3:Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - Lees de OP!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 19:25

Ik ben er (weer) bij, dit jaar echt! Er moet nu gewoon 5-10 kilo af.

Vandaag
O: smoothiebowl met banaan, frambozen, blauwe bessen, magere yoghurt, halfvolle melk en muesli
T: nakd-reep en plakje volkoren ontbijtkoek
L: 2 geroosterde volkorenboterhammen met mosterd, klein beetje mayo, kaas en gebakken ei
T: 2 plakjes bananenbrood
A: geroosterde groentensalade pita falafel

__Sannne

Re: 3:Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - Lees de OP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 21:48

Ik zit nu That Sugar Film aan het kijken en daar laten ze zien dat afvallen niet alleen een kwestie is van een negatieve energiebalans maar ook van het soort kcal wat je inneemt. De proefpersoon in de docu gaat van een levensstijl waarbij hij geen toegevoegde suikers consumeert naar een dieet waar hij 40 theelepels aan suiker per dag eet. Hij eet hetzelfde aantal kcal als voorheen, maar komt wel 5 kilo aan in één maand.

Hoe denken jullie hierover? Heeft iemand toevallig wetenschappelijke artikelen die dit ondersteunen of juist tegenspreken?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 22:11

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-19 22:12

Ik ben van mening dat dat soort docus altijd heel erg de waarheid verdraaien om maar een controversieel onderwerp te kunnen vertonen.. als hij minder eet dan beweegt maar toch aankomt, waar haalt hij dan zijn kcal vandaan? Je kan uit 4kcal niet 10kcal maken.. en je ziet natuurlijk alleen wat ze willen dat je ziet, voor t zelfde geld vreet hij na het filmen nog een paar dingen of is zijn energie uit toch lager dan hij noemt.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-19 22:19

Aria_zz schreef:
Sanne, dit artikel is misschien interessant. Het is best kritisch en haalt enkele mensen met kennis aan. Gaat er vooral om dat we moeten gaan bekijken wat het precies doet, en hoe een lichaam reageert
https://www.google.be/amp/amp.timeinc.n ... study-says

Dit is een groot probleem met dit soort onderzoeken:

“She also points out that the children self-reported their initial diet, which can often be inaccurate.”

Een onderzoek onder mensen waarbij heel precies hun eten etc. wordt afgewogen is veel beter (en constant in de gaten gehouden worden etc) maar ook veel duurder en daardoor niet snel gedaan. Een dagboek is onbetrouwbaar, zeker als je hoeveelheden moet gokken.

Ik zag trouwens niks staan over dat suiker je dik maakt. Wel dat het voor veranderingen in je lichaam zorgt, maar niet zozeer ‘suiker is dikmakend ongeacht hoeveel kcal je eet’.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 04-01-19 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 22:19

Aria_zz schreef:
Sanne, dit artikel is misschien interessant. Het is best kritisch en haalt enkele mensen met kennis aan. Gaat er vooral om dat we moeten gaan bekijken wat het precies doet, en hoe een lichaam reageert

Bedankt voor de link! Ga het binnenkort even doorlezen.

Mhwa Imandra, ik vind dat wel erg achterdochtig. Het menselijk lichaam is zo ontzettend complex, het zou mij niet verbazen dat er ergens een kern van waarheid in zit.

Nu ging de hele docu over de gevolgen van overmatige suikerinname. Niet enkel aankomen, maar ook vermoeidheid, tandbederf, etc. Ik vond het een erg goede docu en kan hem dan ook zeker aanraden.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 22:21

Vandaar dat ik het ook een goed artikel vond, omdat het die punten ook aanhaalt.
Maar er wel vraagtekens moeten gezet worden bij het verbruik van suiker (leververvetting bijvoorbeeld).
En natuurlijk het punt van teveel eten, overeten is ook een giga probleem.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 22:23

Trouwens Imandra, heb je ook bronnen/wetenschappelijke artikelen om jouw mening hierover te onderbouwen?

Ik wil namelijk graag meer kennis opdoen over voeding, dus alles is welkom!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-19 22:28

__Sannne schreef:
Aria_zz schreef:

Bedankt voor de link! Ga het binnenkort even doorlezen.

Mhwa Imandra, ik vind dat wel erg achterdochtig. Het menselijk lichaam is zo ontzettend complex, het zou mij niet verbazen dat er ergens een kern van waarheid in zit.

Nu ging de hele docu over de gevolgen van overmatige suikerinname. Niet enkel aankomen, maar ook vermoeidheid, tandbederf, etc. Ik vond het een erg goede docu en kan hem dan ook zeker aanraden.

Heb meerdere van dat soort docus gekeken en ze zijn vrijwel allemaal onbetrouwbaar. Het onderzoek deugt niet, de ‘wetenschappers’ (die vaak geen wetenschappers zijn) deugen niet, etc.
Ik heb een onderzoeksachtergrond dus kan relatief goed beslissen of een onderzoek goed is. Ik ben atm onderweg dus kan niet makkelijk research doen, maar dit is de eerste hit van Google:
https://www.foodlog.nl/artikel/that-sug ... ersbedrog/

Het klopt dat je lichaam erg complex is maar vrijwel alle docus van dit kaliber zijn gewoon gemaakt om controverse te verspreiden, en niet om een eerlijk beeld te geven.

Iirc heb ik deze docu ook gezien en ook inhoudelijk houdt hij geen steek.

Als je me zondag even herinnert heb ik wel tijd om even in de materie te duiken. Altijd leuk om mensen (beter) te informeren! Wetenschappelijke artikelen zijn 100.000x betrouwbaarder dan een docu haha. Volgens mij staan in de geschiedenis van dit topic ook links van mij over suiker en deze docu, maar weet het niet zeker.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 08:48

Yeey, net op de weegschaal gestaan. Op nieuwjaarsdag 63 kg en nu 62,2 *\o/*

Vind het voor mijn eigen idee fijn om net onder de magische 60 te komen :') Maar even kijken of dat lukt zonder teveel spiermassa te verliezen. :)

Straks naar Roosendaal, even kijken of ik daar mijn vetpercentage kan laten meten. Vind die weegschalen in een sportschool niet betrouwbaar.
Heb 1x op dezelfde ochtend met weegschaal gemeten en met ervaren mensen die met een tang meten.
Weegschaal: 30% vet
Meting met tang: 22,5% :oo

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 10:02

Geen wetenschappelijke onderbouwing, maar 5 kg aankomen in een maand zonder verandering in het aantal kcal lijkt me zeer stug.
Ik kan me wel voorstellen (geen wetenschap maar mn eigen redenatie) dat er processen in je lichaam zodanig veranderen bij zo'n grote suikerinname, dat afvallen bijv moeizamer gaat of dat je iets aankomt (maar zeker geen kilo's). Zo stijgt je bloedsuiker sterk, daalt daarna weer sterk onder invloed van insuline. Kan me best voorstellen dat dat iets invloed heeft op de verbranding.

Ik ken de betreffende docu niet, maar bij zo'n heftige gewichtstoename denk ik eerder aan toch (stiekem) overeten door de sterke wisselingen in bloedsuiker, of het vasthouden van bijv vocht.

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 10:21

Mijn lijstje van gisteren was ook goed! Het gaat me best makkelijk af eigenlijk en daar ben ik echt heel blij mee. Had dat niet verwacht!

O
• 2 cappuccino
• 1 mueslireep (geen idee of het een verantwoorde was)

L
• gember/peer/druiven sapje
• goed gevulde geitenkaas salade
• pakje van die luchtige crackers (die met 4 zeg maar)
• handje druiven

A
• zelfgemaakte hachée met rode kool en een paar aardappels
• cappuccino
• gemberthee

S
• 4/5 handjes van die Japanse mix

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 13:17

Oke ik ben weer terug :)
Rug is gelukkig zo goed als beter, dus kan weer lekker werken, paardrijden en andere dingen doen :j
Moet alsnog wel klein beetje uitkijken!
Zoals het er nu naar uitziet krijgen we dit jaar ook eindelijk onze puppy, dus dat wordt uiteindelijk lekker veel wandelen *\o/*

Ik geloof nooit zo in vanaf bepaalde datum of begindag, dus begin maar gewoon vandaag :j
O (11:00): magere kwart + holies , 2 koppen thee en glaasje tropische vruchtendrank (moest op)
T/L (13:00): 2 crackers met smeerkaas + kopje cup a soup (als die nog niet over de datum is :') )
T: (15:00): worteltjes
A: durf ik nog niet te zeggen (kan zijn dat we bij mijn ouders gaan eten)

Iedereen is echt al super goed bezig met alle goede voornemens! *\o/*

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 13:47

Barbabientje, wat leuk! Wat voor hondje krijgen jullie?

5 kg aankomen in een maand is best lastig. Je komt een halve kilo in vet aan door 3500 kcal meer te eten dan je verbruikt. Dus moet je per maand al 35000 kcal extra eten bovenop de gemiddeld 2000 kcal die je al verband.

Dan kom je op een dagelijkse inname van zo'n 3100 kcal. En dan lijkt me best veel om dagelijks naar binnen te werken.

Sidenote: ik zie programma's als 'my 600 lbs life' en als ik kijk wat en hoe veel die mensen aan junkfood wegwerken, zou het voor hen best kunnen dat ze 5 kg in een maand aankomen

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 14:00

Ja precies, maar die werken ook het aantal kcal naar binnen dat bij zo'n gewichtstoename hoort.
Bij eenzelfde aantal kcal als voorheen alleen vervangen door suiker geloof ik daar gewoon niet zoveel van.

Welkom terug barbadientje. Goed dat je meteen begint! En leuk, een puppy <3

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 14:13

Dat aankomen hoeft natuurlijk niet enkel vet te zijn. Ik ben de ene dag ook 1-2 kilo zwaarder dan de andere. Ik vond het een goede docu en het heeft mij zeker wel aan het denken gezet om meer rekening te houden met het aantal suikers dat ik naar binnen werk. Niet eens zozeer om de kcal, maar om de andere gevolgen. (Veel moe, korte pieken en dalen, cravings, etc.)

Lekker lijstje Barbabientje! Ik wil ook een puppy! <3

Hier mezelf goed aan mijn lijstje van gisteren kunnen houden. Enkel koffie toegevoegd. Qua kcal was ie wat karig (1100) maar ik zat de hele dag wel gewoon vol. Die lage kcal maak ik een andere dag wel goed. :')

Ik ben 1.5 kilo kwijt sinds ik "officieel" ben begonnen op 13 december. (Met een pauze van 23 december tot 2 januari :)) ) Erg blij mee!

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 14:20

We krijgen een Corgi <3 Moeten nog wel wat geluk hebben, maar naar alle waarschijnlijkheid zit het er dit jaar dus echt in :j

Ik merk dat ik ook heel veel last heb van cravings als ik niet uitkijk met mijn suikers :j
Nu ben ik echt een zoete kauw, dus is voor mij erg lastig, maar lukt nu redelijk!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-19 14:59

__Sannne schreef:
Dat aankomen hoeft natuurlijk niet enkel vet te zijn. Ik ben de ene dag ook 1-2 kilo zwaarder dan de andere. Ik vond het een goede docu en het heeft mij zeker wel aan het denken gezet om meer rekening te houden met het aantal suikers dat ik naar binnen werk. Niet eens zozeer om de kcal, maar om de andere gevolgen. (Veel moe, korte pieken en dalen, cravings, etc.)

Lekker lijstje Barbabientje! Ik wil ook een puppy! <3

Hier mezelf goed aan mijn lijstje van gisteren kunnen houden. Enkel koffie toegevoegd. Qua kcal was ie wat karig (1100) maar ik zat de hele dag wel gewoon vol. Die lage kcal maak ik een andere dag wel goed. :')

Ik ben 1.5 kilo kwijt sinds ik "officieel" ben begonnen op 13 december. (Met een pauze van 23 december tot 2 januari :)) ) Erg blij mee!

Als je het een goede docu vindt dan moet je deze maar eens lezen: klik klik
Deze gaat over een andere soortgelijke docu (what the health).

Rekening houden met suiker is prima, maar hoe suiker wordt getoond in de docu is onzin (ik heb het even nagekeken en heb deze destijds idd bekeken). De methodes in de docu zijn ook alles behalve wetenschappelijk.

Lekker bezig met je 1,5kg!

Ik heb besloten dat ik niks lunch vandaag (niks ontbeten ook, want uitslapen) aangezien ik zo ga gourmetten en dat is toch altijd een vreetfestijn haha :)). Beetje balansen zo, en heb toch nog geen honger.

@Barbabientje: ah leuk een corgi!

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 17:10

Barbabientje, wat leuk een puppy. En dan ook nog een corgi! En ik doe ook niet aan op maandag beginnen, dan ga je weekend ervoor alleen maar proppen :')

Sanne, lekker bezig jij! Een dagje weinig eten is niet erg, als het een uitzondering is.

Ik net in de regen een uurtje paard gereden op mijn nieuwe projectje. Ze is nu drachtig. Maar al wat ritten voor komend najaar waar we naar toe gaan werken als veulen geboren is. Dus nu maar gewoon beetje beweging erin houden. Ondanks slechte weer wel genoten!

Vandaag in planning
L: Skyr met cruesli en whey crispy
T: paar stukje Tony, 3 kleine koekjes
A: quiche broccoli en gerookte zalm
T: vriend zei dat hij wat lekkers meeneemt, dus geen idee
B: uur rustig buitenrit

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 17:25

Wat leuk, een corgi! Die vind ik zo schattig. <3

Wat betreft de suiker; ik ben op 1 januari begonnen zoveel mogelijk zonder toegevoegde suiker te eten. :) mijn buik is na een week wel iets platter, maar dat ka toeval zijn.
Wel heb ik een soort afkickverschijnselen, hoofdpijn en moe/afwezig gevoel. Denk dat dat komt door dat mijn lichaam ineens een stuk minder suikerbewerkt voedsel binnen krijgt. Zal over een dag of 10 wel over zijn (hoop ik) :')

Mijn lijstje tot nu toe:
O: havermout, eiwitpoeder, amandeldrink, banaan, stukjes dadel en een lepeltje pindakaas
T: alpro go on met frambozen
L: drie boterhammen met nepworst :Y)
T: mango/appel/gember sapje bij mn favo koffietentje, Orangefit reep en een appel

Vanavond eten we macaroni bij mn schoonouders, met Alpro kersenyoghurt zonder toegevoegde suikers als toetje :9

En als avondtussendoortje waarschijnlijk een nakd reepje (of een paar)

Qua kcal weet ik niet wat het gaat worden, omdat ik niet alles ga afwegen. En buiten de deur weet ik natuurlijk niet wat er qua kcal in zit.

Nu ben ik in het weekend meestal wat losser. Maar wil geen dagen meer bestempelen als cheatdays, want ik denk dat daar mijn valkuil ligt waardoor de rem eraf is :+

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-19 17:32

Je ontbijt klinkt lekker Dilan! En een treatday waarbij je alles mag eten is natuurlijk niet handig, maar iets lekkers inbouwen kan altijd :D

Suiker is overigens niet verslavend dus je hebt ook geen afkickverschijnselen ;). Missen kan je het wel maar niet echte afkickverschijnselen. Veel van dat soort dingen zit in je hoofd, stom gezegd. Zo kunnen placebo’s ook best werken bij een aantal dingen (je hersenen zijn best goed op dat vlak).

Kimvicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 17:33

Hoi allemaal, na alle ellende van de afgelopen twee weken en natuurlijk die verotte feestdagen hier vandaag weer gezonde boodschappen gedaan en gaan we dus weer beginnen.

O: roerei met spek en glas melk.
M: twee sneetjes speltbrood met filet americain en gerookte zalm en cherrytomaatjes
T: Twee gekookte eieren
A: Rundergehakt met zelfgemaakte mexicaanse kruiden mix en kidneybonen en mais en veel veel veel kaas :) En zure room

Vanavond weet ik niet of er nog een snack aan te pas komt maar dat zal hooguit wat yoghurt zijn met bosbessen.

Ik ben weer gemotiveerd en baal van het opgeblazen gevoel dat weer terug is na twee weken heel slecht eten... Ik twijfel om vanaf vanavond te gaan vasten om vanaf maandag ochtend dan weer vol in ketosis te zijn. Morgen nog een verjaardag en dat is altijd meteen bagger dan haha.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 17:39

IMANDRA schreef:
Je ontbijt klinkt lekker Dilan! En een treatday waarbij je alles mag eten is natuurlijk niet handig, maar iets lekkers inbouwen kan altijd :D

Suiker is overigens niet verslavend dus je hebt ook geen afkickverschijnselen ;). Missen kan je het wel maar niet echte afkickverschijnselen. Veel van dat soort dingen zit in je hoofd, stom gezegd. Zo kunnen placebo’s ook best werken bij een aantal dingen (je hersenen zijn best goed op dat vlak).

Haha ik ben nog op zoek naar de balans in 'iets lekkers' en ongerept (vr)eten := :')

Oh, wist dan weer niet dat suiker niet echt verslavend werkt. Afijn, het missen van suiker kom ik wel weer overheen. Het is ook niet dat ik nooit meer iets met suiker wil, maar wil me er wel veel bewuster van worden hoeveel suiker er daadwerkelijk mijn lichaam in gaat.

In fruit zit natuurlijk ook suiker, maar dat is dan iig gecombineerd met vezels en vitamines :)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-19 17:44

Dilan93 schreef:
IMANDRA schreef:

Haha ik ben nog op zoek naar de balans in 'iets lekkers' en ongerept (vr)eten := :')

Oh, wist dan weer niet dat suiker niet echt verslavend werkt. Afijn, het missen van suiker kom ik wel weer overheen. Het is ook niet dat ik nooit meer iets met suiker wil, maar wil me er wel veel bewuster van worden hoeveel suiker er daadwerkelijk mijn lichaam in gaat.

In fruit zit natuurlijk ook suiker, maar dat is dan iig gecombineerd met vezels en vitamines :)

Oh ja zeker, bewust zijn van iets is altijd goed!

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 19:05

Dilan, die balans tussen van iets genieten en dan stoppen en vreten voor het leven komt vanzelf! Is alleen wat tijd nodig om jezelf die gewoonte aan te leren.

Kim, als je een paar dagen gezond eet, is dat opgeblazen gevoel vast zo weg. Ik eet niet kha of keto, probeer alleen m’n eiwit inname te verhogen, maar ook bij mij is dat opgeblazen gevoel altijd zo weg.

Hier staat de quiche in de oven en het ruikt heerlijk in huis. Nu nog geduld hebben tot klaar is!