De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 00:03

Astorga schreef:
Loretta schreef:
Als er maar genoeg leraren zich ziekmelden dan zal het ook steeds lastiger worden om een school open te houden.

Wat als genoeg ziekenhuispersoneel zich ziek gaat melden???

Moet bekennen dat ik de eerste helft van het debat niet gezien heb, maar het gaat nu wel heel lang over onderwijs.
Maar goed, laat ik er nog maar een keer bij aansluiten;
Er werd ook gesproken over kwetsbare kinderen op speciaal onderwijs. Vroeg me af of (was het Zegers of vd Staaij?) hij zich ook realiseerde dat er ook veel kinderen die naar speciaal onderwijs gaan juist veel baat hebben bij die structuur en continuïteit.

Ik ben een ouder van een kind op speciaal onderwijs. Vind het lastig. Ene kant is de structuur inderdaad nodig, andere kant is alles al anders. Zieke taxi chauffeurs, leerkrachten ziek, steeds andere kinderen ziek of weer niet ziek. Het nieuws, de spanningen die dit soort kinderen voelen en op reageren. Het is sowieso al niet al heel prettig nu, als ik voor mijn zoon spreek.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 00:04

Morgen gaan alle scholen dicht. Let maar op. Of zondag een mededeling voor maandag, maar mijn inschatting is dat maandag alles dicht zijn

xClaudiaaL

Ladybird schreef:
Morgen gaan alle scholen dicht. Let maar op. Of zondag een mededeling voor maandag, maar mijn inschatting is dat maandag alles dicht zijn

Dit gok ik ook, zeker omdat Rutte ook eigenlijk de scholen dicht wilt hebben. En vele andere partijen ook

mariekeoo

Poe eerste corona patiënt in het UMCG. Maandag start ik met reintegreren op het werk na lange ziekte periode. Vind het op een of andere manier best spannend

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 00:05

Ladybird schreef:

Ik hoop het van harte.. En ik zit zelf niet eens meer op school maar ik zie dit echt als enige juiste optie.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 00:05

PSvanLot schreef:
IMANDRA schreef:

Nee maar wel verstand van het onderwijs. Neem aan dat hij naast die mensen uit het onderwijs ook experts/virologen als adviseurs heeft. Dat insinueerde hij iig wel.

Wat kan hier een onderwijskundige voor advies geven als hij enkel praat over het risico van besmetten?

Nou de organisatie/structuur van scholen (waar virologen weer geen verstand van hebben), wellicht praktische implicaties nav een advies van een viroloog.

Diertjec schreef:
Ladybird schreef:

Dit gok ik ook, zeker omdat Rutte ook eigenlijk de scholen dicht wilt hebben. En vele andere partijen ook

Die kans vind ik idd aanzienlijk, gezien alle tegengas die gegeven worden.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 00:06

Ladybird schreef:

Morgen gaat niet meer lukken, daar is het nu veel te laat voor.

Anoniem

Testen ze nu nog steeds alleen mensen die in risico gebieden geweest zijn?
Iedereen kan nu toch feitelijk Corona wel krijgen, omdat het niet meer te traceren valt?

Granoek

k_m schreef:
[ [url=m/fTtBm5.png]Afbeelding[/url] ]
België

Ja dit zuigt.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 00:07

Diertjec schreef:
Ladybird schreef:

Ik denk het ook. Maar ze zijn bang voor de gevolgen daarvan (begrijpelijk ook) en daardoor bang om toch die knoop door te hakken. Ondanks dat hij zegt 'de experts zeggen dat we niet moeten sluiten' voelt het alsof het meer een reddingsboei is waar hij aan vasthoudt om als tegenargument te geven. Maar dat is ook een gevoel wat ik erbij krijg, dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn want het is maar een aanname.

Ben wel benieuwd idd wat er voor maandag nog gaat gebeuren qua maatregelen en beslissingen.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 13-03-20 00:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Ladybird schreef:

Zou goed zijn. Ben wel benieuwd wat ze dan met winkels e.d. gaan doen.

Maar: ja, ik pleit voor een beleid dat in geheel europa hetzelfde is.

germie

mysa schreef:
*knip*

Ik blijf ook heel lang rationeel. Maar mijn persoonlijke ervaringen drukken die ratio weg. Want ik heb mijn destijds dertigjarige echtgenoot bijna stikkend op de ic zien liggen na een legionella infectie. Zonder die ervaring zou ik ook eerder geneigd zijn de economische impact zwaarder te laten wegen. En heel eerlijk gezegd: als dit achter de rug is en we de gevolgen nog jarenlang voelen in de vorm van loonkortingen, pensioenkortingen en bezuinigingen in de zorg en het onderwijs, dan komen er weer veel andere geluiden.

Precies. Ik ben heel anders in het leven gaan staan sinds de reanimatie van mijn vader, ik leef nu en wil nu genieten is er echt in gekomen, stel vooral niets uit, want voor je het weet is het te laat.

En ook de EU kan later wel eens een probleem gaan vormen. Italië in de problemen en hup Nederland springt weer bij en wij op een houtje bijten. De mensen om mij heen denken ook zo.
Je geeft maatregelen niet eens een kans om te kijken of het werkt. Scholen dicht ja en nee, ik weet niet wat het beste is, maar mensen binnen laten zitten en nietsdoen is gewoon echt slecht. Laat het leven wel doorgaan. Je hebt echt een probleem als grote bedrijven omvallen, maar bijvoorbeeld ook het bakkertje op de hoek waar je altijd je verse brood haalde. Straks is alles van Monsanto en Amazon, en heb je zelf niets meer te beslissen over wat je eet en waar je koopt. Dat klinkt nu raar, maar dat is dan wel reeel. Plus de kosten van alles en belastingverhogingen. Enzovoort.

Vergeet niet dat als je nu maatregelen neemt die werken dat je pas over 12 dagen (de maximale incubatietijd) echt wat kunt zien. De mensen die nu besmet zijn hebben tot 12 dagen om ziek te worden. Die tijd gunnen ze het niet eens of er komt hup weer wat aan als beperking. En dat komt over als paniek. Als je maandag alles in 1 keer had gedaan, dan was er een volksopstand gekomen. Nu accepteert men het vaak wel.
Maar we zijn nu eenmaal met veel mensen en wat je zelfs in dit topic al ziet is dus 'jij doet het anders dan ik of denkt anders, dus je moet maar verketterd worden'. Dat zie je niet alleen op bokt, maar ook op andere social media. Mensen die corona gehad hebben worden met de nek aangekeken. Enzovoort. Je gaat straks nog iemand de schuld geven als je ziek wordt. Verwensingen lees ik soms zelfs al online. Je zult gewoon niet iedereen op 1 lijn krijgen. Ook dat is menselijk, en gelukkig is dat ook zo, anders had iedereen dezelfde rode trui.
Laatst bijgewerkt door ynskek op 13-03-20 01:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote aangepast

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 00:08

Ik denk en hoop dat nederland België gaat volgen. Gewoon alles dicht muv supermarkten en farmacie. Dat is de enige mogelijkheid om het nog te beperken ben ik bang...

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 00:08

PSvanLot schreef:
Ladybird schreef:

Ja ik bedoelde meer, morgen persconferentie dat de scholen dicht gaan zeg maar.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 00:09

Granoek schreef:
k_m schreef:
[ [url=m/fTtBm5.png]Afbeelding[/url] ]
België

Ja dit zuigt.

Oeh hebben jullie horeca zaak in België?

Anoniem

Anoniem schreef:
Iedereen kan nu toch feitelijk Corona wel krijgen, omdat het niet meer te traceren valt?

Het is wat mij betreft totaal onduidelijk hoe er getest wordt. Maar het is me wel duidelijk dat er relatief weinig getest wordt.

PSvanLot

Begrijp ik nu goed dat Rutte niet wil onderzoeken waarom de scholen in overige Europese landen wel gesloten worden?
Omdat hij daar geen tijd voor heeft?

k_m

Joman schreef:
Anoniem schreef:

Het is wat mij betreft totaal onduidelijk hoe er getest wordt. Maar het is me wel duidelijk dat er relatief weinig getest wordt.

Collega van mij heeft alle symptomen en wordt niet getest. Enkel als je in contact bent geweest met iemand die het heeft / in het risico gebied is geweest

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 00:10

k_m schreef:
Granoek schreef:

Ja dit zuigt.

Oeh hebben jullie horeca zaak in België?

2 hotels met restaurants...
Begrijp me niet verkeerd, ik snap het allemaal wel. Maar in een periode waar je hard moet werken om je rekeningen te betalen omdat met al die regen geen kat buiten komt, zuigt dit gewoon echt heel hard.

Anoniem

Maarja, hoe weet je of iemand t heeft..

eilleen333

PSvanLot schreef:
Ladybird schreef:

Precies. Daarom konden ze het vandaag niet doordrukken denk ik. Maar als ze het morgen aankondigen dan hebben de mensen nog een weekend de tijd om opvang te regelen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 00:11

Joman schreef:
Anoniem schreef:

https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-1 ... antwoorden

Hier wat antwoorden.

Rawr

Joman schreef:
Graag even laten testen zit er niet in helaas

Nee inderdaad, jammer want ik kan de gemoedsrust wel gebruiken.

Ziek melden durf ik niet zo goed maar ik ga m'n werkzaamheden morgen wel beperken tot minimaal klantcontact en ik hou m'n lichaam maar even goed in de gaten, inclusief temperaturen en zo. Nu 36,8 dus van koorts is echt geen sprake.

Saskia9

Hij begint al terug te krabbelen geloof ik.. Zal me inderdaad niks verbazen als ze dit weekend terug komen op scholen dicht gooien.

IMANDRA

PSvanLot schreef:
Begrijp ik nu goed dat Rutte niet wil onderzoeken waarom de scholen in overige Europese landen wel gesloten worden?
Omdat hij daar geen tijd voor heeft?

Ik begreep dat hij geen tijd had om dat in detail te bespreken nu, als in, tijdens het debat