Hardlopen deel 3

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Romyv

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:00

Ja, zijn vaak de aanhechtingen van je knie banden.. Bij de meeste komt dat door te veel speling op het gewricht, stabiliteitsoefeningen en sqauten laat het op

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:56

Aankomende zondag heb ik een crossloop en zeer waarschijnlijk heb ik een startbewijs voor de adventurerun op Ameland. Dan moet ik over het strand heen lopen en aankomende zondag misschien ook wel over zand.
Ik heb wel eens gelopen door mul zand heen, maar heb het idee dat ik daarvoor geen goede techniek gebruik. Wat voor techniek kan ik het beste gebruiken? Ik had nu namelijk het idee dat ik alleen maar wegzakte in het zand.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:08

Spanning houden op je spieren, op je tenen lopen en hoge knieën. Wel iedere pas je hak een fractie aan de grond in kramp in je kuiten te laten afvloeien

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 16:53

LiiNd_Y schreef:
Aankomende zondag heb ik een crossloop en zeer waarschijnlijk heb ik een startbewijs voor de adventurerun op Ameland. Dan moet ik over het strand heen lopen en aankomende zondag misschien ook wel over zand.
Ik heb wel eens gelopen door mul zand heen, maar heb het idee dat ik daarvoor geen goede techniek gebruik. Wat voor techniek kan ik het beste gebruiken? Ik had nu namelijk het idee dat ik alleen maar wegzakte in het zand.
Welke afstand? Heb eergisteren de route van de 10 gelopen en gisteren de HM gewandeld.

Lundj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 17:08

Ik heb zaterdag een run, ik ben er nogal zenuwachtig voor. Ik ben vaak snel zenuwachtig en dat is erg vervelend onder het hardlopen. Ik wil heel graag bij de 1e 3 komen, want dan wordt ik geselecteerd voor het veldloopteam van school. Veel ervaring heb ik nog niet met hardloopwedstrijden, en loop vooral recreatief in mijn vrije tijd.

Dus, iemand die misschien wat tips heeft? En/of tips heeft over een eventuele, handige warming-up, hoeveel dagen moet ik nu rust nemen voor de run?

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 22:33

Kiwipitje schreef:
LiiNd_Y schreef:
Welke afstand? Heb eergisteren de route van de 10 gelopen en gisteren de HM gewandeld.

5 km ga ik lopen :)

Bedankt Romy :)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 00:33

Lundj schreef:
Ik heb zaterdag een run, ik ben er nogal zenuwachtig voor. Ik ben vaak snel zenuwachtig en dat is erg vervelend onder het hardlopen. Ik wil heel graag bij de 1e 3 komen, want dan wordt ik geselecteerd voor het veldloopteam van school. Veel ervaring heb ik nog niet met hardloopwedstrijden, en loop vooral recreatief in mijn vrije tijd.

Dus, iemand die misschien wat tips heeft? En/of tips heeft over een eventuele, handige warming-up, hoeveel dagen moet ik nu rust nemen voor de run?

3 dagen rust voor de wedstrijd, voor de supercompensatie. Verder juist niets anders doen dan normaal!

Plan je wedstrijd, welke afstand is het? Ik zou bij 5 en 10 km even een paar honderd meter dribbelen, zodat je spieren warm zijn aan de start, bij de halve loop je wel warm gedurende de wedstrijd.

Plan ook even je eten, niet vlak voor de start nog iets naar binnen willen duwen als je dat nooit doet want daar krijg je last van.

Als het warm is, dan moet je hydrateren voor de wedstrijd, nu in dan niet nodig. Bij afstanden langer dan 10 moet jeje drinken plannen, tot 10 kan je zeker met dit weer gewoon doorlopen.

Weet je welke tijd je moet lopen!? Wat waren de top 3 rijden op dezelfde wedstrijd in afgelopen jaren? Hoe ziet het parcours eruit, zitten er hellingen in of lastige bochtjes? Zorg dat je die weet als je echt op snelheid gaat, vooraan in het veld heb je niemand die je kan volgen en tijdens het rennen moet je hier niet over na hoeven denken.

Laatste tip die ik heb is vooraan starten. Zorg dat je op tijd bent en vooraan staat! Knip de punten uit een vuilniszak en trek die als een vestje aan. Dan blijf je warm! Net voor de start gooi je hem op de grond, kost het je geen dure trui ofzo :)

Veel succes!

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 00:39

Romyv schreef:
Ja, zijn vaak de aanhechtingen van je knie banden.. Bij de meeste komt dat door te veel speling op het gewricht, stabiliteitsoefeningen en sqauten laat het op

Wat bedoel je met laat het op? :) Dat dat het probleem voorkomt/vermindert?

Vandaag na het ergometeren (heb wel iets rustiger aan gedaan) was het weer wat meer aanwezig, maar gister bleef ik het de hele avond voelen bij (trap)lopen en nu iig niet meer. Als ik die knie aanspan voel ik de spier wel..
Morgen dagje rust en dan donderdagmiddag bepalen of ik savonds mee ga doen met hardlooptraining of niet.. Doe ik mee geef ik het sowieso aan bij de trainers.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 09:30

Ik zit altijd op mn telefoon dus soms maakt ti er totaal iets andrts van hahaha zoals hier

Het moest zijn, dan gaat het over

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 09:55

Succes Lundj en LiiNd_Y :)

Ik heb gisteren een clinic looptechniek gehad. Super leuk! Had nooit gedacht dat ik op m'n voorvoet zou kunnen landen, maar vanuit dribbelen lukte het aardig goed. Ik moest m'n armen meer in een boog op 90 graden houden (had ze te laag) en buik aanspannen. Nu zin om te oefenen :D

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 10:20

Zit er over te denken om maar eens te kijken bij de sportschool om daar op de band te gaan lopen.

Maakt dat veel uit of je op de weg of op de band loopt??

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 10:22

Liedje schreef:
Succes Lundj en LiiNd_Y :)

Ik heb gisteren een clinic looptechniek gehad. Super leuk! Had nooit gedacht dat ik op m'n voorvoet zou kunnen landen, maar vanuit dribbelen lukte het aardig goed. Ik moest m'n armen meer in een boog op 90 graden houden (had ze te laag) en buik aanspannen. Nu zin om te oefenen :D

Dat lijkt mij ook wel wat :)

Gisteravond de laatste test voor de run van zaterdag... ik liep de 5 km in 30 minuten en 31 seconden... ik wilde alles geven maar dat kon niet... we moesten halverwege omdraaien en toen hadden we hele erge tegenwinden en 750 meter voor de finish kreeg ik super last van mn knieën en mijn linkerenkel...
Nu hopen dat ik dit zaterdag niet heb....
Nog iemand tips voor mij eerste run?

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 10:22

Qua intensiteit bedoel je? Als je de loopband op 3% helling zet, is het volgens mij vergelijkbaar met de weg buiten. Maar dat weet ik niet helemaal zeker.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 10:25

Liedje schreef:
Qua intensiteit bedoel je? Als je de loopband op 3% helling zet, is het volgens mij vergelijkbaar met de weg buiten. Maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Ja en belasting ed. Op zich denk ik dat een asfaltweg minder demping heeft, maar misschien is dat een foute logica :D

Lundj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 19:30

Romyv schreef:
Lundj schreef:

3 dagen rust voor de wedstrijd, voor de supercompensatie. Verder juist niets anders doen dan normaal!

Plan je wedstrijd, welke afstand is het? Ik zou bij 5 en 10 km even een paar honderd meter dribbelen, zodat je spieren warm zijn aan de start, bij de halve loop je wel warm gedurende de wedstrijd.

Plan ook even je eten, niet vlak voor de start nog iets naar binnen willen duwen als je dat nooit doet want daar krijg je last van.

Als het warm is, dan moet je hydrateren voor de wedstrijd, nu in dan niet nodig. Bij afstanden langer dan 10 moet jeje drinken plannen, tot 10 kan je zeker met dit weer gewoon doorlopen.

Weet je welke tijd je moet lopen!? Wat waren de top 3 rijden op dezelfde wedstrijd in afgelopen jaren? Hoe ziet het parcours eruit, zitten er hellingen in of lastige bochtjes? Zorg dat je die weet als je echt op snelheid gaat, vooraan in het veld heb je niemand die je kan volgen en tijdens het rennen moet je hier niet over na hoeven denken.

Laatste tip die ik heb is vooraan starten. Zorg dat je op tijd bent en vooraan staat! Knip de punten uit een vuilniszak en trek die als een vestje aan. Dan blijf je warm! Net voor de start gooi je hem op de grond, kost het je geen dure trui ofzo :)

Veel succes!

Het is een afstand van 2,5km. Dit loop ik op zich makkelijk uit, maar vaak heb ik dat ik niet weet waar mijn grenzen liggen in snelheid. Vaak onder wedstrijd doe ik te rustig aan, waardoor ik nog energie overheb na de wedstrijd en nog wel een rondje zou willen lopen.
Ik heb de uitslagen gevonden, deze waren erg snel, en moet dus echt een snel tempo gaan lopen, wil ik bij de 1e 3 komen.
Er zitten gelukkig geen hellingen in, aan het einde wel een aantal bochten.
Ik heb me daarop wel voorbereid.
Vandaag laatste training gehad, helemaal uitgelopen. Maar voor mijn doen toch te langzaam.
Ik ben nogal streng voor mezelf. :o

Heel erg bedankt, voor de tips, en het zal vast wel goedkomen.
Ik laat het jullie weten :)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 19:36

Wat waren de tijden van de top 3 voorgaande jaren en wat loopt jij nu op die 2.5?

Lundj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 21:43

Romyv schreef:
Wat waren de tijden van de top 3 voorgaande jaren en wat loopt jij nu op die 2.5?

1. 10:24
2. 11:47
3. 12:50

Van een andere categorie meisjes:
1. 11:19
2. 11:46
3. 11:52

En dan te rekenen dat ze nu ook een jaar ouder zijn, dus denk dat het rond de 10/11 minuten zal liggen.
Ik loop het op normaal constant tempo in 12 minuten. Met versnelling denk ik dat ik de 11 minuten wel haal. Ik heb vandaag wel wat last gehad van mijn botvliesontsteking in mijn scheenbeen, dat al een paar maand over was, maar vandaag opeens terug kwam. Even later had ik er geen last meer van, dus hoop dat dat ook zondag zou zijn! (dit komt waarschijnlijk doordat ik mijn voet wat naar binnen draai.

Ik weet niet hoe we per categorie worden ingedeeld, dat ligt aan de aantal deelnemers. Want daar tellen dan de 1e 3 van.

Hier staan de uitslagen. http://www.hardloopkalender.nl/uitslage ... e-Run-2013

Humbug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 23:29

Manzano, je krijgt minder weerstand van bijv. wind. Op de band kon ik makkelijk lopen, maar buiten vond ik toch wel een stuk pittiger. Voor de winter vond ik het prima te doen binnen :j

Gebruiken jullie voorafgaand aan langere afstanden (14 km>) ook sportvoeding, zoals power bars? Op zich loop ik nu prima met een combinatie van extra kwark in de loop van de dag en een banaan en een glas water voorafgaand aan de training. Wellicht kun je met bepaalde voeding nog meer uit het lopen halen?

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 23:41

Lundj schreef:
Romyv schreef:

1. 10:24
2. 11:47
3. 12:50

Van een andere categorie meisjes:
1. 11:19
2. 11:46
3. 11:52

En dan te rekenen dat ze nu ook een jaar ouder zijn, dus denk dat het rond de 10/11 minuten zal liggen.
Ik loop het op normaal constant tempo in 12 minuten. Met versnelling denk ik dat ik de 11 minuten wel haal. Ik heb vandaag wel wat last gehad van mijn botvliesontsteking in mijn scheenbeen, dat al een paar maand over was, maar vandaag opeens terug kwam. Even later had ik er geen last meer van, dus hoop dat dat ook zondag zou zijn! (dit komt waarschijnlijk doordat ik mijn voet wat naar binnen draai.

Ik weet niet hoe we per categorie worden ingedeeld, dat ligt aan de aantal deelnemers. Want daar tellen dan de 1e 3 van.

Hier staan de uitslagen. http://www.hardloopkalender.nl/uitslage ... e-Run-2013

Ik heb eens gekeken naar alle uitslagen van dames jonger dan 20 jaar en dan denk ik dat je met 11 minuten een grote kans maakt. maar hoe zwaar is het parcours? Ik vind namelijk de tijden best langzaam (als ik zo over iedereen, ook de 5km, kijk), dus ben een beetje bang dat het een behoorlijk zwaar parcours is.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 00:38

Ik vind het niet realistisch om te denken dat je zaterdag "ineens " en minuut sneller loopt. Even voor de beeldvorming: 12 minuten is 12.5km/h en 11 minuten is 13.5km/h.. Dat is echt een heel groot verschil!

Hamburg, ik pas mn voeding aan op mn training Ja maar eet geen powerbars voor het trainen ; zijn vaak snelle koolhydraten en die reserves zitten toch wel in mn spieren en lever. Bij een wedstrijd langer dan 2 uur neem ik gell mee, langer dan 1.5 uurneem ik drinken mee en korter dan dat niets

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 09:46

Hahaha mooie autocorrectie Romy.... Humbug wordt opeens Hamburg :))

Tnx Humbug! Het is idd alleen voor 's avonds in de winter. Merk dat het me echt niet gaat lukken om met deze temperaturen (en donker) na 21.00 uur nog de deur uit te gaan om te lopen.

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 13:58

Snelle tip:
Leuke hardloop vesten bij de Primark voor €12.

O probeer foto te uploaden maar dat lukt niet..

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 16:00

BelleTessa schreef:
Snelle tip:
Leuke hardloop vesten bij de Primark voor €12.

O probeer foto te uploaden maar dat lukt niet..

Ik heb een hardloopvest van primark en zou best eens 12 euro kunnen hebben gekost. Is een super fijn vest alleen als het kouder wordt zal ik toch meer aan moeteb doen eroverheen.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 17:31

bij de hema hebben ze super relaxe thermoshirts met lange mouw! Die eronder, dan kan je doorrennen tot ongeveer 5 graden zonder jas :D

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 17:32

Ik heb een thermo achtig ding van H&M ook top!