Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 09:59

Het testen zou simpeler/makkelijker moeten als het de norm blijft.

Ik hoop niet dat mondkapjes blijven. Ben die dingen wel echt zat aan het worden..bah!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 10:02

Popstra schreef:
Het testen zou simpeler/makkelijker moeten als het de norm blijft.

Ik hoop niet dat mondkapjes blijven. Ben die dingen wel echt zat aan het worden..bah!

Ik hoop eigenlijk wel dat ze blijven. Niet als verplichting, maar bijv. als mensen bijv. verkouden of grieperig zijn en toch onder de mensen moeten komen.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 10:07

Ik hoop vooral dat het erin blijft dat men thuis blijft bij klachten.
Hoe vaak er niet mensen snipverkouden op het werk zitten omdat dat nou eenmaal de norm is waardoor er binnen de kortste keren een heel bedrijf snotterend rondloopt, dat vind ik echt vreselijk.
Verkoudheid hoort er zeker bij maar mijn laatste verkoudheid van betekenis is nu wel een poosje terug en ook onze zoon is een stuk minder verkouden nu.
Ik ben er zeker van op de hoogte dat verkoudheidjes meehelpen in het verhogen van de weerstand maar ik vind zo een poosje geen snot best heel fijn

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 10:17

Polly schreef:
Ik hoop vooral dat het erin blijft dat men thuis blijft bij klachten.
Hoe vaak er niet mensen snipverkouden op het werk zitten omdat dat nou eenmaal de norm is waardoor er binnen de kortste keren een heel bedrijf snotterend rondloopt, dat vind ik echt vreselijk.
Verkoudheid hoort er zeker bij maar mijn laatste verkoudheid van betekenis is nu wel een poosje terug en ook onze zoon is een stuk minder verkouden nu.
Ik ben er zeker van op de hoogte dat verkoudheidjes meehelpen in het verhogen van de weerstand maar ik vind zo een poosje geen snot best heel fijn

Oh zeker eens :j. Maar als je dan toch naar de supermarkt oid moet, dat een mondkapje dan gewoon 'normaal' is om op te doen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:22

Tja in landen als China was dat al heel normaal, en dat vonden wij raar. Gelukkig is het nu minder raar. Ik kan me nog herinneren dat ik voor de mondkapjesplicht al met een mondkapje liep in de winkel. Dat vonden mensen echt gek. :') En kijk nu :P

Morgen herdenk ik onze vrijheid, nog steeds, omdat we het nog steeds heel goed hebben in dit land en op deze wereld. Zolang mensen naar de action kunnen gaan, alles mogen zeggen wat ze willen zonder daarvoor afgevoerd te worden, mensen zich niet hoeven te verschuilen (behalve dan die sukkels in de keet als de politie weer eens de boel komt leeghalen), maar waar we vooral niet hoeven te vrezen voor ons leven als we ons wel aan de maatregelen houden, dan vind ik dat wij het nog heel goed en mooi hebben.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:11

corinep schreef:
Daphara: Waarom wil je dat mensen op de griep getest kunnen/moeten worden?

Dat staat er letterlijk bij; om de risico’s daarvan beter uit te kunnen sluiten. Echte griep ofwel influenza is ook een risico voor de zwakkere in de bevolking. Het zou toch mooi zijn als je dat gewoon kunt laten testen, zodat je daarmee niet een risico vormt voor anderen?

Ik ken ook mensen die (voor Corona) zich minstens 3x per jaar ziek melden met de griep en heb zelf soms een beetje het idee dat het woord te pas en onpas werd gebruikt als men niet fit is. Als er gewoon standaard op getest kan worden, net als op Corona, dan kun je ook het risico van echte griep steeds beter uitsluiten. En als je werkelijk 3x per jaar influenza hebt, dan is er iets goed mis met je weerstand en kan daar naar gekeken worden.

Earth schreef:
Tja in landen als China was dat al heel normaal, en dat vonden wij raar. Gelukkig is het nu minder raar. Ik kan me nog herinneren dat ik voor de mondkapjesplicht al met een mondkapje liep in de winkel. Dat vonden mensen echt gek. :') En kijk nu :P

Morgen herdenk ik onze vrijheid, nog steeds, omdat we het nog steeds heel goed hebben in dit land en op deze wereld. Zolang mensen naar de action kunnen gaan, alles mogen zeggen wat ze willen zonder daarvoor afgevoerd te worden, mensen zich niet hoeven te verschuilen (behalve dan die sukkels in de keet als de politie weer eens de boel komt leeghalen), maar waar we vooral niet hoeven te vrezen voor ons leven als we ons wel aan de maatregelen houden, dan vind ik dat wij het nog heel goed en mooi hebben.

Helemaal mee eens!
Laatst bijgewerkt door Daphara op 04-05-21 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:14

Ik hoop niet dat mondkapjes verplicht blijven, ik vind ze irritant, maar gebruik ze wel.
Maar iedereen die zich daar veilig of prettig bij voelt, kan ze blijven gebruiken.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:18

De ervaring leert dat mensen heel snel vergeten. Ga er maar vanuit dat over twee jaar de situatie weer is zoals het voor deze pandemie was. Wil je dat mensen structureel mondkapjes gaan dragen, dan moeten de verhoudingen tussen het individu en de groep echt drastisch gaan veranderen. Dan moeten we hier in het westen het welzijn van de groep belangrijker gaan vinden dan het eigen welzijn. En zo'n fundamentele verandering in ons gedrag zie ik echt niet gebeuren.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:20

Electra63 schreef:
Ik hoop niet dat mondkapjes verplicht blijven, ik vind ze irritant, maar gebruik ze wel.
Maar iedereen die zich daar veilig of prettig bij voelt, kan ze blijven gebruiken.

Ik zou het prima vinden als er voor openbare plekken bijvoorbeeld een stoplicht systeem komt.

Groen: rustig en afstand kan bewaard worden
Oranje: drukker, afstand kan minder goed bewaard worden, mondkapje geadviseerd
Rood: druk, mondkapje verplicht

Zoiets zou mooi zijn. Iedereen die het wil kan dan zelf de keuze maken om wel of niet een mondkapje op te zetten of bij rood gewoon niet naar binnen gaan als men een mondkapje weigert te dragen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:46

Is dit echt jullie toekomstvisie? Mondkapjes en afstand? Ziek thuis blijven lijkt me logisch, dan heb je ook denk ik geen behoefte ergens anders te zijn.

Hebben jullie echt een visie dat de angst voor een pandemie zo groot is, dat dit je dagelijks zou blijven bezighouden in de toekomst. Na de inenting tegen mazelen ga je toch ook niet verder met mondkapjes lopen.

Dus dat het altijd zo zal zijn, dat wanneer iemand in het ziekenhuis komt en positief getest wordt, bij een dodelijke ziekte,alleen zal moeten sterven? Zien jullie zo de toekomst? Het verdekken met mondkapjes lijkt eerder op een soort medische Burka. Kan me voorstellen dat deze toekomst visie nou niet echt haalbaar en gewenst is.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:53

Gefeliciteerd met je verjaardag Daphara!

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:59

Dinopino schreef:
Is dit echt jullie toekomstvisie? Mondkapjes en afstand? Ziek thuis blijven lijkt me logisch, dan heb je ook denk ik geen behoefte ergens anders te zijn.

Hebben jullie echt een visie dat de angst voor een pandemie zo groot is, dat dit je dagelijks zou blijven bezighouden in de toekomst. Na de inenting tegen mazelen ga je toch ook niet verder met mondkapjes lopen.

Dus dat het altijd zo zal zijn, dat wanneer iemand in het ziekenhuis komt en positief getest wordt, bij een dodelijke ziekte,alleen zal moeten sterven? Zien jullie zo de toekomst? Het verdekken met mondkapjes lijkt eerder op een soort medische Burka. Kan me voorstellen dat deze toekomst visie nou niet echt haalbaar en gewenst is.

Volgens mij lees jij niet goed? Ik zie hier niemand zeggen dat mondkapjes en afstand de norm moeten blijven toch?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:03

Daphara, van harte met je verjaardag!

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:06

Daphara: begrijp ik het goed dat je wil dat niemand meer de griep krijgt?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:06

Dinopino schreef:

Dat zegt toch niemand?
Het idee is dus dat de samenleving op die manier vervroegd open kan en we geen risico lopen op code zwart

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:12

corinep schreef:
Daphara: begrijp ik het goed dat je wil dat niemand meer de griep krijgt?

Nee, alleen meer bescherming voor de zwakkeren, zo lees ik het?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:42

Vroeg gewoon naar jullie toekomstvisie. En daar waren toch enkele die het wel een veilig idee vonden, dat in sommige situaties ook in de toekomst maskers gedragen zouden kunnen worden. Ben niet op de hoogte, maar is de noodwet al een keer verlengd?

Earth wat is jouw toekomstvisie. Geloof jij dat ook in de toekomst bij een dreigende pandemie, de huidige regels zouden moeten worden toegepast? Of zou er onderzocht moeten worden naar maatregelen die inderdaad helpen. Hoe ziet voor jou de maatschappij eruit?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:45

Noodwet is inderdaad al eens verlengd. De situatie is immers nog niet beter. Hoezo?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:55

Dinopino schreef:
Vroeg gewoon naar jullie toekomstvisie. En daar waren toch enkele die het wel een veilig idee vonden, dat in sommige situaties ook in de toekomst maskers gedragen zouden kunnen worden. Ben niet op de hoogte, maar is de noodwet al een keer verlengd?

Earth wat is jouw toekomstvisie. Geloof jij dat ook in de toekomst bij een dreigende pandemie, de huidige regels zouden moeten worden toegepast? Of zou er onderzocht moeten worden naar maatregelen die inderdaad helpen. Hoe ziet voor jou de maatschappij eruit?

Dat weet ik niet, want ik weet niet wat voor pandemie ons dan gaat raken en wat er dan voor oplossingen moeten komen. Ik vind dat de regering knap heeft gehandeld. Ja, niet alle keuzes waren even goed, of even effectief, maar we hebben te maken gehad met iets waarvan we vooraf niet konden testen wat goed was. Dus dan is het trial and error. En ik denk dat we dat ook dan weer moeten doen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 14:38

Dus jij ziet dus ook wel gebeuren dat er bij een volgende dreigende pandemie, de noodwet, de maskers en de afstandsregels weer gelegitimeerd zijn. Wat voor zekerheden zou dit dan voor de bedrijven kunnen betekenen. De cafés, zouden dan bij elke dreiging weten dat hun bestaansrecht wordt bedreigd.
Wat voor motivatie zou je dan nog hebben om een café te openen?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 15:01

Dinopino schreef:
Dus jij ziet dus ook wel gebeuren dat er bij een volgende dreigende pandemie, de noodwet, de maskers en de afstandsregels weer gelegitimeerd zijn. Wat voor zekerheden zou dit dan voor de bedrijven kunnen betekenen. De cafés, zouden dan bij elke dreiging weten dat hun bestaansrecht wordt bedreigd.

Als ondernemer neem je nu eenmaal risico's. Voor hetzelfde geld open je een café die zo niet-populair is dat er geen hond komt eten. Een pandemie is ook een risico, weliswaar een kleiner risico. Maar een economische crisis door een andere oorzaak kan ook veroorzaken dat bedrijven omvallen. Risico's zullen er altijd zijn en kan je niet uitsluiten, zeker als ondernemer.

Want hoe zie jij het bij een volgende pandemie dan? Als er zo veel druk op de gezondheidszorg komt en/of veel mensen uitvallen, dan is het toch belangrijk maatregelen te treffen? Als het past en we dezelfde maatregelen kunnen toepassen, waarom niet?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 15:17

Dinopino schreef:

Dat zeg ik niet, ik weet niet wat voor regels dan weer zouden moeten omdat je niet weet wat voor virus met welke beperkingen het gaat zijn.
En de wereld kan morgen ook vergaan, moeten we dan ook allemaal maar stoppen met werken, want waar doen we het anders voor?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 15:30

Gewoon geïnteresseerd. Weet niet wat ie precies inhoud. Maar volgens mij zitten er waarschijnlijk vrijheidsbeperkende regels in. Vraag me af hoe vaak je zo n noodwet mag aanpassen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 15:31

Earth wat bedoel je met: Waar doen we het voor?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 15:44

Dinopino schreef:
Dus jij ziet dus ook wel gebeuren dat er bij een volgende dreigende pandemie,
Ik denk dat je dit niet goed formuleert. Er dreigt altijd een pandemie, aangezien de pandemie zo oud is als de mensheid.

Dinopino schreef:
de noodwet, de maskers en de afstandsregels weer gelegitimeerd zijn.
Zoals Earth ook al aangeeft, de maatregelen bij een pandemie zullen afhankelijk zijn van de oorzaak en besmettingsroutes.
Neem bijvoorbeeld de pest (Zwarte Dood) en HIV (Aids). Beide ziekteverwekkers vallen de witte bloedlichaampjes, ofwel ons immuunsysteem, aan. En hoewel hun zgn. “doelorgaan” dezelfde is, zijn de besmettingsroutes totaal anders.
De pest wordt veroorzaakt door een bacterie en overgedragen door besmette vlooien en eventueel hoesten of niezen van een besmet persoon.
Aids wordt veroorzaakt door het HIV-virus en overgedragen via lichaamssappen zoals bloed, speeksel en sperma.
Maatregelen die genomen worden om een pandemie te bestrijden zullen dus passend moeten zijn bij de besmettingsroute. Het gebruik van een condoom tijdens de seks zal je niet veel helpen bij het bestrijden van de pest. Het bestrijden van vlooien zal je niet veel helpen tegen HIV.
Bij een volgende pandemie kunnen maatregelen maskers en afstandsregels zijn. Of je huis 3x in de week inspuiten met een vlooienmiddel.

Dinopino schreef:
Geen idee, maar dat wist ik voor de pandemie ook al niet.