Hardlopen deel 3

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BelleTessa

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 17:51

Ik heb het vrij snel warm, dus ga morgen eens proberen met alleen de trui (en sport BH natuurlijk ;) ) Als dat te koud blijkt, daarna topje eronder.

Denk dat thermo shirt met lange mouwen en trui te warm gaat zijn voor mij, in ieder geval nu met deze temperaturen.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 17:53

het mooie aan een thermo is dat het zich beter aanpast aan de temperatuur. Ik heb er altijd eentje aan met fietsen, ook als het warm is zodat je niet te snel afkoelt als je even stil staat of keihard bergje af raast.

Dus zou eerder een dun termoshirtje adviseren dan een trui :)

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 17:54

Ga ik dat binnenkort ook proberen! Staat op m'n wishlist van Sinterklaas ;)

Lundj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 18:22

Romyv schreef:
Ik vind het niet realistisch om te denken dat je zaterdag "ineens " en minuut sneller loopt. Even voor de beeldvorming: 12 minuten is 12.5km/h en 11 minuten is 13.5km/h.. Dat is echt een heel groot verschil!

Hamburg, ik pas mn voeding aan op mn training Ja maar eet geen powerbars voor het trainen ; zijn vaak snelle koolhydraten en die reserves zitten toch wel in mn spieren en lever. Bij een wedstrijd langer dan 2 uur neem ik gell mee, langer dan 1.5 uurneem ik drinken mee en korter dan dat niets

Ik loop normaal 12 minuten, vorige week heb ik het in 11 minuten gehaald met versnelling. ;)
Dus zal wel rond de 11 minuten komen.

Hier wat foto's van vorige run: http://www.waldnet.nl/wn/fotonieuws/850 ... chten.html
Hier kun je wat een beeld krijgen van het parcours.

Aangezien de leeftijd vind ik 11 minuten niet langzaam, er doen ook veel mee omdat ze dan een punt bij hun gymcijfer op krijgen.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 21:26

Allemaal lekker bezig!
Ik heb altijd een thermo shirt aan, heerlijk.

Vandaag heb ik binnen op de crosstrainer 40 minuten getraind. In het donker buiten is niet echt mijn ding. Zaterdag of zondag weer buiten rennen.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 00:01

Succes met je wedstrijd, het is toch altijd maar kijken hoe gaat op dat moment. Laat je ons wat horen over hoe het gegaan is? Ik denk dat de meesten van ons (in ieder geval ik) wel benieuwd zijn hoe het je uiteindelijk vergaat. Succes!!

:( ik was zo heerlijk op weg met hardlopen maar weet nu waarom het zo goed ging. Ik slikte nu 1,5 week pijnstilling voor mijn verstandskiezen en ben vanochtend gestopt met de kuur en had vanavond looptraining maar ik verging zowat van de pijn van mijn schenen. Ik heb dus veel te hard gelopen zonder wat te voelen. :S
Ik ga morgen de huisarts bellen of ik daar een afspraak moet maken of meteen naar fysio kan gaan omdat ik bijna zeker weet dat het shinsplints is.
Zijn er hier mensen die shinsplints hebben gehad? Wat hebben jullie gedaan zodat het over ging?

Humbug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 00:13

Bedankt voor je antwoord Romyv :-)

Manzano, graag gedaan! Je kunt op een loopband over het algemeen wel vaak makkelijk een intervalprogramma (met hellingen) volgen, dat vond ik wel een voordeel.

Welshfan, wat vervelend zeg! Ik had daar ook vaak last van, maar liet het nooit zo ver komen dat ik naar een fysio moest. Allereerst zou ik lang genoeg rust nemen, kijken of je goede schoenen hebt en vooral heel rustig opbouwen. Mijn ervaring is dat het vooral belangrijk is dat je in een heel langzaam tempo korte afstanden opbouwt zodat je spieren en pezen aan de belasting kunnen wennen. Ik ben al een tijdje aan het trainen voor een halve marathon volgens een schema van Asics. Daar begon ik zelfs met 4x per week 1 km trimmen in 9:57m/km :=

Van het najaar t/m het voorjaar zou ik met sporten ook niet zonder thermoshirts kunnen. Ik draag ze ook tijdens het rijden :j

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 08:17

Humbug schreef:
Welshfan, wat vervelend zeg! Ik had daar ook vaak last van, maar liet het nooit zo ver komen dat ik naar een fysio moest. Allereerst zou ik lang genoeg rust nemen, kijken of je goede schoenen hebt en vooral heel rustig opbouwen. Mijn ervaring is dat het vooral belangrijk is dat je in een heel langzaam tempo korte afstanden opbouwt zodat je spieren en pezen aan de belasting kunnen wennen. Ik ben al een tijdje aan het trainen voor een halve marathon volgens een schema van Asics. Daar begon ik zelfs met 4x per week 1 km trimmen in 9:57m/km :=

Bedankt volr je antwoord!

Ik heb al vaker rust genomen (ben zelfs al een 6 weken helemaal gestopt om vervolgens opnieuw op te bouwen). Ik loop voor mijn doen al niet heel snel, ik kan de 5km in 13km/h en heb de laatste weken voor het snelst op 11km/h gelopen (met muv van 1 AV training, die liep ik op 12).
Goede schoenen heb ik. Via loopanalyse gekocht een half jaar geleden en volgens trainer van AV nog in prima staat en zouden ook volgens hem goed moeten zijn voor mijn "loopje".
Heb dus eigenlijk alles wat jij zegt al gedaan. Daarnaast heb ik al veel gekoeld, gerekt en oefeningen gedaan. Alleen zonder begeleiding die oefeningen, gewoon wat ik vond op internet.

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:03

Ai WF, wat zuur ;( Gelukkig geen ervaringen mee, maar beterschap!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:04

Ahhhh wat zuur wf! Klinkt zo.logisch maar je met het maar bedenken idd..

Het schijnt ook te zijn dat als je 1x last van je schenen hebt gehad het altijd gevoelig blijft... Weet niet of het echt waar is

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 20:13

Romyv schreef:
Ahhhh wat zuur wf! Klinkt zo.logisch maar je met het maar bedenken idd..

Het schijnt ook te zijn dat als je 1x last van je schenen hebt gehad het altijd gevoelig blijft... Weet niet of het echt waar is

Ja heb ik idd ook al vaker gehoord maar er was ook iemand op AV die shinsplints had gehad en nu juist weer vollop loopt en zelf marathons heeft gedaan daarna.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 01:05

Kijk top! Misschien vraagt die blessure ook een flink stuk zelfreflectie, iets wat niet iedereen kan :') dan ligt het maar gewoon aan de blessure

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 10:00

Morgen heb ik hardloopwedstrijd en het wordt behoorlijk koud :brr: . Ik vind het lastig wat ik aan moet trekken. Krijg als goed is vandaag thermosinglet binnen die wil ik dan sowieso aan doen. Maar doe ik een normaal, of een dikker shirt aan....

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 10:04

Het was 5 km toch? Ik heb gisteren zelf gelopen in een t-shirt met een vest erover. Wel met handschoentjes. Was prima!

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 10:04

5 km ja :)

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 10:37

Manon ik ben niet zo geweldig in Nederlands wat betreft woordenschat maar betekend zelfreflectie dat je naar jezelf kijkt en van jezelf leert dus dat ik bijvoorbeeld mijn looptechniek aanpas?
De trainer zij trouwens dat het kwam omdat mijn spieren gaan "groeien" en die zitten in een buis, dat gaat duwen tegen elkaar en dat doet pijn. Maar dan vind ik het vreemd dat ik eerst een jaar zonder pijn heb gelopen terwijl ik toen juist heel erg zag dat ik mijn spieren in de benen aan het ontwikkelen was.

Lindy, ik zou wel een thermoshirt aandoen en zeker lange mouwen. Ikzelf loop met dit weer zeker met lange broek. Handschoenen alleen doen als je dat prettig vindt lopen, ikzelf vind dat vervelend lopen. Succes met de wedstrijd!

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 11:34

Mag ik ook mee kletsen?

Ik loop eigenlijk puur recreatief hard. Merk dat dit topic me motiveert om er wat meer uit te gaan halen.

Ik woon in Duitsland, in een sterk glooiend landschap dus veel heuvelwerk. Ik loop momenteel maar 2 tot 3x per week en dan gemiddeld 4 km in 24 minuten. Tussendoor wandel ik nog 1 of 2x een minuut.
Mijn doel is eigenlijk om 3x per week 5km aan een stuk door te kunnen lopen in maximaal 28 minuten. Van daaruit maar weer verder kijken. :)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 19:35

Ja dat betekent het idd!!

Ja, dat zeggen ze ook altijd bij militairen.. Ik ben geen arts dus weet het niet. Klinkt logisch! Ook omdat je nu anders loopt en dus meer die spieren gebruikt! Kan natuurlijk al heel lang spelen voordat het pijn gaat doen.

Lundj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 21:33

Vanochtend de run gehad, ben 3e geworden! *\o/* Ik zit dus nu in het team en ben nu ook door naar de kwalificatie van de Olympic moves in Assen, als ik dan door ben, ga ik naar Amsterdam! Dat is een heel groot en leuk evenement :D

Ben heel erg blij, en ben ook al weer voor nieuwe runs aan het kijken, zitten een paar erg leuke tussen. Lijkt me ook eens leuk om naar Ameland gaan, naar die adventure run! :)

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 23:12

Gefeliciteerd!!! Wat was je tijd als ik vragen mag? Wanneer is de volgende ronde van olympic moves? En nu hard gaan oefenen voor de volgende ronde! (niet te hard want dan zit je straks ook met zere poten zoals ik... ;( )

Lundj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 09:15

Ondanks dat ik een zere keel had, erg verkouden was en een lage weerstand had, nog wel een mooie tijd van 12 minuten kunnen halen. 5 seconden langzamer dan de 2e, had mn sprint eerder moeten inzetten. Maar ben ook heel erg blij met de 3e prijs!
Ik heb eigenlijk geen idee, kon er niets over vinden.. Ik zal mijn sportdocent wel even vragen.
Ja, ik zeker nog hard oefenen! :) (niet te hard dan haha)

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 11:21

Gisteren mijn PR op de 5 km verbroken; 24:28. Laatste keer dat ik een 5 liep was 2 jaar geleden, verder alleen voor 10 en verder getraind dus ben er erg blij mee. Nu ook meer vertrouwen er in dat ik in mei een 10 onder de 50 minuten zou moeten kunnen lopen.. maar er is echt nog werk aan de winkel. Was helemaal stuk na die 5, maar wel al weer vrij snel na de finish fit.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 12:32

Gefeliciteerd Lundj en Kiwipitje!

Heb gisteren ook wedstrijd gehad, 2,5 km was onverhard met flink wat steile heuveltjes. Ging in het begin erg snel (voor mij doen dan he :P ) 1e km in 5.30, 2e km ook zoiets, daarna ging het wat langzamer omdat ik op het onverharde kwam. Paadje was erg smal waardoor je in een treintje achter elkaar aan liep, inhalen was bijna niet te doen. Was er een meid dat echt de boel ging blokkeren bovenop die heuveltjes, ging zowat stilstaan! -:(- Dus daar erg veel tijd verloren. Mijn tijd was uiteindelijk 29,32. Op zich tevreden, maar als alles gewoon beter doorliep was ik nog wel een stuk sneller geweest en daar baal ik wel van :n

Heb nu echt gigantisch spierpijn! Vooral in mijn kuiten haha!

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 15:20

2,5km waarbij je de eerste 2km op 5:30 loopt en dan finishen op 29:32 kan eigenlijk niet. Tenzij je ergens in de berm bent gaan zitten of zo. Heb je je niet vergist?

Wel vervelend dat iemand de boel zo op hield.

Lundj, super dat je de top 3 hebt gehaald!

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 15:30

Volgens mij heeft ze 5 gelopen DS.