[Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PureSylk

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 19:01

Ik 'pakte' em er ook online bij hoor. Heb em irl niet xD
Maar wel even fijn om te weten :)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 19:03

PureSylk schreef:
Ik pak helemaal de bijsluiter erbij omdat ik je niet geloof,

Kwam over alsof je drie trappen op en af moest om hem te pakken. :o _O-

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 22:53

Ik heb een vraagje.
:D

Twee jaar geleden ben ik aan de pil gegaan,
omdat ik een vriendje had en het zekere voor het onzekere wilde nemen.
[mochten we seks hebben, hoef ik mij niet druk te maken over een zwangerschap]
Nu is het sinds een maand of twee uit,
en vroeg ik mij af of het nu nog wel nut heeft om de pil te slikken?
Ik had geen last of ongemakken van mijn menstruatie als ik de pil niet slikte,
en ik werd altijd netjes regelmatig ongesteld.

Dus. Is het handiger voor mij om te stoppen met de pil,
of maakt het niet zo veel uit?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 23:52

Sja, dat is je eigen keuze. Als je geen (onveilige) seks hebt en ook geen andere reden om de pil te slikken is er geen noodzaak om door te gaan. Ik voel me een stuk lekkerder zonder de pil, maar dat geldt niet voor iedereen.

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 01:10

Ik heb helemaal geen seks meer,
en ik heb al helemaal het type niet om zodra ik een nieuw vriendje heb er meteen mee te beginnen.
Daar wacht ik liever een paar maandjes mee,
dus tegen die tijd kan ik weer aan de pil gaan.

Na deze strip ga ik er mee stoppen denk ik.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 09:18

Yessy schreef:
Volgens mij worden mensen met bijv migraine-aanvallen tijdens de menstruatie aangeraden de pil door te slikken, en dan eens per half jaar, jaar of alleen als je een doorbraakbloeding krijgt een stopweek te houden.
Voor de vruchtbaarheid maakt het denk ik weinig uit, er is als je de pil slikt helemaal niets natuurlijks meer aan, ook niet als je braaf een maandelijkse stopweek houdt.
Dat van baarmoederhalskanker ivm proliferatie had ik nog nooit van gehoord, ik dacht dat het slijmvlies juist in een rustfase terechtkomt. Het wordt namelijk niet constant dikker als je de pil doorslikt.

Dank je voor je reactie op mijn bericht :j

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 20:55

Ik heb een vraagje. Ben nog maagd (heel lang waarschijnlijk), maar is het nou echt zo dat je de pil beter niet kunt gebruiken als er borstkanker in je familie voorkomt? Ik las dat namelijk op een site en dat is wel een hele goede site verder. Dus dat betekent dat ik nooit de pil kan gebruiken? Sowieso was ik het niet van plan, maar vraag me af hoe ernstig het precies is. De moeder van mijn moeder heeft het namelijk gehad en ze is eraan overleden, dus naar mijn mening kun je beter het zekere voor het onzekere nemen. Weet iemand hier meer van?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 20:58

Mijn moeder heeft baarmoeder en baarmoederhals kanker gehad, haar moeder is daar aan overleden en ook aan vaders kant zit het. Ik gebruik gewoon de pil. :) Zoveel verhoogt het niet. Ik geloof dat het een keer was dat als 1000 vrouwen waren, dan waren er 10 a 12 die borstkanker zouden ontwikkelen. Pakte ze de pil, zouden het er 15 zijn. ;) Komt uit een tv serie die gaat over dergelijke dingen, alles wat gynaecologen tegen kwamen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:30

Als borstkanker echt veel in de familie voorkomt, zou ik eens met de dokter overleggen of een genetische test mogelijk is. Dat zou namelijk al een hoop zorgen weg kunnen nemen (of soms helaas niet, maar dan weet je iig waar je aan toe bent).
Als het enkel 1 oma is en haar zussen/dochters nooit ergens last van hebben gehad is je oma helaas 1 van de 9 geweest (niet te geloven hoeveel vrouwen borstkanker krijgen), en heb jij dus niet of nauwelijks verhoogd risico. Sommige studies wijzen uit dat de pil ook iets verhoogd risico geven op kanker, maargoed dat geldt ook voor het eten van brood, rood vlees, verbrand vlees, friet en nog 100 dingen.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 12:29

Annouk schreef:
Ik heb helemaal geen seks meer,
en ik heb al helemaal het type niet om zodra ik een nieuw vriendje heb er meteen mee te beginnen.
Daar wacht ik liever een paar maandjes mee,
dus tegen die tijd kan ik weer aan de pil gaan.

Na deze strip ga ik er mee stoppen denk ik.

Denk dat het nadeel als je stopt, en je moet weer beginnen dat je lichaam weer helemaal moet wennen. Dus krijg je stemmingswisselingen onregelmatige menstruatie.

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 12:43

Ik heb hiervoor altijd een regelmatige menstruatie gehad, vanaf mijn eerste keer al,
zonder pijn of wat dan ook.
Maakt dat dan helemaal niets uit? Want daar was ik juist zo blij mee.
:=

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 12:51

Tja de kans dat dat anders is als je stopt met de pil is heel groot omdat je lichaam gewent is aan de situatie zoals hij nu is! Je lichaam veranderd en je hormoonhuishouding ook. Dus het is niet met 100% zekerheid te zeggen dat je straks ook een onbezorgde menstruatie hebt.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:55

Jeeej, gevonden =) Ik heb ook wel een vraagje, maar das denk ik alleen te beantwoorden door een apothekersassistente...

Heb in de 1,5-2,5 week van mn strip buikgriep gehad en veel overgeven/diarree gehad.. Maar ik weet dat mn strip dan helemaal niet meer werkt, das het probleem niet..
Ben nu gewoon ongesteld geworden, maar hoe lang duurt het dan voordat ie weer werkt?

Bedankt voor degene die het antwoord weet =) (Ook namens mn vriendje!)

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 18:00

Ik heb een vraagje;

2 wekeng geleden op vrijdag (dus bijna 2 weken) ben ik voor het eerst begonnen met de pil. Micrgonon 30 ofzo.
Ik moest ermee beginnen als ik ongesteld werd, dan wassie het betrouwbaarst. Nou ik beginnen. Nu ben ik dus al bijna 2! weken ongesteld. niet heel erg, maar moet toch de hele dag beetje opletten. Ook heb ik de hele tijd (soms wat minder) het gevoel dat ik moet plassen, en ook echt een branderig gevoel.

Kan dat door de pil komen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 18:03

Jester: ik wil je niet ontmoedigen, ben ook met die pil begonnen als eerste pil... Ik was telkens 4 weken ongesteld, een week niets, weer vier weken ongesteld.... En ook dat plasgevoel constant en vrij "heftig" ongesteld ook nog.... Je voelt je wel flauw hoor na vier weken, heb hem na 2 maanden zo ver gegooit als ik kon en ben een andere pil gaan halen :o Met desorelle had ik dat probleem ook. Nu heb ik een drie fasen pil... Dit verloopt heerlijk! Enige nadeel aan deze is dat je als je wil doorpakken geen gehele strip kan doorpakken maar dus enkel de laatste 10 dagen oid. :) Je kan dus wel doorpakken maar enkel de witte pil, de overige pillen moet je dan weggooien.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 19:04

oke dat klinkt niet echt hoopvol dus

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 10:06

:wave:
Ik kom hier ook even langs, omdat ik twijfel of ik het doorslikken wel goed doe :=
Ik slik als ik op vakantie ga altijd door ( 1 week), dan stoppen, maar moet ik daarna de strip afmaken en dan na die 2 weken weer een stopweek of moet ik een geheel nieuwe strip pakken?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 14:17

Je moet minimaal 3 weken slikken en dan een stopweek houden, ik had toevallig vorige maand hetzelfde als jij, 1 strip + 1 week geslikt. Ik slik nu gewoon eerst die andere 2 weken en dan zonder stopweek een nieuwe strip :)

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:02

Ow okee, dan heb ik het dus altijd fout gedaan (ook maar 2 keer maargoed)..

Dus dan slik ik nu 4 weken (dus 1 week van mn nieuwe), dan stopweek, dan de 2 overige weken van die strip plus 3 weken van de nieuwe strip?
En dan zit je weer gewoon op dezelfde weken als altijd of niet?

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:06

Ben ik weer.

Ik ben twee jaar terug door het slikken van de pil een paar kilootjes aangekomen.
Nu ik er dus vanaf ben, bestaat dan de kans dat ik die [makkelijker] kwijtraak?
Of is die droom niet waar?
:D

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:08

Ik slik gewoon altijd 2 stips door, dan hoef ik nooit te rekenen. :P Als ik dan een keer niet uitkom met mn vakantie hou ik een stopweek na mn eerste strip.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:20

Waarom is dat zo belangrijk om weer "op dezelfde weken" als altijd te zitten? Of heeft dat ermee te maken dat je met de pil die strips hebt?
Gebruik zelf de nuvaring dus vandaar deze vraag :P

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:24

hallo allemaal ik heb heel het topic eigenlijk niet zo goed gevolgd maar ik heb toch een vraag.

Ik ben ongeveer 6 maanden geleden gestopt met de prikpil, toen zei de dokter dat het ongeveer 10 maanden duurde voordat het spul helemaal uit je lichaam is. Eigenlijk zou ik helemaal niet meer met de pil gaan beginnen want ik vind het helemaal niks, maar nu heb ik een vriendje en nu wil ik toch wel de pil.

Nu wil ik niet weer de prikpil maar de gewone slikpil en nu is mijn vraag heeft iemand hier ervaring mee wanneer ik daarmee kan gaan beginnen, na die 10 maanden of nu al gelijk?

Groetjes~!

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:31

_Tara_ schreef:
Waarom is dat zo belangrijk om weer "op dezelfde weken" als altijd te zitten? Of heeft dat ermee te maken dat je met de pil die strips hebt?
Gebruik zelf de nuvaring dus vandaar deze vraag :P

Volgens mij hoeft dat niet perse hoor (maar k ben geen dokter), maar anders heb je allemaal halve strips liggen en dat is niet handig :P Met Nuvaring heb k geen ervaring dus zou k niet weten.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:50

karinFTbing schreef:
Ik kom hier ook even langs, omdat ik twijfel of ik het doorslikken wel goed doe :=
Ik slik als ik op vakantie ga altijd door ( 1 week), dan stoppen, maar moet ik daarna de strip afmaken en dan na die 2 weken weer een stopweek of moet ik een geheel nieuwe strip pakken?

Je moet inderdaad altijd 3 weken slikken. Maar je hoeft niet perse meteen weer helemaal door te slikken hoor.
Je kunt bijvoorbeeld ook die 'aangebroken' strip bewaren als reserve strip of voor een moment dat je nog eens een week wilt doorslikken.
Je kunt dus nu 4 weken slikken, dan een stopweek en dan met een nieuwe strip gewoon weer drie weken slikken.
Je kunt er ook voor kiezen, als je geen reststrip wil, om niet 4 weken te slikken, maar meteen 6 weken, 1x een volledige stopweek overslaan dus.
Maar als je slikt, moet je er in elk geval voor zorgen dat je minimaal 21 pillen achter elkaar slikt, nooit minder dan 21 voor je weer een stopweek begint, anders is de pil niet betrouwbaar.