Wielrenners/ mountainbikers hier?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 19:44

IMAY1990 schreef:
Als ik al die afstanden en snelheden zie voel ik me wel echt een noob. Ik ben al blij als ik de komende weken kan opbouwen naar een uur en een gemiddelde snelheid van 25km/h

Ik denk ook dat degenen die minder hard rijden ook minder delen waardoor het een beetje vertekend. Ik ben ook een slome slak, maar let ook niet op mijn snelheid. Kijk achteraf terug op mijn Garmin voor het idee, maar tijdens het fietsen ben ik niet met mijn 'snel'heid bezig. Ben ik ook een leukere weggebruiker door dan voorheen toen ik er nog wel mee bezig was. Nu lekker ontspannen fietsen.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 20:07

Vandaag lekker op het gemakje naar de Posbank gefietst.
Veel wind en flink klimmen dus heb lekker rustig aan gedaan.
Eind stand 90 km in de benen.

Lijf moet weer even wennen aan die afstand.
Die handen alleen dat lijft een dingetje vooral in het begin van de rit later gaat het wel.
Ondanks dat de fiets helemaal op mij staat afgesteld.
Maar goed bij de MTB heb ik het ook maar ook wel in dagelijks leven dat mijn handen soms pijn doen dus zal er mee moeten leren leven denk ik..

Dayanara

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 20:45

Scooby wissel je ook van houding ed? Nek heb ik eigenlijk nooit last van, handen soms (dood gevoel). Ik fiets weleens stukjes met handen om en om los. Dat helpt :j

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 08:38

@T2T Hier staan een aantal leuke ideeën: https://www.fiets.nl/2018/12/16/15x-leu ... men-fiets/ Bijvoorbeeld nummer 5 :D

@Scooby, lekker bezig geweest! Heerlijk! Draag je handschoenen? Als je fiets echt helemaal goed afgesteld staat, waar je toch aan zou kunnen twijfelen als je klachten blijft houden, kan een goede padding in je handschoenen ook helpen.

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 08:51

Hai! Sinds een paar weken ben ik ook actief fietster :D Ben nog een aan het twijfelen of ik een soort fietscomputertje koop of enkel een telefoonhouder waar ik dan een goede app op kan openen (strava?). Hebben jullie tips?

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 08:59

Goedemorgen ...

@Laura ; ik zal je link eens gaan bekijken . :j

@Scooby : mooie afstand weer .
Gisteren stond er idd nog behoorlijk wind .
Ik had eigenlijk een intervaltraining op het programma staan .
Maar heb er toch een normaal ritje van gemaakt .
Genieten van de natuur , stoppen om foto,s te maken .
Spelen met de timer van mijn mobiel .Mega mooie koolzaad
velden gezien <3 .
Vandaag maar mijn intervaltraining doen , heb deze week vakantie .
Dat dus maar goed benutten , het word vooral ook een mooie dag . {:}
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:30

_Barbara_ schreef:
Hai! Sinds een paar weken ben ik ook actief fietster :D Ben nog een aan het twijfelen of ik een soort fietscomputertje koop of enkel een telefoonhouder waar ik dan een goede app op kan openen (strava?). Hebben jullie tips?

Ik zou een fietscomputertje kopen. Telefoonhouder aan het stuur vind ik persoonlijk echt een drama. Plus mocht je een keer vallen dan kan je er donder op zeggen dat je je telefoon ook stuk hebt. Telefoon kan je natuurlijk wel het achterzakje van je shirt meenemen, dat doe ik ook.

Time2Tri prachtige foto's <3. Mooi die gele velden.

Ik ga aan het eind van de middag nog even fietsen denk ik. Uurtje uitwaaien na een dag thuiswerken is altijd wel welkom.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:14

_Barbara_ schreef:

Ik heb een klein computertje gekocht voor nog geen €20 bij Decathlon. Die laat wel alleen tijd, snelheid, gemiddelde snelheid en afstand zien, maar wat betreft routes blijf ik toch nog dicht bij huis dus daar gebruik ik nu nog geen navigatie voor.

Wat Noeps zegt over telefoonhouders kan ik me wel bij aansluiten. Ik heb op mijn gewone fiets 1 keer geprobeerd mijn telefoon in een houder te hebben en bij de eerste hobbel lag ie met een barst in het scherm op de grond. Ik heb zelf een klein tasje aan mijn fiets gehangen voor mijn sleutels en telefoon omdat ik vooralsnog even niet geïnvesteerd heb in een fietsshirt (al ben ik het nu al serieus aan het overwegen, samen met een broek met bretels want die ik nu heb zakt af).

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 08:42

Noeps schreef:
Mooi die gele velden.

<3 Echt wel ...

Gisteren ook nog een ritje van bijna twee uur gedaan .
Was een boer zijn akker aan het bewerken , in het bijzijn van
5 ooievaars :D . Ook een paar bezette ooievaars nesten gezien .

Wylerbergmeer :

Afbeelding

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 16:41

Hebben jullie vandaag nog gefietst..?
Gelukkig een stuk minder wind nu.

Mooie velden zijn dat idd.

Broek met Bretels zijn super wil nooit meer anders.
Krijg pijn in buik van de band van broeken zonder namelijk.

Laura heb vandaag nieuwe handschoenen gekocht.
De andere zijn best oud misschien helpt dat ook nog wel.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 17:57

@T2T, hoe bevalt je powermeter? Al fanatiek mee aan het trainen?

@Scooby, hopelijk gaat het helpen! Heb je nog gefietst?

Inderdaad een stuk minder wind, heerlijk. Had/heb deze week min of meer een rustweek ingepland wat betreft trainingen. Toch vandaag nog 80km gedaan met wat power meter testjes.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 20:13

Mooi he die natuur Time2tri!

Scooby, daar zeg je wat over een wielershort.

Ik heb eergisteren mijn 3e rondje gemaakt van 30 km, wat een sportieve drukte was het overal. Naderhand nog ff de flyby's op strava gekeken en ook dat gaf wel aan dat velen aan het sporten waren ;-). Overigens had ik een gemiddelde van 25 km/u. Beginner he.

Zit nog niet helemaal lekker op mijn fiets, vooral de eerder genoemde nekklachten is een punt van aandacht. Tevens soms wat tintelende handen. Zojuist een aantal sites bekeken over racefietsen meten en de (letterlijke) "pijnpunten". Ga mezelf morgenochtend maar eens uitgebreid opmeten zoals bovenbeen arm en romplengte en dat omzetten naar o.a. de geadviseerde afstanden, hoeken en procenten die bijv. cyclefit enzo aangeven. Eens zien of er serieuze afwijkingen zijn in mijn combinatie persoon <-> fiets.
Ik heb een klein vermoeden dat de reach te groot is aangezien ik lange benen heb en een kort bovenlijf.
Professionele bikefitting kan dan altijd nog.

Wat doen jullie (als voeding) in de bidon voor een ritje van ca. 2 uur?

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 09:01

Wat zijn flyby`s op strava..?

Ja Laura met mijn zoon rondje met de MTB wat leuke klimmetjes gedaan voelde de klim meters van van de week nog wel even in de boven benen.
Maar van de handen geen last gehad..
Volgende test is de racefiets.

Frankie ik heb er gewoon een isotone drankje inzitten minder sterk dan aangeraden want anders vind ik het niet lekker.

Fijne zondag iedereen.!

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 09:03

Flyby's zijn gereden of gelopen routes van andere strava gebruikers die jouw route aangetikt of overlapt hebben.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 09:10

Lauraennala schreef:
Toch vandaag nog 80km gedaan met wat power meter testjes.

De powermeter bevalt heel goed , mijn fietscomputer ook .
Echt gericht getraind heb ik er nog niet mee :o
Heb vooral geobserveerd .
Wat hij jij getest met je powermeter ?
En heb je een boek of uitleg hoe te gebruiken ? .
Ik zal eens op internet zoeken of ik iets vind .

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 09:25

frankiej schreef:
Ik heb eergisteren mijn 3e rondje gemaakt van 30 km.
Zit nog niet helemaal lekker op mijn fiets, vooral de eerder genoemde nekklachten is een punt van aandacht. Tevens soms wat tintelende handen.
Wat doen jullie (als voeding) in de bidon voor een ritje van ca. 2 uur?

Mooi rondje toch ! Gewoon lekker rustig opbouwen .
Tintelende vingers is echt niet goed !
Welke framemaat adviseert Cube dan voor jou lengte ?
En welke framemaat heb je nu ?

Ik mix meestal water met wat appelsap in mijn bidon .
Of water met BCAA .

Gisteren een korte koppeltraining gedaan van 1 uur fietsen en een half uur hardlopen .Voor vandaag staat 2 a 3 uur fietsen op het programma .

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 17:28

Gisteren heb ik een tocht van bijna 80km gemaakt op de MTB. Afwisselend singletrack, gravel en verharde weg. Mijn langste MTB tocht ooit denk ik. Lekker om zo de hele middag op pad te zijn. Wel flink moe bij thuiskomst, maar dat mag dan ook wel. Op meerdere stukken was de singletrack helaas wel omgetoverd tot een ware zandbak, zelf sommige kombochten. Gelukkig komt er komende week een beetje regen.

Vandaag mijn racefiets en MTB helemaal schoongemaakt. Was vooral erg nodig bij de MTB. Ook meteen maar even de casette van mijn racefiets verwisseld. Alleen binnenkort nog even het voorblad van de MTB vervangen en de buitenbanden omwisselen naar de zomerset. Dan is de MTB ook weer klaar voor de zomer :)

Afbeelding

Ik heb in mijn bidon voor twee uurtjes alleen water eigenlijk. Bij een langere rit soms van dat isotone poeder (minder dan aangegeven, anders is het echt veel te zoet), of gewoon limonade/suiker met een snufje zout. Soms Roosvice Ferro als ik echt veel zweet, om ijzer aan te vullen (alleen aan te raden als je vega/vegan bent).

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 17:42

Voor twee uur nemen wij ook alleen een bidon mee. Bij heel warm weer zo’n isotone tablet, meestal maar een halve inderdaad anders spat het glazuur onderweg van je tanden.

Wij willen wel lange ritten maken, maar vinden het echt te druk nog overdag op de (fiets)paden. Misschien binnenkort eens heel vroeg op pad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 17:56

Ik neem voor langere ritten ook alleen twee bidonnetjes water mee. Op warmere dagen vul ik er eentje met limonade. Verder prop ik nog wat reepjes in de zakken van mijn shirt. Ik heb wel ooit eens zo'n gel geproefd; alles plakte in mijn mond en ik vond het echt heel smerig :o

Sakura789 schreef:
Wij willen wel lange ritten maken, maar vinden het echt te druk nog overdag op de (fiets)paden. Misschien binnenkort eens heel vroeg op pad.

Ja hè? Hier is het ook echt druk, vooral in de weekenden. Doordeweeks gaat het nog. Ik ben vandaag maar gaan wandelen op de Sallandse Heuvelrug, was ook erg mooi! Maar heel wat groepen wielrenners en mountainbikers gezien van >5 personen.

Ik wilde deze week eens gaan rondkijken voor een bikefitting, mits ze dat doen in deze tijden van corona. Mocht iemand een goede zaak kennen in Overijssel of Gelderland, dan hoor ik het graag!

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 18:46

Ik zie dat jullie ook allemaal weer lekker gefietst hebben... Heerlijk weer voor ook en eindelijk eens een keer weinig wind *\o/* afgelopen twee weken niet gefietst, had er geen zin in met die wind... #mooiweerfietser en gewoon geen zin om wéér alleen te gaan... :')

Vandaag de rideyourname challenge gedaan. Had ik in ieder geval een doel om naar buiten te gaan en kilometers te maken. Was erg leuk :D

Afbeelding

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 19:22

Time2Tri schreef:
Lauraennala schreef:
Toch vandaag nog 80km gedaan met wat power meter testjes.

De powermeter bevalt heel goed , mijn fietscomputer ook .
Echt gericht getraind heb ik er nog niet mee :o
Heb vooral geobserveerd .
Wat hij jij getest met je powermeter ?
En heb je een boek of uitleg hoe te gebruiken ? .
Ik zal eens op internet zoeken of ik iets vind .

Ja zeker! "The cyclists training bible" van Joe Friel is echt geweldig. Gaat niet specifiek over powermeter, maar over het maken van trainingsschema en hoe daarin je hartslag en power te gebruiken. Hij heeft ook een boek specifiek over powermeters, ligt hier ook nog, maar heb ik nog niet gelezen.

Neem je trouwens voor onderweg water met BCAA mee? Bij hersteltrainingen dan?

Over het hele voedingsonderwerp - daar zijn ook hele leuke boeken over geschreven. Ik neem bij ritjes langer dan 2 uur standaard isotone sportdrank mee in mn bidon. Wel de voorgeschreven hoeveelheid overigens, anders haal ik het aantal benodigde koolhydraten/uur niet.

@ Susan, ik zag je ritje al op Strava. Respect hoor, 80km op de MTB _/-\o_ En een schone fiets is een snelle fiets :D Lekker hoor!

@Culaccino, bizar he dat er zoveel groepjes mensen onderweg zijn... Kan echt niet.
Een bikefit adres in die regio zou ik niet durven noemen..

@Musli, mooi rondje hoor! Snap dat je geen zin hebt in die wind iedere keer.. zeker niet alleen.
.........

Hier niet echt uitgebreid gefietst vandaag. Had dienst vanmorgen/vanmiddag, maar heb daarna nog wel een klein rondje kunnen doen. Dat was toch wel heel lekker.

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 23:23

@T2T, de trainingsfilmpjes van GCN zijn vaak ook gebaseerd op FTP, dus powermeter. Misschien even op hun youtube kanaal rondkijken voor wat info/inspiratie?

@culaccino, proberen zo veel mogelijk de fietspaden te mijden en de (rustige) landwegen pakken. Dan heb je iig ruimte om in te halen

@Musli, leuke challenge! Ik zag ook nog op Strava iets met een T voorbij komen. Waar ging dat over?

@Lauraennale, thanks! Rustig aan doen is niet echt aan jou besteed hé :P . Je kan zo mee doen aan de #everydayriding (was een tijdje geleden een challenge).

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 23:31

Susan88 schreef:
@T2T, de trainingsfilmpjes van GCN zijn vaak ook gebaseerd op FTP, dus powermeter. Misschien even op hun youtube kanaal rondkijken voor wat info/inspiratie?

@culaccino, proberen zo veel mogelijk de fietspaden te mijden en de (rustige) landwegen pakken. Dan heb je iig ruimte om in te halen

@Musli, leuke challenge! Ik zag ook nog op Strava iets met een T voorbij komen. Waar ging dat over?

@Lauraennale, thanks! Rustig aan doen is niet echt aan jou besteed hé :P . Je kan zo mee doen aan de #everydayriding (was een tijdje geleden een challenge).

De naam van m'n zoon wilde ik ook doen, maar kon geen plaats in de buurt vinden met een T, dus had maar een random ander bord gefotografeerd :')

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 06:56

Ah Alkmaar.....Mijn geboorte plaats en plek waar ik ben opgegroeid.. <3
Leuke challenge..

Ik denk niet dat ik mijn naam ga redden hier in de buurt...

Flinke tocht zeg 80 km op de MTB heerlijk dat wel.
Lekker om op die manier gewoon rond te toeren en genieten van de omgeving.
Lekker weer schone fietsen ook.

Fijne fiets dag vandaag voor jullie .
Ik ga aan het werk.. :j

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 09:58

Goedemorgen :wave:

Petje af Susan ...80 km op de MTB **\O/**
Ik zal eens kijken naar de trainingsfimpjes .

@Sakura ; hier valt het met de drukte onderweg heel erg
mee .Gisteren bijna een ritje van 4 uur gedaan .
Maar echt heel erg rustig , en met een ijsje onderweg eten .

@MuSLi ; wat een leuke challange :j
Een plaatsnaam beginnend met een J zou ik hier
in de buurt niet weten .

@Laura ; De boeken van J Friel heb ik idd online ook gezien .
Gisteren heb ik het boek van Frank van deWiele besteld .

BCAA in de verhouding Valin, Leucin, Isoleucin = 1:2:1
Neem ik mee bij trainingen langer dan 1,5 uur .
Werd me aangeraden vorig jaar bij mijn sporttest .
Dit voor een verminderde spierafbraak tijdens de inspanning, en uiteraard ook voor herstel .Verder ondersteunt het de vetstofwisseling in je duurtrainingen ( lage HF , low slow )
Moet zeggen heb het vorig jaar voor het eerst gebruikt , en ben echt super goed door het seizoen gekomen met een snel herstel .
Voeding onderweg :
Sportdrank met de verhouding Glucose / Fructose- 2:1 ,maak ik ook altijd wat dunner aan .
Is me anders ook veel te zoet , doe er dan wel
zouttabletten in .
Ik probeer eerder via een gel ( heb 1 merk die me smaakt en die goed valt := ) , en via Power shots ( soort winegums ) aan mijn koolhydraten te komen in een wedstrijd.
Een reepje krijg ik in een wedstrijd niet weg ...
Vooraf reken ik dan uit hoeveel en wat ik moet eten /drinken
om aan mijn 60/90 gram koolhydraten per uur te komen .
Meer kan je lichaam niet opnemen en heeft dus ook geen zin.

Tijdens duur trainingen thuis , neem ik behalve mijn drinken zelden wat mee .Ik probeer mijn lijf te trainen het met minder koolhydraten te doen .

@Scooby ; werk ze !