Welke fobie/angst heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 21:44

Het klinkt raar -en ik ben nogal een grote dierenvriend- maar ik heb een fobie/angst voor bruine beren!
Knuffels, films of dierentuinen, overal ga ik bruine beren uit de weg. Al vanaf kinds af aan. En ik weet niet eens goed waar dat uit is ontstaan.

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 21:48

Vlinders :o

Echt te erg voor woorden, maar je wilt niet weten hoe bang ik voor deze beestjes ben...
En dan bedoel ik dus ook echt bang :D

Voor de rest voor naalden, heel erg zelfs.
Zo erg dat ik bij het zien van een veiligheidsspelt/naaispelden enz al bijna flauw val...

Ik probeer me wel over die twee dingen heen te zetten, maar makelijk is anders :D

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 21:50

Zinn schreef:
Mijn vriend heeft een overvloed aan speeksel terwijl hij eet, netjes met zijn mond dicht, maar ik wordt onnozel van het geluid. Dan zet ik altijd de tv aan ofzo :+

Jakkes ja, mijn vader, is net zo eene...
Doet die soms ook nog eens vaak een slok thee erbij, roetsjt? het nog wat harder naar onder, maakt het nog meer kabaal :Y)

vuurneon

Re: Welke fobie/angst heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 22:00

Oeh, ik ben trouwens ook een mietje met hoogtes: Ik heb al hoogtevrees op de 2e verdieping :=

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 22:03

dat doet mijn vriend gelukkig niet, dat vind ik echt zo walgelijk als mensen drinken in hun volle mond kappen, bleugh

Manonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 22:03

pff ik vind het doodeng om onbekende mensen te bellen :\ de enigste die ik zonder problemen bel, zijn mensen die ik redelijk vaak spreek :P

Ook hou ik er niet van om gewoon naar onbekende mensen toe te lopen en daar wat aan te vragen..

sjee echt een ramp laat iemand anders dat maar doen!!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 22:25

Zinn schreef:
dat doet mijn vriend gelukkig niet, dat vind ik echt zo walgelijk als mensen drinken in hun volle mond kappen, bleugh

Dat vind ik ook vies, dat mengt vaak twee heel verschillende soorten smaken! Dat doe ik dus zelf echt alleen als ik haast heb 's ochtends om naar de bus te komen. ;)

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 06:41

Nemurin schreef:
Zinn schreef:

Dat vind ik ook vies, dat mengt vaak twee heel verschillende soorten smaken! Dat doe ik dus zelf echt alleen als ik haast heb 's ochtends om naar de bus te komen. ;)

hoi hoi

je schreef iets over, dat je nuchter bent, dat ben ik ook, behoorlijk, soms tot grote ergenis van mijn omgeving toe.
Ik werk met dieren, word dus geregeld ook met overgevende honden geconfronteerd, zelfs daar kon ik een tijdje niet meer tegen, maar dat gaat nu best goed.
We hebben 5 honden, ik ga er zelf mee naar de dierenarts en kan tegen de meest vreselijk behandelingen. Dat komt idd door mijn nuchterheid, ik heb ook een ijzersterke maag, maar 2 en half jaar geleden heb ik toch een keer overgegeven. Was een combinatie van een hoop factoren, maar heeft tijdens mijn burnout me veel in de weg gezeten. Die dag voor ik ziek werd, heb ik volledig geanaliseerd, niet bewust hoor, inmiddels kan ik weer bepaalde dingen eten die ik dat weekend gegeten heb.
als ik ooit buikgriep heb, hoef ik nooit over te geven, als ik iemand zie overgeven, hoef ik het ook nooit. Maar als ik er tevaak mee geconfronteerd word, dan droom ik er wel van en slaap ik dus slecht, dat is niet grappig.
Dus nu probeer ik altijd te zorgen dat ik er zoveel van zie/hoor, dat ik onder de grens blijf van slecht slapen.
Ik ben er zelf bewust mee bezig en "train" mezelf ook hierin.
gedragstherapeut voor honden zijn en dan zelf een fobie hebben, kan handig zijn maar soms ook wel fijn, omdat je bewust bent van een heleboel.

Waar het bij mij precies vandaan komt, weet ik voor een deel, verder kan ik het ook inmiddels goed laten rusten, mijn leven word voor een deel bepaald door de fobie, maar ook voor een deel niet, omdat ik er behoorlijk mee vecht.
een voorbeeld, ik ben in september naar canada geweest met een vriendin, 1 week paardrijden in Alberta en 1 week rondtrekken, dit had ik zowiezo een jaar eerder niet gekunt.
Halvewege de paardrijweek, gingen we een avondrit maken om in het donker terug te komen, leek me geweldig, inmiddels kan ik best wat eten voor ik ga rijden, lunch en ontbijt gaat goed, maar warm eten en dan vrij snel daarna paardrijden, dat deed ik thuis nog niet, maar goed, ik dacht, joh ik ben in canada, ik voel me al de hele week goed, niet zeuren, Fobie moet nu maar eens klaar zijn. Dus dapper wat eten op, tijdens het eten toch maar minder gegeten, want ja, ik hoef het probleem niet op te zoeken dacht ik nog.
Het resulteerde in dat ik huilend (ik huil nagenoeg nooit, zelfs op een begrafenis houd ik het droog) en trillend het paard heb opgezadelt (die er geen last van leek te hebben) en zo op het paard ben gestapt, zo van, ik ben zo bang, maar ik moet hier doorheen, het was een bijzondere rit, gelukkig werd het snel donker zodat we zeker niet meer gingen draven (want in mijn verbeelding gaat het dan sneller mis) en gedurende de rit werd ik wel wat rustiger.
Gelukkig is het goed afgelopen, ik ben dan de nacht nog bang om ziek te worden, maar ben goed opgestaan in de ochtend en toch weer een drempel overwonnen.
Fijn is het niet, en dagelijks eten ergens anders, zoals de 2e week, vind ik echt doodeng, elke keer ben ik blij dat ik dan niet ziek word van wat we hebben gegeten, maar ik doe het wel. Heb wel medicijnen mee gehad die zorgen dat je niet hoeft over te geven. Dat gaf wel wat rust gelukkig.

maar echt, geloof me, ik ben verder onwijs nuchter, realistisch enzo. Dat kan dus blijkbaar makkelijk in combi met een fobie (stond mijn omgeving ook verbaasd van te kijken)

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 09:55

joyfordogs schreef:
ik denk dat dat meer in de hoek van irritatie ligt, lastig te behoordelen vanaf een beeldscherm, maar een fobie beheest en overheerst je leven.
Ik vind het ook niet prettig om mensen te horen eten, maar dat is echt anders dan mijn fobie.
er zijn wel meer dingen die ik stom, suf achterlijk of irritant vind en waarbij ik kan denken, ik wil nu iemand een mep geven, maar echt, dat voelt heel anders dan die fobie.
een fobie beheerst echt je leven.
Ik kan je wel voorbeelden geven.
Een vriendin verteld dat haar zoontje (van 2) ziek was, veel overgeven, ik wil haar dan de komende tijd eigenlijk niet zien, bang dat ze een buikgriepvirus meeneemt. Als iemand verteld dat hij/zij, ziek is geweest van, tja, verzin het maar, aardappels, dan durfde ik dat niet meer te eten, met volle maag paardrijden, no way, dat voelt als de goden verzoeken.
Op zondag naar vrienden gaan, ja leuk, maar wat als we daar blijven eten en het word te laat, ik durf niet te laat te eten, wil niet met een volle maag in bed liggen.
Er word bij ons op het werk geregeld taart getrakteerd, ik heb een jaar lang smoesjes verzonnen waarom ik niet hoefde. Voorheen at ik dat namelijk wel, inmiddels ben ik er open en eerlijk over, maar ik eet nog steeds geen taart, heb er soms wel zin in, maar als ik zoiets eet, dan ben ik de hele dag bang dat ik er ziek van word.
Ik noem dus maar wat voorbeelden uit het dagelijks leven op, ik ben me bewust van hoe debiel het is, maar het is echt heftig om een fobie te hebben.

Nou ja, zoals ik al zei, zat ik een paar jaar geleden nog 4 straten verderop als iemand een baby zat te voeden. Nu is dat gelukkig iets minder. Mensen moesten ook niet over misselijk zijn gaan praten. Als we thuis een feestje hadden waar veel werd gedronken, mooi dat ik vroeg boven zat en de wc beneden niet in ging voor ie was schoongemaakt. Niet omdat er 'iets' gebeurde/was gebeurd, maar voor het geval dat. Stations, treinen en steegjes? Brr, nee. Of welke plek dan ook waar ik het ooit had zien liggen. Ik heb zelfs mijn wens om dierenarts te worden er voor weggezet (niet dat ik die studie had gehaald, maar goed, dat is een ander verhaal) en heb ik zelf geen huisdieren (ook wegens tijdgebrek, wat de reden is als iemand vraagt waarom :Y) ). Ook is het een van de redenen dat ik geen kinderen wil. Ten eerste omdat ik doodsbenauwd ben om tijdens de zwangerschap zelf last te krijgen (dat zou dan voor het eerst sinds mijn 11e zijn) en daarna heb je een kind, dat als het tegen zit, niet mijn schokbetonnen maag erft.

Je kan dus zeggen dat het in mijn geval wel degelijk een stevige invloed op mijn leven heeft. Maar goed, de tijd dat het zweet me uitbrak en ik verdwaasd en bijna huilend door het huis liep te ijsberen als iemand in een boek (!!) misselijk werd, die is gelukkig voorbij. Ook gaat de tv niet meteen weer uit als het daar te zien is. Hoewel het wel uit maakt in welke context. Als het medisch is (ziekenhuis serie, informatief programma), kan ik er beter tegen dan wanneer het grappig bedoeld is (bepaalde films). Ik zal wel altijd even mijn ogen dicht doen of de andere kant op kijken.

Nogmaals, sinds ik weet dat er een naam voor is en ik niet de enige ben, gaat het beter. In stress situaties slechter.

EDIT: Ik let wel altijd erg op dat ik niet teveel eet en alleen een kleine portie van iets lichts als ik daarna nog moet paardrijden of anderszins aktief moet zijn. Veel drinken kan ik ook niet, ik heb een hekel aan het gevoel van een volle maag. Ik betrap mezelf er ook wel op, dat ik anderen als hun bord bijna leeg is en ze langzamer gaan eten, vertel dat ze er neit meer in moeten stopen dan er in past. Heel irritant en vaak word ik dan ook aangekeken alsof ik niet goed bij m'n hoofd ben. Komt ook omdat ik niet met m'n fobie te koop loop. Alleen geode vrienden en m'n vriend weten dat ik 'er niet tegen kan'.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 12:15

Gelukkig heb ik er geen last mee bij dieren! Heb er eentje bij het nekvel gehouden die verdoofd was geweest maar natuurlijk niet nuchter was gehouden daarvoor want het was best wel een op-dat-moment beslissing geweest en ik moest zorgen dat ie niet stikte.

Het enige dat ik voelde was van die moeder-gevoelens voor die kat... :+ Dus dat vond ik wel fijn. Er zijn nog een aantal tests die ik zal moeten doorstaan, maar dat heb je als diergeneeskunde student sowieso elke paar weken...

Maar zwangerschap lijkt mij ook niets. Ik ga de tip van mijn moeder onthouden. Als die 's ochtends 1 beschuitje (droog) op bed at voor ze opstond had ze nergens last van.
Geen IDEE hoe ze daarachter zijn gekomen.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 17:07

Emetofobie.
Ik ben echt panisch voor alles wat met overgeven te maken heeft... Gewoon echt regelrechte blinde paniek.
Geen idee hoe het komt.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 18:37

apart dat ik bij bokt, lotgenoten tegenkom.
Tegenwoordig betrap ik me erop dat ik er soms niet meer mee bezig ben.
Kinderen wil ik ook niet, maar niet om die reden, ik maak mezelf gerust wijs dat ik niet ziek word van zwanger zijn, haha.
Mijn man en ik hebben geen kinderwens. MoriMann,ik herken wel wat je schrijft, mijn neefje van 4 is soms hier, en dan zorg ik wel dat hij niet zoveel snoept, bang dat hij er ziek van word, bizar ergens, maar zo werkt het blijkbaar wel.
Ik heb ook bewondering voor sommige mensen, die na het eten van een flinke bord friet en fricandel, gewoon gaan paardrijden, sinds een paar maanden rijd ik savonds weer paard, maar dan eet ik 1 of 2 boterhammen, gewoon warm eten en dan paardrijden, no way!
Bizar dat zoiets je leven kan beheersen. Ik kan er soms erg kwaad om worden, als ik er niet echt last van heb, dan denk ik, jeetje, wat stel ik me aan, wat is er nu erg aan overgeven, maar ik denk dat mijn lijf daar niet voor gemaakt is ofzo, ik heb vriendinnen die lopen gerust naar de WC als ze niet lekker zijn en zijn dan blij dat ze het kwijt zijn, soms snap ik ze niet, en soms ben ik gewoon jaloers.
Ik hoef in ieder geval niet bang te zijn dat ik boulimia krijg.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 18:40

Ik heb sinds een klein jaar van de een op andere dag (extreme) angst in de auto.....

Word steeds erger, ik ga nog steeds wel mee in de auto anders kom ik nergens maar de angst neemt steeds meer toe.

Heb zelf geen rijbewijs en heb er nooit eerder last van gehad.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 18:43

Kettingzagen, of die dingen waar ze heggetjes mooi recht mee maken.

Ik heb weleens gehad dat iemand een heg ging doen om het gebouw van het bedrijf waar ik werkte. Ik was om kwart voor 17 klaar en heb tot 20 uur zitten wachten tot die man weg was. Dat geluid alleen al......ieeeeee

Pimpelpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 18:48

Ik ben benieuwd of de mijne al eens voorbij is gekomen. Ik ben bang voor roosters. En dan bedoel ik van die roosters die aan de zijkant van een gebouw of in de grond zitten, waar je niet kunt zien wat er achter zit. Als je er een (brom)geluid achter hoort vind ik het doodeng en als er ook nog lucht uit komt, zak ik door mijn benen van angst!

Gelukkig heb ik er in mijn dagelijks leven bijna geen last van, dus ik heb nog nooit moeite gedaan om er achter te komen waar het vandaan komt en om er wat aan te doen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 22:12

Amika: Dat heb ik alleen als ik net Supernatural heb gekeken... :+ Maar dan ben ik ook bang van het kraken van mijn dak, de schaduwen op de muur, etc.

Maar angst is nooit belachelijk, dus nu niet denken dat ik je afkraak of uitlach hoor. :) Maar het deed me daar dus wel aan denken. Kan me goed voorstellen dat je bang bent van die roosters - je weet echt niet wat erachter zit en dan komt er van die rare herrie uit.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 22:29

ik weet wel vanwaar mijn angst komt :j Als mijn moeder moet overgeven is het altijd alsof de wereld vergaat, enorm kokhalzen, alles eruit hoesten, flauwvallen en meestal ook blijven overgeven de hele dag door. Dus ik dacht vroeger dat het bij mij dan ook zo zou zijn als ik zou moeten overgeven...Weet ondertussen als dat dit totaal niet het geval is, maar daar gaat de angst helaas niet mee weg :+

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 22:32

Haha mijn moeder doet wel het enorme kokhalzen en alles eruit hoesten maar flauwvallen is in onze familie nogal zeldzaam. Maar inderdaad als mijn moeder het doet wil ik echt keihard wegwezen. Gelukkig al jaren niet meer meegemaakt.

Maar ja als je de aanleg hebt voor zo'n fobie dan maakt het niet uit wat er gebeurt! ;) Helaas.

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 21:35

ik ben echt als de doods voor rupsen. Als ik die beesten zie, raak ik helemaal in paniek. En je wil me echt niet mee maken als zo'n vies brrrr ding op me zit, dan word ik echt zo verschrikkelijk bang dat ik niet meer voor mezelf insta.

Ik neem ook rustig een dikke omweg, of fiets een heel stuk om als ik weet dat er ergens veel bomen staan (rupsen) Of met de auto, als zo'n ding al op de auto zit.

Met de rest van de insecten heb ik weinig, ben er niet bang voor.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 21:36

Nou dan hou je vast van mij Noraly want ik heb er geloof ik gisteren per ongeluk eentje plat gereden met m'n fiets... Ik vind ze lief, maar kon hem niet meer ontwijken.

Wat moet een rups uberhaupt midden op straat in dit jaargetijde...

justmenatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 21:41

Mereltje schreef:
Houten ijsstokjes... Brrr :=
Ik krijg er al kippenvel van als ik er aan denk :o

Brrr hier nog 1 !!!

Vind het ook verschrikkelijk om mensen te horen eten/ drinken, daarom zorg ik ook dat ik in lunchpauze ver uit de buurt van mensen ben. Sommige mensen hoor je niet hoor maar er zijn er bij brrr

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 22:10

oo ja van die ijsstokjes ja brrrrr iew

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 06:51

En dan die houtenstokjes bij de dokter als hij in de keel wilt kijken. Bah! ;(

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:16

Naalden.. Moest vandaag bloed prikken .. Ik ben nog nooit zo ongelovelijk in paniek geraakt .

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:24

Hier ook emetofobie, angst voor overgeven.
Wel minder dan toen ik een tiener was, maar nog steeds heel erg.
Ik wil niet bij dronken mensen zijn, als m'n man gaat drinken word ik al gespannen en ik drink zelf nooit meer. Ik kan er niet tegen om het te doen, te zien, te ruiken, te horen of om er aan te denken.
Ik geef zelf echt nooit over, laatste keer was toen ik 8 was.
Als het in een film ofzo voorkomt, dan weet ik al van te voren dat het gaat gebeuren en ga ik even naar de wc of de keuken of ik doe m'n ogen dicht.

Verder ook panisch voor spinnen. Lekker normaal :D