Wielrenners/ mountainbikers hier?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

frankiej

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 13:51

Wat een weertje vandaag.
Geen werk dus hop al bijtijds op de pedalen. Naar de drunense duinen gefietst en daar vervolgens een rondje over het fietspad wat er omheen/doorheen loopt. 's-ochtends heb je daar nog weinig last van langzaam verkeer om het zo maar te zeggen. Waren al wel opvallend veel ruiters/amazones op pad, ook heerlijk weer daarvoor.
Was toch nog een stevige rit voor mij als beginner, ca 51 km.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 17:51

Susan88 schreef:
@culaccino, proberen zo veel mogelijk de fietspaden te mijden en de (rustige) landwegen pakken. Dan heb je iig ruimte om in te halen

Ja! Ik heb de ultieme route nog niet kunnen vinden, maar het begint te komen. Het duurt even voordat ik de stad uit ben en dat is erg druk, smal, chaotisch en niet zo fijn fietsen. Ik was verwend in Groningen; hier is de infrastructuur voor fietsers een stuk minder! Heel veel onlogische oversteekplaatsen, veel smalle tweerichtingsverkeerfietspaden, en heel veel fietspaden met stoeptegels of klinkers. Dan ben ik blij met die klikpedalen, soms word ik bijna gelanceerd :D Maar als ik eenmaal de stad uit ben dan is het meteen genieten. Vandaag een uurtje gefietst. Zo mooi, dat frisse lentegroen en alle jonge beestjes! <3

Mooie rit, frankiej! Dat heb je netjes gedaan *\o/*

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 18:16

@Susan, dat lukt inderdaad niet zo goed.. Zeker niet nu ik meer tijd heb door een stil liggende studie :Y)

@Musli, leuke challenge!

@T2T, Leuk dat je een boek besteld hebt, heb hem ook even gegoogeld, ziet er goed uit. Interessant die BCAA drank onderweg. Eiwitten tijdens het trainen doe ik eigenlijk nooit, wel altijd daarna, maar niet in supplement vorm. Koolhydraten houd ik mij ook altijd aan de 60-90 gram per uur bij hele intensieve duurtrainingen en wedstrijden. Bij duurtrainingen met een lagere intensiteit ( wel >3 uur) zit ik eerder op de 30-50 gram per uur.
Grappig hoe specifiek de voorkeuren voor voeding voor iedereen zijn he. Gelletjes heb ik ook aan moeten wennen, maar als je eenmaal een goede gevonden hebt, is het wel heel makkelijk. Ik moet helaas glutenvrij eten, dus dat beperkt de keuze in voeding nogal.

@Frankiej, mooi rondje hoor!
.....

Ik was vandaag al bijtijds op pad, heerlijk rustig nog op de weg! Uiteindelijk 150km gedaan, echt genieten :D

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 20:18

Hoi ...
Iedereen nog genoten van het mooie weer ?
De rest van de week ziet er namelijk niet zo best uit . -O-
Ik heb een rondje van 50 km gedaan ..heerlijk .
Heb alleen een bidon met BCAA daarbij leeg gedronken.
Bijna niemand onderweg gezien op de fiets , maar goed
in Duitsland is het ook een gewone werkdag .

@Frankie ; Great job +:)+

@Laura ; Het boek is al onderweg , ben erg benieuwd .
Heb nu een tijdje met mijn powermeter gefietst en kan
al goed inschatten op hoeveel gemiddelde wattage ik uitkom.
De FTP test moet ik nog wel een keer doen als het ook met mijn trainingsplan / weer etc uitkomt .
Heb die al wel een paar keer op Zwift gedaan , maar zal niet helemaal hetzelfde zijn .
De BCAA heb ik altijd in poedervorm , en doe die in mijn bidon .
Op internet kijk ik welke goed uit de test komt .
https://supplementaanbiedingen.nl/beste-bcaa/

Voor voeding tijdens een wedstrijd heb ik het een en ander uitgeprobeerd .Heb hier in Duitsland van die test pakketten besteld waar verschillende merken inzitten .
Een reepje eten als ik in een hoge HF zit gaat echt niet :=
Ik haal mijn koolhydraten echt uit mijn drinken , een gel in de wisselzone , en mijn power shots onderweg .

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 21:07

Begrijp ik het nu goed dat je BCAA en koolhydraten nodig hebt of zit alles in de BCAA?

Culaccino: vervelend inderdaad die klinkers en tegels. Tref ze ook regelmatig met name aan de brabantse kant van de maas. Vandaag ook gemerkt dat het asfaltfietspad wat altijd mooi glad was in de drunense duinen ook slecht geworden is door boomwortels. Jaren terug was het daar ook fijn skeeleren maar daar is het ook niet meer geschikt voor.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 21:55

De energie voor je spieren komt uit koolhydraten , of bij lage intensiteit uit opgeslagen vet .
Eiwitten zijn o.a nodig voor de spier opbouw en herstel na trainingen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 22:43

frankiej schreef:
Culaccino: vervelend inderdaad die klinkers en tegels. Tref ze ook regelmatig met name aan de brabantse kant van de maas. Vandaag ook gemerkt dat het asfaltfietspad wat altijd mooi glad was in de drunense duinen ook slecht geworden is door boomwortels. Jaren terug was het daar ook fijn skeeleren maar daar is het ook niet meer geschikt voor.

Ah ja, first world problems natuurlijk, maar ik waardeer de gladde asfaltwegen nu des te meer :o En ja, die boomwortels kun je je ook lelijk in vergissen, he! Skeeleren lijkt me ook heerlijk ter afwisseling :j

Ik kan me voorstellen dat je niets wegkrijgt als je hoog in je HF zit, T2T! Lekker was het vandaag, hè. 8-) 150 km, Laura! Wat een mooie afstand weer *\o/*

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 06:05

frankiej schreef:
Begrijp ik het nu goed dat je BCAA en koolhydraten nodig hebt of zit alles in de BCAA?

Even een aanvulling op mijn eerdere antwoord :
Ik doe mijn trainingen koolhydraat arm , vandaar gisteren bij ongeveer 2 uur fietsen alleen 1 bidon op met BCAA . :o

Zo , vandaag maar weer eens werken .
En vanavond hebben we core training met onze trainer via Zoom . Zie ik mijn teammaatjes ook weer eens :D

Dayanara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 08:23

Jullie zijn er gisteren ook lekker op uit geweest!

Wij ook. 56 km inc tussenstop bij ijssalon. Bbq bij ouders en weer naar huis. Ik op mn mountainbike, vriend op zijn hybride.

Hij heeft nu een racefiets, een oudje en wil graag de cannondale Synapse. Staat een mooi exemplaar op marktplaats waar hij wil gaan kijken. En toen ben ik ook maar eens op marktplaats gaan kijken voor een Sensa. Had ik niet moeten doen.

Wat voor fietsen hebben jullie?

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 08:37

Goedemorgen allemaal. Het is even geleden dat ik wat gepost heb, maar recent vrij veel gefietst. Jammer is dat in onze omgeving wordt opgeroepen om de MTB routes even met rust te laten; niet vanwege Corona maar omdat de routes stuk gaan door een combinatie van droogte en intensiever gebruik. Gelukkig gaat het deze week weer regenen, dan kunnen ze beetje herstellen. @Dayanara: ik heb een Salsa Journeyman gravelbike (geschakeld) en een Trek Procaliber MTB (singlespeed). Ik heb ook een tijdlang last gehad van tintelende handen, vooral links, maar dat kwam mogelijk omdat ik teveel in mn stuur 'hing'...imn stuur is nu wat dikker gewikkeld en ik besteed meer aandacht voor n correcte houding, dat gaat een stuk beter. Van de week ga ik even met de MTB naar de fietsenmaker; het is een carbon frame maar er zit een vervelend 'kraakje' in; daar moet hij maar even naar kijken. Binnenkort maar eens naar een andere MTB kijken; dan kan deze terug omgebouwd worden naar geschakeld en dan maken we de andere MTB singlespeed. Fijne dag allemaal!

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 09:58

@T2T, een FTP test is heel handig om je zones bij te stellen, dat verandert toch altijd een klein beetje.
En inderdaad een reepje eten in een hoge HF is lastig, sommige gelletjes open maken ook overigens (heb regelmatig helemaal onder gezeten omdat de verpakking verticaal open scheurde :') )

@Dayanara, fietsen kijken is net zoals bij kittens gaan kijken. Je neemt je voor het niet te doen, "oké ik kijk toch wel even" en vervolgens zwicht je :Y) Ik heb een Ridley en een Cervelo <3

@Wdj, een kraakje kan ook heel goed een vieze crank zijn o.i.d., hopelijk valt het mee! Ik ben niet zo thuis in het MTB, waarom zou je een single speed willen?

Werkse allemaal vandaag weer en veel plezier vanavond T2T!

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 10:14

Lekker gefietst weer allemaal zo te zien. Ik heb gisteren 100km op de racefiets gedaan. Op sommige plekken was het wel echte druk met dagjesmensen. Vooral de mooiere natuurplekjes, wat uiteraard logisch is. Gelukkig ook zat rustige landwegen hier in Twente. Was wel genieten met de hele dag zon. Helaas komende dagen iets minder weer, maar nodig voor de natuur en de MTB paden.

@Laura, dat is wel balen dat je studie momenteel stil ligt. Je deed geneeskunde en/of iets medisch toch?

@T2T, herkenbaar van die reepjes. Ik eet ze wel op de fiets tijdens een langere toertocht maar ik vind het ook moeilijk eten. Sommige mensen eten ze zo weg, daar zit ik altijd met verbazing naar te kijken. Het liefste stop ik gewoon eventjes om fatsoenlijk een reep op te eten. Dan zijn die gelletjes wel meer geschikt voor een wedstrijd. Alleen jammer dat ik na een wedstrijd al die verpakkingen naast het parcour zie liggen.

@Day, ik heb een Cube LTS SL uit 2014 (mountainbike) en een Liv Avail SL 2 uit 2017 (racefiets). Wel altijd opletten met een fiets via MP kopen. Goed kijken of de fietsmaat bij je past en de slijtage van de onderdelen. Voor je het weet ben je weer €100 a €150 verder aan onderdelen vervangen (ketting, casette, bandjes, stuurlint etc).

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 11:04

Lauraennala schreef:
@Wdj, een kraakje kan ook heel goed een vieze crank zijn o.i.d., hopelijk valt het mee! Ik ben niet zo thuis in het MTB, waarom zou je een single speed willen?

Nee, het is echt een typerend carbonkraakje. Maar het zal wel mee vallen; het is een vrij nieuwe fiets en mogelijk zit er hier of daar iets te vast gedraaid ofzo.
Singlespeed? Het is erg lastig uitleggen maar dat is een erg leuke variant van het MTB; we doen daar ook onderling competitie mee. De afweging is iedere keer leuk; wat voor tandwielen zet ik op mijn fiets in een bepaalde omgeving. De uitdaging om tóch boven te komen als je n zwaar verzet hebt gekozen, of t spinnen als je een vlak rondje hebt en je trapt te licht.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 14:16

Dayanara schreef:
Jullie zijn er gisteren ook lekker op uit geweest!

Wij ook. 56 km inc tussenstop bij ijssalon. Bbq bij ouders en weer naar huis. Ik op mn mountainbike, vriend op zijn hybride.

Hij heeft nu een racefiets, een oudje en wil graag de cannondale Synapse. Staat een mooi exemplaar op marktplaats waar hij wil gaan kijken. En toen ben ik ook maar eens op marktplaats gaan kijken voor een Sensa. Had ik niet moeten doen.

Hier een Liv Intrigue 1 (2016) mountainbike en een Liv Langma Advanced 1 disc (2019) racefiets <3

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 21:33

Dayanara schreef:

En ?? gevallen voor de Sensa ?

Mijn bikes :

Mijn eerste gebruikte racefiets , Giant Defy 3 ( Aluminium ).
Die staat nu vast op de indoortrainer .
Dan een Liv Avow Advanced ( tijdritfiets )
En sinds januari een Liv Langma Advanced pro 1 van 2019
Mijn MTB heb ik recent verkocht .
Afbeelding

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 21:37

Lauraennala schreef:
@T2T, een FTP test is heel handig om je zones bij te stellen, dat verandert toch altijd een klein beetje.
En inderdaad een reepje eten in een hoge HF is lastig, sommige gelletjes open maken ook overigens (heb regelmatig helemaal onder gezeten omdat de verpakking verticaal open scheurde :') )
Werkse allemaal vandaag weer en veel plezier vanavond T2T!

Klopt , die FTP moet ik echt doen .Ik las in de gebruiksaanwijzing van mijn fiets computer dat er een extra optie voor opzit .En hij dan meteen mijn FTP aanpast.

Dat met de gelletjes ken , ik .
Daarom altijd in de wisselzone tijdens een wedstrijd .
Want dan sta ik toch een moment stil .

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 21:42

Susan88 schreef:
@T2T, herkenbaar van die reepjes. Ik eet ze wel op de fiets tijdens een langere toertocht maar ik vind het ook moeilijk eten.

Als ik een rustig rondje fiets dan red ik dat ook wel .
Trek dan meestal voordat ik begin al de verpakking open .
Dan hoef je hem alleen maar uit je shirt te halen .
Mijn trainer is allergisch voor " reepjes pauze " :=

@WDJ ...met kraakjes kan ik je helaas niet verder helpen .

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 22:27

Waarom dat T2T..?
Ik vind het altijd lekker even klein stop reepje erin....slokje drinken en door.. :D

Ja gladdere fietspaden fietsen echt veel lekkerder idd.
Maar valt niet altijd mee.
Soms klapperen je vullingen er zowat uit.

Oh even laten nakijken dan maar WDJ
En wat leuk op zoek naar er 1 erbij dus. :D

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 06:18

scooby09 schreef:
Waarom dat T2T..?
Ik vind het altijd lekker even klein stop reepje erin....slokje drinken en door.. :D

Bedoel je dat mijn trainer allergisch is ? :=

Hij vind dat je tijdens het fietsen moeten kunnen eten en
drinken .Want tijdens een wedstrijd stop je ook niet om een
reepje te eten . :roll:
Als we op Mallorca fietsen stoppen we ook niet vaak
voor een pauze .

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 08:32

@Susan, klopt. Ik zou oktober afstuderen.. dat schuift ook allemaal op.

@Wdj, single speed geeft het MTB wel echt een extra dimensie zo, tof!

@T2T, ben je bekend met trainingspeaks? Ideaal programma om alles bij te houden wat er uit je fietscomputer komt rollen.

Wij stoppen tijdens trainingen ook eigenlijk nooit om te eten :o Alleen in de winter als iedereen dikke handschoenen aan heeft en niet in zijn achterzakje kan :') Inderdaad omdat je tijdens een wedstrijd ook niet gaat stoppen. Nu hebben we onderweg wel eens uitleg voor een bepaalde oefening waarbij we soms stil staan, dus dan wordt er ook zeker wel gegeten.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 20:04

Lauraennala schreef:
@T2T, ben je bekend met trainingspeaks? Ideaal programma om alles bij te houden wat er uit je fietscomputer komt rollen.

Wel eens van gehoord idd , ppff heb ondertussen al zoveel apps
en programma,s :=
Is geloof ik ook niet gratis toch ?

Vandaag maar een rustdag gepakt , doe mijn loopje dan maar
morgen .

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 05:45

@ Laura ; Ik heb me gisteren trouwens opgegeven voor een webinar over trainen met powermeter bij Tri2one coaching .
Dat is volgende week donderdagavond .En mijn boek komt vandaag als het goed is bij mijn zus in Nederland aan .Dus die kan ik morgen ophalen .

En gisteren een email gekregen dat de nieuwe datum voor de
70.3 Westfriesland 4-10-2020 is . :brr:
Men kan ook zijn startplaats naar volgend jaar omzetten , of naar
IRONMAN 70.3 Nice: 13 september 2020 ,IRONMAN 70.3 Marbella: 25 oktober 2020 ,IRONMAN 70.3 Greece: 25 oktober 2020 .
Ik denk dat ik mijn startplaats om zet naar volgend jaar .
Oktober voor een triatlon in Nederland is echt te koud .
En als je pech hebt word het een run bike run ...
Daarvoor heb ik dan niet zoveel startgeld betaald .

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 11:35

Ik zie wel dat er hier een aantal fanatiekelingen tussen zit ;-).
Vanmorgen alweer 40 km toeristische route gedaan. Rond 9 uur was het nog best fris met korte mouw maar dat werd al snel beter.

Mijn rondje:

Afbeelding

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 12:10

Top Frankie !!

Ik ben op het moment nog lui , lekker bankhangen en mijn boek lezen .
Heb nog niet besloten wat het vandaag word , hardlopen of fietsen . Wil iig mijn core programma afwerken .

Vrijdag een training op de Tacx gedaan van 1,5 uur met 40 X 20 sec intervallen .
En gisteren ook 1,5 uur met 3 X 15 minuten FTP .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 12:40

Goed bezig, frankiej! Mooie route :j Ik zit ook nog op de bank te hangen, heb nog geen zin om te bewegen :o

Kreeg wel een mailtje dat mijn beginnerscursus roeien misschien binnenkort toch kan starten! Maar dan in skiffs (zo'n ding voor 1 persoon) in hele kleine groepjes, en ze kunnen niet helpen met instappen i.v.m. die 1,5m afstand. Dat wordt sowieso een nat pak :D Lijkt me heerlijk om weer echt te kunnen trainen!