De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 00:11

germie schreef:
mysa schreef:
*knip*

Ik blijf ook heel lang rationeel. Maar mijn persoonlijke ervaringen drukken die ratio weg. Want ik heb mijn destijds dertigjarige echtgenoot bijna stikkend op de ic zien liggen na een legionella infectie. Zonder die ervaring zou ik ook eerder geneigd zijn de economische impact zwaarder te laten wegen. En heel eerlijk gezegd: als dit achter de rug is en we de gevolgen nog jarenlang voelen in de vorm van loonkortingen, pensioenkortingen en bezuinigingen in de zorg en het onderwijs, dan komen er weer veel andere geluiden.

Precies. Ik ben heel anders in het leven gaan staan sinds de reanimatie van mijn vader, ik leef nu en wil nu genieten is er echt in gekomen, stel vooral niets uit, want voor je het weet is het te laat.

En ook de EU kan later wel eens een probleem gaan vormen. Italië in de problemen en hup Nederland springt weer bij en wij op een houtje bijten. De mensen om mij heen denken ook zo.
Je geeft maatregelen niet eens een kans om te kijken of het werkt. Scholen dicht ja en nee, ik weet niet wat het beste is, maar mensen binnen laten zitten en nietsdoen is gewoon echt slecht. Laat het leven wel doorgaan. Je hebt echt een probleem als grote bedrijven omvallen, maar bijvoorbeeld ook het bakkertje op de hoek waar je altijd je verse brood haalde. Straks is alles van Monsanto en Amazon, en heb je zelf niets meer te beslissen over wat je eet en waar je koopt. Dat klinkt nu raar, maar dat is dan wel reeel. Plus de kosten van alles en belastingverhogingen. Enzovoort.

Vergeet niet dat als je nu maatregelen neemt die werken dat je pas over 12 dagen (de maximale incubatietijd) echt wat kunt zien. De mensen die nu besmet zijn hebben tot 12 dagen om ziek te worden. Die tijd gunnen ze het niet eens of er komt hup weer wat aan als beperking. En dat komt over als paniek. Als je maandag alles in 1 keer had gedaan, dan was er een volksopstand gekomen. Nu accepteert men het vaak wel.
Maar we zijn nu eenmaal met veel mensen en wat je zelfs in dit topic al ziet is dus 'jij doet het anders dan ik of denkt anders, dus je moet maar verketterd worden'. Dat zie je niet alleen op bokt, maar ook op andere social media. Mensen die corona gehad hebben worden met de nek aangekeken. Enzovoort. Je gaat straks nog iemand de schuld geven als je ziek wordt. Verwensingen lees ik soms zelfs al online. Je zult gewoon niet iedereen op 1 lijn krijgen. Ook dat is menselijk, en gelukkig is dat ook zo, anders had iedereen dezelfde rode trui.

Volgens mij is in Italië pijnlijk duidelijk geworden wat laat ingrijpen heeft veroorzaakt. Scholen gingen daar sluiten bij 100 doden, laten we daar alsjeblieft niet op wachten.
Laatst bijgewerkt door ynskek op 13-03-20 01:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote aangepast

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 00:12

Granoek schreef:
2 hotels met restaurants...
Begrijp me niet verkeerd, ik snap het allemaal wel. Maar in een periode waar je hard moet werken om je rekeningen te betalen omdat met al die regen geen kat buiten komt, zuigt dit gewoon echt heel hard.

Ah bah echt mega poedersuiker voor jullie. Kan je je beroepen op technische werkloosheid?

IMANDRA

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 00:13

Maar even voor mijn beeldvorming: was het niet zo dat in Italië al vrij vroeg strenge maatregelen werden getrokken? Of heb ik dat fout?

Saskia9

Ik houdt dochtertje met besmette leerkracht op school morgen vast thuis. Zoon op speciaal onderwijs laat ik morgen nog wel gaan, dan wacht ik even af. Zal me niets verbazen als er maar weinig kinderen op scholen komen morgen.

Astorga

PSvanLot schreef:
Begrijp ik nu goed dat Rutte niet wil onderzoeken waarom de scholen in overige Europese landen wel gesloten worden?
Omdat hij daar geen tijd voor heeft?

De vraagsteller vroeg om een hele uiteenzetting inclusief bewijslast/bronvermelding van de overwegingen van de diverse landen. Daar was op dit moment in het debat geen tijd voor. Kan ik me voorstellen gezien het tijdstip.

Veulen84

Ladybird schreef:
Morgen gaan alle scholen dicht. Let maar op. Of zondag een mededeling voor maandag, maar mijn inschatting is dat maandag alles dicht zijn

Als we de lijn van Italie blijven volgen kwa besmettingen kan dat haast niet anders. Verwacht ook nog steeds een algehele standstil binnen 1,5 week.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 00:14

Joman schreef:
Anoniem schreef:
Testen ze nu nog steeds alleen mensen die in risico gebieden geweest zijn?
Iedereen kan nu toch feitelijk Corona wel krijgen, omdat het niet meer te traceren valt?

Het is wat mij betreft totaal onduidelijk hoe er getest wordt. Maar het is me wel duidelijk dat er relatief weinig getest wordt.

Hoe zit is eigenlijk als je wel in risicogebied/land bent geweest, inmiddels doodziek , je meldt dit en je wordt getest maar de test is negatief.
Ik lees telkens iets als tweede test ook positief is, dan heb je het virus bij je. Ze willen blijkbaar vals positieve resultaten uitsluiten.

elnienjo

Joman schreef:
Ik denk en hoop dat nederland België gaat volgen. Gewoon alles dicht muv supermarkten en farmacie. Dat is de enige mogelijkheid om het nog te beperken ben ik bang...

Dit ja, gewoon alles dicht en thuis blijven als je geen noodzakelijke job hebt!

Granoek

k_m schreef:
Granoek schreef:
2 hotels met restaurants...
Begrijp me niet verkeerd, ik snap het allemaal wel. Maar in een periode waar je hard moet werken om je rekeningen te betalen omdat met al die regen geen kat buiten komt, zuigt dit gewoon echt heel hard.

Ah bah echt mega poedersuiker voor jullie. Kan je je beroepen op technische werkloosheid?

Economische werkloosheid voor onze werknemers moet een week op voorhand aangevraagd worden 8)7

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 00:15

Astorga schreef:
PSvanLot schreef:
Begrijp ik nu goed dat Rutte niet wil onderzoeken waarom de scholen in overige Europese landen wel gesloten worden?
Omdat hij daar geen tijd voor heeft?

De vraagsteller vroeg om een hele uiteenzetting inclusief bewijslast/bronvermelding van de overwegingen van de diverse landen. Daar was op dit moment in het debat geen tijd voor. Kan ik me voorstellen gezien het tijdstip.

Thanks voor de verbetering. Ik was wat anders aan het doen en kon het niet goed verstaan.

Karl66

Arabesk schreef:
België heeft een veel verstandiger besluit

Rutte blijft maar herhalen 'ik volg de deskundigen' en dat 100x zucht

Ik zie toch een stuk liever dat ze deze situatie op basis van ratio aanpakken en niet op basis van emotie.

Anoniem

IMANDRA schreef:
Maar even voor mijn beeldvorming: was het niet zo dat in Italië al vrij vroeg strenge maatregelen werden getrokken? Of heb ik dat fout?

Helemaal niet zelfs. Helaas...

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 00:16

Ik snap niet waarom ze de scholen gaan sluiten. Ik vind het een beetje grof overkomen naar de rest van de mensheid, die mogen dan wel gewoon ziek worden? Ik snap ook niet hoe men dat gaat kunnen bolwerken, waar moeten al die kinderen heen? De meeste mensen moeten gewoon gaan werken en hebben dus geen opvang. Kinderen dan maar samen gooien ergens? Kunnen ze net zo goed naar school. Bij oma en opa droppen - dan mogen oma en opa ziek worden?

Ik ben zelf vandaag voorraad gaan inslagen. Moet ik fijn een paar weken niet naar de winkel, en kan ik daar dus ook al niet besmet worden :+

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 00:18

Veulen84 schreef:
Verwacht ook nog steeds een algehele standstil binnen 1,5 week.

Dat verwacht ik eigenlijk ook. Het is in Nederland inmiddels volledig uit de hand gelopen. Daarnaast wordt er veel te weinig getest en zijn er zeer veel besmettingen waarvan niet duidelijk is hoe de mensen besmet zijn geraakt. Ook zijn de besmettingen afkomstig van verschillende stammen van het virus.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 00:19

Joman schreef:
IMANDRA schreef:

Helemaal niet zelfs. Helaas...

Dan zat ik fout, excuses :)

Karlijnxxx

Heeft iemand trouwens een relatief betrouwbare update over China? Ik ben benieuwd of de zeer strenge maatregelen daar hebben gezorgd voor een drastische verlaging van nieuwe besmettingen?

IMANDRA

LWDaisy schreef:
Ik snap niet waarom ze de scholen gaan sluiten. Ik vind het een beetje grof overkomen naar de rest van de mensheid, die mogen dan wel gewoon ziek worden? Ik snap ook niet hoe men dat gaat kunnen bolwerken, waar moeten al die kinderen heen? De meeste mensen moeten gewoon gaan werken en hebben dus geen opvang. Kinderen dan maar samen gooien ergens? Kunnen ze net zo goed naar school. Bij oma en opa droppen - dan mogen oma en opa ziek worden?

Ik ben zelf vandaag voorraad gaan inslagen. Moet ik fijn een paar weken niet naar de winkel, en kan ik daar dus ook al niet besmet worden :+

:)) dat is waarschijnlijk de overheid & het OMT's gedachte ook haha

Anoniem

LWDaisy schreef:

Omdat onder kinderen en jongeren snel wordt verspreid. En zij dragen het over op ouders en opa’s en oma’s.

In België gaat alles dicht; alle winkels, alle horeca. Dus veel volwassenen zitten toch thuis. Voor kinderen van mensen uit de zorg etc zal ongetwijfeld, net als in Frankrijk, opvang worden geregeld.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-03-20 00:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 00:20

Karlijnxxx schreef:
Heeft iemand trouwens een relatief betrouwbare update over China? Ik ben benieuwd of de zeer strenge maatregelen daar hebben gezorgd voor een drastische verlaging van nieuwe besmettingen?

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/corona ... spartandhp

Deze werd vanochtend in het topic geplaatst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 00:20

Karlijnxxx schreef:

Dat staat zo ongeveer op iedere nieuwssite en je vraag kan positief worden beantwoord.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 00:21

elnienjo schreef:
Joman schreef:
Ik denk en hoop dat nederland België gaat volgen. Gewoon alles dicht muv supermarkten en farmacie. Dat is de enige mogelijkheid om het nog te beperken ben ik bang...

Dit ja, gewoon alles dicht en thuis blijven als je geen noodzakelijke job hebt!

Maar wat is noodzakelijk? Een ziekenhuis bijvoorbeeld moet ook bevoorraad worden dus achterliggende bedrijven moeten ook doorgaan, er moet schoongemaakt worden. Bij de politie als een auto stuk gaat zal deze misschien gemaakt moeten worden. Kunnen mensen zonder hun psycholoog /psychiater, waar trek je dan een lijn?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 00:22

Winged schreef:
cursebreaker schreef:
Bij MBO zijn leerlingen vaak nog leerplichtig en bij middelbaar en basis sowieso allemaal leerplichtig. Daar zal het mee te maken hebben.

En natuurlijk nog met het feit dat sowieso basis onderwijs kinderen opvang nodig hebben als ze niet naar school gaan.

Klopt hoor. Maar het blijft apart. En een belediging naar onze mbo-studenten.

Ik geloof dat Hanze net is dichtgegaan, zag in de app een bericht voorbijkomen van hanze.

Over pauzes: Wij hebben onze pauzes opgedeeld, de studenten krijgen dus op andere tijdstippen pauze en daarnaast is het 'niet eten verbod in de lokalen' momenteel niet geldig.

Aanvullende besluiten voor op de locaties
- Hoe gaan we om met pauzes? Studenten blijven zoveel mogelijk in het lokaal waar je als laatste les had.Het beleid om niet te eten en drinken in lokalen is tijdelijk afgeschaft. Een uitzondering hierop zijn de praktijklokalen en de lokalen met computers. We verwachten dat iedereen de lokalen netjes achterlaat.
- Op de grote locaties worden de pauzes gespreid over de dag.  Informatie hierover volgt via de docenten.  
- Volg het advies van de conciërges wanneer je wordt verzocht je meer te verspreiden over de locatie (dit om te voorkomen dat er groepen ontstaan van meer dan 100 personen).

Noorderpoort neemt ongeveer dezelfde maatregelen niet teveel mensen in de kantine. Ach ja eten en drinken doe ik sowieso al... Groepen van 100 vermijden maar ja heb je al snel op school...

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 00:23

Loretta schreef:
Veulen84 schreef:
Verwacht ook nog steeds een algehele standstil binnen 1,5 week.

Dat verwacht ik eigenlijk ook. Het is in Nederland inmiddels volledig uit de hand gelopen. Daarnaast wordt er veel te weinig getest en zijn er zeer veel besmettingen waarvan niet duidelijk is hoe de mensen besmet zijn geraakt. Ook zijn de besmettingen afkomstig van verschillende stammen van het virus.

Vooral het weinige testen baard me zorgen. Dat is waar het in veel landen mee fout gaat. De landen waar veel getest wordt (en ook makkelijk wordt gemaakt). Die lijken beter instaat het aantal ernstig zieke onder controle te houden.

Femke_Tweety

Ik hoor best veel mensen zeggen dat er te weinig getest wordt.

Maar heel eerlijk, die tests voegen mijns inziens helemaal niet meer zoveel toe.

De kans is heel groot dat je tegen corona aan gaat lopen.
Als dat zo is moet je uitzieken.
Als je heel ziek wordt, ga je naar het ziekenhuis.

Het testen maakt daarin niets uit.
Het verandert niets aan hoe je ermee om moet gaan als je ziek bent.

Anoniem

Mijn vriend werkt in een bedrijf dat campers bouwt. Buitengewoon noodzakelijk volgens zijn baas. Hij gaat dus braaf iedere dag naar werk. Ik werk de rest van de maand thuis. Voor wat het waard is, gezien het werk van mijn vriend.