo erg had ik het ook niet. Pffff, wat een verschrikkelijke man was dat! Ik heb heus geen CVS, maar ik voel me ook niet topfit.
Maargoed, na deze internist ben ik maar niet meer bij de HA geweest, en heb ik ook geen bloed meer laten prikken. Zal wel tussen mijn oren zitten denk ik. Aan de andere kant; ik voel me soms gewoon echt niet goed! Ik blijf ervan overtuigd dat het toch met die B12 te maken heeft, dus ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie van mijn waarden vinden. Het blijft schommelen, hier even een rijtje:
Sept 2009: 145 (B12 gaan slikken)
Dec 2009: 225 (gestopt met slikken)
Jan/feb 2010: 180 (B12 gaan slikken)
Mei 2010: 330 (gestopt met slikken)
Eind juni 2010: 190

Wat zal ik doen? Ik merk bij vlagen dat ik weer echt moe ben soms, dan lig ik overdag vaak wel even een uurtje in bed. Eigenlijk durf ik niet weer bloed te laten prikken, de HA vindt alle B12-waarden van boven de 130 eigenlijk wel prima en een beetje moe is iedereen wel eens. Zal allemaal best, maar ik ben in een jaar tijd gewoon wel heel erg achteruit gegaan vind ik zelf. Snap dat je minder dingen kan als je ouder wordt, maar zo abrupt in een jaartje tijd?
Heel verhaal, help :P

(kleine edit: De oorzaak werd bij mij gezocht in het feit dat ik heel veel antibiotica gebruik voor blaasontstekingen. In een jaar tijd zo'n 14x, nu slik ik sinds 3 maand een onderhoudskuur welke ik ook nog 3 maand mag doorslikken. Ik heb probiotica geslikt, leek geen invloed te hebben op de rest.)

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 18:10

Mloes, het zit niet tussen jou oren. Je waardes zijn gewoon niet goed. Ik begrijp eigenlijk ook niet waarom hij jou niet injecties heeft gegeven gezien je waardes zo laag blijven en je al verschillende keren hebt aangegeven dat je zo moe bent. Je kunt ook een secont opinion aanvragen.

Lindava1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 19:30

ik zal zeker even een andere arts ernaar laten kijken. Als jij je beter voelt bij de tabletten of injecties zal ik er zeker mee doorgaan.
De feiten zet je net zelf neer, als je het slikt gaat het gewoo beter met je ;)

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:19

Mloes ik zou n second opinion aan vragen de waardes van b12 zakken iedere keer. Lees maar eens in het http://www.stichtingb12tekort.nl/forum/index.php forum daar krijg je n hoop informatie. ook wordt verteld dat eht wel eens blijvende schade kan zijn als je B12 te lan laag blijft,
Knok door hoor en mijn dochter zoals in dit topic vermeld staat zou door het Vu als chronisch vermoeidheidssybdroom afgekeurd kunnen worden maar later bleek dit door de B 12 te komen

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:46

Het voelt zo als 'zeuren', als je HA telkens weer zegt dat die waarden binnen de grenswaarden vallen. Maar ik ga hem toch maar weer even lastig vallen ;) Denk dat ik vrijdag even langs ga. Wel irritant, voel me totaal niet serieus genomen door hem, en ook al door die internist niet. Stom.
Nog even een rijtje van wat daadwerkelijk mijn klachten zijn (wel zo makkelijk misschien):
- Ik ben dus moe. Vroeger was ik altijd superdruk met vanalles en nog wat, ik ging heel vaak op stap, werkte veel, vloog van hot naar her. Nu zit ik het liefst een avond saai op de bank en duik ik op tijd mn bed in. Een avond stappen betekent 2, 3 dagen moe hierna.
- Ik ben wat depri soms. Ik was altijd heel vrolijk en positief, nu heb ik soms huilbuien omdat ik me gewoon echt niet goed voel. Heb echt geen reden om me niet goed te voelen, en toch voel ik me niet blij meer. Als ik mijn leven vroeger een cijfer moest geven, zou ik een dikke 9 geven, nu een 6 ofzo. Ik heb niet echt meer heeel veel zin in dingen, vroeger leefde ik van leuke activiteit naar leuke activiteit, nu vind ik alles maar zozo.
- Ik heb moeite met concentreren, dan ga ik gapen en word ik zoooo moe, dat ik vaak maar in bed ga liggen.
- Ik ben regelmatig misselijk.
- Ik typ echt raar; vroeger was ik supersnel met typen. Net typte ik bijvoorbeeld hierboven: Als ik mijn cijfer een leven moest geven. Ook haal ik soms letters en cijfers door elkaar met typen of schrijven, wil ik bijvoorbeeld lettergrootte 11 invoeren, typ ik: aa.
- Ik vergeet dingen. Dan hoor ik iets en ben ik het 2 seconden later alweer kwijt. Niet echt handig met leren bijvoorbeeld.

Deze 'klachten' zijn allemaal sinds een jaar. Alles is op zich te wijten aan vermoeidheid, maar een traagwerkende schildklier en Pfeiffer zijn inmiddels uitgesloten.

edit: Ik heb hetzelfde verhaal op het B12-forum geplaatst, daar zeggen ze dat de waarden idd laag zijn en dat ik wat meer bloedonderzoek moet laten doen.

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 10:46

Wat herkenbaar Mloes...

Je zou ze toch wat die artsen soms...

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 17:13

Hier ook een nieuweling, vandaag te horen gekregen dat ik B12 tekort heb.
Vrijdag gaan ze beginnen met prikken, om de 4 dagen een prik en dat voor 10 prikken, daarna gaan ze weer bloedprikken.
Zijn er nog bijwerkingen aan die prikken?

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:30

Silly, ik heb er hele erge acne van gekregen ;( ben om die reden ook gestopt met de prikken. Ik kreeg te weinig geprikt en volgens de internist waar ik nu loop ben ik er alergisch voor. Dus ik heb het wel heel erg en ben er nu alweer een heletijd mee gestopt maar heb er nog steeds last van (23 jaar geen pukkeltje gehad, kun je na gaan)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:49

Mloes, het probleem is dat die klachten nog in een hele rij andere ziektes en syndromen passen zoals stress, burn out, chronisch vermoeidheidssyndroom, ijzergebrek, slaapproblemen, slaapgebrek, infectieziekten, pfeiffer, of zwangerschap, anorexia, om maar wat uit de lijst van talloze mogelijkheden te noemen.
Je kunt DAARBIJ wel een laag b12 niveau hebben, maar dat wil niet altijd zeggen dat het de oorzaak van de klachten is.
Daarom zijn sommige artsen (terecht) niet zo vlot met de diagnose B12 gebrek. Maar, ze moeten dan wel verder gaan zoeken naar wat het wél is. En daar kun je ook op staan. Je kunt ook zeggen:"Geef me dan eerst maar B12 om te zien of het invloed op de klachten heeft. Zo niet, dan hebben ze een andere oorzaak, en moeten we verder zoeken."
Ik zie dat ze schildklier probleem en pfeiffer hebben uitgesloten, maar er blijft nog een hele serie over.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:51

Ja, en dat vind ik dus ook zo stom. Wat je zegt, er kunnen nog zoveel andere dingen zijn waardoor ik me niet top voel, en toch doet de HA er niks aan. Maargoed ik ga denk ik vrijdag weer bloed laten prikken, en dan wat uitgebreider zodat kan worden vastgesteld of de B12-opname verstoord is of niet. Ben benieuwd.. Hoop dat er wel iets uit komt, want accepteren dat het zo blijft is vrij lastig ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:56

Ja, Mloes, dat snap ik, er moet sowieso een oplossing komen!

Silly1972 schreef:
Hier ook een nieuweling, vandaag te horen gekregen dat ik B12 tekort heb.
Vrijdag gaan ze beginnen met prikken, om de 4 dagen een prik en dat voor 10 prikken, daarna gaan ze weer bloedprikken.
Zijn er nog bijwerkingen aan die prikken?

Naast de al genoemde acné wordt er ook wel geklaagd over buikpijn na het prikken. Sommigen krijgen hoofdpijn.
En je plas wordt donkerroze. Je bent gewaarschuwd :D
Zelf heb ik nergens last van. Had heel in het begin wat meer pukkels, maar nu niet meer.