Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tiggs

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 19:35

Bij mij was het gisteren ook weer zwaar! Wilde een halfuur lopen, maar heb na 18 minuten 2 minuten wandelpauze genomen. Daarna nog 10 minuten door.
Aan de ene kant niet tevreden, want niet volgens plan, aan de andere kant is het me wel gelukt om een 'afgebroken' training weer op te pakken.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 19:37

Goed bezig dames! Ondanks dat het misschien niet is wat jullie wilden, hebben jullie wel gedaan wat het meest verstandig is en dus duurzaam voor dat ene lichaam dat je hebt. Juist alleen maar respect daarvoor _/-\o_

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 19:40

Thanks MuSLi!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 20:08

MuSLi schreef:
Goed bezig dames! Ondanks dat het misschien niet is wat jullie wilden, hebben jullie wel gedaan wat het meest verstandig is en dus duurzaam voor dat ene lichaam dat je hebt. Juist alleen maar respect daarvoor _/-\o_

Waar hoor.
Bij mij is het meteen klaar als ik er duizelig bij wordt.
Weet dat als je dan doorgaat er echt wel iets kan gebeuren wat echt niet leuk is dus dan maar even iets eerder stoppen. Ik vind het alleen wel balen dat ik die hartslag echt niet omlaag kreeg, dat heb ik echt nog nooit gehad. Denk dat als ik even zou gaan wandelen en dan weer hardlopen als je het al zo mag noemen, dat het meteen weer rood zou worden. Als het gezakt was en dan weer even rood dan heb ik er geen moeite mee om dan toch rood te lopen. Maar ik vond dit echt wel een soort van teken dat er ergens volgens mij iets niet goed gaat.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 21:35

Goed gedaan juist, luisteren naar je lichaam.
Ik heb vanmorgen 8.5km gelopen in een park hier en ik heb heerlijk gelopen. Heb er zelfs wat sprintjes in gegooid. Benen waren nog iets vermoeid.
Verder nog 20km gefietst en 1600 meter gezwommen, dus ik heb mijn beweging wel weer gehad.
Morgen het bos maar weer in om een stukje te trailen.
Vrijdag heb ik met suusje afgesproken om de 26km route van de Veluwezoomtrail te lopen, ik heb de gpx van internet geplukt.

Plaatje van vandaag:

Afbeelding
Afbeelding

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 21:40

Waar heb je die gpx gevonden? Die zou ik ook wel willen. Is die dan ook met stukje posbank?

Jij bent niet te stoppen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 06:43

Posbank, of ik bedenk dat je Herikhuizerveld bedoelt, zit er niet in. Daar mogen al heel lang geen evenementen meer over.

Als je meedeed met de VZT, kreeg je een mail met een link waar je alle gpx files kon downloaden.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 07:40

Supervixen schreef:
Posbank, of ik bedenk dat je Herikhuizerveld bedoelt, zit er niet in. Daar mogen al heel lang geen evenementen meer over.

Als je meedeed met de VZT, kreeg je een mail met een link waar je alle gpx files kon downloaden.

Oo die moet ik hebben dan :j

Oh ze staan er niet meer. Stom ik had alleen de 19 gedownload.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 21:02

Rustig hier vandaag!
Morgen wil ik een 5k lopen en dan opgebouwd: 1,6k hardlopen, 150m herstel, 1,6k hardlopen, 150m herstel, 1,5k hardlopen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 21:27

Mooi plan, succes morgen!

Ik heb vanmorgen 14km getraild, benen waren van beton.
Maar wel zwijnen met jongen gezien, vijf edelherten met een kleintje en een damhert. De edelherten kon ik tot zo'n 25 meter afstand naderen. Moest echt sluipenen ben zelden zo dichtbij geweest.
Vanmiddag nog 1400 meter gezwommen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 21:53

Heerlijke omgeving om te lopen zo lijkt me SV en die zwijntjes is echt verassing dan :j

Ik heb weer X core gedaan dit keer iets meer dan 45 min. Maar wel echt pittig ook weer.

Afbeelding

Mijn volgendebhardloopsessie ga ik weer hartslagzones instellen en ga dan vooral 3 en beetje 4 toevoegen en als ik eroverheen ga dan ga ik wel weer wandelen tussendoor. Laatste tijd veel in rood gegaan ik heb het idee dat mijn conditie momenteel achteruit aan het gaan is en dat is zonde dus maar even een paar stappen terug.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 06:30

Lekker bezig allemaal! En inderdaad knap, doorzetten als het zwaar is, valt niet altijd mee.

Hier nog niet weer gelopen, mijn benen zijn weer oké, maar ik merk(te) dat mijn lichaam wel even toe was aan herstel. Sinds gisteren begin ik wat onrustig te worden, goed teken, gelukkig was er personal training. Dat ging prima gelukkig :j

Veel plezier morgen Suusje en SV!

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 07:44

Lekker bezig! Ik ben bij een fysiotherapeut geweest en dit keer met behulp van dry needling en kraken losgemaakt. Ik wilde eigenlijk gisteren rennen, maar dit was zo'n aanslag dat ik even oversloeg :')

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 07:55

Dryneedlen is erg vervelend.

Hier al weer 2 keer een poging tot hardlopen gedaan, steeds met 1 week er tussen. Natuurlijk heb ik na die tijd meer pijn, maar ik heb wel het idee dat het iets minder lang duurt. In het begin had ik 2 weken nodig om weer op het oude niveau te komen na wat niet eens een training te noemen is. Nu hou ik eerst 1 week aan en probeer dan heel voorzichtig de duur iets te verhogen. Ik heb maandag 1 minuut gedaan met 1 minuut rust en zo haalde ik mijn 27 minuten schema van Garmin in de juiste tijd. Dus het stelt nog steeds niets voor en ja, dag later weer pijnstillers nodig. Maar het is nu donderdag en eigenlijk voelen de pezen weer aan zoals voor de training maandag. Max 24 uur pijn volgens de fysio lukt nog steeds niet helaas. Ook omdat het best zo kan zijn dat ik vandaag weinig pijn heb en morgen ineens meer. En als ik wat ga proberen, dan neemt de pijn tijdens het proberen ook niet toe. Je weet dus totaal niet hoe ver je kunt gaan. Het is puur op gevoel. Maar ik heb het idee dat er een minimale verbetering in zit. Helaas blijft ook gewoon wandelen pijnlijk. Maar het op de tenen staan en doorzakken op de trap lijkt af en toe wel minder pijnlijk te worden, dat is een oefening van de fysio. Helaas is het niet zo dat als die oefening een dag makkelijk gaat dat dan wandelen ook makkelijk gaat. Dus er zit totaal geen correlatie in lijkt het.

Wel gisteren weer lekker gedoken, helaas gewoon flessen bij me en dat vonden de 7 enorme karpers toch wel eng. Dus die staan niet goed op de foto. Volgende keer de rebreather maar weer mee. Op een dag met duiken haal ik mijn 12.000 stappen per dag niet. Tja, duiken kost nu eenmaal ook tijd. Maar kan ik niet als sport ingeven in de Garmin.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 08:36

Het waren weer prachtige plaatjes SV! Knap dat je zo dichtbij kunt komen. Dat is mij nog niet gelukt..

Hier gisteravond nog even een drempeltraining erin gegooid. Het sneller lopen begint echt makkelijker te gaan. 10 minuten inlopen en daarna 16 min op 5.15 en daarna weer 10 min uitlopen.
Snelste 5 km neergezet zelfs.
Was weer tevreden :j

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 09:29

@Namiro wat goed :j

@Fenn heel verstandig dat je nog even niet geweest bent na dry needling.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 10:04

5.15 is de tijd per km neem ik aan?
Daar zit ik nog lang niet op, maar wie weet komt dat ooit nog, haha.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 10:58

-Namiro- schreef:
Het waren weer prachtige plaatjes SV! Knap dat je zo dichtbij kunt komen. Dat is mij nog niet gelukt..

Hier gisteravond nog even een drempeltraining erin gegooid. Het sneller lopen begint echt makkelijker te gaan. 10 minuten inlopen en daarna 16 min op 5.15 en daarna weer 10 min uitlopen.
Snelste 5 km neergezet zelfs.
Was weer tevreden :j

Goed bezig!

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 11:35

germie schreef:
5.15 is de tijd per km neem ik aan?
Daar zit ik nog lang niet op, maar wie weet komt dat ooit nog, haha.

Ja dat klopt.
Daar is ook een hele tijd aan training aan vooraf gegaan Germie! :j

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 13:46

Goed bezig iedereen hier!

Namiro, gaaf zeg dat je nu al makkelijk zo snel kan!

SV, ja snap ik van je benen! Was ook niet niks afgelopen weekend.
Ik heb trouwens je 34km route gekopieerd, die wil ik ook graag eens lopen.
Veel plezier vrijdag met Suusje!

Ninus, goed dat je nog even rustig aan doet, vind het echt zo knap van jullie, de afstanden die jullie lopen.

Ik dacht, ben helemaal vergeten een verslagje van de trail van afgelopen zaterdag te schrijven, bij deze:

Gezellig samen met Suusje naar Dieren gereden, ik bedenk onderweg dat ik vooral wil genieten, niet te hard wil starten, en dan zie ik wel hoe het gaat.
Op het terrein ontmoeten we SV, en vrienden, zij hebben er al 12km opzitten, en gaan er zo nog even 19km erbij pakken!

Ik ga vandaag mijn nieuwe sportdrank proberen, tailwind green thea, met cafeïne. Ik heb thuis 750ml aangemaakt, alles in soft flesjes gedaan, en wat ik over had opgedronken.
Ben benieuwd hoe het daarmee gaat, ik drink nooit koffie of iets met cafeïne.

Voor de start voel ik me aardig hyper.
SV, laat een t shirt zien wat ze gekregen hebben van het event, het is een psychedelisch t shirt zegt ze, met allemaal lijntjes, die in elkaar overgaan, ja inderdaad als ik er een tijdje naar kijk gaan de streepjes dansen!
Gelukkig bergt ze het op, en heeft ze iets rustgevends aan.
Als iets niet goed is bij mij, dan is het wel mijn evenwichts orgaan.

Het is behoorlijk druk bij de start, er staan veel leuke kraampjes.
De startrij gaat zo vertrekken, en wij beginnen ergens in het midden.
Na een paar 100 meter gaan we langs wat smalle doorgangen het bos in, jee het is echt druk in het begin, vaart maken lukt hier niet, en dat is mooi want ik wil ook rustig beginnen.
Op de 1e km heb ik 5.58m/km, wow dat is echt een rustig begin voor mijn doen!
Het veld verspreid zichzelf gelukkig.
Na ongeveer 7km stoppen er ineens 2 mensen voor me, we zitten verkeerd zeggen ze, we moeten terug.
Ze roepen zo hard als ze kunnen naar de voorste mensen, die dus ook verkeerd zitten, maar helaas horen ze het niet.
Wat een geluk, dat ik achter deze jongens liep, want anders was ik als een schaap achter de rest aan gegaan!
Ik voel me stom, en ben boos dat ik niet beter op de pijlen heb gelet, het was ook gewoon duidelijk opgehangen.
Van boosheid ga ik even een tandje harder, hé haal je me nu weer in, hoor ik naast me! Ja dat krijg je er van als je niet oplet.

Ik drink onderweg flink van mijn tailwind, en voel dat het lekker gaat.
Daar is de verzorgings post al, ik heb mijn buffet in mijn broekzak, en loop lekker door.
De meeste zijn wel gestopt, en ik loop alleen, hé dat is niet fijn.
Na een tijdje komt er iemand langs me lopen, hij gaat me voorbij, en ik denk o nee hij heeft dat hypnotiserende tshirt aan :wow:
Ik wil niet kijken, maar doe het natuurlijk toch.
Help mijn ogen gaan draaien, ik kan nog net een selfie maken van een oog, want doordat ik duizelig ben houd ik het scherm scheef.

Afbeelding

De rest van mijn hoofd is wat roder, en zweet wat meer :D

Ik drink nog wat cafeïne drank en haal hem in, ik moet weg van dat shirt.
Na weer wat kilometers alleen kom ik een man tegen in het oranje, pff gelukkig.
Hij gaat lekker en ik ook.
Nog 5km, dat moet goed te doen zijn, ik voel me nog aardig fit.
De laatste km heeft een pittig klimmetje, het is een prachtig parcours.
Ik ren onder de finish door, en krijg een kaartje in mijn hand. 3e dame staat er op wat leuk!

Eerst zijn de heren aan de beurt bij de prijsuitreiking, die zijn natuurlijk al veel langer binnen.
Als ze op het podium staan, vraagt een man aan de nummer 1, en 2 hoe het was.
De nummers 2 verteld dat hij uit IJsland komt, hier op vakantie is.
Geen wonder dat hij wat gewonnen heeft denk ik, bij die mega rotsachtige vulkaan bergen, stelt deze Veluwse molshoop waarschijnlijk maar weinig voor bij hem.
Nummer 3 word niet geïnterviewd, mooi denk ik dan slaan ze mij ook over zo, als ik ergens doodsbenauwd voor ben, is het praten door een microfoon voor een groot publiek.

Dan mogen de dames het podium op, ik eerst, dan 2 en 1.
We feliciteren elkaar, en dan komt de man met de microfoon, ineens loopt hij op mij af.
Help, ik sta nu stijf van de adrenaline en de cafeïne :#
Hij vraagt hoe het was, van schrik antwoord ik dat het geweldig was, en dat ik morgen wel weer zou willen meedoen met de 34km.
Jee wat een grootspraak, zij ik dat echt %)
Ik heb nog nooit 34km gelopen, en zeker niet na 19km.
De keer dat ik 30km aantikte, lag ik een halve week plat om bij te komen.
Hij wenst mij succes en gaat naar de volgende, pff gelukkig!
Weet niet wat ik anders nog meer voor wartaal uit zou slaan :D

Deze foto's heb ik besteld:

Afbeelding

Afbeelding

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 14:23

Wat een leuk verslag Ieris en hele mooie foto's :j

Ik ben maar liefst 3 x verkeerd gelopen. Zat eerst ook bij de eerste groep met trailers maar heb ze op een punt laten gaan en zag ze even niet meer en toen hoorde ik iemand roepen "je moet hierheen toen daarheen gewandeld" en de tweede keer bij de post daar liep ik ook net achter een trailer als een kip zonder kop niet kijkend naar de pijl op mijn horloge of naar de gele pijlen in het bos. Toen riep er weer iemand jullie moeten hierheen _O- En toen vroegen ze of ik een smoothie wilde, die moesten wel daar opgedronken worden als we ze weg wilden gooien de flesjes. Ik dacht toen fiets IT, ik doe de walk en die trailers die zijn inmiddels toch al ver weg vanaf nu doe ik lekker rustig aan. Heb zittend die smoothie opgedronken _O-

Maargoed ik vind jou tijd alles behalve rustig en echt goed dat je de 3e dame was *\o/*

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 14:44

Mooi verslag @ieris en een hele knappe prestatie _/-\o_

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 14:59

Ieris wat een tof verslag heb je gemaakt!
Heel leuk om te lezen. En je staat ook super op de foto's. Ik heb zelf ook een paar foto's besteld.

Namiro die drempeltrainingen zijn zwaar hè.

Hier vandaag onze nieuwe fietsen opgehaald (e-bikes) en meteen 55km weggetrapt. Heerlijk.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 15:17

Wat een leuk verslag Ieris!!
Ben nu wel benieuwd naar dat speciale shirt van SV! Haha

Ja drempeltraining is indd zwaar, maar wel leuk! Uitdaging om vol te houden en de lat steeds iets hoger te leggen.
Heb de smaak van het rennen echt te pakken nu :o

Straks kun je nog triatlons gaan doen SV! :j

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 15:44

Super leuk verslag ieris...