Je stelde wat algemene vragen mbt de discussie, dus bij deze mijn antwoorden daarop Dinopino.
Dinopino schreef:Een simpele vraag over deze ¨ inhoudelijke discussie ", is jullie mening nog veranderd ten opzichte van de viruswaanzin. Wat is uberhaupt jullie mening. Vinden jullie dat er te weinig rekening gehouden wordt met de regels. En welke regels zouden dan zinniger zijn?
Nee. Mijn mening is niet veranderd. En als er nieuws zoals dit naar buiten komt dan lijkt daar voorlopig ook geen verandering in te komen. Ze doen alsof Corona niks is (terwijl er genoeg aanwijzingen en cijfers die het tegendeel bewijzen).
Veel mensen negeren de regels. Dus ja, ik vind dat mensen wel meer rekening hiermee mogen houden.
Welke regels zinniger zijn? Weet ik niet. Ik ben geen econoom, noch zorgmedewerker, noch medisch onderzoeker, noch politicus. Ik vertrouw op de experts die de regering inzet (o.a. OMT, economen die advies geven) en dat de overheid een goede afweging maakt tussen de verschillende belangen. Perfect is het nooit, en er zijn zeker wat missers gemaakt, maar bij een compleet onbekende ziekte waar men steeds volkomen verschillende belangen moet afwegen ten opzichte van elkaar vind ik het op zich ook niet gek dat er soms een vergissing plaatsvindt. Ik denk dat, overall, Nederland het best prima aanpakt. Alleen Nederlanders zijn stronteigenwijs en menen het zelf altijd beter te weten, vandaar de baldadigheid (rellen, protesten, regels negeren) zodra een regel wordt aangekondigd of verlengd.
Dinopino schreef:Hoe zien jullie het gebeuren dat "jullie" meer vrijheden zouden kunnen krijgen. Wie geeft jullie de garantie dat na dat jullie allemaal ingeent zijn, er niet weer een lockdown gaan krijgen. In Duitsland zijn ze bezig met een wet, dat er ten alle tijde door de regering een lockdown mag worden uitgeroepen.Ongeacht of er een pandemie is.
Als de situatie daarnaar staat, dus de besmettingen zijn onder controle en de IC's niet meer overspoeld, dan zal de overheid langzaamaan gaan afbouwen. Zijn ze nu zelfs al mee bezig, ondanks dat de IC's nog geen ademruimte hebben (daar zullen ze best hun redenen voor hebben, waarschijnlijk rekenen ze erop dat de daling die er nu is doorzet dankzij beter weer + meer vaccinaties, en zo stellen ze het 'volk' een beetje tevreden om de bereidwilligheid om aan de regels te houden te behouden).
Wie geeft ons garantie? Nou, de grondwet. De democratie die we hebben. Ik verwacht het absoluut niet, maar stel dat er straks om een onzinnige reden een lockdown zal worden afgeroepen (zonder dat die wetenschappelijk onderbouwd is), dan kunnen wij als volk onze mening kenbaar maken middels de verkiezingen. Die 'dreiging' houdt politici wel in het gareel. Ze kunnen namelijk niet met alles wegkomen en als ze daadwerkelijk zoiets flikken (nogmaals: ik zie het niet gebeuren, maar stel) dan zijn ze alle support kwijt straks. Zo mak zijn Nederlanders nu ook weer niet dat ze dat zomaar accepteren
. Het verschil met de huidige maatregelen is dat er gewoon een redelijk goede onderbouwing voor de meeste maatregelen is (medisch, economisch of psychisch) dus dat ze daarom gewoon door de meeste Nederlanders geaccepteerd worden. Gelukkig maar, gezien het pakket aan maatregelen eraan bij heeft gedragen dat we nu weer in een daling terecht zijn gekomen.
Overigens is de noodwet niet permanent:
RIVM schreef:Tijdelijke wet maatregelen COVID-19
De Tijdelijke wet maatregelen covid-19 geldt sinds 1 december 2020 en heeft een looptijd van 3 maanden. Indien nodig kan de coronawet steeds 3 maanden worden verlengd. Ook is het mogelijk de wet tussentijds in te trekken, zodra deze niet meer nodig is. De Tweede Kamer is betrokken bij deze besluiten.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ordeningen
Zoals je leest moet deze steeds worden verlengd. En de regelingen die onder deze wet vallen moeten nog steeds door de tweede en vervolgens eerste kamer (in de eerste kamer had het originele kabinet volgens mij niet eens een meerderheid).
Dinopino schreef:En wat vinden jullie ten opzichte van de huidige situatie deze mening:
https://www.inspiriert-sein.de/systemat ... des-zwangs
Ik spreek geen Duits dus kan hier ook niet op reageren.