Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anke_Amigo

Re: Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 09:25

goeiemorgen allemaal :)

Welkom Magda, klinkt alsof je een heftige tijd achter de rug hebt!

Wat een goed idee van dat cijfers geven, al denk ik dat naarmate ik meer zin heb in zoetigheid, dingen sneller een 8 of hoger krijgen ;)

Hier een rare ochtend, de weegschaal stond op 79!! wel blij hoor, maar aangezien ik net 3 mindere dagen achter de rug heb, voelt het niet helemaal verdiend...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 10:01

Laura82 schreef:
Ik vind t ook wel een goeie!

Net lekker gesport en vanmiddag ook zo'n 8 km gelopen, dus mn beweging heb ik iig weer gehad +:)+

Ook wat dingetjes gehaald voor mn overnight oats, dat bevalt nu beter dan warm. Doen jullie evt "toppings" er meteen al bij als je het maakt, of vlak voor het opeten?

Ik doe de cacao er meteen op, anders trekt het vocht er niet in :')

Gisteren erg weinig gegeten, vannacht vette honger. En nu weer stampvol :') Ideaal!

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 11:09

Welkom Magda, heel veel succes. Hopelijk kan dit topic je wat een steuntje in de rug geven.

Anke, ben je dus gewicht verloren? Probeer ervan te genieten :).

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 11:14

Anke_Amigo schreef:
goeiemorgen allemaal :)

Welkom Magda, klinkt alsof je een heftige tijd achter de rug hebt!

Wat een goed idee van dat cijfers geven, al denk ik dat naarmate ik meer zin heb in zoetigheid, dingen sneller een 8 of hoger krijgen ;)

Hier een rare ochtend, de weegschaal stond op 79!! wel blij hoor, maar aangezien ik net 3 mindere dagen achter de rug heb, voelt het niet helemaal verdiend...

Goed van je, blijkbaar tikken de mindere dagen dus toch niet zo aan. +:)+

Ik had vanmorgen mijn eerste weegmoment en ben in de afgelopen maand 2,5 kg afgevallen. Een schrijntje bij wat er in totaal af moet natuurlijk, maar het is een goed begin en een mooi tempo. :D

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 11:14

Bedankt dames. :+:

Ik heb tijdens mijn eerste pauze gewoon weinig trek. >;) Ik ga vaker zulke smoothies maken op de ochtend. :+

Top Anke en Jolien! *\o/*

Anke_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 11:16

Wat goed Jolien! gefeliciteerd, alle beetjes helpen :)

doe mijn best hoor Elmira, maar soms is het lastig dat als ik super hard mijn best doe, kom ik aan en als ik dan de handdoek in de ring gooi val ik af. ik snap mijn lijf gewoon niet

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 11:18

Anke_Amigo schreef:
Wat goed Jolien! gefeliciteerd, alle beetjes helpen :)

doe mijn best hoor Elmira, maar soms is het lastig dat als ik super hard mijn best doe, kom ik aan en als ik dan de handdoek in de ring gooi val ik af. ik snap mijn lijf gewoon niet

Oh ja begrijpelijk. Dat lijkt me wel frustrerend :(:)

Ik heb dat ook vaak inderdaad, dat ineens kleding minder strak zit na veel eten, en soms weer niet. Ik sta dus ook niet meer op de weegschaal, heeft teveel invloed op mijn gemoedstoestand. Ik focus me nu op het eten en dan zie ik het wel :)

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 11:32

Omg ik kom er net achter dat ze hier op het werk een kast vol chocolade en lekkers hebben!
Twixen, snickers, bros, mueslirepen.. <<)

Moet. Verleiding. Weerstaan. :x

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 12:25

Aah, goed bezig iedereen! :D

Nou, over tegenstrijdige dingen gesproken. Ik heb altijd als ik een avond vet veel gegeten heb (uit eten oid) dat ik de ochtend erna gewoon wakker word van de honger. En als ik een keer wat minder eet door tijdgebrek/niets in huis etc, dan heb ik gewoon geen trek 's ochtends. :+ Ben ik de enige? :P

O: 200 gram TopVit kwark met 30 gram AH granola
T: mandarijn, appel
L: smoothie van paar stukjes mango, kwart banaan, handje bosbessen, spinazie, pastinaak, pompoen en magere yoghurt
T: zakje mini snack a jacks
A: een échte hamburger met vast wel wat frietjes. :9
T: wsl niet zo veel :+

B: half uurtje hardlopen
D: thee

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 12:30

ik zou zomaar denken dat het komt door de bloedsuikers. Normaal gesproken zijn die al redelijk gedaald als je naar bed gaat en dan zit je lage bloedsuiker op het moment dat je slaapt (merk je geen hongergevoel) en als je wakker wordt in je vetverbranding (ketose) en dus minder heftige reactie rondom honger.
Als je laat hebt gegeten en vaak met uit eten ook vet hebt gegeten e.d. zit je maag langer vol en zul je dus als je 's ochtends wakker wordt nog in de lage bloedsuiker en nog niet in de ketose en dus heb je trek.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 12:42

Ik heb ook zoiets maar dan vooral 's ochtends. Als ik 's ochtends niet ontbijt, heb ik 's middag echt niet zoveel honger. Terwijl als ik wel ontbijt ik 's middags rond half 12 echt flinke trek heb.
Wel vraag ik me af wanneer ik meer af zou vallen, als ik dus wel ontbijt of als ik niet ontbijt. Ben daar nog niet helemaal over uit.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 12:53

dat hangt er vanaf of je die kcal dan later op de dag compenseert ;)

Wat je zegt is hetzelfde principe. Normaal gesproken sta je 's ochtends op in ketose (vetverbranding) omdat de glucosevoorraad in de nacht is opgebruikt. Zolang je niet eet blijf je in die ketose zitten en heb je dus weinig trek. Zodra je gaat eten bouw je je koolhydraatvoorraad op en dan gaat je bloedsuiker een rol spelen.

Uit (niet heel betrouwbaar) onderzoek bleek dat de groep die niet ontbijt later op de dag meer kcal inneemt en dus zwaarder wordt dan de groep die wel ontbijt. Daarom is ook lang geadviseerd dat je ontbijt zo belangrijk is. Maar in het onderzoek is geen rekening gehouden met de doelgroep: wellicht was de groep die wel ontbeet al een groep die bewuster at dan de groep die niet ontbeet. Uiteindelijk komt het neer op je kcal-balans. Als je zowel met ontbijt als zonder ontbijt 1800kcal per dag eet zul je beide mogelijkheden evenveel aankomen of afvallen.

_Ilsee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 13:00

Ah hier en daar zijn mensen dus al weer wat kilo's kwijt lekker! Congrats!
Ook al is het wat tegenstrijdig, het blijft fijn toch? :) Geniet ervan!

Ik heb dat ook wel eens ja! Dat als je veel eet dat je de ochtend daarna ook behoorlijke trek hebt. Maaar daar in tegen, als ik geen avondeten eet door tijdsgebrek, heb ik ook enorme trek haha.

Ik lees nog wel fanatiek mee, maar ik maak er zelf echt helemaal niks van. Het zijn ook gekke dagen, maar moraal van het verhaal, ik heb niet gesport, wel veel gegeten en de weegschaal ontweken.
En als kers op de taart (die ik dus ook letterlijk gegeten heb) heb ik vanavond een gezellig avondje gepland, waarbij we eerst gaan eten en dan door gaan naar de bioscoop..

Ik hoop dat ik de draad weer ergens kan oppakken en dat de schade niet al te groot is, maar ik vrees voor het ergste.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 13:02

Thanks voor je heldere uitleg. :)

Ik ben zelf weer begonnen met calorieën tellen en ik ben benieuwd of ik mijn maximum goed vast kan houden. Misschien kan ik mezelf wel beter aan het aantal calorieën houden als ik wel of niet ontbijt, dus dat wil ik in de gaten gaan houden. :)

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 13:15

Hebben jullie nog tips? Ik eet vrij weinig (precies genoeg) en beweeg veel maar val bijna niet af. Motivatie is er daardoor niet echt...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 13:21

Ik vind dat echt een reden om naar een professional te gaan.
Voor mezelf geldt hetzelfde. Na heel veel zoekwerk blijkt er een lichamelijke oorzaak te zijn bij mij. Hoe en wat is nog niet helemaal duidelijk en zelfs als professional is het stoeien om daar mee aan de slag te zijn. Als leek kom je daar gewoon niet uit.
De oorzaak kan liggen in onderrapportage of overschatting van je beweging, maar kan ook prima fysiek zijn. Langs de HA om alles even te laten checken kan een goede eerste stap zijn. Laat daarin ook insulineresistentie en metabool syndroom meenemen.

Verder ben je in dit topic pas 5 dagen aanwezig, geen idee wat je daarvoor deed. De lijstjes die je hier post zijn imo te karig en gaan je niet helpen daarin. Overigens zet ik wel vraagtekens bij je lijstjes en de kcal die je er bij benoemd.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 13:29

M_nouska schreef:
Hebben jullie nog tips? Ik eet vrij weinig (precies genoeg) en beweeg veel maar val bijna niet af. Motivatie is er daardoor niet echt...

Als ik in je profiel kijk ben je allesbehalve te zwaar. Dus zou zeggen kijk eens wat je buikomvang is en je bmr. Zou me persoonlijk niet druk maken als je bent zoals in je profiel, als je dat wel doet ga eens naar de diëtist. Verder zou je wat meer groenten en fruit kunnen eten en weet niet wat je drinkt? Als je naast je lijstjes nog een halve liter cola drinkt bijvoorbeeld zou ik dat schrappen.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 13:31

MarjanB schreef:
M_nouska schreef:

Als ik in je profiel kijk ben je allesbehalve te zwaar. Dus zou zeggen kijk eens wat je buikomvang is en je bmr. Zou me persoonlijk niet druk maken als je bent zoals in je profiel, als je dat wel doet ga eens naar de diëtist. Verder zou je wat meer groenten en fruit kunnen eten en weet niet wat je drinkt? Als je naast je lijstjes nog een halve liter cola drinkt bijvoorbeeld zou ik dat schrappen.

Inderdaad, als die foto's van je profiel recent zijn zou ik als ik jou was niet af willen vallen. :) Wat wil je precies bereiken? Wat is je gewicht?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 13:31

M_nouska schreef:

Wat versta je onder veel bewegen?
Mag ik vragen hoe oud je bent?
Daarnaast, als ik afga op het aantal Kcal wat je bij je lijstjes zet, vind ik niet dat je precies genoeg eet. Eerder te weinig, zeker als je veel beweegt. Je lijf heeft echt meer energie nodig.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 14:57

Ik zelf voel me niet zeker over mijn lijf (maar ben ook ontzettend onzeker) en wil dat graag wel worden. Gewicht is nu 60 kilo en wil niet meer zo onzeker zijn en vind mezelf te dik.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 15:01

M_nouska schreef:
Ik zelf voel me niet zeker over mijn lijf (maar ben ook ontzettend onzeker) en wil dat graag wel worden. Gewicht is nu 60 kilo en wil niet meer zo onzeker zijn en vind mezelf te dik.

Bij welke lengte?

Ik zie in je profiel ook iemand met een mooi figuur. Als jij langer dan 1.70m bent dan zou ik zeker gaan kijken naar een manier om aan je onzekerheid te werken.
Want beginnen met afvallen is natuurlijk prima, maar je moet wel een realistisch beeld hebben van wat mogelijk is bij jouw lichaam. En wat nodig is natuurlijk...

Als je veel meer beweegt, heb je ook te maken met spieropbouw. Daarvan gaat dat getal op de weegschaal ook zeker niet naar beneden.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 15:06

M_nouska schreef:

Ik denk dat je beter kan werken aan je onzekerheid dan aan je gewicht, het is namelijk niet gezond om zo over jezelf te denken, voor zover ik kan zien ben je een mooie slanke meid!

Bente_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 15:08

M_nouska schreef:

Misschien is het fijn om daar met een coach of iemand over te praten? Zoals hierboven al gezegd is je bent een prachtige slanke meid! En helaas gaat afvallen je onzekerheid niet oplossen, waarschijnlijk voel je je op 55 kg net zo onzeker als nu op 60 kg. (niet vervelend bedoelt puur uit ervaring). :(:)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 15:09

Ik zie dat je 1.78m bent, ik weet redelijk zeker dat je te weinig eet, als je eetpatroon is zoals het lijstje dat je hebt gegeven.

Als je wat wilt met je lichaam en denkt dat dat jou zal helpen, zou ik naar een personal trainer gaan om gespierder te worden (en voor voedingsadvies passend bij wat je beweegt). Realiseer je dan wel dat je ook zwaarder zult worden.

Als dit je beangstigt, heb je zeker hulp nodig.

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 15:10

Je bent 1,78, 60 kilo is dus al licht genoeg. ;) Is je al vaker verteld volgens mij en ik denk dat je het zelf ook wel weet. Je kunt beter aan de onderliggende problemen werken. :)