Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 19:52

U vraagt wij draaien :D

Hooimadam
http://www.hooimadam.com/?sid=8g0ai7bjc ... nc2&Lng=nl

Makkelijker op te bergen als een hooikist maar kookt hetzelfde. Ideaal voor stoofpotten, soepen enz.

Ons houtkacheltje ( want klein huis dus kleine kachel) bewust uitgezocht met ovengedeeltetje. En erop net plaats voor een kleine fluitketel, pannetje. We kunnen een grote broodvorm erin kwijt. We hadden graag groter gehad zodat we ook ovenschalen erin kunnen doen. Maar daar is onze kamer echt te klein voor. Een Aga is ons ideaal, maar helaas waar we nu wonen niet te doen.

Kipjes in legstaking is volledig logisch hier. Net op vakantie geweest waardoor ze drie weken elders hebben verbleven. Dan weigeren ze te leggen altijd. Daarnaast zijn de goede legsters in de rui, dus leggen niet. Drie jonkies nog niet aan de leg en twee bejaarden die niet meer leggen. Dus geen eieren daardoor. Een of twee echte legkipjes lossen dit probleem op voor ons. :+ die leggen door en ruien in een andere periode dan de andere dames.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 20:01

bij ons begint het ook heel langzaam vorm te krijgen. we hebben al een nette slaapkamer, een living en er ligt een nieuw dakje op de keuken achteraan, met isolatie uiteraard :D
t wordt alleen wel eens tijd dat de verwarming aangesloten wordt, want we kunnen onze kachel niet aandoen zonder dat de CV er op aangesloten is.

de plek voor de groentetuin heb ik al afgebakend en daar gaan we nu kruiwagens vol paardenmest op gooien. tis hier zandgrond die geen drol waard is, dus al wat je eruit wilt halen, moet je er zelf in steken

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 20:05

karuna schreef:
U vraagt wij draaien :D

Hooimadam
http://www.hooimadam.com/?sid=8g0ai7bjc ... nc2&Lng=nl

Makkelijker op te bergen als een hooikist maar kookt hetzelfde. Ideaal voor stoofpotten, soepen enz.

Wauw, net wat gelezen.. heel interessant!
Het vraagt wel een ander ritme in de keuken. Ik kom nu uitgehongerd thuis, en wil dan snel eten op tafel. Dat gaat niet met kachels en hooimadammen :D
Zou bijvoorbeeld wel voor een snel voorgerechtje kunnen zorgen, en dan 'koken' terwijl ik wat anders doe, want bij zo'n hooimadam hoef je niet te blijven staan. Leuke tip!!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 20:09

kynshiri schreef:
t wordt alleen wel eens tijd dat de verwarming aangesloten wordt, want we kunnen onze kachel niet aandoen zonder dat de CV er op aangesloten is.

Nog steeds verwarmingloos! :(:) :D
Fijnt te horen dat er verder gebouwd is. Dat is eigenlijk wel leuk aan een topic dat steeds een paar maand stil ligt en vervolgens weer wat tot leven komt :D
Hier twee houtkachels nu, en dat is ruim voldoende.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 20:11

kynshiri schreef:
tis hier zandgrond die geen drol waard is, dus al wat je eruit wilt halen, moet je er zelf in steken

Ow ja, ken de regio, als je de tuin begiet is dat voor een gelukkige Australiër :Y)

kynshiri

Re: Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 20:21

ja inderdaad!
de enige plaats waar hier soms water staat is in onze kelder :( en dan is het aan deze kant van Balen nog het laagste gelegen... Keiheuvel enz is enkel zandbergen en dennen.

alles heeft hier ook wat vertraging opgelopen omdat die man van mij van zn stekje is gegaan en met zijn hoofd tegen de grond is gesmakt een tweetal maanden geleden. 3 haarfracturen in zijn oogkas en een hersenschudding+ een reeks testen om te achterhalen waardoor hij plots in mekaar is gezakt.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 20:27

kynshiri schreef:
alles heeft hier ook wat vertraging opgelopen omdat die man van mij van zn stekje is gegaan en met zijn hoofd tegen de grond is gesmakt een tweetal maanden geleden. 3 haarfracturen in zijn oogkas en een hersenschudding+ een reeks testen om te achterhalen waardoor hij plots in mekaar is gezakt.

Oei dat is minder, ik hoop dat goed geneest en hij van iets onschuldig van z'n stokje gegaan is.
Hier ook wat tegenslagen geweest op dat vlak, en vriendlief moet zich zo veel mogelijk ontspannen, maar dat komt wel goed allemaal.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 20:37

slow life, ja dat is me wat.
Het een en ander gelezen in dit topic. Er zijn dus meer mensen die op een andere manier leven, binnen of buiten Nederland. Mooi vind ik dat!
Ik doe het ongeveer voor de helft. Een boerderij, ruimte voor de dieren en de pony's. Werk, zodat we het kunnen betalen. OP dit moment geen moestuin meer maar dat gaat wel weer eens komen.
Door het betaalde werk soms wel druk. Door de dieren gebonden aan een ritme en niet veel weg kunnen.
Maar toch...gedeeltelijk verdien ik nu met het werk wat ik wel thuis doe met de paarden in de hulpverlening. Steeds meer mensen komen hier meehelpen als vrijwilliger, leren als student of stagiaire of komen als client hier.
Het ene leven(buitenshuis werken) loopt nu over in het andere leven(buiten zijn). En dat is toch wel een heel mooie droom die werkelijkheid is momenteel.
Maar ik droom verder...
Nu wil ik reizen met de paarden.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 20:51

josien_m_ schreef:
Nu wil ik reizen met de paarden.

Ah ik ook :D

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 21:00

Ik heb het al eens kort gedaan, in Turkije. Met z'n tweeen, 2 paardjes, daar zadels gekocht en zadeltassen gemaakt en rondgetrokken. Heerlijk!!! We wilden terug naar Nederland reizen maar helaas ging dat niet door. Ondanks alle stempels en alles mochten we de Griekse grens niet over. Maar dat is al zeker 25 jaar geleden trouwens...
En jij?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 21:22

josien_m_ schreef:
Ik heb het al eens kort gedaan, in Turkije. Met z'n tweeen, 2 paardjes, daar zadels gekocht en zadeltassen gemaakt en rondgetrokken. Heerlijk!!! We wilden terug naar Nederland reizen maar helaas ging dat niet door. Ondanks alle stempels en alles mochten we de Griekse grens niet over. Maar dat is al zeker 25 jaar geleden trouwens...
En jij?

Nee nog geen reizen te paard. Ik wil gewoon hier opzadelen, eens naar de Ardennen rijden en weer terug, goed voor een weekje vakantie.. zoiets :D

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 21:26

Ja dat is ook mooi, wanneer ga je :j

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 21:40

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 23:09

wow, die hooimadam is gaaf. Ook ideaal voor tajines lijkt me... *zet em op d'r verjaardagslijstje*

Oeh, nog een die hier ook op de planning staat. Trektocht te paard. Wanneer weet ik nog niet maar ik ga met Raya naar zuid Polen, naar 't gebied waar ze vandaan komt. Zal nog wel een paar jaar duren voor we zover zijn en voor die tijd al wat kortere tochtjes gemaakt, maar die tocht naar Polen wil ik echt gaan doen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 10:21

Wat een prachtig nazomerweer hier!! Heerlijk *\o/*
Vanavond nog wat op de winterweide knutselen, en morgen een lange wandeling met de paarden er naartoe.

Francis schreef:
wow, die hooimadam is gaaf. Ook ideaal voor tajines lijkt me... *zet em op d'r verjaardagslijstje*

Ik zag gisteren toevallig een docu waarin iemand een hooikist knutselde. Als je toevallig de plek hebt om het neer te zetten lijkt me dat toch nog handiger/mooier. Het leukste zou een echte oude zijn, en die zijn hier vast te vinden (grote antiekmarkt in Tongeren iedere zondagvoormiddag)
http://www.historischmuseumdeventer.nl/ ... il?id=1427

Citaat:
Wanneer weet ik nog niet maar ik ga met Raya naar zuid Polen, naar 't gebied waar ze vandaan komt. Zal nog wel een paar jaar duren voor we zover zijn en voor die tijd al wat kortere tochtjes gemaakt, maar die tocht naar Polen wil ik echt gaan doen.

Ik ben een paar jaar geleden ook eens gaan kijken waar mijn paard vandaan komt, alleen dan wel. Hij is Hongaars, en van een ras wat bijna verdwenen was/is, een hele ervaring..

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 10:48

Wat gaaf Ruga, Hongarije lijkt me ook gaaf. Raya is ook deels een heel zeldzaam ras, Hucul. Daarom wil ik die kant op, heb ook een paar Poolse Hucul-stoeterijen gevonden waar ik dan langs wil. Liefst zou ik nog door trekken Roemenië in, lijkt me een erg gaaf land en ik weet sinds nog niet zo lang dat ik een kwart Roma ben (dat verklaart een hoop :P ) dus lijkt me leuk om ook naar mijn 'roots' te gaan. Maar ben bang dat die tocht me toch te lang gaat worden, ook voor Raya en naar Polen is nog 'veilig' binnen de EU... Roemenië in en weer uit heeft heel wat meer voeten in aarde ben ik bang en of ik dat in m'n eentje wil en kan... Eerst maar zien dat ik heelhuids in Polen kom.. of eigenlijk.. dat ik heelhuids 3 weken door Nederland en/of Duitsland kan trekken. Moet eerst nog zien of Raya überhaupt wel geschikt is voor zoiets, zo'n paard moet het mentaal wel trekken om alleen op pad te gaan. Zit wel te denken of het wat zou zijn om m'n gezelschapshet tegen die tijd mee te nemen als handpaard maar lijkt me weer zo'n gedoe... aan de andere kant, als ik dan deze meid zie: http://ridearoundbritain.blogspot.co.uk/

Ik zou ik de kelder (jaja, die heb ik ook in m'n oude rijtjeshuis, ben ik ook al zo blij mee! Moet alleen nog even van die leuke schappen en rekken die m'n pa ook voor m'n moeder's kelder heeft gemaakt...) wel ruimte hebben voor een echte hooikist denk ik. Zoiets moet toch vrij simpel zelf te maken zijn lijkt me.
(edit, op internet zat voorbeelden en bouwtekeningen/beschrijvingen te vinden. Simpeler kan niet. En straks in't voorjaar zijn er bij zát hobby-schapenhouders gratis wollen vachten op te pikken, heb ik al es eerder gedaan omdat er niks zo'n mooie showglans geeft als op 't laatst je paard even na-'vegen' met een dot vuile schapenwol. De vetste stukken vacht bewaar je dus voor je paard en de rest kan in de hooikist... Hmm, leuk projectje voor als m'n boekenkast, bed een eethoek klaar zijn... (ohoh... moet geloof ik nog heel lang werkeloos blijven om al die projecten ook es af te krijgen).

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 11:05

Francis schreef:
Zit wel te denken of het wat zou zijn om m'n gezelschapshet tegen die tijd mee te nemen als handpaard maar lijkt me weer zo'n gedoe... aan de andere kant, als ik dan deze meid zie: http://ridearoundbritain.blogspot.co.uk/

Solo met vier beesten door het verkeer :wow:
Niet alles.. mijn vriend is vorig weekend drie uur gaan wandelen met twee paarden aan de lijn, eentje links en eentje rechts was het idee := Ik moet hem bewonderen voor zijn volharding, want in de praktijk is dat eentje rechts, eentje satelliet spelen :D

Citaat:
Ik zou ik de kelder (jaja, die heb ik ook in m'n oude rijtjeshuis, ben ik ook al zo blij mee! Moet alleen nog even van die leuke schappen en rekken die m'n pa ook voor m'n moeder's kelder heeft gemaakt...) wel ruimte hebben voor een echte hooikist denk ik. Zoiets moet toch vrij simpel zelf te maken zijn lijkt me.

Ja maar dan moet je steeds trappen op en af met je hete potten? Lijkt me niet zo veilig..

Citaat:
edit, op internet zat voorbeelden en bouwtekeningen/beschrijvingen te vinden.

Jep ik zag het ook al.. echt eenvoudig, hooikist, kist met hooi.. :D

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 11:46

Hmm, jij denkt beter vooruit... hete pan, verrotte enkel en eng trappetje is inderdaad geen goede combi. Maar heb nog keukenkastjes leeg, volgens mij kan ik wel plek maken om zo'n ding op te bergen, als je'm niet gebruikt kan'ie ook gewoon in de schuur staan en gebruik ik em wel dan kan'ie bovenaan de trap van de kelder staan zo lang. Voor alles is een oplossing zeggen ze :D Ik heb zo'n heerlijk noord-afrikaans stoofrecept wat me ondanks een vlamverdelertje altijd te hard gaat op het vuur, da's echt een 'slowcook'gerecht, die zou perfect in een hooikist gaan... :9

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 12:07

Afstand tussen vuur en hooikist moet zo klein mogelijk zijn, anders koelt het eten teveel af om goed gaar te worden. Opbergen kan ergens anders, maar ijskoude hooikist helpt ook niet echt.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 12:17

Op een Duitse site vond ik nog een variant van een hooikist, een solar-oven. Soort hooikist waar je zonnewarmte aan toevoegt. Gaat alleen lukken als de zon schijnt wel.

Afbeelding

http://umwelt.cms4people.de/52.html

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 13:57

Hooikist met hooi kan ook. Alleen ons kleine keukentje en huisje ontbreekt ernstig de ruimte ervoor. En een hooimadam is een goede vervanging. We hebben de grote en daar past de grote soeppan goed in. Theedoekje eromheen zodat de madam schoon blijft :D en rustig wachten. Met hete pannen en trapjes is geen goed idee. Veel te gevaarlijk. De pan is ook heet als ze uit de zak/kist komen. Daar wil je niet mee slepen dan.

Tja je moet geduld leren hebben. Maar het was toch ook slowfood en slowlife :+ wij willen ook wel eens snel eten. Daar heb je het gasfornuis voor. En met ons campinggasfles koken zijn we veel sneller klaar dan met de normale aardgas.

Maar bouillon of soep kun je de dag ervoor zo garen. Zet het na het aankoken in de zak en trek hem er s morgens weer uit voor je weggaat. Dan alleen s avonds opwarmen. Stoofvlees of stoofpotten gaan hier vaak s ochtens erin en is dan s avonds klaar, koken terwijl je wegbent. :') mocht het nodig zijn even opwarmen op gas en eten.

Trektocht met paard, niet haalbaar helaas ivm gezondheid van baas en paard. Wel eens met huifkar weggeweest twee nachtjes. Was erg leuk. Maar ach misschien een keer de camino doen, mannetje lopen ik met auto van punt naar punt.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:36

karuna schreef:
Zet het na het aankoken in de zak en trek hem er s morgens weer uit voor je weggaat. Dan alleen s avonds opwarmen. Stoofvlees of stoofpotten gaan hier vaak s ochtens erin en is dan s avonds klaar, koken terwijl je wegbent. :')

Kijk, dat soort tips.. dat past prima in mijn leven, zelfs tijdswinst in plaats van verlies ;)

Stoofpot van iets maken, meerdere porties, koken terwijl ik uit werken ben, 's avonds eentje opwarmen en de rest in de diepvriezer.. die kunnen dan later opgewarmd, dagje dat ik niet hoef te koken dan :Y)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 19:16

Yup, helemaal handig. Mag ik jullie dan de link geven naar een heel lekker gerecht (kan met rijs, met aardappels, pasta of een lekker vers (turks) brood. 't Is een recept bedoeld voor slowcooking dus ideaal voor de hooimadam/kist:

Ingrediënten voor 2 personen
• 1½ eetlepel zonnebloemolie.
• 1 appel (goudrenet of Jonagold) geschild en in stukjes gesneden.
• 2 grote uien.(in stukjes gesneden)
• 300 gram riblappen. (in vrij kleine stukjes gesneden)
• 2 tl kerriepoeder.
• 2 tl bloem.
• 200 ml runderbouillon (zelfgemaakt of neem een ½ blokje).
• Zout en versgemalen zwarte peper naar smaak.
• 3 eetlepels Mangochutney.
• 40 gram Rozijnen
• 1 blik gepelde tomaten (400 gram),Snijdt de tomaten wat kleiner(of neem tomatenblokjes)
• 1 volle eetlepel citroensap.
• ½ tl chilipoeder (afhankelijk van hoe pittig je het wilt meer of minder)

Hulpmiddelen
BK-slowcooker, Koekenpan of wok. Schaaltje. Mes.

Voorbereiding
• Week de slowcooker 20 minuten in koud water.
• Braadt de appel en de ui in de olie op middelmatig vuur tot ze zacht zijn.
• Doe ondertussen de bloem in een kom en meng de kerriepoeder en peper/zout erdoor.
• Meng het vlees door de gekruide bloem.

Bereidingswijze
• Schep de ui/appel uit de pan en leg ze in het deksel van de slowcooker.
• Braad in dezelfde pan het vlees tot het lichtgekleurd is en voeg het appel/ui mengsel toe.
• Voeg de bouillon toe en breng tot het kookpunt.
• Voeg dan alle overige ingrediënten toe en breng opnieuw tot het kookpunt.
• Giet dan alles over in de slowcooker, dek af met het geglazuurde deksel.
• Zet in een koude oven van 175° C voor 2½ uur.
• Bij mij was de saus precies goed van dikte maar als hij wat dun is dan bindt je hem alsnog.
• Na 2½ uur was het gerecht gaar en het vlees kon je wegzuigen.

Serveertips
• Wij hebben het gegeten met macaroni en een eenvoudige tomatensalade vermengd met wat sjalotjes en een fijn gesneden augurk. Maar vele combinaties zijn natuurlijk mogelijk.
• Proef als de tijd bijna om is even of er voldoende kruiden inzitten en of het vlees gaar is.

Geplakt uit http://www.smulweb.nl/recepten/1367664/ ... slowcooker

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:37

Ruga schreef:
Wat een prachtig nazomerweer hier!! Heerlijk *\o/*
Vanavond nog wat op de winterweide knutselen, en morgen een lange wandeling met de paarden er naartoe.

Francis schreef:

Ik zag gisteren toevallig een docu waarin iemand een hooikist knutselde. Als je toevallig de plek hebt om het neer te zetten lijkt me dat toch nog handiger/mooier. Het leukste zou een echte oude zijn, en die zijn hier vast te vinden (grote antiekmarkt in Tongeren iedere zondagvoormiddag)
http://www.historischmuseumdeventer.nl/ ... il?id=1427

Citaat:
Wanneer weet ik nog niet maar ik ga met Raya naar zuid Polen, naar 't gebied waar ze vandaan komt. Zal nog wel een paar jaar duren voor we zover zijn en voor die tijd al wat kortere tochtjes gemaakt, maar die tocht naar Polen wil ik echt gaan doen.

Ik ben een paar jaar geleden ook eens gaan kijken waar mijn paard vandaan komt, alleen dan wel. Hij is Hongaars, en van een ras wat bijna verdwenen was/is, een hele ervaring..

prachtige streek daar in borgloon, tongeren! Ben daar ook een tijdje geweest, omdat een ex daar woonde.

Ik zou me hier als het mag ook graag melden. ik probeer ook zoveel mogelijk zo te leven.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:56

Slow Life...leuk topic dit!

Ik dacht altijd dat wij buitenbeentjes zijn omdat we ook gingen voor een afgelegen boerderijtje met wat land, moestuin, boomgaard met oude fruitsoorten, wat beesten, zoveel mogelijk self-supporting.
Idd geen centrale verwarming maar enkel houtgestookte kachels.
Hier ligt geen gasleiding, geen waterleiding e.d.
Gelukkig krijgen we het bronwater wel d.m.v. een electrische waterpomp opgepompt.
Stroom en internet hebben we wel, maar daar is dus alles mee gezegd.
Noodstroomaggregaat op diesel, als het flink onweert valt de stroom hier nogal eens uit.

En een 20 jaren renovatie-project, vervelen doen we ons dus niet.
Werken wel bij een baas om de vrije tijd dan ook echt vrij te kunnen doorbrengen :)

Ik wil graag als de keuken ooit af komt een houtgestookt fornuis, evt. een waar ook de warmwater voorziening op kan, iets wat lijkt op een aga, maar anders...dan hoop ik ook weer brood te bakken.
Hooikist heb ik het al eens met mijn zus over gehad, die is ook van het biologisch tuinieren, groente en fruit zelf inmaken, ouderwetse fruitsoorten, zelf vlierbessen of appelsap maken.

Geweldig dat toch meer mensen deze manier van leven waarderen!