Mexicaanse Griep - Pandemie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ShirleyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 00:30

Weet je wat ik nou zo vervelend vind...

Het volgende zinnetje staat in een bericht op de site nu.nl over de jongen die is overleden aan de mexicaanse griep:

''Hij was kwetsbaar'', aldus een woordvoerder. In principe kan iedereen aan griep sterven, maar over het algemeen overlijden alleen mensen met een verminderde weerstand.

Waarom word dat nu weer zo neer gezet? Doen ze dat nou expres?

Air

Re: Mexicaanse Griep - Pandemie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 00:37

Geloof dat diarree niet 1 van de symptomen is hoor :)
Ik snap je heel goed, ze kunnen alleen met een kweek controleren of het de mex. is of niet.

Hmm het is gewoon een feit hoor Shirley..

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 00:40

x_Marr schreef:
Geloof dat diarree niet 1 van de symptomen is hoor :)
Ik snap je heel goed, ze kunnen alleen met een kweek controleren of het de mex. is of niet.

Hmm het is gewoon een feit hoor Shirley..

Misschien eerst even de feiten opzoeken opzoeken voordat je iets denkt ;)

Wat zijn de symptomen Mexicaanse griep? De ziekteverschijnselen, kenmerken en symptomen van de Mexicaanse griep lijken op die van gewone griep. De meest voorkomende ziekteverschijnselen van griep zijn: koorts, koude rillingen, spierpijn, hoofdpijn, moeheid en een droge hoest. De symptomen die kunnen optreden bij Mexicaanse griep, zijn:

moeheid;
misselijkheid;
hoofdpijn;
droge hoest;
koude rillingen;
minimaal 38,5 graden koorts;
spierpijn
pijn;
keelpijn;
loopneus;
soms braak- en diarreeverschijnselen;
algehele malaise (een grieperig gevoel).

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 00:45

Vind ik knap dat jij direct feiten kan weten zonder eerst te denken :D
Maar mn moeder heeft vanmiddag het lijstje opgelezen die ze van haar werk had gekregen(dokterspraktijk), kon me niet herrineren dat daar diarree bij stond.
Zal morgen eens kijken.

Koorts is trouwens al vanaf 38 graden.

Polly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 01:07

ShirleyM schreef:
Weet je wat ik nou zo vervelend vind...

Het volgende zinnetje staat in een bericht op de site nu.nl over de jongen die is overleden aan de mexicaanse griep:

''Hij was kwetsbaar'', aldus een woordvoerder. In principe kan iedereen aan griep sterven, maar over het algemeen overlijden alleen mensen met een verminderde weerstand.

Waarom word dat nu weer zo neer gezet? Doen ze dat nou expres?

Ik breek even binnen in dit topic, maar dat vind ik nou het super griezelige aan de ziekte, over het algemeen kom je er wel weer boven op als je verder lichamelijk gezond bent, alleen met een verminderde weerstand niet. Mijn broer ligt nu in het ziekenhuis, met een weerstand van 0,0. (zit een heel lang verhaal achter, bij interesse: pb) Moet je hier nou voor vrezen, of nemen ze in het ziekenhuis genoeg maatregelen ertegen?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 01:31

x_Marr schreef:
Vind ik knap dat jij direct feiten kan weten zonder eerst te denken :D
Maar mn moeder heeft vanmiddag het lijstje opgelezen die ze van haar werk had gekregen(dokterspraktijk), kon me niet herrineren dat daar diarree bij stond.
Zal morgen eens kijken.

Koorts is trouwens al vanaf 38 graden.

De dokters hier in Nederland geven ook andere informatie als de WHO.
Voorlopig neem ik de WHO even iets serieuzer dan de huisartsen hier. ;)

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:05

ik heb astma best erge,
ze hebben gezegd dat iemant met longaandoeningen eraan sterven,
maak me dus best wel zorgen,
diaree heeft onze dokter ook gezegd dat dat erbij kan zijn.

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:58

Hier in de omgeving zijn veel jongelui teruggekomen van vakantie met verschijnselen van de Mexicaanse griep en een aantal van hen zijn ook getest en blijken het inderdaad te hebben of gehad te hebben.Ik denk dus dat er al meer mensen deze griep inmiddels gehad hebben dan dat er aangenomen wordt.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:46

sammy1 schreef:
ik heb astma best erge,

Waarschijnlijk val je dan in de risicogroep en kom je in aanmerking voor vaccinatie.

Dit is een interssant overzicht:

Bij de Mexicaanse griep zien we vooral het volgende klachtenbeeld:

94% van de patiënten heeft koorts;
92% moet hoesten;
62% klaagt over een zere keel;
25% van de patiënten heeft last van diarree en braken - dat is meer dan bij de huidige seizoensgriep.(1)

8% van de bevestigde gevallen heeft dus geen last van ademhalingsproblemen en hoesten!
6% heeft geen last van koorts

Denk dat de huisartsen hier in Nederland heel wat van zouden kunnen leren. Tot nu toe worden patienten die niet of weinig hoesten terwijl ze wel alle andere symptonen hebben door een hoop huisartsen niet getest.

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:48

En als je alleen last heb van een zere keel en geen koorts?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:52

Jetje1985 schreef:
En als je alleen last heb van een zere keel en geen koorts?

Dan lijkt de kans me wel heel erg klein. Je hebt dan maar 1 van alle symptonen en een zere keel kan natuurlijk heel veel oorzaken hebben.
Als je 1 van de symptonen niet hebt en de rest wel is het vroeg genoeg om de huisarts te bellen lijkt me. Koorts (vanaf 38 graden) is in ieder geval een van de dingen die je moet hebben wil een huisarts in beweging komen en dat lijkt me ook wel logisch. ;)
Denk dat je op zijn minst het gevoel moet hebben dat je een behoorlijke griep te pakken hebt.

Dit vond ik nog over de risicogevallen:

Kun je aan de Mexicaanse griep overlijden?
Het is mogelijk dat mensen overlijden aan de Mexicaanse griep. Ook bij een gewone griep overlijden jaarlijks vele mensen. Er zijn een aantal (risico)groepen aan te wijzen die gevoelig of vatbaar zijn voor complicaties:

mensen die bedlegerig zijn;
sterk verzwakte mensen;
mensen met een nierziekte;
mensen met hart en longaandoeningen;
mannen en vrouwen van 65 jaar en ouder;
diabetici.

Zoals hierboven reeds uiteengezet, hebben mensen met obesitas die worden besmet met de Mexicaanse griep veel ernstiger ziek dan mensen met een normaal gewicht. Ook hebben zwangere vrouwen meer kans op complicaties. Mensen die tot één van deze risicogroepen behoren, doen er verstandig aan indien zij contact opnemen met de huisarts bij griepverschijnselen. Ga dan niet naar de praktijk of huisartspost, maar neem telefonisch contact op ten einde besmetting van andere mensen in de wachtkamer te voorkomen.

palo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:59

Tis jaren geleden dat ik ziek ben geweest! Nou ben ik afgelopen donderdag voor mijn werk naar Engeland geweest'[touringcarchauffeur] en krijg daar 's nachts enorme koortsaanvallen en koude rillingen! Hoofdpijn en spierpijn dat ik bijna mijn bed niet uitkan, de hele dag zo dol als een kuiken, pijn op mijn borst en droge hoest en algemene ellendige griepverschijnselen! In de week ervoor veel wandelaars voor de 4-daagse gereden dus veel contact met verschillende mensen. Maandag bij terugkomst de huisarts gevraagd of ik me moest laten testen, maar volgens hem was de kans dat het de mexicaanse griep was erg klein?!!? }:0 Voel me nu gelukkig weer een stuk beter maar het hoesten klinkt als een rochelende stoomtrein! Dus in hoeverre wordt je dan serieus genomen?

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:01

ThePast03 schreef:
sammy1 schreef:
ik heb astma best erge,

Waarschijnlijk val je dan in de risicogroep en kom je in aanmerking voor vaccinatie.

Dit is een interssant overzicht:

Bij de Mexicaanse griep zien we vooral het volgende klachtenbeeld:

94% van de patiënten heeft koorts;
92% moet hoesten;
62% klaagt over een zere keel;
25% van de patiënten heeft last van diarree en braken - dat is meer dan bij de huidige seizoensgriep.(1)

8% van de bevestigde gevallen heeft dus geen last van ademhalingsproblemen en hoesten!
6% heeft geen last van koorts

Denk dat de huisartsen hier in Nederland heel wat van zouden kunnen leren. Tot nu toe worden patienten die niet of weinig hoesten terwijl ze wel alle andere symptonen hebben door een hoop huisartsen niet getest.

dankjewel voor je reactie,
wel goed om dit te wete.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:04

er is toch nog geen vaccinatie? dat vertelde mijn huisarts

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:07

Niet het hele topic doorgelezen, sorry :+

Maar ik snap niet waarom er zo'n paniek wordt gemaakt om de mexicaanse griep? De gewone griepgolf in het begin van dit jaar veroorzaakt veel meer doden? (Bron: http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/bev ... 693-wm.htm)

Een collega van mij opperde dat het misschien was om de aandacht van de kredietcrisis af te leiden. Dat mensen daar minder aan denken en daardoor weer 'gewoon' gaan doen.
Ik geloof in ieder geval niet zo in de ernst en in de paniek die erom gezaait word. Maar ik heb het gevoel dat ik 1 van de weinige ben...

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:08

ik denk dat dat komt omdat het in veel landen is,
was dat met die griepgolf dan ook zo?

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:12

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:13

Ik hou dit even in de gaten, even doorgelezen... wel heel erg nu die griep!

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:15

ah ok dankjewel,
ik maak me zorgen omdat het voor mensen met longaandoeningen fataal kan zijn snap je,
paniek heb ik nog niet maar maak me wel beetje zorgen,
ik woon in limburg en hier is pas het wmc geweest,
wereld muziek conkoer(hoe je het ook schrijft)
en hier waren 3 gevallen van andere landen,
ik hoop dat het snel over is.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:21

Dat er zo extreem veel aandacht aan deze griep geschonken wordt komt vooral vanuit de pharmaceutische industrie die hier weer vreselijk veel aan verdienen kan...................... _-:(
De griep is helemaal niet nieuw, er zitten veel elementen van oude varkensgriepen in en mensen van voor 1956 zijn waarschijnlijk allemaal al immuun voor dit type omdat ze het al gehad hebben.
Maar........... hoe meer paniek hoe meer Tamiflu verkopen en nog veel meer vaccinaties................ :$ :$ :$ waar je dus net zo ziek van kunt worden als de griep zelf.
Elk jaar gaan er mensen dood aan de "gewone" griep, wereldwijd tussen de 250.000 en de 500.000. Hoor je nooit iemand over.

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:22

Jippie Linky, dus ik ben niet de enige die er zo over denkt!

So0p_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:22

Mijn broertje is op dit moment erg ziek, misschien toch een mexicaanse griep onder de leden...

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 15:55

Mijn nicht en haar man hebben de mexicaanse griep achter de rug...en ja ze hebben zich flink ziek gevoeld 2 dagen lang, maar dat zijn ze ook wel eens geweest met een normale griep...

Ik maak me dus helemaal geen zorgen, vooral niet na een gesprek met hun beiden...

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:56

Hmm lekker, paar vrienden komen gisteren terug uit Salou, 6 van de 7 zijn ziekgeweest. 6 Zijn er weer opgeknapt, en nu heeft een meisje de Mexicaanse griep. :\

Ik lees ff mee!

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:03

Er zijn gevallen bekend van mensen die het thuis gewoon uitzieken en het niet eens wisten dat ze mexicaanse griep hadden.
En ik denk dat het deze kant ook op zal gaan.
De huisartsen komen er niet eens meer voor langs.
Medicijnen kun je evt. halen maar zelfs dat doet niet iedereeen.