Borstvoeding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 12:00

Boya schreef:
Ff snel een egobericht.

Wil iedereen alvast fijne kerstdagen een een gelukkig nieuw jaar wensen.

Morgenochtend om 06.15 uur mogen wij ons in 't ziekenhuis melden voor een keizersnede. Met moeder en beeb gaat alles goed, maar er zit een cruciaal bloedvat in de weg waardoor de geboorte niet op een natuurlijke wijze mag plaatsvinden. Ben wel ff zoet in 't ziekenhuis, hoop voor oud/nieuw wel naar huis te mogen.
To be continued......

he dat is balen, maar wel de veiligste weg in jouw geval!
zet 'm op, vergeet niet te genieten en hopelijk zien we je in het nieuwe jaar terug met een mooie beeb in je armen!

ik word gek van mezelf; wel borstvoeding, geen borstvoeding... wel/niet/wel/niet etc. lig er al nachten achter elkaar over te dromen.
heb wel het boekje 'uit volle borst' toegezonden gekregen na aanvraag. kijken of ik me daar met de kerst eens in kan gaan verdiepen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 12:40

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 12:45

Duke schreef:
Zo'n periode heeft Romy ook gehad toen ze 2,5 jaar was. Was ook rond de bevalling en een paar weken daarna. Ook iedere nacht drama. Ik denk dat het een combinatie is van nachtmerries, fantasie en de komst van een baby. Ik hoor van veel anderen dat hun peuters ook zo'n periode hebben gehad. Aangezien ik weigerde om Romy dan bij ons in bed te nemen (er lag tenslotte ook al regelmatig een baby in bed en met het gewoel van Romy vond ik dat gewoon te onverantwoord), sliep hubbie regelmatig op de grond bij Romy op haar kamer. Ook met naar bed brengen was hij altijd een paar uur zoet. Bij haar blijven tot ze sliep, proberen weg te sluipen, maar dan werd ze wakker en begon het van voren af aan.
Uiteindelijk hebben we het voor elkaar gekregen door een nachtlampje te kopen die veel licht gaf en de deur van haar slaapkamer open te houden. Zo kon ze ons blijven horen. Eerst bleven we dan een poosje op onze eigen slaapkamer en dan kon ze met ons praten (je hoorde aan haar stem dat ze het alsnog wel eng vond en voor haar eigen geruststelling wilde praten). Tot ze in slaap viel, dan gingen wij naar beneden. En dit hebben we afgebouwd. Door ook op een gegeven moment te zeggen: "Wij gaan nu weer naar beneden, maar de deuren zijn open, dus je kan ons horen en wij horen jou." En nu gaat ze altijd goed naar bed en slaapt snel. Nog steeds wordt ze weleens in paniek wakker, maar een glaasje water en even troosten, is dan vaak genoeg en dan gaat ze weer slapen. Ik denk ook dat ze doorheeft dat we dichtbij zijn en we haar altijd horen. Dat stelt haar gerust.

Misschien is bovenstaand een tip voor je, bij ons heeft het gewerkt, maar ieder kind is anders.

Heuuuuul herkenbaar :D Ja, jullie hebben het wel volgens het boekje gedaan, ik heb ook vanalles geprobeerd, maar ze laat zich eigenlijk niet geruststellen door lampjes en opend deuren etc. Misschien zijn we ook wel niet consequent genoeg hoor, maar het is ook een beetje de situatie en de energie die je hebt om zoiets goed aan te pakken... Ach ja, we redden ons wel, het gaat nu goed op deze manier, wij moeten eerst alles maar eens goed op de rij hebben en zelf uitgerust zijn en dan proberen we de boel wel weer echt op orde te krijgen ;) Overigens heeft haar kamertje een dakraam waar ze bang van is, dat kan er ook iets mee te maken hebben.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 15:17

@Boya: Als het goed is, ben je nu dus moeder! Gefeliciteerd en ik hoop dat alles goed is gegaan!

@Benangelique: Ik zou me niet zo druk maken. Gewoon proberen en kijken hoe het gaat. Het wijst zichzelf allemaal. ;)

@Wowamigo: Romy wijst ook dingen aan die ze eng vindt: haar lamp aan het plafond, het raampje boven de deur (die hebben we al dicht geplakt met gekleurd papier). En inderdaad zoals ik al zei: ieder kind is anders. Wat voor de één werkt, hoeft niet voor de ander te werken. De laatste weken is Romy ook weer onrustig vannacht. Ze jammert dan en heeft het over wolven die langskomen (note to myself: geen sprookjes meer voorlezen over roodkapje, de 7 geitjes, de 3 biggetjes, etc.) of krokodillen of beren. Vannacht er een paar keer uitgeweest, hubbie uiteindelijk een poosje bij haar gezeten, dus hier is het ook nog geen koek en ei. Bovendien zit er wel een patroon in: rond haar verjaardag, rond Sinterklaas en nu weer voor Kerst als ze dus niet naar de PSZ hoeft en papa en mama thuis zijn. Ik was toen als kind ook altijd van slag. Welk kind niet...

Britt heeft tussen 19:00 en 6:00 ook weer 3 keer aan de borst gelegen... Ik vrees dat ik toch minder heb dan ze wil/nodig heeft. En daarom vaker komt. Wil eigenlijk liever 's avonds iets vullenders geven (pap of avondmelkje), maar aangezien ze toch niets (of te weinig) uit de fles drinkt, heeft dat dan ook weinig zin.

Cyntje

Re: Borstvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 15:19

@BA: gewoon aankijken. Ook al beslis je met 100% BV te willen geven, het is altijd aankijken of dat ook lukt ;)
Ik was er ook 100% van overtuigd en het is uiteindelijk gelukt, maar het had bij mij ook goed na 3 dagen heel anders kunnen zijn.
Gewoon proberen en dan kun je altijd nog overstappen.
Van BV naar FV kan altijd andersom wordt moeilijker :+

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 15:32

Duke schreef:
Britt heeft tussen 19:00 en 6:00 ook weer 3 keer aan de borst gelegen... Ik vrees dat ik toch minder heb dan ze wil/nodig heeft. En daarom vaker komt. Wil eigenlijk liever 's avonds iets vullenders geven (pap of avondmelkje), maar aangezien ze toch niets (of te weinig) uit de fles drinkt, heeft dat dan ook weinig zin.

Nachtvoedingen zijn het beste om de productie op te krikken he! Misschien is ze een beetje aan het bijregelen?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 15:36

fijn om hier even mijn onzekerheden te spuien en jullie bemoedigende woorden te lezen. in mijn omgeving is iedereen 'tegen' en ook mijn moeder dus dat maakt het niet makkelijker.

heb het boekje 'uit volle borst' in huis en ga 10 februari naar een voorlichtingsbijeenkomst.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 15:46

Oh dat is inderdaad moeilijk. Gaat iedereen zitten zeggen "oh dat zou ik niet willen hoor, ga toch lekker de fles geven" enzo. En als het even lastig gaat "ja, ik HEB het nog gezegd, geef toch een flesje, dat kind krijgt niet genoeg..." Oh ja en "jullie zijn er toch ook groot op geworden?" Ook een goeie ;-)

Maar het is JOUW lijf en JOUW kind! (en dat maakt het straks makkelijker om te kiezen hoor, echt)

Is zo mooi, pasgeboren babietje op je buik die dan ligt te smakken, dan gaat het eigenlijk vanzelf...

Zelfs mijn jongste deed het, die had vocht in de longetjes, knetterbenauwd in de couveuse, maar toch even drinken... Toen wist ik dat alles het deed...

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 15:57

Waarom zou iemand 'tegen' BV zijn? Is altijd nog natuurlijker dan FV!
Hier in mijn omgeving zijn er ook weinig die het doen/gedaan hebben en juist nu krijg ik complimenten van alle kanten :D
En het is mijn kind, mijn lijf, mijn leven, mijn beslissing en mijn etc etc...
Ik trek me opmerkingen van anderen ook geregeld aan maar niet mbt dit! Ik moet alleen nog antwoorden zien te vinden dat mensen meteen zijn uitgeloelt als ik weer van die rare opmerkingen krijg over BV en tandjes :=

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 16:00

Mooie woorden WowAmigo! Helemaal mee eens! :j

Lastig hoor Benang. :\ Zeker als je moeder er ook geen voorstander van is. (on)bewust kun je je veel aantrekken van de mening van je ouders. Maar zo te lezen wil jij wel en ben je gemotiveerd. Dus gewoon proberen. Zoals Cyntje al schreef: van BV naar FV kan altijd nog, andersom is heel moeilijk.

@WowAmigo: dat is misschien inderdaad een reden: regelen. Doen ze dat nog op die leeftijd? Dus met 9,5 maand? Kun je dan nog een soort van regeldagen hebben?

Mijn moeder vindt het dus geweldig. Zij heeft zelf resp. 8, 3 (tot grote teleurstelling vanwege verkeerde voorlichting) en 10 maanden BV gegeven. Maar ik weet ook dat zij het een beetje vreemd vindt om een kind van meer dan een jaar oud nog aan de borst te hebben en daarin ben ik dus ook wel een beetje beïnvloed, merk ik. Hoewel ik, als Britt daar behoefte aan heb, niet stop met 12 maanden.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 16:03

Wanneer wordt Britt 12 maanden?
Chiara 15 mei,... dat hoop ik echt te redden :j

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 16:03

Ja hoor! Kan best zijn dat je bv wat teruggelopen is en dat ze het aan het opkrikken is! Bij mij liep het rond die tijd ook wel wat terug. En 's nachts schijnt het beste opkriktijdstip te zijn, helaas ;-)

Kijk anders eens op borstvoedingsforum.nl!

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 16:51

Boya schreef:
Ff snel een egobericht.

Wil iedereen alvast fijne kerstdagen een een gelukkig nieuw jaar wensen.

Morgenochtend om 06.15 uur mogen wij ons in 't ziekenhuis melden voor een keizersnede. Met moeder en beeb gaat alles goed, maar er zit een cruciaal bloedvat in de weg waardoor de geboorte niet op een natuurlijke wijze mag plaatsvinden. Ben wel ff zoet in 't ziekenhuis, hoop voor oud/nieuw wel naar huis te mogen.
To be continued......

Ben zo vrij hier even te posten , ben een vriendin van Boya (:) .

Het is een MEISJE en ze heet Nikki en is 3460 gram .

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 17:00

*\o/* Top!
Feliciteer haar maar :D

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 17:30

Boya: gefeliciteerd met Nikki!!! *\o/*

Cyntje schreef:

7 maart wordt ze 1 jaar. Gaat dat alweer snel zeg...

WowAmigo schreef:
Ja hoor! Kan best zijn dat je bv wat teruggelopen is en dat ze het aan het opkrikken is! Bij mij liep het rond die tijd ook wel wat terug. En 's nachts schijnt het beste opkriktijdstip te zijn, helaas ;-)

Oh, dat wist ik niet! Bedankt voor de info! ;)

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 18:04

Dan heb je het al goed gedaan tot nu toe! Als ik dit niet had geweten was ik al eerder gillend gek geworden, haha. Heb het bij beide uiteindelijk een jaar volgehouden, maar wel vanaf 8 en 9 maanden afgebouwd. En de heuuuuule tijd één of meer nachtvoedingen!

Heeft overigens iets met hormonen te maken. En de rust die je dan hebt denk ik. Toch hard werken he!

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 19:35

boya van harte gefeliciteerd!

ik moet straks ook nog een beetje wennen aan een 1 jarige overdag voeden, merla drinkt natuurlijk ook nog wel maar dat zag niemand omdat dat alleen nog maar smorgens en savonds kon.
maar goed de reacties zijn nog steeds bijna allemaal positief dus mensen, ik denk dat t best meevalt :j
en de mensen die er stomme opmerkingen over maken zijn het niet eens waard om je druk om te maken

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:47

Boya gefeliciteerd!

Ik hoop ook tot 1 jaar te voeden en daarna nog een tijdje alleen 's ochtens en 's avonds.

Duke, kun je haar niet met een lepeltje pap geven? Ik weet even niet meer hoe oud Britt is.. :o

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 22:21

Duke schreef:
Boya: gefeliciteerd met Nikki!!! *\o/*

Cyntje schreef:

7 maart wordt ze 1 jaar. Gaat dat alweer snel zeg...
WowAmigo schreef:

Oh, dat wist ik niet! Bedankt voor de info! ;)

Chiara lust geen pap enzo :=
Kan het binnenkort wel weer eens proberen, hapjes gaan ook ineens vele malen beter :oo
Vandaag voor het eerst broccoli en zonder moeite gaat het op! ( 4 volwassen eetlepels )

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 06:02

WowAmigo schreef:
Oh dat is inderdaad moeilijk. Gaat iedereen zitten zeggen "oh dat zou ik niet willen hoor, ga toch lekker de fles geven" enzo. En als het even lastig gaat "ja, ik HEB het nog gezegd, geef toch een flesje, dat kind krijgt niet genoeg..." Oh ja en "jullie zijn er toch ook groot op geworden?" Ook een goeie ;-)

Maar het is JOUW lijf en JOUW kind! (en dat maakt het straks makkelijker om te kiezen hoor, echt)

Is zo mooi, pasgeboren babietje op je buik die dan ligt te smakken, dan gaat het eigenlijk vanzelf...

Zelfs mijn jongste deed het, die had vocht in de longetjes, knetterbenauwd in de couveuse, maar toch even drinken... Toen wist ik dat alles het deed...

dat zijn idd de reacties...
heb het boekje van de kraamzorg 'uit volle borst' gisteren gelezen, maar dan zinkt de moed me eerlijk gezegd in de schoenen.... er gaat zoveel voorbereiding aan vooraf, zoveel dingen waarvan ik denk 'kan en wil ik dat wel', dat ik me er alleen maar onzekerder door maak.
wat hebben jullie aan voorbereiding gedaan op de bv?

wauw boya, gefeliciteerd met jullie dochter! hopelijk is het allemaal een beetje meegevallen en kan je genieten van je kleine trots.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 10:37

Ben toch wel benieuwd wat daar dan aan voorbereiding genoemd wordt :=

Ik heb een kolf gekocht, voedingsBH en dat was het wel zo'n beetje :+
En naar een bijeenkomst. Verder helemaal niks :D

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 10:44

Dan ben ik wel nieuwgierig wat er dan allemaal in staat? Waar zie je dan tegenop? Wat moet je dan allemaal doen aan voorbereiding? Ik heb me gewoon 'niet' voorbereid. Gewoon zien hoe het gaat. Juist voor de hele flesvoeding heb je meer voorbereidingen nodig imo (flesjes, speentjes, flessenwarmer, flessensteralisator, melk, water koken, etc.). Wat je hooguit van te voren kan aanschaffen is een voedingskussen, maar ikzelf heb die alleen de eerste maand gebruikt. Een paar kussens volstaat ook.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 10:45

Cyntje schreef:
Ben toch wel benieuwd wat daar dan aan voorbereiding genoemd wordt :=

Ik heb een kolf gekocht, voedingsBH en dat was het wel zo'n beetje :+
En naar een bijeenkomst. Verder helemaal niks :D

Terwijl ik mijn bericht tik, heb jij al hetzelfde geschreven. ;)
Voedings-bh ja, dat ook. Over het van te voren een kolf aanschaffen hebben we al een discussie gehad. Daar zijn de meningen over verdeeld. ;)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 10:49

Ohja voedingskussen en flessenwarmer heb ik ook aangeschaft.
Enfin, met dat voedingskussen heb ik nooit gevoed en slaap er liever mee :')
En die flessenwarmer gebruik ik zo nu en dan maar met FV had ik daar ook nog wat aangehad.

Ja, ik wilde graag een eigen kolf hebben ipv een huurkolf.

Ik denk dat je téveel spoken ziet hoor BA.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 11:00

Ik herken je gevoel wel hoor BA, bv geven is toch best even doorzetten en wennen de eerste periode. Je ziet niet hoeveel je kindje drinkt en je moet wennen aan zijn huiltjes, wat wil hij? Heeft hij nu alweer honger of is hij moe? Bij de eerste vond ik dat erg moeilijk en zag ik ook op tegen de volgende voeding. Er zat geen ritme in en ik vond het best moeilijk allemaal.

Bij de 2e was ik daar een stuk relaxder in. Maar die had ook gelijk een fijn ritme te pakken. En zolang hij goed groeide en tevreden was, vond ik het goed. Maar bij een eerste komt er veel op je af en is het niet zo simpel allemaal. Tenminste, dat is mij ervaring.

Maak voor jezelf een keus die goed voelt. Het is jouw kind en jouw lijf en jij moet een mooie kraamtijd hebben. Op die eerste periode moet je straks met een heel fijn gevoel kunnen terugkijken. Wat iedereen om je heen ook zegt over je keuze, het moet voor jou goed voelen.