hyperventilatie wie nog meer??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Deeday

Re: hyperventilatie wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 17:50

Maar therapeut vertelde mij dat het ook onbewust kan gebeuren dat je je ergens druk over maakt. Dus dan denk je dat je rustig bent maar onbewust ben je ergens mee bezig bent. Misschien is dat het?

paardenmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 17:52

Ik zou het zo eigenlijk niet weten.. Het is vakantie en er staan geen nieuwe of spannende dingen op het programma, maar ga er zeker even over nadenken!

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 17:55

Toevallig zie ik dit topic voorbijkomen. Ik hyperventileer bijna 3 jaar nadat ik 2x flauwgevallen was in 2008.
Bij mij regeert de angst om weer flauw te vallen... Ik heb op internet de tip gekregen om bij een aanval mezelf te concentreren op mijn ademhaling, dit werkt voor mij! Wellicht hebben jullie hier ook iets aan.

Bij een aanval je "ademhaling gaan tellen". Oftewel tot 3 tellen bij inademen. Bij 3 gaan uitademen en dan tot 5 gaan tellen. Bij 5 weer gaan inademen.

Het klinkt heel kinderachtig. Maar het helpt!!!

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 17:57

Wie hyperventileren uitgevonden heeft! Mogen ze van mij afschieten ;) maarja dat is met zoveel dingen eigenlijk wel. Mijn vriend zegt ook wel eens je moet je niet zo druk maken! En dan denk ik uuhhhh ik zit nergens aan te denken? En dan blijkt het dat ik onderbewust ergens mee bezig ben zonder dat ik het door heb.

Klopt dat werkt super op je ademhaling concentreren, ik voel het aankomen en dan merk ik dat ik verkeerd adem en dan pakt ik het heel snel op. En dan 9 vd 10 keer ben ik er zo vanaf!

EsmeexRoosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 10:50

Bahh, ik werd net ook weer wakker met hyperventilatie.
Zat me vast wel weer ergens druk om te maken.
Ik heb het vooral door de klachten die je krijgt, dan ben ik steeds bang dat er weer iets ergs aan de hand is...
Kan niet wachten om naar de psycholoog te gaan, pff.

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 11:54

Dat herken ik wel roosxbill, daar heb ik ook best wel een beetje last van.

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 23:42

Hallo ! :)

Ik zou me ook heel graag hier willen melden.. :o heb echt het hele topic doorgelezen gister avond / nacht en kom zooooveel herkenbare dingen tegen!
Ik plaats even mijn verhaal hier ik had het ook al in een ander topic geplaatst.. maar plaats hem hier dus ook nog even een keer, aangezien dat topic hartstikke dood is.. :')
Hierbij mijn verhaal dus :) :

xLiezel schreef:
hallo ik wil me ook graag melden, en zou ook graag mijn verhaal hier kwijt willen. :)
Kan een lang verhaal worden hoor.. :)) :P

Ik heb voor een maand geleden een hele heftige hyperventilatie gehad..
Ik was op de dag zelf al erg beroerd en naar de heletijd.. Ik was sochtends ff langs mijn vriend geweest toen was ik al niet helemaal lekker en had de heletijd het gevoel alsof ik niet "genoeg" adem kreeg, maar ik liet het maar even voor hoe het was..
Goed..Vriendlief moest werken en ik ben op me scooter naar huis gegaan, ik moet onderweg even stilstaan bij een stoplicht en werd opeens helemaal gek? een soort paniek? maar toen ik weer verder kon rijden trok het weer weg.. ( concentratie denk ik? )
Eenmaal thuis aangekomen zag ik dat er niemand thuis was.. normaal heb ik hier helemaal geen problemen mee vind het soms juist wel lekker ff rustig alleen te zijn :).
Maar deze keer sloeg bij mij complete paniek toe maar echt ontzettende paniek.. ik wist niet meer waar ik het zoeken moest.. ik pakeerde me scooter en rende als een kip zonder kop naar binnen en pakte de telefoon ik probeerde me moeder te bellen.. Me moeder nam haar telefoon niet op, nou je kan het al raden :') wat tot nog méér paniek bij mij lijde.. ik ben naar buiten gerend.. en ben naar de buren gerend.
ik heb tegen me buurvrouw in paniek lopen gillen dat ze me moest helpen dat ik dood ging en dat ik zo ontzettend bang was.. :\
Me buurvrouw heeft mij mee genomen naar binnen en probeerde me rustig te maken ze heeft mijn bloeddruk op gemeten die was wel goed.. en probeerde me rustig te h ouden.
maar het enigste wat ik wou was dat ze me vast hielt en me niet losliet.. ik was zo bang ik was gewoon aan het gillen dat ik dood ging dat ik nog niet dood wou etc etc.. :\
Mijn buurvrouw besloot maar de ambulance te bellen want zij wist niet meer wat ze ermee aanmoest.. :o want mijn hyperventilatie/paniek aanval werd alleen maar erger en erger..
Eenmaal toen de ambulance er was was mijn moeder er ook gelukkig inmiddels.. Hun hebben mijn zown soort zakje gegeven waar ik in moest ademen.. dit hielp wel een beetje maar de paniek kwam steeds terug.. ik voelde mijn benen niet meer en werd gewoon helemaal gek..
Ze besloten mij mee te nemen naar het ziekenhuis om me daar verder te onderzoeken..In de ambulance nog flink in paniek geweest maar eenmaal aagekomen op het ziekenhuis ging het toch beter omdat ik het idee had "hier ben ik veilig, hier kunnen ze me meteen helpen ik ben in goede handen"
Ik moest 20 minuten daar op bed liggen totdat ze tijd hadden mij te helpen.. ik heb al die 20 minuten nog in het zakje geademend.. dit was echt nodig.. Ze hebben een hartfilmpje gemaakt, bloed afgenomen.. dit was allemaal in orde..Ze hebben ook nog bloed uit mijn oor afgenomen hier aan kunnen ze namenlijk zien of er teveel zuurstof etc in je bloed zit ( hyperventilatie dus ).
En dit bleek dus ook zo te zijn..Ik mocht dus gewoon weer naar huis.. ik was echt helemaal kapot het is zo ontzettend vermoeiend voor je lichaam.. Eenmaal thuis heb ik er ook nog heel erg last van gehad .. ik durfde niet te slapen omdat ik toch nog erg bang was.. maar goed op gegeven moment ben je zo moe, dat je gewoon in slaap valt.

Tot heden heb ik er nog steeds helaas last van.. De pest bij mij is dat ik er gewoon nog heel erg veel mee bezig ben en veelste veel op mijn adem let.
en de heletijd bezig ben met van "oh jee als ik maar geen aanval krijg" nou hiermee wek je het dus juist op.. :=

Verder heb ik ook vaak als ik maar een raar pijntje ofzo in me hoofd heb dat ik ook meteen in paniek raak.. ik kan me wel steeds beter gerust stellen en tegen mezelf zeggen ; Kom op Lisa stel jezelf niet zo aan je bent uitgebreid onderzocht je bent gezond, niet ermee bezig zijn en ga gewoon door. Ik moet zeggen dit gaat steeds beter!

Verder herken ik heel goed wat sommigen hier zeggen het gevoel dat je voor over getrokken word dat je voor over valt enzo, hier heb ik ook veeel last van ! en ik vind het echt super irrietant! maar vind het wel fijn om te lezen dat dat dus wel normaal is? :)

Nou het spijt me voor dit lange verhaal :o ik hoop dat er mensen zijn die de moeite willen nemen om te lezen en er wat op te zeggen, maar dit van me af schrijven deed me al erg goed :)!

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 06:28

Dat in Paniek raken als je een pijntje voelt herken ik heel goed! Heb ik ook heel erg gehad, soms nog iets maar minder. Je moet het ook over je heen laten gaan, ik heb geleerd om het in een rugzak te stoppen en het met je mee te dragen, figuurlijk dan. Wat ook super moeilijk is, je er tegen verzetten word het alleen maar erger van.

En idd het ojee als ik maar geen aanval krijg is hier ook vaak geweest waardoor die 3 dubbel en dwars binnen kwam, weet nog heel goed de eerste keer dat ik het kreeg en toen dacht ik echt dat ik dood ging.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 11:43

paardenmiep schreef:
Ik zou het zo eigenlijk niet weten.. Het is vakantie en er staan geen nieuwe of spannende dingen op het programma, maar ga er zeker even over nadenken!

Je kan je ook vervelen en daardoor hyperventilatie krijgen

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 11:45

RoosxBill schreef:
Bahh, ik werd net ook weer wakker met hyperventilatie.
Zat me vast wel weer ergens druk om te maken.
Ik heb het vooral door de klachten die je krijgt, dan ben ik steeds bang dat er weer iets ergs aan de hand is...
Kan niet wachten om naar de psycholoog te gaan, pff.

inderdaad dat had ik ook. Nu heb ik al zoveel bijwerkingen van de hyperventilatie gehad dat ik ze begin te herkennen. en dan word het al een stuk minder eng en heb je het eerder onder controle. Soms twijffel ik en vraag ik het hier op bokt en iedereen herkent het dan en dan ben ik weer gerust gesteld en is het zo weer weg haha

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:48

Hoi !

Al een poos geleden dat ik hier geweest ben.
Heb ook heel lang last gehad van hyperfentilatie.. En oow wat was ik bang dat ik dood ging..
Elke keer als ik ook maar iets anders ging ademen sloeg ik door, raakte volledig in paniek waardoor ik ging hyperfentileren..
Bij mij zag je het alleen niet, mijn middenrif ging daarentegen als een idioot te keer..

Nu weet ik gelukkig dat ik niet dood ga als ik hyperfentileer.. Ik kan nu tegen mezelf zeggen dat het hyperfentilatie is en niet een hartaanval (Waar ik altijd bang voor was)
Dit scheelt een stuk en ben nu meestal met 10min weer rustig.

Ik ben er eigenlijk een soort van overheen gegroeid..

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:45

Hebben jullie ook dan dat je middenrif onwijs zeer doet tijdens/na hyperventileren? Ik heb dat wel ik kan dan echt 2 dagen flinke last hebben van me middenrif,

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:54

Nee dat heb ik niet, maar ik heb soms wel steken vanuit mn middenrif/borstbeen over mn borstkas heen.

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:41

Ja dat ken ik idd ook wel, maar als ik het heb kan ik zelfs me beha niet aan hebben dat doet al zeer..

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 16:01

Deeday schreef:
Ja dat ken ik idd ook wel, maar als ik het heb kan ik zelfs me beha niet aan hebben dat doet al zeer..

Dat herken ik heel goed. Ik heb dat ook altijd na een hevige hyperventilatie bui. Soms krijg ik daar een dag later zelfs nog last van.

Groetjes Linda

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 21:54

Afgelopen zaterdag heb ik het weer heel heftig gehad. Ik weet er zelf niks meer vanaf, maar degene die bij me was wel. Was vrij ver weg :\.
het ging net zo goed ..

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 23:01

Pfff vervelend allemaal ;(
Herkennen jullie ook een raar gevoel in de benen een beetje slap / slaperig achtig?

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 23:03

laatste keer waren niet alleen mijn benen slap, maar alles.. ben weggevallen
dus ja :\

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 12:15

Ja, ik krijg ook tintels in mn armen, benen en mond, alsof alles spontaan heel erg slaapt. Dat is echt een typisch symptoom van hyperventilatie.

Missbambie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 12:32

stip

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 15:33

Hmm oke dit is wel normaal dus.. Ja echt óntzettend irrietant.. :\ En ik ga dan de heletijd mijn benen ontzettend lopen aanspannen omdat ik het gevoel heb dat ze slapen..en op het laatst worden je benen wel slap achter doordat je ze telkens heel hard aanspant.. :')

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 18:48

ikheb dat gevoel ook altijd ik heb dan ook tintels in mn gezicht en dan lach ik heel stom in de spiegel om te kijken of alles nog werkt hahah . erg he?

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 18:49

appiesjappie schreef:
ikheb dat gevoel ook altijd ik heb dan ook tintels in mn gezicht en dan lach ik heel stom in de spiegel om te kijken of alles nog werkt hahah . erg he?

Ow hoe typisch dat ik dit helemaal herken! Maar met zoveel dingen wat er gezegd word hier denk ik oja dat heb ik ook, en dat herken ik! :Y)

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 18:52

ja en dat is juist het fijne als iemand het herkent dan ben je meteen weer een beetje gerust gesteld tenminste dat heb ik

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 18:54

Ja mijn moeder kan me wel redelijk begrijpen in zoverre dan, maar mijn vader absoluut niet. Ik ben vrachtwagenchauffeur geweest bij me ouders in het bedrijf en toen ik het kreeg was ik totaal in paniek omdat ik dacht dat ik dood ging. Ze hebben me ongeveer 15 keer vd vrachtwagen af moeten halen omdat het gewoon niet meer ging ik was in totale paniek, dus het is wel fijn om mensen te spreken die precies weten waar je het over hebt.